Gå til innhold

Airbnb-problem - eller er det bare jeg som er for mistenksom?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg har brukt Airbnb masse, og har aldri hatt noen problemer i det hele tatt. MEN: Skal til England i sommer, og har leid et stort hus for storfamilien, i London. Så ringer utleier meg og sier at de skal selge det huset, raskere enn forventet, og at han dermed ikke kan ha gjester der i sommer. Han sa jeg kunne kansellere gratis, eller så kunne vi få bo i et annet hus han har, i nærheten, som er litt større og finere, for samme sum. Jeg gikk for det siste alternativet.

MEN på bookingen min er det fremdeles det gamle huset som står. Jeg spurte utleier (han svarer alltid raskt) om hvorfor ikke det nye huset kunne stå på bookingen. Han sa det var vanskelig å få til det, det tekniske i airbnbs løsninger når det kom til slikt. Jeg ser at det nye huset nå er markert som reservert på dagene våre (det var det ikke før), så det ser ut til å være i orden.

Dere garvede reisere som vet litt om klagemuligheter osv: Hvis dette skulle vise seg å være en scam, vil vi ha noen rettigheter når bookingen står på et annet hus? Bør jeg bare ta det rolig og regne med at alt er i orden? :) Det er litt stress når det er så mye penger det er snakk om...

Utleieren har flere hus, og god rating på airbnb.

Anonymkode: 671ff...e31

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel den nye avtalen skriftlig?

Anonymkode: e9d79...36d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er hyppig bruker selv, og jeg vet ikke... Høres rart ut at det ikke er mulig at dere kan trykke reserver på den nye i stedet. Jeg tror det stemmer at han ikke kan overføre. 

Usikker på hva jeg selv ville gjort. Men det trekker jo i riktig retning at han har flere objekter og god rating. Har som du skriver aldri opplevd tull med airbnb, så lenge man går etter ratingene. 

Et tips er imidlertid å lese hva de dårligste ratingene sier. 

Anonymkode: d3892...e15

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du har vel den nye avtalen skriftlig?

Anonymkode: e9d79...36d

Ja, på whats app (som han bruker). Når jeg har kontaktet ham, har jeg gjort det gjennom airbnb-nettsidene, for jeg liker å ha alt der. Så vi har litt kommunikasjon på begge steder.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, på whats app (som han bruker). Når jeg har kontaktet ham, har jeg gjort det gjennom airbnb-nettsidene, for jeg liker å ha alt der. Så vi har litt kommunikasjon på begge steder.

Det spørs hva som menes med "avtale", da, men han har sendt lenke til det andre huset, og jeg har sagt at det er i orden, og vi snakket litt om ankomsstid, han skulle legge nøkler i boks.

AnonymBruker
Skrevet

Går sikkert fint, hvis ikke skal vel Airbnb hjelpe deg.

det at det andre er booket er sikkert bare han som har merket dagene som opptatte i og med at du skal bo der. 

Anonymkode: b7dd6...890

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Trur det går greit, historien virker troverdig nok men en risko er det! Spesielt om hele familien kommer samtidig, plutselig står dere uten hus.. 

Anonymkode: deb1f...ad7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge han har gode reviews fra andre hadde jeg ikke stresset med det. 

Det er vanskelig å kansellere på en eiendom på airbnb som utleier , dvs kansellerer man mer enn så og så lenge før så må den som kansellerer betale for det. Altså at utleier går i minus og får en "bot" for sen kansellering og transaksjonsgebyr fra airbnb for å overføre de reserverte pengene tilbake igjen til leietaker eller at om du kansellerer bare får igjen 80% av summen eller noe. Ble noe heftig styr rundt det en gang jeg måtte kansellere gjester. Så han har nok rett i at det enkleste for begges del er at den reservasjonen som ble gjort bare står og at resten løses i praksis utenom airbnb

Anonymkode: 097af...573

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...