Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dvs., hva kommer du til å gjøre annerledes dersom du skal føde igjen?

- Jeg visste ikke at jeg selv måtte passe på å tisse underveis i fødselen. Så jeg ble oppmuntret til å drikke masse, men kjente ikke at jeg måtte tisse. Med resultatet at blæren ble veldig full og utspilt, som kan ha ført til at barnet fikk vanskeligere for å komme ned og ut og det endte med sugekopp. Gikk også mange dager før jeg klarte å tisse selv, fikk urinveisinfeksjon på grunn av de mange katetriseringene.

- Jeg visste ikke at man kunne gi morsmelkerstatning med hjelpebryst, slik at babyen faktisk fikk stilt sulten samtidig som brystet ble stimulert. Tok mange dager før melka kom, babyen var sulten og skrek hele tiden og ingen sov, en elendig start. Det var nære på at jeg gav opp hele ammingen, men til slutt kom en pleier på barsel og foreslo den løsningen. 

Anonymkode: 8084a...7fa

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At nåla som brukes ved epidural ikke er så vond og skummel som den ser ut til😅 hadde en helsik&@s vond fødsel med nummer en, skulle absolutt ikke ha epidural pga. sprøyteskrekken min. Med nummer to var jeg fast bestemt på å få epidural så fort jeg kunne og den fødselen var tilnærmet smertefri (bortsett fra pressfasen)😅 skal 100% ha epidural med nummer tre og skulle ønske jeg tok det med førstemann også, det hadde spart meg for å kaste opp av smerte 15 ganger😅

Anonymkode: 06c4b...4fa

• Liker 1
Skrevet

Skulle ønske jeg visste at det kom til å gå så fort. Hadde jeg visst, hadde jeg nektet da de sa jeg skulle dra hjem for å "hvile". Hah. 

Ungen var ute to og en halv time etter at de sendte meg hjem, for "du er jo førstegangs så dette kan ta tid"

• Liker 2
Skrevet

Hvis jeg hadde greid å la dem gitt meg spiral bedøvelse, så hadde jeg kunnet vært våken og sett datteren bli født. De stakk meg i ryggen 5 ganger, men dette var etter 48 timer, jeg var utslitt. Stikkene kjente jeg i flere uker etterpå. Datteren ble hentet ut ved keisersnitt. Jeg ble til slutt lagt i narkose. Da var det veer i 3 døgn først. Men må bare si, jeg ble godt tatt vare på. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

At jeg må være tydeligere. Og jeg burde ha avklart mer med mannen på forhånd om at han må være tydelig på mine vegner. 

Jeg er introvert og bruker aldri store ord og det samme gjelder mannen min. Og det gjorde at jordmor og lege ikke forsto hva jeg prøvde å formidle. 

Ved fødsel nr 2 og 3 hadde vi avklart på forhånd at han måtte slå i bordet dersom det ble nødvendig. 

Anonymkode: 2bcf2...985

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde en jævlig fødsel. Hadde jeg visst det på forhånd hadde jeg ikke turt  å bli gravid 😅. Blir det et barn til har jeg lyst på ks...

Hadde kanskje bedt om epidural litt før. Husker jeg måtte vente 10 min ca på legen. De minuttene var helt jævlige.

Jeg burde nok vært mer forberedt på tiden etter fødsel. Min fødsel var komplisert og jeg hadde vondt kjempelenge etterpå. Har fremdeles litt smerter og plager.

Anonymkode: 9cdd7...de1

AnonymBruker
Skrevet

Hvor vondt det skulle gjøre i halebeinet når babyen kom nedover i bekkenet! Klarte ikke ligge på ryggen 🙈

Anonymkode: 07fe7...b17

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

- At det skulle gå altfor fort til at jeg klarte skjønne hva som egentlig skjedde. At det kan eskalere helt sykt fra «å, litt menssmerter» til «nå må den ut»

- At jeg måtte sitte stille mellom sterke rier og få epidural. Følte det var den verste følelsen, som om livet mitt stod om å sitte helt stille :ler: så de ikke stakk feil og jeg ble lam (i hodet mitt)

- At jeg måtte tisse etter fødsel, for at de ser alt går greit. Trodde aldri jeg skulle opplevelse et så forventningspress og lettelse på en gang

- At ikke alle føler magi eller fantastiske lykkefølelser når babyen er ute, jeg var bare glad for at det var over. Tenkte bare «deg skal jeg se resten av livet, nå må du bort litt». 

- At man kan bli blodfattig pga stort blodtap og vi burde ha krevd blodoverføring med en gang fremfor tre dager med manglende bevissthet; hvor det likevel ble blodoverføring, men det resulterte i 3 mnd med lav blodprosent. Skulle også insistert på jerninfusjon

Anonymkode: 214d1...eea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg gjelder ignorance = bliss. Fikk komplikasjoner under begge mine fødsler og kunne dødd begge gangene, veldig glad jeg ikke visste det på forhånd.

Anonymkode: 9a743...1da

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes egentlig ikke jeg savnet noe info. Skulle kanskje visst at tiden kom til å fly overraskende fort. 17 timer fra vannavgang til barnet var ute. Det var 17 spennende timer, vondt ja, men en fin fødsel og ikke noe å grue seg til, til tross for vakuumforløsning 😊

Skulle derimot vært tydeligere vedr tiden etterpå. Er autist med kraftig sosial angst og sa ifra når de trillet meg fra fødestuen at jeg ikke kunne være på dobbeltrom. Dette fnyste de av og sa jeg måtte. Satt fast i et angsthelvete i et halvt døgn før jeg svimte av i en blodpøl på badet der. Trodde fødebrev pluss muntlig avklaring var nok, neste gang tar jeg med skriftlig legeerklæring.

Anonymkode: 58302...70f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

At jeg må være tydeligere. Og jeg burde ha avklart mer med mannen på forhånd om at han må være tydelig på mine vegner. 

Jeg er introvert og bruker aldri store ord og det samme gjelder mannen min. Og det gjorde at jordmor og lege ikke forsto hva jeg prøvde å formidle. 

Ved fødsel nr 2 og 3 hadde vi avklart på forhånd at han måtte slå i bordet dersom det ble nødvendig. 

Anonymkode: 2bcf2...985

Dette! Superviktig! Skal selv være mer tydelig neste gang. Ble totalt overkjørt.

Og det at man ALLTID har et valg. At det ikke nødvendigvis er en medisinsk grunn for alle intervensjoner under fødsel, men rutine.

Anonymkode: 6ac9a...5a6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Savnet ikke noe info i grunn. Men jeg skulle ønske at jeg hadde vært tydeligere med min samboer FØR fødselen om mine forventninger. Jeg trodde vi hadde en forståelse om hva jeg forventet, og hva jeg ønsket å unngå, men den gang ei. Så hvis vi skal ha flere så blir det nok en grundig prat. Å før noen kommenterer det, jeg klarte ikke å uttrykke behov når det tok seg opp, jeg forsvant inn i meg selv, men skulle fortsatt ønske at min kjære satt ved siden av meg og prøvde å berolige meg, holde en hånd på meg etc. 

Anonymkode: 87bf2...391

Skrevet

At førstegangs IKKE betyr at det kommer til å ta lang tid.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lenge siden jeg fikk min første, men jeg hadde ikke fått med meg at en etter fødsel får etterrier. Trodde at all smerte var over og glemt når ungen var kommet ut, så en vond overraskelse. Hadde heller ikke tatt høyde for at jeg aktivt måtte bidra for å få morkaken ut, så ble litt overrasket over det også, hadde trodd alt var over når baby lå i armene liksom. Jeg var ung..  

Anonymkode: 76813...e3f

AnonymBruker
Skrevet

Burde dratt på sykehuset med en gang riene ble hyppige, ikke «ta en Paracet og vent en time» som de sa i telefonen. Håper jeg rekker epidural neste gang..

Anonymkode: 7ec97...2d5

Skrevet

At fødselen faktisk kan ende i KS. Var overhode ikke forberedt på det for "det skjer jo ikke meg". Var egentlig ikke klar over hvor vanlig KS er. Skulle ønske jeg hadde ofret det en liten tanke og lest litt om det i hvertfall.

• Liker 1
  • Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...