AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Er 21 år og jeg blir bare mere og mere red for framtiden min. Alt har blitt så sykt dyrt og nå skal det bli dobbel renteøkning. Hvordan skal egentlig min generasjon komme oss inn på boligmarkedet?! Andre som har noen tanker om denne syke renteøkningen? Anonymkode: 85fa2...506
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Er 21 år og jeg blir bare mere og mere red for framtiden min. Alt har blitt så sykt dyrt og nå skal det bli dobbel renteøkning. Hvordan skal egentlig min generasjon komme oss inn på boligmarkedet?! Andre som har noen tanker om denne syke renteøkningen? Anonymkode: 85fa2...506 De som skal inn på boligmarkedet burde håpe den stiger såpass at en stor andel nåværende eiere misligholder lånen sine og markedet kollapser. Men tviler på at det skjer. Anonymkode: 1aa0c...43a 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Du er bare 21 år, hvorfor stresser du med å kjøpe bolig? Jeg er dobbelt så gammel som deg og kjøpte min første bolig da jeg var 27. Det var ikke vanlig å kjøpe bolig så tidlig før heller! Du er jo nettopp ferdig med vgs! Anonymkode: 03b2a...613 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 Renten i seg selv er ikke sykt høy. Men med voldsomme økte priser på alt annet, strømpriser som ikke ligner noe vi har sett før, matvarepriser og drivstoffpriser som skyter i været.... Alt ble dyrt på en gang. Forstår godt at dere som er unge er bekymret for fremtiden, dagens unge er den første generasjonen som vil oppleve dårligere levekår enn tidligere generasjoner. Anonymkode: 1b810...7aa 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #5 Skrevet 22. juni 2023 Dette regulerer seg selv. Hvis det blir for dyrt for folk flest å kjøpe bolig vil ikke boligene bli solgt og prisene vil synke. Anonymkode: 38b18...2be 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Er 21 år og jeg blir bare mere og mere red for framtiden min. Alt har blitt så sykt dyrt og nå skal det bli dobbel renteøkning. Hvordan skal egentlig min generasjon komme oss inn på boligmarkedet?! Andre som har noen tanker om denne syke renteøkningen? Anonymkode: 85fa2...506 1) Du er jo vinneren her! Høyere rente vil bidra til lavere boligpriser. 2) 3,75% er fortsatt lav rente Jeg er mer bekymret for manglende økonomisk forståelse blant din generasjon. Anonymkode: cc61d...d3b 3 1
Callisto83 Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Alt ble dyrt på en gang. Forstår godt at dere som er unge er bekymret for fremtiden, dagens unge er den første generasjonen som vil oppleve dårligere levekår enn tidligere generasjoner. Anonymkode: 1b810...7aa Denne skjønte jeg ikke. Den velstanden og tilrettelagte hverdagen dagens unge vokser opp med, fantes ikke for folk flest for noen få generasjoner siden. 4 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #8 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er 21 år og jeg blir bare mere og mere red for framtiden min. Alt har blitt så sykt dyrt og nå skal det bli dobbel renteøkning. Hvordan skal egentlig min generasjon komme oss inn på boligmarkedet?! Andre som har noen tanker om denne syke renteøkningen? Anonymkode: 85fa2...506 Sykt og sykt. Det var 20% rente da jeg kjøpte min første bolig.... 🤷♀️ Anonymkode: f9aac...eaa 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #9 Skrevet 22. juni 2023 Callisto83 skrev (16 minutter siden): Denne skjønte jeg ikke. Den velstanden og tilrettelagte hverdagen dagens unge vokser opp med, fantes ikke for folk flest for noen få generasjoner siden. Det brukeren skrev var at det har vært en jevn økonomisk stigning de siste 70 årene, der hver generasjon har opplevd en bedre velstand enn forrige generasjon hadde. Generasjon Z er den første generasjonen siden krigen som ikke vil få oppleve det, men heller oppleve en liten nedgang i velstanden. Jeg er vel ikke helt enig i påstanden, men jeg ville bare forklare den 😊 Anonymkode: f233a...abf 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #10 Skrevet 22. juni 2023 Jeg er mer bekymret for at høyere rente fører til høyere utleiepriser 😕 Men dette er ingen "syk" rente, i motsetning til styringsrenten under korona. Og sammenlignet med renten på slutten av 80-tallet så er jo dette ingenting (!). I 1980 lå renten på rundt 12%, i 1988 var den oppe på 17%. Jeg tenker det ordner seg for deg uansett, du er ung og har "godt med tid", så jeg ville ikke bekymret meg så alt for mye. Det er forventet nedgang i renten innen et par år, men vi er uansett langt unna hvor ille det faktisk kan bli (igjen, ref. 80-tallet). Anonymkode: 38c65...736 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #11 Skrevet 22. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Jeg er mer bekymret for at høyere rente fører til høyere utleiepriser 😕 Men dette er ingen "syk" rente, i motsetning til styringsrenten under korona. Og sammenlignet med renten på slutten av 80-tallet så er jo dette ingenting (!). I 1980 lå renten på rundt 12%, i 1988 var den oppe på 17%. Jeg tenker det ordner seg for deg uansett, du er ung og har "godt med tid", så jeg ville ikke bekymret meg så alt for mye. Det er forventet nedgang i renten innen et par år, men vi er uansett langt unna hvor ille det faktisk kan bli (igjen, ref. 80-tallet). Anonymkode: 38c65...736 Må bare presisere, de fleste eier bolig, mens de mer vanskeligstilte/sårbare er de som ender med å måtte leie. Derfor mer bekymret for utleieprisene enn for de som har hatt økonomi god nok til å spare egenkapital og lån for å faktisk kjøpe noe. Anonymkode: 38c65...736 1
kar90 Skrevet 22. juni 2023 #12 Skrevet 22. juni 2023 Det er ikke renteøkningene som er problemet. Den lave renten er mye mer problematisk, spesielt for de som skal inn på boligmarkedet. Husprisene faller også, men nordmenn er blinde for det, da de kun sammenligner med norsk mikkemusvaluta, som er den svakeste i hele vesten. I forhold til dollar og euro så faller boligprisene sterkt. 1
Friluftsmann70 Skrevet 22. juni 2023 #13 Skrevet 22. juni 2023 Det er et vanskelig valg for Norges Bank, skal de sette opp renten for å styrke kronen eller skal rente stå og la kronen bli enda svakere? Svekket kronen betyr at vi må betale mer for varer vi kjøper fra utlandet. Økt rente er veldig godt nytt for deg som er ung og ikke har mye lån. Men det kan på kort sikt gå utover økte leiepriser. 2
Topsi Skrevet 22. juni 2023 #14 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette regulerer seg selv. Hvis det blir for dyrt for folk flest å kjøpe bolig vil ikke boligene bli solgt og prisene vil synke. Anonymkode: 38b18...2be Det er jo det som ikke skjer, nybolig er for dyrt, ingen vil ha dem.så dr blir ikke bygd, slik at enda flere presses over i bruktmarkedet og øker prisene der 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #15 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvordan skal egentlig min generasjon komme oss inn på boligmarkedet?! Anonymkode: 85fa2...506 Be politikerne om: mindre innvandring høyere renter fjerning av "klimaendringsbekjempende"-krav til nybygg Meeeeen, ingenting vil skje, for for mange eier egen bolig, og dermed ønsker lave renter, masseinnvandring, og strenge krav ... på nybygg. Mange vil ikke ha EU kravene på de gamle boligene de eier da, men de vil nok bruke demokratiet til å prøve å få staten til å dekke kostnader til å justere gamle boliger til EU krav, slik at på nytt vil ikke-boligeiere betale for boligeiernes privilegier. Anonymkode: bd1b9...686
Druid Skrevet 22. juni 2023 #16 Skrevet 22. juni 2023 Callisto83 skrev (1 time siden): Denne skjønte jeg ikke. Den velstanden og tilrettelagte hverdagen dagens unge vokser opp med, fantes ikke for folk flest for noen få generasjoner siden. Mine barn opplever lavere levestandard enn det jeg har hatt og har. Mine foreldre hadde det bedre. Generasjoner FØR har hatt det verre. Mine foreldre fikk barn uten å tenke på konsekvensene, før jeg kunne komme dit, måtte vi sikre oss økonomisk. Det er et luksusforbruk å få barn nå. (Akkurat her hadde 50-tallet husmorvikarer, og det er jo en relativ stor gevinst) Mine foreldre hadde ganske enkelt for å skaffe seg bolig på nivå med lønnsnivået, og kunne bli selvbyggere. Vi måtte basere oss på billigere løsninger. Mine barn kommer antagelig til å ende på leiemarkedet gitt arbeidslivet som utvikler seg. Mine foreldre hadde ingen forhold til pensjon, og lever godt med de ytelsene de har. Jeg må spare til pensjon. Mine barn må basere seg på at de ikke kan være pensjonister mer enn 10 år, da bør de helst ta selvmord. 1
CAPS LOCK Skrevet 22. juni 2023 #17 Skrevet 22. juni 2023 kar90 skrev (1 time siden): Husprisene faller også, men nordmenn er blinde for det, da de kun sammenligner med norsk mikkemusvaluta, som er den svakeste i hele vesten. I forhold til dollar og euro så faller boligprisene sterkt. Men vi får lønna utbetalt i kroner, og da hjelper det ikke oss at boligprisene målt i dollar og euro faller sterkt 1
kar90 Skrevet 22. juni 2023 #18 Skrevet 22. juni 2023 CAPS LOCK skrev (8 minutter siden): Men vi får lønna utbetalt i kroner, og da hjelper det ikke oss at boligprisene målt i dollar og euro faller sterkt Også relativt til prisveksten ellers og justert for inflasjon er boligprisene på vei ned sammenlignet med vår egen mikkemusvalutta. Det er ikke merkbart ennå, men boligboblen har begynt å slå sprekker. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #19 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1) Du er jo vinneren her! Høyere rente vil bidra til lavere boligpriser. 2) 3,75% er fortsatt lav rente Jeg er mer bekymret for manglende økonomisk forståelse blant din generasjon. Anonymkode: cc61d...d3b Denne. Du må nesten se litt statistikk ts, for denne renten har vi hatt flere ganger siste 20årene.. og du, jeg kjenner nesten ingen som fikk kjøpt før de var 25. Har flere kolleger og venner som kjøpte etter fylte 30. Kanskje justere ned forventningene en dæsj? Anonymkode: 0fd38...be1 1
Capazitet Skrevet 22. juni 2023 #20 Skrevet 22. juni 2023 Har hørt at de ser for seg at renta skal ned til neste år
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå