Gå til innhold

Kjøpe bolig nr 2 for utleie

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Heihei! Jeg har ca nedbetalt boligen min og lever en enkel livsstil. Har ikke behov for noe særlig bedre levestandard men tenker jeg bør kanskje investere pengene mine i bolig siden det er såpass gunstig. Lurer derfor på å kjøpe en ekstra bolig og bruke til utleie, eller kjøpe ny og bruke min nåværende bolig til utleie.

Noen som har erfaring med dette? Tips og triks, kjente fallgruver eller lignende? Litt blank på hvor jeg bør starte.

Anonymkode: b5510...cb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg anbefaler å spare pengene i en global indeksfond istedenfor. Jeg ønsker å fremheve følgende følgende fordeler:

1) Du ikke trenger å følge med så mye og du kan bruke tiden din mer på annen fritid. Alltid kjip å måtte krangle med en leietaker. Alltid kjip å må ut med mye i vedlikeholdskostnader.

2) Pengene er spredt bredt på tvers av regioner, land, valuta og bransjer. Det er betydelig bedre spredning enn to hus som står en plass. Det gjør investeringen tryggere.

3) Lettere tilgang på penger ved salg av fondsandeler enn ved salg av bolig. 

Lykke til.

Schmuhu

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Heihei! Jeg har ca nedbetalt boligen min og lever en enkel livsstil. Har ikke behov for noe særlig bedre levestandard men tenker jeg bør kanskje investere pengene mine i bolig siden det er såpass gunstig. Lurer derfor på å kjøpe en ekstra bolig og bruke til utleie, eller kjøpe ny og bruke min nåværende bolig til utleie.

Noen som har erfaring med dette? Tips og triks, kjente fallgruver eller lignende? Litt blank på hvor jeg bør starte.

Det er høy skatt på sekundærbolig i Norge. Ikke alltid det lønner seg.

Anonymkode: 0ec59...438

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er høy skatt på sekundærbolig i Norge. Ikke alltid det lønner seg.

Anonymkode: 0ec59...438

Det er 22% og du får skattefradrag for rentene 🤷🏼‍♀️ høyere beskatning på overskudd av fond.

Anonymkode: 35ce6...100

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

Det er 22% og du får skattefradrag for rentene 🤷🏼‍♀️ høyere beskatning på overskudd av fond.

Anonymkode: 35ce6...100

Det er ganske mange utgifter og risikomomenter med å ha en bolig som du ikke har ved å ha pengene i fond.

Anonymkode: 9bfbc...121

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo begynne og lese her om du ikke allerede har gjort det:

Hva kan trekkes fra på skatten ved utleie av bolig?

Du kan få fradrag for kostnader til strøm, oppvarming og renhold knyttet til utleid bolig, dersom det er du som betaler dette. Det antas at du betaler disse kostnadene dersom de er inkludert i leien. Du kan også få fradrag for rengjøringsartikler som du har betalt for. Du kan fradragsføre slitasje på møbler og innbo.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mine foreldre leier ut en leilighet i Oslo. De har aldri hatt noen utfordringer med leietagere. De leier ut gjennom utleiemegleren og de tar seg av det meste. Eventuelle vedlikeholdskostnader, husleie til borettslaget og lån trekkes fra på skatten. Det anbefales på det sterkeste, men husk at verdiene ligger i boligprisveksten. 

Anonymkode: a810a...2da

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å få nok inntekt fra boligen for å dekke utgiftene dine for denne boligen, så kjør på.

Jeg har selv tenkt tanken, men foretrekker lavere boliglån for primærboligen enn å sitte i gjeld til halsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bolig er gull verdt, TS. Vi er i økonomisk usikre tider, så jeg hadde ikke satt pengene i fond, som noen råder til.

Det er nok noen facebook-grupper du kan høre om råd i. Men definitivt bolig, ja.

Anonymkode: dc8fa...2f2

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor i landet bor du da? I Oslo? Det er jo litt vesentlig å få med. 

Ville heller satt penger i fond. Mindre arbeid, mindre utgifter, og lavere risiko. Bruker du Aksjesparekonto blir du ikke beskattet for gevinst før den dagen du tar ut pengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I norge er skattesystemet ekstremt fordelaktig for boliger. Det er bevisst politikk at folk skal investere i boligmarkedet fremfor aksjer og fond. Så uansett hvordan du regner på det vil det være lønnsomt å investere i bolig. De som sier noe annet har ikke peiling på skatt og politikk og svarer kun på bakgrunn av amerikanske youtube-videoer som ikke er relevante for Norge.

Som flere har nevnt så kan du trekke av alle utgifter i forbindelse med utleie av fra skatten. Det inkluderer oppussing for å opprettholde standard. Erfarne utleiere sørger alltid for at de har akkurat nok «utgifter» til at de aldri betaler skatt av leieinntektene. 

I praksis har du derfor skattefrie leieinntekter og verdiøkning som avkastning på investeringen. Det eneste som er bedre enn boliginvestering er dersom du har innsideinformasjon i aksjehandler, som de store hvalene på oslo børs har. Men for vanlige folk er bolig desidert mest lønnsomt.

Bare kast deg ut i det. Den første utleieboligen din blir mest sannsynlig ikke din mest lønnsomme. For jo mer du lærer jo bedre blir dine neste utleieinvesteringer. For det blir flere når du først har blitt bitt av basillen. Mange har gjort det til sin fulltdisjobb også som de kan styre med hvor som helst enten det er på hytta eller på stranda i spania.

Lykke til

Anonymkode: 8373d...b51

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

I norge er skattesystemet ekstremt fordelaktig for boliger.

Jeg hadde ikke benyttet ordet "ekstrem" her. 

Så uansett hvordan du regner på det vil det være lønnsomt å investere i bolig.

Både bolig og fond kan være lønnsomt.

Lønnsomhet betyr at du får mer ut enn det du har puttet inn, fratrukket relevante faktorer sånn som inflasjon eller kostnader.

Det du mente å påstå uten en kilde er vel at bolig er mer lønnsomt enn fond. Det kan stemme for noen få men det er et svært kompleks regnestykke.

Hovedargumentasjonen din er skatt. Alt du egentlig sier er at både bolig og fond har politisk risiko som for eksempel skatt.

Noe jeg har misforstått?

De som sier noe annet har ikke peiling på skatt og politikk og svarer kun på bakgrunn av amerikanske youtube-videoer som ikke er relevante for Norge.

Jeg fraråder amerikanske youtubere som en kilde akkurat som deg men er dog uenig i utsagn at min fond anbefaling til TS har noko med amerikanske youtubere å gjøre.

Den første utleieboligen din blir mest sannsynlig ikke din mest lønnsomme.

Nå motsier du deg selv. Grattis!

---

Kan du kort drøfte for meg følgende:

Hvorfor mener du at avkastning på boligen rettferdiggjør risikoen du inngår? 

Hvordan er boligens lokasjon som risikofaktor priset inn i avkastning? Har en rasutsatt bolig virkelig mer avkastning?

Schmuhu

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...