Gå til innhold

Stresset og lei av høye krav til sosialt samvær på jobb - sa til sjefen at jeg har MS. Hva nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg elsker jobben og arbeidsoppgavene. Kollegaene mine er også greie, men det er et evig mas om å treffes utenom jobb, og det å ha en rolig stund i lunsjen er ikke akseptert. Da skal man være sosial og spise sammen med de andre. Jeg jobber med førstelinje kundesupport over telefon i et åpent kontorlandskap med mye mas rundt meg. Kjenner jeg blir veldig sliten i hodet og at det er godt med litt ro i lunsjen. To ganger har sjefen kommet bort til pulten min og bedt meg ikke sitte foran pc-en men gå til lunsjrommet for å være sosial. Vi har betalt lunsj, derfor kan sjefen i stor grad legge føringer på hvordan og hvor pausen avvikles. Siden vi sitter hele dagen har vi fått mulighet for å gå en kort 10 minutters tur daglig. Men ikke alene. Det er kun lov å gå i tospann med en kollega. Jeg synes dette stresset rundt å hele dagen skulle være rundt folk er en påkjenning. Hjemmekontor blir ikke innvilget heller uten spesiell grunn. 

Jeg har tre små barn og når arbeidsdagen er over vil jeg bare hjem. Jeg har ikke overskudd til å treffe kollegaer etter jobb til sosiale arrangemanger. For å slippe mer mas rundt dette sa jeg til sjefen at jeg hadde MS. Det var dumt kanskhe, men hva skal jeg gjøre for å få fred? Jeg vil ikke si opp en sikker, bra lønnet og fast jobb i disse dager. Så det å slutte er ikke et alternativ her. Men kan sjefen finne ut om det jeg sa stemmer? 

Anonymkode: 7f237...04d

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så istedenfor å snakke med sjefen din om behov for et stillerom, eller mulighet for å ha et øyeblikk for deg selv, (eller alliere deg selv med en annen kollega som sikkert føler det samme å ønsker noen å bare være stille sammen med) så sa du at du hadde en alvorlig sykdom ? 

Jeg kommer aldri til å skjønne meg på mennesker som lyver på seg sykdommer.. men ok. Jeg ønsker deg lykke til med dette. mulig det kan bli kleint. 

Anonymkode: d7ce1...57b

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Så istedenfor å snakke med sjefen din om behov for et stillerom, eller mulighet for å ha et øyeblikk for deg selv, (eller alliere deg selv med en annen kollega som sikkert føler det samme å ønsker noen å bare være stille sammen med) så sa du at du hadde en alvorlig sykdom ? 

Jeg kommer aldri til å skjønne meg på mennesker som lyver på seg sykdommer.. men ok. Jeg ønsker deg lykke til med dette. mulig det kan bli kleint. 

Anonymkode: d7ce1...57b

Både jeg og en annen kollega som nå er sluttet har tatt opp problematikken med mye mas i kontorlandskapet. Dette ble bagatellisert av sjefen og hun mente det er viktig for det sosiale. Vi har ikke stillerom.

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg elsker jobben og arbeidsoppgavene. Kollegaene mine er også greie, men det er et evig mas om å treffes utenom jobb, og det å ha en rolig stund i lunsjen er ikke akseptert. Da skal man være sosial og spise sammen med de andre. Jeg jobber med førstelinje kundesupport over telefon i et åpent kontorlandskap med mye mas rundt meg. Kjenner jeg blir veldig sliten i hodet og at det er godt med litt ro i lunsjen. To ganger har sjefen kommet bort til pulten min og bedt meg ikke sitte foran pc-en men gå til lunsjrommet for å være sosial. Vi har betalt lunsj, derfor kan sjefen i stor grad legge føringer på hvordan og hvor pausen avvikles. Siden vi sitter hele dagen har vi fått mulighet for å gå en kort 10 minutters tur daglig. Men ikke alene. Det er kun lov å gå i tospann med en kollega. Jeg synes dette stresset rundt å hele dagen skulle være rundt folk er en påkjenning. Hjemmekontor blir ikke innvilget heller uten spesiell grunn. 

Jeg har tre små barn og når arbeidsdagen er over vil jeg bare hjem. Jeg har ikke overskudd til å treffe kollegaer etter jobb til sosiale arrangemanger. For å slippe mer mas rundt dette sa jeg til sjefen at jeg hadde MS. Det var dumt kanskhe, men hva skal jeg gjøre for å få fred? Jeg vil ikke si opp en sikker, bra lønnet og fast jobb i disse dager. Så det å slutte er ikke et alternativ her. Men kan sjefen finne ut om det jeg sa stemmer? 

Det var ikke bare kanskje veldig dumt, men helt uforståelig at du løy på deg en alvorlig og kronisk sykdom. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

du må jo kunne ha en dialog med leder om dine behov uten å lyve om sykdom? Jeg jeg kan heller ikke være med på alt sosialt etter arbeidstid, men er med når jeg kan, fordi det er viktig for det sosiale mlm kollegaer. Ingen hos oss spiser lunch ved pulten, det hadde nok folk reagert på. 

Anonymkode: d5e97...95f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lilly Rose skrev (Akkurat nå):

Det var ikke bare kanskje veldig dumt, men helt uforståelig at du løy på deg en alvorlig og kronisk sykdom. 

Jeg vet 😕 Men det var i ren desperasjon. Føler jeg snart møter veggen av stress. 
ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

om lite er positivt, lurer jeg på om det er ett sted som passer for deg å jobbe?

Anonymkode: d5e97...95f

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Nå har du jo løyet så enten må du fortsette løgnen eller si sannheten. Men nei, sjefen har ikke innsyn i din legejournal og kan finne ut om dette stemmer.

men er jo bare si du blir sliten i hodet av jobben, det sosiale osv, og at du trenger å sitte alene i lunsjen av å til for å prestere best mulig på jobb. Ikke alle er like utadvendte og sosiale av seg, og det burde da sjefen virkelig forstå

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg vet 😕 Men det var i ren desperasjon. Føler jeg snart møter veggen av stress. 
ts

Du bør ta deg en tur til legen om du er på vei mot å bli utbrent av stress. Gjerne fortell at du var desperat og løy til sjefen din.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville begynt å halte litt når jeg var på jobben. Gå også litt krokrygget. Da betviler ingen diagnosen.

Anonymkode: 4d2d4...4c2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

MS er jo også en forkortelse for Microsoft. Du kan jo bare si at du bare mente du hadde MS Windows operativsystem på pc’n hjemme hvis noen konfronterer deg..

Anonymkode: 4d2d4...4c2

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei,det kan hun ikke,hun har faktisk ikke lov til det i henhold til norsk lov. Å snoke i din journal uten ditt samtykke er straffbart,gjør hun det gjør hun noe ulovlig og risikerer straff.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at du kan finne deg en annen jobb jeg. Om du synes den er så grusom, så må du faktisk finne deg noe annet å gjøre.

Anonymkode: 58961...3f9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Man sier at en hvit løgn er ok når det er for å beskytte noen . Her beskytter du jo deg selv mot mer mas , men ville muligens valgt en annen sykdom enn MS . Men han finner nok ikke ut av det, så slapp helt av ☺️

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Og MS var det første du tenkte på? Hva med kronisk hodepine eller tinnitus? Ellers vil det være naturlig å bruke tillitsvalgt, bedriftshelsetjenesten etc i dialog med leder.

Anonymkode: 1741f...327

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
fugl fønix skrev (12 minutter siden):

Nei,det kan hun ikke,hun har faktisk ikke lov til det i henhold til norsk lov. Å snoke i din journal uten ditt samtykke er straffbart,gjør hun det gjør hun noe ulovlig og risikerer straff.

Hvordan i all verden skulle sjefen fått til å snoke i ts’ journal, tror du? 🤔

Anonymkode: 8cff8...c95

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

MS faktisk. Hadde vel heller sagt noe som kunne stemt, migrene, krystallsyke, lavt blodtrykk og svimmelhet som trigges av støy, høysensitiv, osv.

Anonymkode: 7fd5a...1a2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

MS er en sykdom som utvikler seg over tid, i negativ retning for de fleste - hvordan tenker du at en slik manglende utvikling ikke vil avsløre løynen din? 

Anonymkode: d81ef...85e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Her har du flere valg:

1:spill med, du blir avslørt til slutt

2::innrøm løgn, og forklar hvorfor

3: gå til sjefen og si at prøverresultatene for MS kom tilbake negative, og at mistanken om den sykdommen heldigvis var feil.  Det var bare et langvarig virus som ga deg symptomene som ga grunn til mistanke. 

Men uansett hvilket alternativ du velger, forklar til sjefen at du har behov for å være litt tilbaketrukket i perioder, men at du skal være så sosial som du orker å være i arbeidstiden. 

Anonymkode: d264b...55f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Her har du flere valg:

1:spill med, du blir avslørt til slutt

2::innrøm løgn, og forklar hvorfor

3: gå til sjefen og si at prøverresultatene for MS kom tilbake negative, og at mistanken om den sykdommen heldigvis var feil.  Det var bare et langvarig virus som ga deg symptomene som ga grunn til mistanke. 

Men uansett hvilket alternativ du velger, forklar til sjefen at du har behov for å være litt tilbaketrukket i perioder, men at du skal være så sosial som du orker å være i arbeidstiden. 

Anonymkode: d264b...55f

Ang punkt 3 så kan jo utredningen fortsette, for ellers kan sjefen begynne å mase enda mer siden ts ikke har ms likevel.

Anonymkode: d89a8...610

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...