Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Dette er sikkert et spørsmål som kan trigge enkelte, men kan man gå ned for fort/for mye etter fødsel?

Jeg fødte for 3 uker siden og har gått ned 15 kg siden. Jeg veier nå 5 kg mindre enn jeg gjorde da jeg ble gravid. Jeg var overvektig før jeg ble gravid og er fortsatt det (ut fra BMI-skala). Jeg fullammer og babyen har lagt på seg omtrent 1 kg på de tre ukene siden fødsel, så jeg ammer ganske mye og hyppig. Jeg har ikke så god matlyst, men spiser frokost og middag og litt snacks innimellom. 

Jeg føler tiden ikke strekker til og jeg glemmer egentlig å spise fordi jeg «skal bare» ørten andre ting mens baby sover 🥵 Når er det tid for bekymring, hvis det noen gang er det?

Anonymkode: 92e35...699

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var sånn jeg også.

veide 75 ved fødsel, begge gangene, og ned til 60 innen første mnd og 50 innen 6mnd.

Tror amming gjorde mye, og liten appetitt. Eneste jeg spiste mye av var kvikklunch og isvann.

Men lurt å prøve å ha stående små posjoner med kjøleskapsgrøt, youghurt, enkle måltider. For melkeproduksjonen sin skyld og blodsukkeret. Jernnivået skal også opp igjen, for man mister jo endel blod også.

Anonymkode: bc359...db3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei!

Dette er sikkert et spørsmål som kan trigge enkelte, men kan man gå ned for fort/for mye etter fødsel?

Jeg fødte for 3 uker siden og har gått ned 15 kg siden. Jeg veier nå 5 kg mindre enn jeg gjorde da jeg ble gravid. Jeg var overvektig før jeg ble gravid og er fortsatt det (ut fra BMI-skala). Jeg fullammer og babyen har lagt på seg omtrent 1 kg på de tre ukene siden fødsel, så jeg ammer ganske mye og hyppig. Jeg har ikke så god matlyst, men spiser frokost og middag og litt snacks innimellom. 

Jeg føler tiden ikke strekker til og jeg glemmer egentlig å spise fordi jeg «skal bare» ørten andre ting mens baby sover 🥵 Når er det tid for bekymring, hvis det noen gang er det?

Anonymkode: 92e35...699

Jeg gikk ned mer enn jeg veide før, men jeg tenkte ikke særlig over det, spesielt siden kostholdet var litt variert. Jeg hadde nok energi til alt - jeg ville anbefalt at du snakker med jordmor om dette, og at du legger inn tid til å faktisk spise i løpet av dagen. Det virker som om det ikke er babyen som setter agendaen for at du ikke får spise. Husk på melkeproduksjonen. Men jeg ville ikke bekymret meg om du ikke er undervektig. 

Anonymkode: 3b174...82a

AnonymBruker
Skrevet

Det går nok fint, men man risikerer jo litt mer løshud om man går ned veldig fort da😅 jeg fødte for to uker siden og har gått ned 10 kg, stresser ikke med å gå ned fortere😄

Anonymkode: 35016...fd9

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er lurt å prøve å bremse vektnedgangen, fordi nedbryting av fettceller frigjør lagrede miljøgifter som kan gå over i morsmelka. Det er en del som går raskt ned i vekt når de ammer. Jeg strevde med det selv i mine ammeperioder. Men det er altså et poeng å jobbe for å unngå å miste for mye vekt for raskt hvis man har en kropp som reagerer slik. 

En annen utfordring er at det kan gå utover egen kropp og helse. Jeg ble undervektig, og følge meg slapp og svak. 

Nøtter var min beste ammevektnedgangsbrems. Men om en har noe å å gå på når det gjelder å prioritere å spise næringsrik mat, bør en gjøre det. Noen ganger er det altså utfordrende nok selv om en prøver hardt. 

Anonymkode: 960dd...eec

AnonymBruker
Skrevet

Men dere som «sliter» med dette, hvordan har det vært for dere utenom graviditet? Har vekten sittet hardt tidligere, eller har dere hatt samme problem utenom?

Anonymkode: d954e...161

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men dere som «sliter» med dette, hvordan har det vært for dere utenom graviditet? Har vekten sittet hardt tidligere, eller har dere hatt samme problem utenom?

Anonymkode: d954e...161

Jeg har tenkt lite på vekt utenom graviditet og barseltid, og ikke forsøkt hverken å slanke meg eller legge på meg. I svangerskapene var jeg plaget av kvalme og oppkast, men vektoppgangen var innenfor normalen. 

Anonymkode: 960dd...eec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...