AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Hei! Vil gjerne høre litt meninger fra dere som er foreldre til barn *ca* 10 år. Jeg har en bonussønn på 10 år og sliter litt overfor mannen (far) med forventninger til barnet. Vi har en liten baby sammen også. Mine nieser og nevøer er alle små, så jeg har ikke så mange referansepunkter på denne alderen, annet enn hvordan det var for meg selv. Jeg prøver å tilpasse meg og tilrettelegge ganske mye, men synes det er litt misnøye hele tiden. Far lager ganske mye av den samme maten hver gang han er her - spaghetti og kjøttsaus, pizza o.l. Denne gangen skulle han være her lengre og ikke bare i helgen, og siden det er jeg som fyller kjøleskapet, kjøpte jeg litt flere ting. Kylling, ris/pasta, lasagne, fiskekaker, strimlet kjøtt til wok, fiskegrateng, pasta carbonara m.m. Jeg fylte også opp med pålegg, bl.a. leverpostei som han spiser. Brød baker jeg jevnlig selv, men fikk beskjed om at han ikke liker det, jeg mistenker at det er for grovt siden det er spelt i. Måtte derfor kjøpe ferdigskivet 'barnebrød' ved siden av, da spiser han det i midten og ikke skorpene, og kaster resten. Leverposteien jeg kjøpte var feil, så den er blitt stående og far har gått ut og kjøpt den gule barneposteien. Mesteparten av middagsmaten har blitt liggende, de har spist spaghetti og kjøttsaus og vært ute og spist burger i stedet. Dette er bare maten, men så er det også et konstant iPad-fokus, og krangling og skjermtid. Hvis han ikke finner laderen sin (dvs. min, men han "fant den først"), blir det støy og bråk, og alt sirkler rundt iPad. Han kan ikke rydde eller sette inn i maskin, kun sette fra seg på benken, og veldig sjelden oppmuntres til ting han ikke har lyst til. Dette er veldig annerledes enn hvordan jeg selv er oppdratt. Jeg merker nå - og skammer meg for å si det - at gutten selv begynner å irritere meg. Det er litt klaging hele tiden, og han svarer ofte tilbake. Det er mulig jeg er strengt oppdratt, for det var aldri et spørsmål om jeg kunne svare tilbake når jeg fikk en beskjed fra mine foreldre. Jeg kranglet ikke på ting som å gå i dusjen eller bli med ut å kjøpe is (det er også et ork, hvis man kan være inne på iPad). Har tidene forandret seg SÅ mye? Det er knappe 20 år siden jeg var på hans alder, det er jo en stund, men ikke en full generasjon.. Anonymkode: 0cb6a...061 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 En annen stemor med 10-årig stebarn laget en slik tråd for noen dager siden. Bla litt bakover så finner du den nok. Anonymkode: a99ff...298
Gjest WhisperingWind Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Hva med å ta en prat med far og sette noen felles regler? Og om dere har barn sammen så bør dere være enig om verdi, moral og oppdragelse?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 Hvorfor har du kjøpt inn mye mat uten å snakke med far eller barnet først? Høres ut som du har kjøpt inn mye mat som barnet ikke er vant til og som du ikke skal være med å spise selv. Greit at ikke alt må være likt, men å bytte ut alt på en gang virker ganske brutalt. Synes også som det er grunnleggende mangel på kommunikasjon mellom dere voksne. Snakker dere aldri sammen om hvilken mat dere skal kjøpe og spise? Anonymkode: 96b08...f18 6 1
Gjest theTitanic Skrevet 22. juni 2023 #5 Skrevet 22. juni 2023 Å kjempe kamper og å sette grenser blir ofte tilsidesatt av samværsforeldre. Om barnemor ikke tar tak så får ikke dere gjort det i løpet av noen helger. Din mann vil gutten skal like seg hos dere , har dårlig samvittighet sikkert og redd gutten ikke vil komme lenger om det blir mas om grenser og om han ikke får ting som han vil. Din mann vil nok bare at gutten skal ha det så hyggelig som mulig. Selv om det samtidig er å gjøre gutten en bjørnetjeneste når han vokser opp med at andre er til for å please hans behov.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 Ja, dagens tiåringer er dessverre slik, de fleste av dem. Det er ytterst få av gutta i klassen til min tiåring som jeg orker å ha i hus. Det vil si de vil heller ikke til oss, med mindre vi tilbyr skjerm, skjerm og mer skjerm. Og de liker ingen ting, går fra bordet når det passer dem uten å rydde uten seg, bruker stygt språk, og klager høylytt på at det er såå kjedelig å være hos oss. Og hjemme hos dem spiser de aldri fisk eller grønnsaker, så de synes jeg er superkjip som serverer det til ungen min. Heldigvis har sønnen min noen venner som ikke er slik når de er hos oss, i det minste. Men ja, jeg synes dessverre flertallet av gutta er dårlig oppdratt og altfor vant til å få ting på sine premisser. Men de færreste foreldre er i stand til å se det når det gjelder egne barn. Anonymkode: 724dd...dd3 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 Ikke heng deg opp i detaljer. Kjøp det brødet og leverposteien han liker. La far ta seg av kranglinga. Dette er et barn som er der annenhver helg? Da føler han seg nok ikke så hjemme der. Tiåringer er ganske sarte og trenger bekreftelse på at de hører til. Jeg mener ikke at de skal få gjøre som de vil, men at de blir inkludert i ting som påvirker hverdagen deres er ganske lurt hvis man vil ha dem med på godsida. Familieråd første dag, legg plan for uka, både aktiviteter og mat. Da kan du også referere til dette møtet når de griner på nesa over middagen tre dager senere 😉 Anonymkode: 6553c...42e 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #8 Skrevet 22. juni 2023 Her er det gul leverpostei og barnebrød dom gjelder. Voksen leverpostei er det ikke mange barn som liker. Prøver å tilpasse så det er noe alle liker. Tror du tjener på å ikke være bastant i at han skal like det samme som deg. Barn er barn. Du må nok snart svelge noen kameler med din egen også… Anonymkode: cb1c9...3f7 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #9 Skrevet 22. juni 2023 Det er derfor en ikke skal få barn med noen som har barn med andre. Anonymkode: 17ab0...309 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #10 Skrevet 22. juni 2023 theTitanic skrev (16 minutter siden): Å kjempe kamper og å sette grenser blir ofte tilsidesatt av samværsforeldre. Om barnemor ikke tar tak så får ikke dere gjort det i løpet av noen helger. Din mann vil gutten skal like seg hos dere , har dårlig samvittighet sikkert og redd gutten ikke vil komme lenger om det blir mas om grenser og om han ikke får ting som han vil. Din mann vil nok bare at gutten skal ha det så hyggelig som mulig. Selv om det samtidig er å gjøre gutten en bjørnetjeneste når han vokser opp med at andre er til for å please hans behov. Tja, det kan jo godt være at han oppfører seg annerledes hos mor, men er vant til at det bare er kos hos far. Det er ganske vanlig for skilsmissebarn. Hvis han ikke har venner å være sammen med når han er hos faren er er det ikke rart det blir mye ipad heller. Jeg tenker det er best å la det gå og overlate det til faren. Hvis gutten føler det som han er på ferie når han er hos dere så gjør det egentlig ikke noe. Anonymkode: 027fc...c21
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #11 Skrevet 22. juni 2023 Det meste er nok vanesak. Loff og stabburets-leverpostei er rett og slett motbydelig for min ti-åring. Her er det grovbrød og skikkelig leverpostei som teller. Skjermtid er jo noe de fleste har, altså begrenset med tid og til fastsatte tidspunkt. Her flytter vi fint om den avtalte skjermtiden havner inn i andre aktiviteter. Men igjen så har vi ett barn som bryr seg fint lite om hele skjermen, mens lillebror igjen lever og ånder for hele paden. Her er skjermtiden først etter klokken syv og maks i en time. Tiåringen har venner som får styre på selv og andre venner som også har begrenset med tid. Vi har bitt oss merke i at enkelte blir ditchet fordi de sitter for mye med skjermen, noe som ikke passer vår som vil finne på ting. Vi har hatt forskjellige barn i hus, med forskjellige matvaner fosterbarn osv. Vi lager og serverer sunn kost, og kan gjerne tilrettelegge med å servere spagetti, pizza osv ett par dager i uka. Men ellers så varierer vi. Alt skal smakes på og skulle maten være uspiselig så tilbys det skive. Anonymkode: 03320...6bd 1
Memorangen Skrevet 22. juni 2023 #12 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ja, dagens tiåringer er dessverre slik, de fleste av dem. Det er ytterst få av gutta i klassen til min tiåring som jeg orker å ha i hus. Det vil si de vil heller ikke til oss, med mindre vi tilbyr skjerm, skjerm og mer skjerm. Og de liker ingen ting, går fra bordet når det passer dem uten å rydde uten seg, bruker stygt språk, og klager høylytt på at det er såå kjedelig å være hos oss. Og hjemme hos dem spiser de aldri fisk eller grønnsaker, så de synes jeg er superkjip som serverer det til ungen min. Heldigvis har sønnen min noen venner som ikke er slik når de er hos oss, i det minste. Men ja, jeg synes dessverre flertallet av gutta er dårlig oppdratt og altfor vant til å få ting på sine premisser. Men de færreste foreldre er i stand til å se det når det gjelder egne barn. Anonymkode: 724dd...dd3 Min gutt er også 10 år, og jeg har helt motsatte inntrykket. Synes både han og vennene er veldig modne og reflekterte for alderen. Ikke stygt språk har de heller. Så ikke skjær alle over en kam😊Noen er veldig "husvarme" og spør etter dessert/is eller lignende, men det er snakk om veldig nære venner. Min 10-åring er kresen, og hadde sikkert ikke spist noe av det TS skriver hun hadde kjøpt😅 Han kommer seg, og det er bedre enn før. Han prøver stadig nye ting. Noen er bare litt kresen. Å tvinge dem til å spise ting de ikke liker gjør nok bare vondt verre. Og det med skjerm.. Mye av livet til barna foregår faktisk på skjerm. Jeg tenker at så lenge de også gjør andre ting, og at det de gjør på skjerm ikke bare er meningsløs scrolling, så er det helt greit. Vi har valgt å ikke ha rigide regler på skjerm, men heller bruke litt sunn fornuft, og det har funket veldig bra hos oss. Min 10- åring og vennene hans nikoser seg virkelig når de f eks spiller minecraft sammen. De bygger og er kreative. Jeg syns mange voksne har et så negativt forhold til skjerm, men kan engasjere seg litt i hva de gjør når de er på skjermen. Tenker at det med mat må dere kanskje bare kommunisere bedre om. Sikkert vanskeligere å sette grenser som bonusmamma vil jeg tro?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #13 Skrevet 22. juni 2023 Og jeg på godt over 40 år elsker den gule Stabburet leverposteien😬😅… Anonymkode: 1f7b3...291
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #14 Skrevet 22. juni 2023 Ville ikke kranglet ang leverpostei og brød, det hadde jeg bare kjøpt inn. Og hvis han bare er der annen hver helg, så blir det nok ofte litt sånn.. Far har alltid dårlig samvittighet, og vil at barnet skal ha det fint hele tiden. Utrolig tøft å "stå i det", når du allerede er i en så sårbar situasjon som far. Det kan veldig godt være barnet oppfører seg annerledes hos mor, som han er tryggere på, om som sikkert tør å ta kampen om ipad. Aner ikke! Ville bare si at det er nok ganske vanlig.. Far kan jo prøve å spørre mor hva de pleier å finne på der? Anonymkode: 824f6...3c8
Biloba Skrevet 22. juni 2023 #15 Skrevet 22. juni 2023 Overlat planlegging av måltider og innkjøp til far for samværsperiodene. Det er en veldig utakknemlig oppgave ved kresenhet, så hvis far vil at alt skal tilrettelegges maksimalt er det bare naturlig at han tar det for eget barn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå