AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Jeg arvet en liten sum da min bestemor døde i fjor og tenkte jeg skulle sette det inn på høyrentekonto asap. Men det har tatt sin tid, og nå har jeg fått mail med masse ekstra spørsmål jeg må svare på, hvor jeg også må legge ved dokumentasjon på arven og hvor lenge jeg vil ha pengene på konto. Jeg vet jo ikke nøyaktig tidshorisont her og nå, jeg vil bare ha pengene på en høyrentekonto. Er dette vanlig eller spesifikt for visse banker? Har åpnet høyrentekonto uten problemer før, men ville flytte pengene over til en med bedre renter. Anonymkode: ae586...31c 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 Det er vanlig å måtte svare på noen spørsmål om hvor pengene kommer fra osv, men ikke at det tar noe vesentlig tid. Jeg har mange sparekonti, og de fleste har det tatt bare noen minutter å åpne. Har du prøvd en annen bank? Dokumentasjon på arv har jeg aldri måttet legge ved. Anonymkode: 77bcd...94f 2
anon01 Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Nei, det vil jeg ikke si er vanlig. Tok meg ett par minutter max i nettbanken. Aldri måtte svart på hvor pengene kom fra etc. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 6 minutter siden, anon01 said: Nei, det vil jeg ikke si er vanlig. Tok meg ett par minutter max i nettbanken. Aldri måtte svart på hvor pengene kom fra etc. Bankene er pålagt å oppdatere info om kunder med blant annet dette, så det kommer på et tidspunkt. Men pleier være fort gjort i nettbanken. Anonymkode: 77bcd...94f
anon01 Skrevet 22. juni 2023 #5 Skrevet 22. juni 2023 Just now, AnonymBruker said: Bankene er pålagt å oppdatere info om kunder med blant annet dette, så det kommer på et tidspunkt. Men pleier være fort gjort i nettbanken. Anonymkode: 77bcd...94f Javel, har hatt penger stående på høyrentekonto i over 5 år, har kun fått disse standard spørsmålene om jeg har inntekt fra andre land eller statsborgerskap utenfor Norge. Aldri fått spørsmål om hvor pengene kommer fra eller hvor lenge de skal stå der.
Million Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 anon01 skrev (1 minutt siden): Javel, har hatt penger stående på høyrentekonto i over 5 år, har kun fått disse standard spørsmålene om jeg har inntekt fra andre land eller statsborgerskap utenfor Norge. Aldri fått spørsmål om hvor pengene kommer fra eller hvor lenge de skal stå der. Det er noen hvitevaskings-regler som er kommet den senere tid. Kanskje det er dette ts opplever? Da stilles det en del krav til hvor pengene kommer fra. Hva betyr det at et finansforetak har rapporteringsplikt etter hvitvaskingsloven? Rapporteringspliktige skal innhente og vurdere nødvendige opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art for å få tilstrekkelig informasjon til å bedømme risikoen for hvitvasking og terrorfinansiering knyttet til kunden.15. nov. 2022 Veileder til hvitvaskingsloven - Finanstilsynet.no 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 1 minutt siden, anon01 said: Javel, har hatt penger stående på høyrentekonto i over 5 år, har kun fått disse standard spørsmålene om jeg har inntekt fra andre land eller statsborgerskap utenfor Norge. Aldri fått spørsmål om hvor pengene kommer fra eller hvor lenge de skal stå der. I mine banker spør de alltid om det, man kan velge mellom lønn, arv, oppsparte midler osv. Men dog aldri noen som har bedt om dokumentasjon på noe av det jeg svarer. Anonymkode: 77bcd...94f 1
Kelsier Skrevet 22. juni 2023 #8 Skrevet 22. juni 2023 Banken er pålagt etter hvitvaskingsregelverket å gjennomføre kundetiltak og som del av dette må banken vite hva midlenes opprinnelse er, samt formål og tilsiktet art for kundeforholdet. Hvilke krav banken har til god nok dokumentasjon vil variere fra bank til bank, og dersom du først har svart noe uvanlig eller på en uvanlig måte, så kan det være at banken skjerper kravene for deg. Men det er altså helt normalt å få spørsmål når du skal åpne konto og gjøre et større innskudd. Da skal banken vite hvor de pengene kommer fra.
anon01 Skrevet 22. juni 2023 #9 Skrevet 22. juni 2023 Just now, Million said: Det er noen hvitevaskings-regler som er kommet den senere tid. Kanskje det er dette ts opplever? Da stilles det en del krav til hvor pengene kommer fra. Hva betyr det at et finansforetak har rapporteringsplikt etter hvitvaskingsloven? Rapporteringspliktige skal innhente og vurdere nødvendige opplysninger om kundeforholdets formål og tilsiktede art for å få tilstrekkelig informasjon til å bedømme risikoen for hvitvasking og terrorfinansiering knyttet til kunden.15. nov. 2022 Veileder til hvitvaskingsloven - Finanstilsynet.no Er fullklar over i henhold til hvitevasking. Jeg svarer på TS sitt spørsmål om at jeg har aldri opplevd å få masse spørsmål om hvor pengene er fra, hvor lenge de skal stå der etc. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #10 Skrevet 22. juni 2023 anon01 skrev (Akkurat nå): Javel, har hatt penger stående på høyrentekonto i over 5 år, har kun fått disse standard spørsmålene om jeg har inntekt fra andre land eller statsborgerskap utenfor Norge. Aldri fått spørsmål om hvor pengene kommer fra eller hvor lenge de skal stå der. Ja, dette er min erfaring også. Jeg har åpnet høyrentekonto uten problemer før, men nå følte jeg at spørsmålene var veldig personlige og litt slitsomme å svare på. Jeg kan jo ikke vite alt nøyaktig. Jeg er også arbeidsledig og på utkikk etter jobb, selvfølgelig, men dette måtte jeg også svare på spørsmål om. Hvor kommer pengene fra i fremtiden nå som jeg er arbeidsledig. Jeg har jo bare en sum jeg vil sette inn her og nå. Jeg er vant med å svare på spørsmål angående statsborgerskap og litt sånt, hvor pengene kommer fra og hva sparehorisonten er liksom, men nå har de sendt meg en ekstra mail hvor jeg må utdype alt i detalj og legge ved dokumentasjon på arven. Anonymkode: ae586...31c
Kelsier Skrevet 22. juni 2023 #11 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I mine banker spør de alltid om det, man kan velge mellom lønn, arv, oppsparte midler osv. Men dog aldri noen som har bedt om dokumentasjon på noe av det jeg svarer. Anonymkode: 77bcd...94f Om banken ber om ytterligere dokumentasjon eller ikke, kommer gjerne an på ditt eksisterende kundeforhold til banken, bankens størrelse og bankens øvrige rutiner. For eksempel er det mye DNB aksepterer som ikke ville gått gjennom hos mindre banker, men det skyldes også at DNB har mer systemer i bunn som kan avdekke mistenkeligheter. 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #12 Skrevet 22. juni 2023 TS, hva mener du med at det har tatt sin tid, er det snakk om flere dager? Da ville jeg prøvd en annen bank. Som oftest tar det noen minutter å åpne en konto. Har du hatt null midler før og nå fått mye, kanskje det kan ha noe å si? Anonymkode: 77bcd...94f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #13 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): TS, hva mener du med at det har tatt sin tid, er det snakk om flere dager? Da ville jeg prøvd en annen bank. Som oftest tar det noen minutter å åpne en konto. Har du hatt null midler før og nå fått mye, kanskje det kan ha noe å si? Anonymkode: 77bcd...94f Ja, jeg tenkte å åpne høyrentekonto der det var best renter, så det ble en helt ny bank for meg. Jeg har ikke hatt penger eller konto hos dem før. Dette har tatt flere dager, først fikk jeg en sms om at det tok litt lenger tid fordi de måtte utføre en rekke kontrolltiltak. Og så fikk jeg altså denne mailen hvor jeg må svare med enda mer utfyllende info. Jeg føler jeg må utlevere meg, selv om de ber meg dekke til sensitiv informasjon. Men kanskje det bare er den nye standarden. Anonymkode: ae586...31c
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #14 Skrevet 22. juni 2023 15 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, jeg tenkte å åpne høyrentekonto der det var best renter, så det ble en helt ny bank for meg. Jeg har ikke hatt penger eller konto hos dem før. Dette har tatt flere dager, først fikk jeg en sms om at det tok litt lenger tid fordi de måtte utføre en rekke kontrolltiltak. Og så fikk jeg altså denne mailen hvor jeg må svare med enda mer utfyllende info. Jeg føler jeg må utlevere meg, selv om de ber meg dekke til sensitiv informasjon. Men kanskje det bare er den nye standarden. Anonymkode: ae586...31c Det er ikke den nye standarden, men kan som sagt hende de sjekker ekstra hvis du ikke har hatt så mye penger fra før og i tillegg har lav inntekt. Hvilken bank som har best rente endrer seg forøvrig omtrent daglig nå, jeg har selv flyttet pengene tre ganger den siste uken. Så skader ikke å prøve en annen bank i tillegg, du kan jo ha flere. Anonymkode: 77bcd...94f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #15 Skrevet 22. juni 2023 anon01 skrev (1 time siden): Er fullklar over i henhold til hvitevasking. Jeg svarer på TS sitt spørsmål om at jeg har aldri opplevd å få masse spørsmål om hvor pengene er fra, hvor lenge de skal stå der etc. Hva du personlig har opplevd er ikke svar pp TS sitt sprsm. Anonymkode: 89a6d...35e
anon01 Skrevet 22. juni 2023 #16 Skrevet 22. juni 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Hva du personlig har opplevd er ikke svar pp TS sitt sprsm. Anonymkode: 89a6d...35e OK.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #17 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, jeg tenkte å åpne høyrentekonto der det var best renter, så det ble en helt ny bank for meg. Jeg har ikke hatt penger eller konto hos dem før. Dette har tatt flere dager, først fikk jeg en sms om at det tok litt lenger tid fordi de måtte utføre en rekke kontrolltiltak. Og så fikk jeg altså denne mailen hvor jeg må svare med enda mer utfyllende info. Jeg føler jeg må utlevere meg, selv om de ber meg dekke til sensitiv informasjon. Men kanskje det bare er den nye standarden. Anonymkode: ae586...31c Hvilken rente får du? Anonymkode: cfa51...37d
ops2 Skrevet 22. juni 2023 #18 Skrevet 22. juni 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Ja, jeg tenkte å åpne høyrentekonto der det var best renter, så det ble en helt ny bank for meg. Jeg har ikke hatt penger eller konto hos dem før. Dette har tatt flere dager, først fikk jeg en sms om at det tok litt lenger tid fordi de måtte utføre en rekke kontrolltiltak. Og så fikk jeg altså denne mailen hvor jeg må svare med enda mer utfyllende info. Jeg føler jeg må utlevere meg, selv om de ber meg dekke til sensitiv informasjon. Men kanskje det bare er den nye standarden. Anonymkode: ae586...31c Det er vel det som er grunnen. De fleste kunder har alt hos samme bank. De kjører sikkert en sjekk og ser at du har kundeforhold i annen bank. Kommer det en helt ny kunde med et stort beløp, så går det opp røde flagg.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #19 Skrevet 22. juni 2023 14 minutter siden, ops2 said: Det er vel det som er grunnen. De fleste kunder har alt hos samme bank. De kjører sikkert en sjekk og ser at du har kundeforhold i annen bank. Kommer det en helt ny kunde med et stort beløp, så går det opp røde flagg. Det er nok ganske sikkert ikke årsaken. Jeg har konto i minst 10 banker og flytter pengene stadig vekk. Anonymkode: 77bcd...94f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #20 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, jeg tenkte å åpne høyrentekonto der det var best renter, så det ble en helt ny bank for meg. Jeg har ikke hatt penger eller konto hos dem før. Dette har tatt flere dager, først fikk jeg en sms om at det tok litt lenger tid fordi de måtte utføre en rekke kontrolltiltak. Og så fikk jeg altså denne mailen hvor jeg må svare med enda mer utfyllende info. Jeg føler jeg må utlevere meg, selv om de ber meg dekke til sensitiv informasjon. Men kanskje det bare er den nye standarden. Anonymkode: ae586...31c Altså det er banken som ber om opplysninger og ikke en random person på gata. De følger bare loven og vil høyst sannsynlig avvise kundeforholdet om du ikke svarer. Anonymkode: bbdfd...4ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå