GÃ¥ til innhold

Barn som forsyner seg grovt av mat de ikke spiser opp og kanskje ikke engang liker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir helt tullete irritert over dette😆 Ja, jeg vet at de er barn, jeg vet at man ikke kan forvente noe særlig tankevirksomhet på forhånd av dem.

Men det er. så. irriterende! At de forsyner seg med mye av noe som de enten ikke greier å spise opp kvartparten av engang eller at de ikke liker det. Gjerne hvis det er fancy eller litt kostbar mat eller mat som det er begrenset mengde av slik at vi må dele hvis alle skal få smake. Blir da at man må kaste mat som andre gjerne ville hatt lyst til å spise.

Hvis man sier ifra er det typ "jooo, jeg liker det!" Nei, det vet du ikke for du har knapt smakt sånn før så ikke ta så jævlig mye før du i det hele tatt har smakt. Ja, de må ofte smake ting flere ganger før de kanskje finner ut at de liker det, men da holder det med én grønn oliven for å finne ut det, trenger ikke ta 8stk.

Håper jeg greier å lære opp mitt barn til å ikke gjøre sånn når de spiser hos andre.

Hvordan håndterer dere det? Kjøper kun mye og billig mat som det ikke er så nøye med (f.eks et lass grillpølser i stedet for rent kjøtt)? Nekter barn å forsyne seg selv? Sier at noe er voksenmat så det får du ikke ta av? Er jeg helt teit?

Anonymkode: f1fe2...b6f

• Liker 4
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barn får forsyne seg selv, men under overvåking, og stoppes om de tar for mye om gangen. Enkelt og greit. 

Om barnet aldri lærer, får de karantene på selvforsyning, og jeg forsyner dem. 

Det er ufattelig irriterende, men dette er jo ikke bare barn, opplever det med voksne også.. Spesielt en gren av familien min er sånn, alle mann. Tar kvarte sjokoladekaken i besøk, uten tanke på å det er jo ørten andre som gjerne også vil ha sjokoladekake - og så spiser de ikke opp engang.. 

Barn er lett å gjøre noe med, er verre med de voksne. 

Anonymkode: 6cbad...ea5

• Liker 17
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Man sier til barnet at det heller kan forsyne seg flere ganger. 

Anonymkode: e8adb...d52

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barn får forsyne seg selv, men under overvåking, og stoppes om de tar for mye om gangen. Enkelt og greit. 

Om barnet aldri lærer, får de karantene på selvforsyning, og jeg forsyner dem. 

Det er ufattelig irriterende, men dette er jo ikke bare barn, opplever det med voksne også.. Spesielt en gren av familien min er sånn, alle mann. Tar kvarte sjokoladekaken i besøk, uten tanke på å det er jo ørten andre som gjerne også vil ha sjokoladekake - og så spiser de ikke opp engang.. 

Barn er lett å gjøre noe med, er verre med de voksne. 

Anonymkode: 6cbad...ea5

Godt poeng. Føler det er en del av vanlig folkeskikk som en del ikke har lært.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig noe å lure på? Man stopper dem og sier «ikke ta så mye, du kan heller forsyne deg flere ganger hvis du ikke blir mett».

Så enkelt var det. Og ja, det er sånt som alle voksne må ta ansvar for å gripe inn i når de ser det.

Anonymkode: 166d3...c1d

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det er et barn som kommer på besøk til deg så får du begynne å servere porsjoner. Hvis det er hos andre så er det ikke ditt problem.

Anonymkode: a6e75...c4d

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er jo klart at foreldrene må si i fra. Ville aldri nektet dem å smake på maten, og sagt at det er mat forbeholdt de voksne, da barn kan like masse rart. Men de må jo lære seg å dele på maten som er, og at man kan forsyne seg flere ganger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Man vokter maten til de har lært det, lar dem ikke forsyne seg selv. Og man legger ut med å gi dem en smakebit hvis man er usikker på om de liker maten. 

Har man voksne gjester som tar for mye, må man servere porsjoner og slutte å ha "ta selv"-bord.  

Anonymkode: cdb13...245

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt kjøper jeg ikke inn billig mat av den grunn, de får forsyne seg som de vil

Anonymkode: 6befc...f43

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

man viser barnet med egne handlinger at det er mulig å forsyne seg flere ganger om man ikke blir mett første gang... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

La meg gjette, du er stemor til barna du snakker om? 

Anonymkode: ac59b...5c9

AnonymBruker
Skrevet

Så nå at det kanskje gjelder barn på besøk? 

Skrevet

Ja, det gjør jeg, og/eller jeg forsyner dem.

Enda mer irriterende er det når voksne forsyner seg masse og ikke spiser det. Det er ofte de samme som gjør det igjen og igjen.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en utrolig påståelig niese som aldri korrigeres av foreldrene, kun av oss tanter/onkler og besteforeldre. Protesterer alltid, roper at hun er sulten, er helt sikker på at hun spiser opp etc. Resultatet er at jeg alltid kaster 60% av maten. Hun er nå snart 8 år-tror ikke hun bedrer seg før hun selv skjønne at oppførselen hennes ikke er på topp, for i følge foreldrene er hun bare søt, sta og en liten håndfull mens vi andre ser et ekstremt uoppdragent barn som selv svigermor kvier seg for å passe. 

..dette er selvsagt bare en liten del av det store bildet. Hun er ikke en engel når det kommer til andre ting heller. 

Anonymkode: 93f1c...70c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

La meg gjette, du er stemor til barna du snakker om? 

La meg gjette, du er biomor som hater fars nye, penere dame?

Anonymkode: 97f80...470

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Korrigerer både egne og andres barn ja.

Ikke lass på, vi skal dele, det går an å forsyne seg flere ganger, og ved enkelte anledninger har jeg faktisk insistert på at de måtte spise opp (bare egne barn, og bare småbiter). Magen blir mett før øynene sier jeg også. Jo mer sulten, jo mindre porsjon er det fornuftig å forsyne seg med.

Stopper også forsyninga, og gjennomfører servering om vi ikke blir enig om oppførselen.

Anonymkode: 2c147...cf1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har en utrolig påståelig niese som aldri korrigeres av foreldrene, kun av oss tanter/onkler og besteforeldre. Protesterer alltid, roper at hun er sulten, er helt sikker på at hun spiser opp etc. Resultatet er at jeg alltid kaster 60% av maten. Hun er nå snart 8 år-tror ikke hun bedrer seg før hun selv skjønne at oppførselen hennes ikke er på topp, for i følge foreldrene er hun bare søt, sta og en liten håndfull mens vi andre ser et ekstremt uoppdragent barn som selv svigermor kvier seg for å passe. 

..dette er selvsagt bare en liten del av det store bildet. Hun er ikke en engel når det kommer til andre ting heller. 

Anonymkode: 93f1c...70c

Gi henne en halv brødskive om gangen. Ikke server to brødskiver. 

Anonymkode: e6146...c87

• Liker 2
Skrevet

Jeg blir helt tullete irritert over dette😆 Ja, jeg vet at de er barn, jeg vet at man ikke kan forvente noe særlig tankevirksomhet på forhånd av dem.

Men det er. så. irriterende! At de forsyner seg med mye av noe som de enten ikke greier å spise opp kvartparten av engang eller at de ikke liker det. Gjerne hvis det er fancy eller litt kostbar mat eller mat som det er begrenset mengde av slik at vi må dele hvis alle skal få smake. Blir da at man må kaste mat som andre gjerne ville hatt lyst til å spise.

Hvis man sier ifra er det typ "jooo, jeg liker det!" Nei, det vet du ikke for du har knapt smakt sånn før så ikke ta så jævlig mye før du i det hele tatt har smakt. Ja, de må ofte smake ting flere ganger før de kanskje finner ut at de liker det, men da holder det med én grønn oliven for å finne ut det, trenger ikke ta 8stk.

Håper jeg greier å lære opp mitt barn til å ikke gjøre sånn når de spiser hos andre.

Hvordan håndterer dere det? Kjøper kun mye og billig mat som det ikke er så nøye med (f.eks et lass grillpølser i stedet for rent kjøtt)? Nekter barn å forsyne seg selv? Sier at noe er voksenmat så det får du ikke ta av? Er jeg helt teit?

Dette er en del av oppgaven med å være forelder, og det er ikke vanskelig engang. Man lærer ungen at det er lov å forsyne seg flere ganger, og man tør å være den som bestemmer. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (33 minutter siden):

man viser barnet med egne handlinger at det er mulig å forsyne seg flere ganger om man ikke blir mett første gang... 

Man sier fra også. Barn tåler å bli snakket til. Tror du de ser at du forsyner deg flere ganger og tar deretter? De kan også tenke at du spiser mye. 

Anonymkode: dfc71...c42

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Carrot skrev (36 minutter siden):

Hehe, vel det kan bli nødvendig å si det. Barn kopierer ikke nødvendigvis dine handlinger, gitt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...