Gjest Humle Skrevet 11. januar 2006 #1 Del Skrevet 11. januar 2006 Hvor mye lønn kan/bør man kreve etter endte seks års utdannelse (hovedfag) i a) Privat sektor b) Offentlig sektor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mito24 Skrevet 11. januar 2006 #2 Del Skrevet 11. januar 2006 Det avhenger av veldig mye, men helt generelt: privat -> 350.000 offentlig -> 300.00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #3 Del Skrevet 11. januar 2006 Ja, jeg vet at det avhenger, men det var svar som ditt jeg trengte, altså omtrent-beløp. Takk. (Bare svar andre også hvis dere har mening om dette). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 11. januar 2006 #4 Del Skrevet 11. januar 2006 Spørs hva du skal jobbe med: Offentlig: 330 000 for nybegynner Privat: 370 000 for nybegynner Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #5 Del Skrevet 11. januar 2006 Har selv hovedfag i ett av de samfunnsvitenskapelige fagene. Min startlønn i kommunen var i stillingskode "rådgiver" med en startlønn etter endt utdanning på kr. 340.000,- Min neste jobb fikk jeg i et departement, der min lønn i en prosjektstilling ble satt til kr. 370.000,-, men den varte kun i ett år.. Jeg jobber nå i en privateid bedrift og tjener brutto kr. 450.000,- Jeg har slitt for å forhandle meg frem og jeg har "slåss" ekstra for det, fordi jeg er kvinne (er min mening). Kvinner blir automatisk satt "lavere" enn menn hvis en ikke protesterer og sier i fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #6 Del Skrevet 12. januar 2006 Det er skremmende hvis kvinner automatisk får dårligere betalt i jobber enn menn når både sammenlignbar utdannelse og erfaring ligger til grunn. Så i det privatet må man MINST kunne kreve 350 000? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mito24 Skrevet 12. januar 2006 #7 Del Skrevet 12. januar 2006 Det er skremmende hvis kvinner automatisk får dårligere betalt i jobber enn menn når både sammenlignbar utdannelse og erfaring ligger til grunn. Så i det privatet må man MINST kunne kreve 350 000? ← Du kan kreve hva du vil, om du får innvilget det du krever, er en annen sak. Din utdannelse og personilghet er avgjørende, i tillegg til det rådende arbeidsmarkedet. 350.000 er nok omtrent gjennomsnittsbegynnerlønnen for en med masterutdannelse som får jobb i privat sektor, men noen får mer, og andre får mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mito24 Skrevet 12. januar 2006 #8 Del Skrevet 12. januar 2006 Har selv hovedfag i ett av de samfunnsvitenskapelige fagene. Min startlønn i kommunen var i stillingskode "rådgiver" med en startlønn etter endt utdanning på kr. 340.000,- Min neste jobb fikk jeg i et departement, der min lønn i en prosjektstilling ble satt til kr. 370.000,-, men den varte kun i ett år.. Jeg jobber nå i en privateid bedrift og tjener brutto kr. 450.000,- Jeg har slitt for å forhandle meg frem og jeg har "slåss" ekstra for det, fordi jeg er kvinne (er min mening). Kvinner blir automatisk satt "lavere" enn menn hvis en ikke protesterer og sier i fra. ← Tull, i hvert fall etter mine erfaringer. Kvinner får det samme som menn i identiske stillinger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillesøster Skrevet 12. januar 2006 #9 Del Skrevet 12. januar 2006 Tull, i hvert fall etter mine erfaringer. Kvinner får det samme som menn i identiske stillinger. ← Du kan ikke avfeile folks erfaringer som tull. Det er arrogant og usaklig. At menn klarer å karre til seg høyrer lønn er ingen hemmelighet, det er også min erfaring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mito24 Skrevet 12. januar 2006 #10 Del Skrevet 12. januar 2006 Du kan ikke avfeile folks erfaringer som tull. Det er arrogant og usaklig. At menn klarer å karre til seg høyrer lønn er ingen hemmelighet, det er også min erfaring. ← Tull. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utenriksmedister Skrevet 17. januar 2006 #11 Del Skrevet 17. januar 2006 (endret) Du kan ikke avfeile folks erfaringer som tull. Det er arrogant og usaklig. At menn klarer å karre til seg høyrer lønn er ingen hemmelighet, det er også min erfaring. ← Det er fordi menn er ubeskjeden og har større selvtillit på sjefens kontor. Samtidig er menn generelt sett mer ambisiøse. Menn er også mer villig til å ta sjangser. Endret 17. januar 2006 av Utenriksmedister Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utenriksmedister Skrevet 17. januar 2006 #12 Del Skrevet 17. januar 2006 (endret) -- Endret 17. januar 2006 av Utenriksmedister Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #13 Del Skrevet 17. januar 2006 Tull, i hvert fall etter mine erfaringer. Kvinner får det samme som menn i identiske stillinger. ← I vår kommune er ikke det tilfellet. Det blir gjort systematisk forskjell på menn og kvinner i sammenliknbare stillinger (og samme utdanningslengde/type). Vi har hatt oppe flere saker hvor forbundene har måttet kreve lik startlønn i kommunen fordi menn automatisk får flere titalls tusen mer enn kvinner. Det er ikke verre enn at en leser protokoller og sammenlikner, så ser man det. Det er mulig at større kommuner ikke våger seg på en slik forskjellsbehandling men i en mindre kommune på bygda kan slikt fint skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #14 Del Skrevet 17. januar 2006 Tull. ← Idiot Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sukkerert Skrevet 17. januar 2006 #15 Del Skrevet 17. januar 2006 Tull. ← All forskning støtter det hun sier. Viss du er interessert kan jeg rote fram noen linker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #16 Del Skrevet 17. januar 2006 Tull, i hvert fall etter mine erfaringer. Kvinner får det samme som menn i identiske stillinger. ← I hvilken posisjon er du, som kan uttale deg på vegne av såpass mange ulike faggrupper i kommunal, privat og statlige sektor? Har du lest lønnsstatistikk på www.ssb.no? Svært m ange kvinner opplever forskjellsbehandling. Jeg håper jenter blir råere i forhandlinger og rett og slett bare tar sin hatt og går (søker nye jobber) dersom de mener seg urettferdig behandlet lønnsmessig)! Når jenter ikke tar konfrontasjoner på lønn, skjer det heller ikke så mye. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #17 Del Skrevet 17. januar 2006 Du kan ikke avfeile folks erfaringer som tull. Det er arrogant og usaklig. At menn klarer å karre til seg høyrer lønn er ingen hemmelighet, det er også min erfaring. ← Nemlig, og det var tåpelig av ham. Mer usaklig utsagn er nesten ikke mulig å oppdrive. En digresjon: mange menn benytter faktisk slike utsagn som Mito nettopp gjorde. Håper kvinner vet hva de skal svare for å sette dem på plass. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mito24 Skrevet 18. januar 2006 #18 Del Skrevet 18. januar 2006 All forskning støtter det hun sier. Viss du er interessert kan jeg rote fram noen linker. ← Gjerne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Utenriksmedister Skrevet 18. januar 2006 #19 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) Når jenter ikke tar konfrontasjoner på lønn, skjer det heller ikke så mye. ← Kvinnenes gåte nummer en! og her er svaret så enkelt og greit lagt frem. Når skal dere forstå det damer? Slutt å være OFFER for pokker! - gjør noe med det! Endret 18. januar 2006 av Utenriksmedister Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. januar 2006 #20 Del Skrevet 18. januar 2006 (endret) http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id=202326&cat=36 http://www.nesteklikk.no/20050308/54748.html http://www.ssb.no/emner/06/05/lonnkomm/ http://www.ssb.no/emner/06/05/lonnstat/ http://www.ssb.no/emner/06/05/lonnansatt/ http://usgovinfo.about.com/cs/censusstatis...a/womenspay.htm http://www.amazoncastle.com/feminism/myths.shtml Til Mito: trenger du flere linker vil nok kvinnene her sørge for at du får de veldokumenterte fakta på bordet. Dette er noe som de aller fleste har fått med seg, kanskje bortsett fra deg og noen få andre - gjerne menn som svarer "Tull, det har ikke jeg erfart hvertfall". Mitt håp for fremtiden: flere kvinner i lederposisjoner som styrer over menn som deg. Det kan gi håp for framtiden. Innlegget endre litt Veslejenta - moderator Endret 19. januar 2006 av Veslejenta Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå