Gå til innhold

Hvor på kroppen satte vannkoppene seg på ditt barn? Er dette HFM- eller fjerde barnesykdom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår sønn på 2,5 år det gjelder.

Hvilken av sykdommene er det tro?

Folk sier så mye ulikt, og vi skulle gjerne visst hva dette er slik at man senere i livene deres vet om de feks har hatt vannkopper eller ei.

Vi har nå en liten tass hvor vi er svært usikker på om dette er vannkopper eller hånd, fot og munnsyken, eller den fjerde barnesykdommen.

Forløp:

Dag 1:

40 i feber og dårlig allmenntilstand

Dag 2:

- 38,5 i feber og dårlig allmenntilstand 

-Påbegynnende utslett, spesielt merkbart rundt endetarmsåpning og «i bleia ved rumpa».

-Utslett, tre prikker på haken

-Utslett, tre prikker på lår

-Utslett; en prikk på kneet, nå blitt to

-Utslett, noen prikker under føttene

-Ingen prikker inni munnen eller på hendene

-Ingen prikker andre steder enn «i bleia, lår, under føttene og på hake.

I bleieområdet ser prikkene ut som blemmer, to har sprukket. Resten av kroppen er det kun «knopper», slik dere ser på bildene.

Håper noen kan hjelpe. Lege ønsker ikke å ta inn barnet da det er smittsomt uansett hva det nå har.

Veldig upraktisk å ikke vite med tanke på smertestillende. Ved vannkopper skal man jo ikke gi Ibux preparater. I tillegg er det sånn at om det ikke er vannkopper, og barnet har god allmenntilstand, kan det gå i barnehage. Hadde vært veldig fint å faktisk vite hvilken sykdom det er barnet gjennomgår nå.

IMG_0680.jpeg

IMG_0682.jpeg

IMG_0677.jpeg

IMG_0708.jpeg

IMG_0707.jpeg

Anonymkode: 9c5f0...742

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et bilde til. 

IMG_0713.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Har du mulighet til å sende bilde til fastlegen, eventuelt bestille en legetime over video med for eksempel Kry?

Jeg synes det ligner mest på HFM da, spesielt bildet under føttene. Da mitt barn hadde det var det masse små prikker på hender, under føtter og i bleieområdet, noen store prikker på beina og lite på overkroppen. Etter noen dager utviklet det seg et ganske hissig utslett rundt munnen også (dag 4/5).

Ved vannkopper var det større og hissige blemmer som var spredt over hele kroppen, og man kunne se "vannet" inni dem før det gikk hull og ble dannet skorper på dem.

Ved fjerde barnesykdom er utslettet mer som veldig små og lite hissige prikker over hele kroppen.

Anonymkode: bd00f...6a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil anta dette er hånd- munn- og fotsyke. Blemmene er store til å være fjerde barnesykdom men små til å være vannkopper. Vannkopper er gjerne hovedsaklig mage, rygg og gode først. HMF er sjeldent på mage og rygg, men hovedsaklig rundt munnen, på armer, bein og i bleieområdet.

Det kan være nyttig å fortelle barnehagen om symptomene. Ditt barn er ofte ikke alene om slike smittsomme sykdommer.

Uansett: hold barnet hjemme ved feber og vått utslett. Unngå at barnet piller på utslettet, og pass på at negler er korte og rene. Å holde huden kjølig kan hjelpe. Pass på at barnet drikker nok. Blemmer i munnen kan gjøre det vanskelig å svelge, da er is og kald smoothie fin mat.

Anonymkode: 84192...976

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk dere. Jeg skulle så gjerne fått konstatert av lege hva dette er, slik at vi kan ha kunnskapen med oss ved utbrudd i barnehage etc senere.

Kan legen ta en prøve slik at vi får vite?

AnonymBruker
Skrevet

Vi trodde først det var vannkopper datteren vår hadde i vinter, men det viste seg å være HFM. Synes bildene dine min er om dette.

Det hadde gått vannkopper i barnehagen, og hun hadde en hissig rød prikk på kinnet. Dagen etter hadde hun feber og et hissig utslett i bleieområdet. Var fortsatt litt usikre, men da vi voksne plutselig fikk blemmer på hender og føtter så skjønte vi det. Vi har begge hatt vannkopper som barn.

Deretter utviklet det seg til blemmer rundt munnen hos alle tre i tillegg til sår hals. Samboer ble hardest rammet av utslett med føtter som gikk i oppløsning, og 3,5 måned senere løsner fortsatt neglene hans på hender og føtter.

Lillemor kom seg raskt, og rødheten etter blemmene var borte etter 2 uker ca. 

Vi hadde time på helsestasjonen like etter, og legen der sa at det var veldig vanskelig å se forskjell helt i starten, så kanskje du bare må følge med litt til?😊

Anonymkode: 4fcc9...c91

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi trodde først det var vannkopper datteren vår hadde i vinter, men det viste seg å være HFM. Synes bildene dine min er om dette.

Det hadde gått vannkopper i barnehagen, og hun hadde en hissig rød prikk på kinnet. Dagen etter hadde hun feber og et hissig utslett i bleieområdet. Var fortsatt litt usikre, men da vi voksne plutselig fikk blemmer på hender og føtter så skjønte vi det. Vi har begge hatt vannkopper som barn.

Deretter utviklet det seg til blemmer rundt munnen hos alle tre i tillegg til sår hals. Samboer ble hardest rammet av utslett med føtter som gikk i oppløsning, og 3,5 måned senere løsner fortsatt neglene hans på hender og føtter.

Lillemor kom seg raskt, og rødheten etter blemmene var borte etter 2 uker ca. 

Vi hadde time på helsestasjonen like etter, og legen der sa at det var veldig vanskelig å se forskjell helt i starten, så kanskje du bare må følge med litt til?😊

Huff stakkars mannen din. Klarte han å jobbe?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Huff stakkars mannen din. Klarte han å jobbe?

Nei, han har en fysisk jobb hvor han går mye, så mener det var ca to uker hvor han var hjemme pga føttene. Neglene og hendene var også vonde i starten, men ikke så ille.

Neglene går det fint med, de har ikke falt helt av. Det ser ut som om alle knekker tvers av midt på neglen, men så er det ikke hele tykkelsen, kun et lag på toppen på en måte.

Han fikk virkelig skrekkeksemplet på sykdommen, noe de fleste slipper unna, og det går heldigvis lettere for seg hos barna😊

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var usikker på om barna mine hadde hfm, men fikk det bekreftet et par uker senere da to-tre negler begynte å falle av… ekle greier, men så viste vi med sikkerhet hva de hadde.

Anonymkode: 22951...5de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg var usikker på om barna mine hadde hfm, men fikk det bekreftet et par uker senere da to-tre negler begynte å falle av… ekle greier, men så viste vi med sikkerhet hva de hadde.

Huff stakkars små. Gikk den prosessen med å miste negler greit? Hvordan var prikkene deres plassert på kroppene?

AnonymBruker
Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk dere. Jeg skulle så gjerne fått konstatert av lege hva dette er, slik at vi kan ha kunnskapen med oss ved utbrudd i barnehage etc senere.

Kan legen ta en prøve slik at vi får vite?

Tviler på de tar prøve. Diagnosen stilles basert på det legen tror. Sannsynligvis er det HFM.

Anonymkode: 65b6c...6ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tviler på de tar prøve. Diagnosen stilles basert på det legen tror. Sannsynligvis er det HFM.

Anonymkode: 65b6c...6ee

kjedelig. Om man først skal stri med sånne her ting hadde det vært greit å fått vannkopper unnagjort 🙈

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Huff stakkars små. Gikk den prosessen med å miste negler greit? Hvordan var prikkene deres plassert på kroppene?

Barna tenkte ikke noe over neglene, det var mest jeg som syntes det var utrolig ekkelt. Løsner jo litt etter litt, til den på en måte ligger løst oppå, så er det bare å plukke den av… den nye var allerede på vei opp. 
Husker ikke helt hvordan prikkene var plassert, men er ikke vanskelig å se forskjell på vannkopper eller disse, når man har erfaring med begge. Vannkoppene får jo en vannfylt/blank blemme på seg, som sprekker etter noen dager og tørker inn. Dukker opp over alt på kroppen var erfaringen her, klør og barna irriterer seg/sutrer/har ubehag. 

AnonymBruker
Skrevet

da har vi fått konstatert HFM 😕

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...