Gå til innhold

Planter/blomster ved inngangspartiet (helt nybegynner)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Jeg har aldri kjøpt eller eid en uteplante før, så aner ikke hvordan jeg skal gå frem.

Har lyst på noen fine planter eller blomster rundt inngangspartiet. Men hvor skal man begynne? Hvilken type jord? Og hvilke planter/blomster er best? Har bestilt noen store blomsterpotter på nett, men må på hageland å kjøpe plantene.

Hva er fint? Hvor lenge står det før det visner? Hadde vært greit å hatt noe som var flnt utover høsten også. Vi er unge og med små barn, så helst ikke noe som krever mye tid. Inngangspartiet er under terrassen, så det er for det meste skygge der. En nokså værhard plass på vestlandet, men taket demper for mye av den verste vinden.😊

Noen tips og triks? Tar gjerne i mot forslag til spesifikke planter og jord. Må jeg ta plantene ut av krukka de kommer med? Og helst ikke kjempe dyrt!

Anonymkode: d91d8...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Margeritter! Bare knip av de visne blomstene, så kommer det nye blomster og langt utpå høsten.

Anonymkode: 46f2d...9bd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med brukeren over! Jeg elsker Margeritter :) De kommer i mange fine farger og det er bare å knipe av de som visner og så kommer det nye. I fjor holdt mine seg godt utover høsten, men det var jo ganske mildt. Bruker bare den billigste blomsterjorden fra Hageland og gir de en skvett gjødsel ca en gang i uken om jeg husker det. De er enkle og greie og starte med.

Stemorsblomster er også enkle og tåler en trøkk, men de er kanskje litt utenfor sesong nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Storkenebb! Tåler masse og vokser seg store. Kan godt være de overvintrer i krukken også. Bra du har kjøpt store krukker, desto større desto bedre og enklere :)

Mange hagesenter har delt opp plantene etter sol og skygge, eller gå på et skikkelig hagesenter, så kan de guide deg.

Du kan gjerne blande litt vissent løv i jorda eller legge på toppen på høsten. Så bare dekker du med jord igjen på våren. Da får jorda i krukken bedre struktur.

Anonymkode: 755f9...a28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Storkenebb! Tåler masse og vokser seg store. Kan godt være de overvintrer i krukken også. Bra du har kjøpt store krukker, desto større desto bedre og enklere :)

Mange hagesenter har delt opp plantene etter sol og skygge, eller gå på et skikkelig hagesenter, så kan de guide deg.

Du kan gjerne blande litt vissent løv i jorda eller legge på toppen på høsten. Så bare dekker du med jord igjen på våren. Da får jorda i krukken bedre struktur.

Men den blomstrer ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sirah skrev (42 minutter siden):

Stemorsblomster er også enkle og tåler en trøkk, men de er kanskje litt utenfor sesong nå.

Neida, mine er i full vigør (østlandet), har nesten drept dem to ganger i år, men de har fortsatt masse blomster. (Er amatør selv også, men fikk en venninne til å hjelpe meg i gang med noen enkle planter.)

Anonymkode: 8df33...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

jeg pleier å kjøpe pelargonier eller hortensia til krukkene mine. De blomstrert kjempelenge. 

Anonymkode: 336c2...c19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk m/plantesenteret. Det kommer an på jordsmonn, lysforhold/hvor solrikt det er osv. skal du ha stauder eller sommerblomster osv. De på senteret har peiling!🌳🌺🌸🌼🌻

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Neida, mine er i full vigør (østlandet), har nesten drept dem to ganger i år, men de har fortsatt masse blomster. (Er amatør selv også, men fikk en venninne til å hjelpe meg i gang med noen enkle planter.)

Anonymkode: 8df33...570

Tenkte på om de var ute av sesong for å kjøpe :) Mine ser også nydelige ut i krukkene sine 🥰

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal du plante i krukker, så bruk krukkejord, det er det beste, og i den har du gjødsel også, så trenger ikke tenke på det. :) 

Anonymkode: 94f72...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på femtunge. De bare blomstrer og blomstrer hele sommeren, trenger ikke knipes eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men den blomstrer ikke så lenge.

Hm, synes jeg ser blomster på mine hele sommeren. Men jeg liker grønt og da, og er ikke sååå opptatt av at det skal bugne av blomster hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for alle svar, skal ta en titt på alt😍 Så krukkejord er best? Når man kjøper, er de vel i plastpotter? Man tar de ut av dem og direkte i jorda/fyller jord rundt? Går det ann å plante flere ulike typer i samme krukke? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er fint hvis du har hvertfall noe Jord som ikke har så høy torvprosent for å få bedre struktur i den, og gjerne bland i noe løv, tang, sand osv slik at den ikke tørker inn til papp. Billig-jorda gjør gjerne det. 

Ta de ut av pottene ja, og slå deg løs med å plante sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tusen takk for alle svar, skal ta en titt på alt😍 Så krukkejord er best? Når man kjøper, er de vel i plastpotter? Man tar de ut av dem og direkte i jorda/fyller jord rundt? Går det ann å plante flere ulike typer i samme krukke? 😊

du må ha en krukke med hull, så legger du lecakuler eller potteskår nederst, og så fyller du på med f.eks krukkejord, og tar planten ut av plastpotten den kom i. Det er veldig fint med flere typer i samme krukke, f.eks en plante med blomster, og så en eføy eller lignende.

Anonymkode: 336c2...c19

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Du må ha krukke med hull nederst. Så fyller du på med lecakuler og legger en avis eller noe gammel tskjorte over lecakulene, så tar du i jord. Når du har fylt på jord så lager du et hull i midten og setter i potta, og ser hvor stort hull du må lage, så tar du jord rundt. Etter du har gjort det så tar du blomsten med potten ut og tar av potten (den plastikkpotten som blomsten er i) og putter den i potten. Voila! :) Kanskje litt dårlig forklart men. 🙃

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Margeritter, som er nevnt, er supre! Jeg sverger også til stemorsblomster. De kan man plate ut allerede til påske fordi de tåler frost. Så står de og blomstrer gjennom hele sesongen. De er utrolig hardføre og trenger bare litt vann nå og da. Koster nesten ingenting heller, så de står over alt hos oss😊

Anonymkode: 136a2...6b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du må ha krukke med hull nederst. Så fyller du på med lecakuler og legger en avis eller noe gammel tskjorte over lecakulene, så tar du i jord. Når du har fylt på jord så lager du et hull i midten og setter i potta, og ser hvor stort hull du må lage, så tar du jord rundt. Etter du har gjort det så tar du blomsten med potten ut og tar av potten (den plastikkpotten som blomsten er i) og putter den i potten. Voila! :) Kanskje litt dårlig forklart men. 🙃

En krukke med hull i bunnen vil drenere seg selv. Da er det unødvendig å legge lecakuler nederst. Noe må legges over hullet slik at jorda ikke renner ut, og om man så fyller på med jord i hele krukken vil den kunne holde lenger på vann og røttene vil kunne vokse lenger nedover. Det blir mao lettere å kunne reise bort noen dager uten at blomstene visner.

Krukker uten hull trenger drenering i bunn.

Anonymkode: 61e3d...2b4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...