Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I lys av at renta skal opp og de fleste får mer utgifter, la oss inspirere hverandre til fornuftige økonomiske valg!

Mine fornuftige økonomiske valg:
- Jeg lever med interiør andre ville byttet. Har eksempelvis en 2-seters sofa jeg kjøpte brukt for 8 år siden. De fleste hadde nok oppgradert den, men den får bli hos meg en stund til.
- Kjøper stort sett klær på Tise eller Finn, med unntak av undertøy og sko.
- Har prioritert å sette inn ekstra på boliglånet når jeg kan. Noen summer hver måned blir store beløp over tid, og nå har jeg 60 % belåningsgrad før fylte 35.
- Drar ikke på ferier jeg ikke har råd til. Og drar gjerne og besøker venner/familie i andre byer. Da kan jeg sove gratis hos dem og spandere en god middag på dem som takk.

Hva med deg, hvilke økonomisk fornuftige valg tar du?

Anonymkode: 0dea3...642

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kjører ikke bil. 

Anonymkode: 267bf...e0c

• Liker 2
Skrevet

Har satt 500 000 på fastrentekonto (fond er uaktuelt), sparer 5000 i mnd, og venter med å kjøpe leilighet til økonomien er mer stabil, ogniøa den tiden går jeg også opp mer i ansiennitet. Noen vil mene det er et dumt valg å vente, men for min del er det fornuftig da jeg leier til 3000 i mnd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke bil, drikker ikke alkohol, røyker ikke, har ikke barn, kjøper klær bare når de gamle er utslitt, bruker ikke sminke.

Anonymkode: 0ea3f...6a0

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg skjønner jo at økonomien til folk kan være svært forskjellig. Men økonomi handler jo også om mer enn bare penger. Hva med ditt humankapital? Hva med din velferd? Husk at du bytter penger mot velferd eller kunnskap. Sparing betyr å utsette.

Hva betyr god økonomi for meg? Veldig kortfattet:

• Du har oversikt over dine inntekter og utgifter.
  • Du har mer i inntekt enn det du har utgifter.
  • Du har budsjettert for velferd og forbruk
  • Du har budsjettert for kortsiktig sparing
  • Du har budsjettert for langsiktig sparing
  • Du har budsjettert for humankapital

Du er økonomisk ufornuftig når du misbruker finansinstrumenter eller når du bruker penger du ikke har. Du bruker ikke penger på noko som verken gir deg velfterd, sparing eller humankapital. Ofte sliter folk med å gjenkjenne nettopp sistnevnt.

Schmuhu

Endret av Schmuhu
  • Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lot være å bytte bil 😝og så var jeg på vestbys fashion outlet og handla i stedenfor å gå i den vanlige butikken :D 

Anonymkode: 9ce5e...6e6

Gjest CSe0gvmY2b
Skrevet

Vi prøver å ta vare på maten. Fryser ting som er til overs. Kjøper helst ikke mer enn vi bruker, foruten ved tilbud. Kaffe kjøper jeg aldri til fullpris, kun ved tilbud. Følger nøye med på appen  kupp på søndager. Eks på nedfrysing er taco saus, eller pizza saus. Bruker ofte halvparten bare, fryser resten i en liten pose. Baker brød selv, sunnere og myyye billigere. Baker 3 på engang. Fryser halve brød, da kastes det ikke brød. 
Ellers passer jeg litt på strømbruken på dyre tider, sjekker pris hver dag. Har også flyttet huslånet til en bank med lavere rente. Kjører mindre bil, reiser ikke på butikken kun for å kjøpe noe, passer på når en av oss skal hjem fra jobb om vi mangler noe. Men prøver kun å handle 1 gang i uka. 
Men alt dette hjelper ikke bare på økonomien, men miljøet også 😉

AnonymBruker
Skrevet

Det er jeg ikke 🤪 Med unntak av at jeg og samboeren min setter av 5000 kr hver i måneden for å spare EK til større bolig. Ellers er det vill vest for min del, men holder alltid hodet over vann altså.

Anonymkode: 04665...bfe

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke lån.

Anonymkode: d163c...67d

AnonymBruker
Skrevet

Røyker ikke

Anonymkode: e88e1...aa2

AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg ikke får det gratis så kommer det ikke i hus. Ikke fordi jeg ønsker å "være økonomisk", men jeg har ikke råd til ny sofa eller ny lampe. Heldigvis er jeg ganske fornøyd med det jeg har.

De ukene jeg ikke har barnet mitt spiser jeg knekkebrød til lunsj og stekte poteter med et speilegg til middag. Kun dette.

Drikker bare vann. Lager meg aldri kaffe hjemme lenger. Sparer på strømmen (og veden) i kald årstid og går med dobbelt ullundertøy inne de ukene jeg er alene. 

Spiser aldri ute. Klipper håret selv, lar det bare bli grått. Abbonnement har jeg ikke lenger..bruker biblioteket mye. 

Drar ikke på ferie. 

Spiser aldri godteri.

Dusjer på jobb.

Sparer alt jeg har til overs i tilfelle noe skal skje.

Lever ganske kjipt nå, men som enslig boligeier så er det tøffe tider. Prøver å leve normalt annenhver uke når barnet mitt er hjemme, men vi får aldri ut og spiser lenger, lager heller aldri dyr mat som biff på lørdagskvelden.

Anonymkode: b33f2...9cd

• Hjerte 5
Skrevet

Utdannelse

Ingen lån

Ingen barn

AnonymBruker
Skrevet

Lavt bolig lån og generelt lave faste kostnader. 
Men for all del, pengene får alltids bein å gå på. Med enebolig er ikke det vanskelig 🤣

Anonymkode: df891...df6

Skrevet

*  Jeg holder meg oppdatert om hva som skjer i verden, og hva andre land gjør.  Spesielt viktig å følge med USA.  
*  vurderer risiko og hva jeg kan tåle av renteøkning.  Derfor bandt vi boliglånet på effektivt 3,04% i vår.  Over 10 år.  
*  låner aldri penger til bil, møbler, ferier eller til oppgraderinger på huset.  Sparer i bank i stedet.  
*  innheter pristilbud fra flere ved større oppgraderinger på hus og eiendom.  Må vite at jeg har penger til å betale med.  
*  har et kredittkort, og om det brukes f.eks. til kjøp av flybilletter, overføres straks fra sparekonto
*  sjekker alltid finn.no når vi trenger noe
*  sjekker prisguiden om noe må kjøpes
* handler på salg hvis mulig
*  planlegger middager og handling for èn uke

I det hele tatt - holder kontroll på økonomien hele tiden.  

Skrevet

Jeg er et lat inne-menneske. Det viser seg å være økonomisk gunstig.

• Liker 4
Skrevet

Klarer meg så langt uten bil, kjøper det billigste alternativet av mat så lenge det ikke er helt pyton, går sjelden ut for å bruke mye på byen... Som hun over sier, lønner seg også å ha det fint med å være inne for seg selv en del.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I lys av at renta skal opp og de fleste får mer utgifter, la oss inspirere hverandre til fornuftige økonomiske valg!

Mine fornuftige økonomiske valg:
- Jeg lever med interiør andre ville byttet. Har eksempelvis en 2-seters sofa jeg kjøpte brukt for 8 år siden. De fleste hadde nok oppgradert den, men den får bli hos meg en stund til.
- Kjøper stort sett klær på Tise eller Finn, med unntak av undertøy og sko.
- Har prioritert å sette inn ekstra på boliglånet når jeg kan. Noen summer hver måned blir store beløp over tid, og nå har jeg 60 % belåningsgrad før fylte 35.
- Drar ikke på ferier jeg ikke har råd til. Og drar gjerne og besøker venner/familie i andre byer. Da kan jeg sove gratis hos dem og spandere en god middag på dem som takk.

Hva med deg, hvilke økonomisk fornuftige valg tar du?

Anonymkode: 0dea3...642

Vel, her er mitt bidrag:

I lang tid har vi hatt ukentlig matmeny og kjøper kun det som trengs. Vi kjøper også ting som er på et bra tilbud. Der kuttet vi drastisk på impulskjøp og matbudsjett. Lager det meste fra bunn for det har vært billig (men merker at det ikke er tilfelle lenger det siste året).

Kjøper barnas klær på tilbud utenfor sesong istedet for å betale full pris midt i sesongen. Og så arver de minste av de største det som kan arves. 

Selger en del ting jeg ikke trenger på finn og det gir litt ekstra inntekt. 

Kjøper aldri noe jeg ikke kan betale for med en gang. Det eneste jeg har kjøpt som jeg ikke har betalt med en gang er boligen jeg bor i. Bruker ikke kredittkort og har ikke forbrukslån. Bruker bare pengene jeg har.

Drikker ikke, røyker ikke og frekventerer ikke nattklubber og norsk uteliv på natta. Heller ikke spiser jeg på restaurant så ofte, men kanskje 1-2 ganger i måneden går jeg og mannen på date et sted med god mat.

Bruker klær og sko jeg har så lenge de passer og er hele og fine, dvs jeg kjøper klær og sko til meg selv bare når det er noe jeg trenger. Har brukt samme vintersko i 5 vintre allerede, investerte litt i sko av god kvalitet da. Samme med vinterjakken - brukt minst 4 sesonger allerede og kan fint bruke den i noen sesonger til. 

Jeg har aldri vært glad i shopping og synes det er slitsomt å gå fra butikk til butikk, se, prøve, osv. Jeg er praktisk anlagt og går i butikken hvor jeg vet jeg finner det jeg trenger, kjøper det og går ut. Mitt personlig forbruk er derfor lavt og jeg liker ikke å kaste pengene jeg tjener ut vinduet. Jeg er typen som liker å spare til dårlige tider og de dårlige tidene er kommet. 

Alt jeg har nevnt over har jeg gjort lenge og anser som gode vaner som kommer til nytte nå i dyrtiden. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Lavt bolig lån og generelt lave faste kostnader. 
Men for all del, pengene får alltids bein å gå på. Med enebolig er ikke det vanskelig 🤣

Anonymkode: df891...df6

Ja, enebolig er versting når det gjelder utgifter. Alltid noe å fikse, reparere, noe som går i stykker og må vedlikeholdes. Pluss kommunale avgifter er høyere jo flere kvm du bor i.

Det var klart billigst i leiligheten :D

AnonymBruker
Skrevet

Fra pandemien startet til Putin gikk til krig mot Ukraina handlet jeg og min mann inn absolutt alt vi trenger de neste 10 år - fra hvitevarer, tursko, ytterklær, telt og soveposer, el-sykler, xbox, nødvendig interiør, og så videre. Vi pusset også opp det vi måtte pusse opp. Og sørget for et skikkelig beredskapslager. 

Så bant jeg renta og strømmen. 

Det var da ikke så veldig vanskelig å forutse dyrtiden. 

Anonymkode: 57f9b...16d

Skrevet

Kjøkken, garderobeskap og terasse er 33 år gamle, men ikke faen om jeg skifter ut driten før dørene faller av og folk tråkket igjennom. Sjekker og dobbeltsjekker Prisjakt for hvitevarer og mobil. Kjøper nesten bare billig mat, og spiser ute kun i ferien. Kjøper små biler som er to år gamle, og kjører så lite som mulig. Det finnes billige klær som sitter bra på Sparkjøp og H&M. 

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...