AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Min far skal på sykehjem og han har 5 millioner på konto. Vil staten ta alle pengene for å dekke opp sykehjemsplassen? Anonymkode: 11ab8...438
Rotemor Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 Det er kommunen som tar penger. Et enkelt Googlesøk ga svaret. Nei.
Topsi Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Nei, men de kan ta 85% av rentene tror jeg, dvs kommunen
Rotemor Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/omsorgsbolig-og-sykehjem/sykehjem/pris-for-sykehjemsplass/#gref
Rotemor Skrevet 22. juni 2023 #5 Skrevet 22. juni 2023 Topsi skrev (Akkurat nå): Nei, men de kan ta 85% av rentene tror jeg, dvs kommunen Det er egentlig helt fair at du kan ha penger, men må betale av inntekt.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 Derfor er det viktig å ha en fremtidsfullmakt. Anonymkode: 5e87f...2fa 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 Det kan de. Og med rødgrønn regjering kan det godt være at reglene endres slik at kommunen kan forsyne seg enda grovere. Det beste er å få overført det meste over til en konto du disponerer. Anonymkode: 507f0...3c6 8
Boetica Skrevet 22. juni 2023 #8 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min far skal på sykehjem og han har 5 millioner på konto. Vil staten ta alle pengene for å dekke opp sykehjemsplassen? Anonymkode: 11ab8...438 Nei, det er kun inntekter som er gjenstand for samordning. Men rentene vil være med i grunnlaget for samordning. Kommunen kan gi deg tallene for samordningen. 5
Helene Skrevet 22. juni 2023 #9 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Derfor er det viktig å ha en fremtidsfullmakt. Anonymkode: 5e87f...2fa Dette er viktig. Mine foreldre har ordnet det, jeg skal også ordne det. 3 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #10 Skrevet 22. juni 2023 her er det mange synsere.. Betaling for sykehjemsplass - Nasjonalt senter for aldring og helse Anonymkode: 0d92b...832 5
Boetica Skrevet 22. juni 2023 #11 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Derfor er det viktig å ha en fremtidsfullmakt. Anonymkode: 5e87f...2fa Det spiller kun rolle ifht disponering av midlene. Inntekten vil uansett bli gjenstand for samordning/avkortning. 2
Rotemor Skrevet 22. juni 2023 #12 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det kan de. Og med rødgrønn regjering kan det godt være at reglene endres slik at kommunen kan forsyne seg enda grovere. Det beste er å få overført det meste over til en konto du disponerer. Anonymkode: 507f0...3c6 Nei, det kan de ikke. Folk som finner på ting her inne, altså🙄 8
Boetica Skrevet 22. juni 2023 #13 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kan de. Og med rødgrønn regjering kan det godt være at reglene endres slik at kommunen kan forsyne seg enda grovere. Det beste er å få overført det meste over til en konto du disponerer. Anonymkode: 507f0...3c6 Hva mener du med det? Disse reglene har vært uendret på tiårsvis. Si gjerne hvor du har sett lovforslaget hvor de rødgrønne vil skjerpe dette. 6
Rotemor Skrevet 22. juni 2023 #14 Skrevet 22. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (2 minutter siden): her er det mange synsere.. Betaling for sykehjemsplass - Nasjonalt senter for aldring og helse Anonymkode: 0d92b...832 Nei, det var ikke mange synsere..Det var en. Endret 22. juni 2023 av Rotemor 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #15 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min far skal på sykehjem og han har 5 millioner på konto. Vil staten ta alle pengene for å dekke opp sykehjemsplassen? Anonymkode: 11ab8...438 Nei, dette er en myte. Det offentlige tar ikke formuen fra folk som kommer på institusjon. Men det er egenbetaling i form av 85% av inntekten. (I praksis litt mer komplisert med et fribeløp og over/under 1G, men 85% av hoveddelen av inntekten.) Og i inntektsgrunnlaget inngår ikke bare pensjon, men også andre inntekter som renteinntekter på bankinnskudd og annen avkastning på kapital. Og her er kanskje kilden til myten om at kommunen beslaglegger pengene på bankkontoen. Man hører om familier som skynder seg å tømme bankkontoene til de gamle før de flytter på sykehjem. Det er altså ikke for at kommunen ikke skal beslaglegge formuen, men for at renteinntektene ikke skal inngå i inntektsberegningen. Om det er bryet verdt avhenger vel av hvor mye midler man har og avkastningen på dem. Anonymkode: 2ed29...96d 2
Boetica Skrevet 22. juni 2023 #16 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, dette er en myte. Det offentlige tar ikke formuen fra folk som kommer på institusjon. Men det er egenbetaling i form av 85% av inntekten. (I praksis litt mer komplisert med et fribeløp og over/under 1G, men 85% av hoveddelen av inntekten.) Og i inntektsgrunnlaget inngår ikke bare pensjon, men også andre inntekter som renteinntekter på bankinnskudd og annen avkastning på kapital. Og her er kanskje kilden til myten om at kommunen beslaglegger pengene på bankkontoen. Man hører om familier som skynder seg å tømme bankkontoene til de gamle før de flytter på sykehjem. Det er altså ikke for at kommunen ikke skal beslaglegge formuen, men for at renteinntektene ikke skal inngå i inntektsberegningen. Om det er bryet verdt avhenger vel av hvor mye midler man har og avkastningen på dem. Anonymkode: 2ed29...96d Om det ikke foreligger en fremtidsfullmakt kan man ikke «tømme kontoen» til vedkommende. Tyveri kalles det. En overføring av midlene krever enten en fremtidsfullmakt som bestemmer dette, eller at pasienten er samtykkekompetent og gir sitt samtykke. Er ikke pasienten samtykkekompetent er der Statsforvalteren som har siste ordet om hvordan midlene skal forvaltes av verge. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #17 Skrevet 22. juni 2023 forøvrig viktig å merke seg at det er forskjell på de ulike institusjonene og oppholdets karakteristikker. Er det omsorgsbolig, langtidsplass, korttidsopphold? Sitat Her kommer fem punkter du bør huske på: Regn ut hva egenandelen vil bli for et langtidsopphold på sykehjem for den pleietrengende. Flere detaljer knyttet til beregningen av sykehjemsbeboerens egenandel, finner du i Forskrift om egenandel for kommunale helse- og omsorgstjenester. Opplysninger om oppholdsutgifter ved den enkelte institusjon får du ved å henvende deg til kommunens søknadskontor. Husk at inntekt, i denne sammenheng, defineres som alt av pensjons-, arbeids-, nærings, leie- og renteinntekter, løpende trygdeytelser og annen avkastning av formue. Vurder om det er en mulighet å overføre verdier til barn eller barnebarn. Få vurdert andre konsekvenser av å overføre verdier til barn og barnebarn før dette gjøres. Bordet fanger med tanke på skatt, dokumentavgift osv. Timing er avgjørende – ta praten og de riktige grepene før det er for sent. Anonymkode: 0d92b...832
Rotemor Skrevet 22. juni 2023 #18 Skrevet 22. juni 2023 Helene skrev (7 minutter siden): Dette er viktig. Mine foreldre har ordnet det, jeg skal også ordne det. Det har meget begrenset verdi mht kostnadene ved sykehjemsplass, men kan hjelpe på annet vis. Ganske lurt å ha.
Boetica Skrevet 22. juni 2023 #19 Skrevet 22. juni 2023 Det er veldig lurt med fremtidsfullmakt når det gjelder disponering av pasientens midler. Vergeordningen er tungrodd og arbeidskrevende. Selv vil jeg lage en fremtidsfullmakt som gir mine arvinger rett til å overføre mine verdier til seg selv når jeg selv blir for syk til å ha nytte av dem (les: demens, sykehjem). Isteden for at de skal låses fast i årevis og det meste av avkastningen går i lomma på kommunen. 2 2
Helene Skrevet 22. juni 2023 #20 Skrevet 22. juni 2023 Ja, her er mange synsere. Men til syvende og sist, man må forholde seg til loven. Jeg visste ikke om denne framtidsfullmakten før mine foreldre kom med den. Jeg syntes da at dette var helt riktig. Og jeg skal lage en sånn for mitt barn. Hvis du havner på hjem, tar hjemmet 85 % av inntekten. Ja det dekker opphold, mat, pleie, mm. Men, framtidsfullmakten bestemmer at staten ikke kan bestemme over dine eiendeler. Du kan selv velge hvem som skal ha råderett over dine eiendeler. I mitt tilfelle, det er min lillesøster som har all makt. Jeg er helt komfortabelt med det. Om mine foreldre skulle havne på hjem, så er det opp til min søster å bestemme hva som skal skje med alle eiendommene. Takk og pris, ikke mine valg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå