Gjest Vikarsykepleier Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Svigermor spurte meg pent om jeg kunne ta bort litt ugress i hagen, og ville særlig ha bort noen kraftige, litt store blader. - Åh, du mener hesthovbladen? - Nei, nei, nei, et er ikke hestehov. Jeg vet ikke hva det er, men det er ikke hestehov. Hun er godt over voksen og jeg ble veldig overrasket over at hun ikke visste hvordan hestehovblader ser ut. Vet ikke "alle" det?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 Jeg googlet det nå! Trodde de så ut som mini løvetannblader 😄 Mener du det? De er jo ikke store da.....Missa jeg noe her? Anonymkode: bbbb8...154
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Ja, som en hestehov. Anonymkode: 432fe...1a1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 Du spør om hun mener hestehov? Jeg tenker hun mener løvetann og at hun har rett i at det ikke er hestehov hun mener. Hestehov er gjerne ikke et voldsomt stort ugressproblem, sammenlignet med løvetann. Og løvetann har mye større blader også. Anonymkode: f9f82...d67 1
Nassenøff Skrevet 22. juni 2023 #5 Skrevet 22. juni 2023 Hestehov blader blir store når hestehov blomsten tørker ut, sprer seg overalt og like ille som løvetann blader 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 Hestehov syns jeg er irriterende å ha i hagen. Bladene blir store, rotstenglene lange og den sprer seg veldig lett. Holder for meg å nyte den i veikanten på våren. Anonymkode: 1b52e...b94
RC Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 Husker jeg syntes det var litt gøy den gangen jeg fant ut at de bladene var hestehovens. Siden bladene kommer en stund etter blomstene er det sikkert ikke alle som kobler det. 2
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 22. juni 2023 #8 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du spør om hun mener hestehov? Jeg tenker hun mener løvetann og at hun har rett i at det ikke er hestehov hun mener. Hestehov er gjerne ikke et voldsomt stort ugressproblem, sammenlignet med løvetann. Og løvetann har mye større blader også. Anonymkode: f9f82...d67 Nei, hun mente hestehovblader, men i en alder av godt voksen visst hun ikke at det var det hun pekte på. Det er det jeg syns er så rart. Hun er en oppegående dame også. Hestehovblader er et minst like stort problem som løvetannblader, kanskje verre.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #9 Skrevet 22. juni 2023 Vikarsykepleier skrev (30 minutter siden): Nei, hun mente hestehovblader, men i en alder av godt voksen visst hun ikke at det var det hun pekte på. Det er det jeg syns er så rart. Hun er en oppegående dame også. Hestehovblader er et minst like stort problem som løvetannblader, kanskje verre. Jeg lærte noe nytt i dag! Anonymkode: 8cfdc...eb6 1
Ullvott Skrevet 22. juni 2023 #10 Skrevet 22. juni 2023 Jeg vet hvordan de ser ut, men jeg har ikke visst det hele livet. Faktisk kan jeg datofeste når jeg fikk denne kunnskapen til 25. august 2001. Det var den dagen kronprins Haakon og kronprinsesse Mette Marit giftet seg. Noe av pynten i Oslo domkirke var nemlig laget av hestehovblader, og det snakket tv-kommentatorene om under sendingen. Siden jeg liker glitter, stas og fine kjoler satt jeg klistret og så hele sendingen direkte. 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #11 Skrevet 23. juni 2023 Ja, jeg vet hvordan de ser ut. Det vokser jo fult av de i vegkanten. Men i hagen har vi ikke hestehov. Anonymkode: a153c...f55
Myrmica Skrevet 23. juni 2023 #12 Skrevet 23. juni 2023 Synes ikke det er så rart at mange ikke vet - som regel ser man ikke bladene samtidig med blomsten, og om man ikke er så interessert i botanikk eller har noen som spesifikt forteller deg det, så tror jeg de fleste bare registrerer dem som grønne blader i grøftekanten uten å tenke mer over hva det er. 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #13 Skrevet 23. juni 2023 Ja, det har jeg visst i ca 50 år. Anonymkode: 1ed06...04d
Gjest Vikarsykepleier Skrevet 23. juni 2023 #14 Skrevet 23. juni 2023 Myrmica skrev (1 time siden): Synes ikke det er så rart at mange ikke vet - som regel ser man ikke bladene samtidig med blomsten, og om man ikke er så interessert i botanikk eller har noen som spesifikt forteller deg det, så tror jeg de fleste bare registrerer dem som grønne blader i grøftekanten uten å tenke mer over hva det er. Dette er en voksen dame, hageinteressert, oppegående og godt utdannet, akkurat for henne syns jeg det er veldig rart. Men, alt skal læres, jeg er enig i det, og jeg tror jeg var voksen selv da jeg lærte det selv om jeg ikke akkurat nå husker når.
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #15 Skrevet 24. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 22.6.2023 den 15.24): Du spør om hun mener hestehov? Jeg tenker hun mener løvetann og at hun har rett i at det ikke er hestehov hun mener. Hestehov er gjerne ikke et voldsomt stort ugressproblem, sammenlignet med løvetann. Og løvetann har mye større blader også. Anonymkode: f9f82...d67 Hestehovblader blir store. Faktisk inntil 30 cm brede, i følge Plantevernleksikonet, og da er de nok minst 40 cm høye, siden de har en ganske lang stilk også. Anonymkode: b50a6...cc4 1
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2023 #16 Skrevet 24. juni 2023 Synes det er rart, ja! Det har jeg visst hele livet, husker det var gøy å dra den hvite pelsen av «syke» hestehovblader som barn. Typ barnehagealder. Anonymkode: df7b0...f47
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #17 Skrevet 25. juni 2023 Bladene ligner jo på hestehøver, trodde det var åpenbart og noe alle visste 😅 Anonymkode: 29f36...75f
LedigNavn Skrevet 25. juni 2023 #18 Skrevet 25. juni 2023 Nå fikk jeg meg en skikkelig aha-opplevelse. Grøftekantene her er dekket med slike blader, men jeg ante ikke at de hadde noe med hestehov å gjøre. Jeg er voksen, har mastergrad, bor på småbruk og har drivhus og kjøkkenhage, men dette visste jeg ikke 😅 Glad for å ha lært noe nytt! 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #19 Skrevet 25. juni 2023 Ja, dette lærte jeg på barneskolen. Trodde også det var noe "alle" visste. (Lurer ofte på hva jeg ikke vet som "alle" vet, for det må vel være noe) Anonymkode: 7f8e8...460
Rararara Skrevet 25. juni 2023 #20 Skrevet 25. juni 2023 Åh husker hestehovblader som et kjærkomment tilskudd i leken da jeg var barn. Men ante ikke hva det var før jeg ble voksen. Kalte de bare teppebladene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå