Gå til innhold

Dere som syntes selvbetjente kasser er et gode…

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Har vært saker om dette i Norge også, bl.a. fra en Meny-butikk i Tønsberg hvor de hadde flere typer bananer. Frukt har som kjent ikke strekkoder, så man må søke den opp i en «katalog» på skjermen på selvbetjeningskassa. En tenåring hadde kjøpt en banan og valgte «feil» banan på skjermen, og ble utsatt for svært frekk behandling fra betjeningen, som truet med anmeldelse og sjikanerte henne. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/slo-inn-feil-banan---truet-med-anmeldelse/71836999

Jeg velger alltid betjente kasser, blant annet på grunn av saker som dette. Jeg skal ikke gjøre betjeningens jobb og i tillegg ta all risikoen om noe blir feil.

Anonymkode: 255ef...548

Det er bare å søke opp bananer på skjermen, og hvis det finnes mer enn en type så man blir usikker, spør man. 

Anonymkode: 8fd8c...c52

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker alltid selvbetjent kasse der det finnes, for det går så mye fortere. Som regel er det betjening i nærheten å spørre om man står fast på noe og ikke finner f.eks den riktige løsvekt-varen (en grønnsak eller noe) på skjermen. Synes det er topp at de har dette. Sparer meg for masse kø-tid i butikkene.

Det er et populært tiltak på den lokale Coop-butikken, det er mange som benytter seg av dem, så der hender det faktisk at det er litt kø ved selvbetj.kassene også, selv om det er 6 av dem. Men det går fort, og straks er det min tur! 😄

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror vi kan konkludere med at "vi som synes selvbetjente kasser er et gode", fortsatt synes det selv om en sinnasnekker blir tatt for nasking. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er bare å søke opp bananer på skjermen, og hvis det finnes mer enn en type så man blir usikker, spør man. 

Eller bare gå i betjent kasse.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For meg er selvbetjening utelukkende positivt, klarer ikke komme på en eneste ulempe med det, beste av alt er vel å slippe kø

Anonymkode: 100bd...837

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Hmmmmmm said:

Jeg bruker den løsningen selv. Liker å bli fort ferdig. Har ikke opplevd noe ubehag, og skjønner heller ikke hvordan man kan gjøre noe feil. Så lenge man vet forskjellen på grønnsaker, så blir det korrekt

Feil skjer, bruker selvbetjenings løsninger, foretrekker å ha kontroll på pakking, at ikke tunge eller kalde ting ting blir kjørt ned på jordbær eller salt etc. Kan ta meg tiden je trenger.

Har opplevd at jeg har scannere feil både til egen og butikkens «fordel». Ikke store summer, men det kanskje. Har aldri hatt noe mål eller mening om å verken lure til meg eller gi fra meg noe ekstra. 

Anonymkode: 1828f...8b2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Har vært saker om dette i Norge også, bl.a. fra en Meny-butikk i Tønsberg hvor de hadde flere typer bananer. Frukt har som kjent ikke strekkoder, så man må søke den opp i en «katalog» på skjermen på selvbetjeningskassa. En tenåring hadde kjøpt en banan og valgte «feil» banan på skjermen, og ble utsatt for svært frekk behandling fra betjeningen, som truet med anmeldelse og sjikanerte henne. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/slo-inn-feil-banan---truet-med-anmeldelse/71836999

Jeg velger alltid betjente kasser, blant annet på grunn av saker som dette. Jeg skal ikke gjøre betjeningens jobb og i tillegg ta all risikoen om noe blir feil.

Vil ikke gi DB noen klikk, men hvordan gikk det med ungdommen? Jeg tror i grunn at denne "risikoen" er svært opphauset, og i realiteten er det særdeles liten risiko for noe annet en bittelitt ubehag, som enkelt kan forklares.

Anonymkode: 5aaf2...582

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker said:

Eller bare gå i betjent kasse.

Det er et alternativ vi alle vet om..

Men @Million kom med et fint innspill til et annet alternativ.

Anonymkode: 5aaf2...582

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Banan-klaser har klustremerker der det står hvilken type/merke de er. Tar man en løs banan må man se hvor den ligger. Er man usikker SPØR MAN OM HJELP eller går i betjent kasse. Har man ikke tid til det har man heller ikke tid å gå i butikken. 
Det finnes alltid en haug med «unnskyldninger» for å slå inn «feil». Vel, er du ikke kompetent til å slå inn egne varer får du gå i betjent kasse. Så enkelt.

Anonymkode: 6b528...a75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Banan-klaser har klustremerker der det står hvilken type/merke de er. Tar man en løs banan må man se hvor den ligger. Er man usikker SPØR MAN OM HJELP eller går i betjent kasse. Har man ikke tid til det har man heller ikke tid å gå i butikken. 
Det finnes alltid en haug med «unnskyldninger» for å slå inn «feil». Vel, er du ikke kompetent til å slå inn egne varer får du gå i betjent kasse. Så enkelt.

Anonymkode: 6b528...a75

Men tiden man visstnok sparer på å bruke selvbetjent kasse forsvinner fort når man må spørre etter hjelp et par ganger. Ikke slipper man unna den plagsomme sosiale interaksjonen heller, tvertimot må man snakke med noen i stedet for å bare si hei.

Anonymkode: 9457b...a17

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men tiden man visstnok sparer på å bruke selvbetjent kasse forsvinner fort når man må spørre etter hjelp et par ganger. Ikke slipper man unna den plagsomme sosiale interaksjonen heller, tvertimot må man snakke med noen i stedet for å bare si hei.

Jeg har fortsatt til gode å måtte spørre om hjelp, så sparer masse tid.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvor ofte og hvor mange ganger trenger man egentlig å spørre om hjelp da? Det er kanskje 1 av 10-15 ganger i selvbetjent kasse at jeg må spørre en ansatt om assistanse. Stort sett går det som smurt, kjapt og greit, uten hjelp fra noen. 

Jeg har rutine på å legge alle varene mine på høyre side av selvbetj kasse, og så scanne dem en og en, og for hver vare jeg scanner, legges den ned på venstre side av kassen. Sånn fortsetter jeg, en og en om gangen, til det er tomt på høyre side. Det er ikke mulig å "glemme"og scanne noen varer på den måten! De må forbi scanneren for å komme til venstre siden der posene de pakkes i er.

AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (Akkurat nå):

Men hvor ofte og hvor mange ganger trenger man egentlig å spørre om hjelp da? Det er kanskje 1 av 10-15 ganger i selvbetjent kasse at jeg må spørre en ansatt om assistanse. Stort sett går det som smurt, kjapt og greit, uten hjelp fra noen. 

Jeg har rutine på å legge alle varene mine på høyre side av selvbetj kasse, og så scanne dem en og en, og for hver vare jeg scanner, legges den ned på venstre side av kassen. Sånn fortsetter jeg, en og en om gangen, til det er tomt på høyre side. Det er ikke mulig å "glemme"og scanne noen varer på den måten! De må forbi scanneren for å komme til venstre siden der posene de pakkes i er.

Jeg bruker ikke selvbetjent mye, men har kommet over "hvilken type epler er nå dette" flere ganger. Ofte ser man bare en type på hylla, men når man skal slå inn viser det seg at det var flere. Det samme gjelder bakevarer.

Egentlig tror jeg ikke man sparer mye tid uansett, ikke om man ikke har få varer i hvertfall. I betjent kasse kan man pakke samtidig som betjeningen skanner og man slipper å lete etter alle strekkodene. Strekkoder er forresten en annen ting, ganske ofte finner man en strekkode som ikke går inn. Da må man be om hjelp da også.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er mulig den nevnte butikken sliter med tyveri og har satt inn manuell kontroll og nulltoleranse som et ekstra forebyggende tiltak.

Jeg blitt tatt for å ikke scanne inn alt men de anmeldte meg ikke for det. Det som derimot skjedde var at jeg kunne være helt sikker på å bli tatt ut i "tilfeldig" kontroll hver eneste handletur i selvbetjeningskassen etter det. Et irritasjons moment uten like. Spesielt når det ikke er din egen skyld. Ja, det høres rart ut men jeg skal forklare:

Det som hadde skjedd var at håndscanneren krasjet midt i handleturen. Jeg ba en ansatt om hjelp og han resatte scanneren for meg. Jeg storhandlet denne dagen og tanken på å gå igjennom ett og ett produkt for å se om alt fortsatt var med var ikke fristende. Jeg spurte derfor denne ansatte, og han sa at alle produktene jeg hadde scannet var med inkludert det jeg scannet når den krasjet. Dette stolte jeg selvsagt på. I kontrollen var dette produktet (til 25 kr) ett av de det scannet. Denne var ikke registrert og da ble jeg merket som tyv i systemet.

En liten klage og forklaring til kjeden var det som skulle til. Jeg har bare blitt tatt ut i kontroll en gang siden og det er flere år siden det skjedde.

På den annen side så har jeg vært med på å stresshandle med barn i ettertid og da rasket med meg et regntøy til over 1000kr. Betalte i selvbetjeningen, men når jeg kom ut i bilen gikk det opp for meg at det var litt rart at handleturen kom på under tusenlappen når regntøyet var dyrere enn det. Jeg har fått kommentarer på hvorfor jeg i det hele tatt gadd å gå inn å gjøre opp for meg. Det er to enkle grunner til det:

1. Selvbetjeningssystemet er tillitsbasert og sparer deg for mye tid og kø. Tillitt må gå begge veier for at dette skal fungere. I tillegg til at den gode opprydningen etter "tyveriet" mitt og god service generelt så har jeg rett og slett ikke samvittighet til noe annet. Dette er jo noe jeg selvsagt vil bidra til at butikken skal beholde.

2. Jeg hadde ikke klart å la barnet mitt gå med stjålne klær.

Anonymkode: b6704...580

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ikke helt enig med den. I 99% av tilfellene der jeg har trengt hjelp har de kommet med en gang. Om det er alderskontroll, finner ikke produktet o.s.v.. og hjelpen er helt fantastisk. Jeg opplever at de som går på gulvet rundt selvbetjeningskassene har en helt annen energi en de som har sittet i ro i en kasse hele dagen.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg bruker ikke selvbetjent mye, men har kommet over "hvilken type epler er nå dette" flere ganger. Ofte ser man bare en type på hylla, men når man skal slå inn viser det seg at det var flere. Det samme gjelder bakevarer.

Egentlig tror jeg ikke man sparer mye tid uansett, ikke om man ikke har få varer i hvertfall. I betjent kasse kan man pakke samtidig som betjeningen skanner og man slipper å lete etter alle strekkodene. Strekkoder er forresten en annen ting, ganske ofte finner man en strekkode som ikke går inn. Da må man be om hjelp da også.

I selvbetjent kasse har du stativ som kan holde posen åpen for deg. Der pakker du samtidig som du scanner. Det blir ikke mer effektivt enn det :)

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men om man gjør som folk flest, og gjerne kjøper de samme varene om igjen flere ganger, faste varer, så vil jo ikke problemet med å få scannet inn eplene dukke opp hver gang. Man ser og lærer første gang når den ansatte viser deg at "trykk her og her så finner du eplene dine", så kan man klare seg uten hjelp neste gang man kjøper epler.

Det er virkelig ikke noe stort problem. Men ok, om man kjøper MYE løsvektvarer og vet man sliter, får man gå i betjent kasse de gangene man har varer som det da.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det er bra du er nøye, men det kan lett skje feil og mange steder blir man regelrett presset bort til selvbetjente kasser. Å høre at det piper er ikke en smal sak når det kan være over et dusin tilsvarende kasser som er i bruk på samme tid, og det er heller ikke bare-bare å holde fokus til enhver tid. Mange har både barn med seg på butikken, noen i den andre enden av telefonen osv. osv. 

Det finnes døgnåpne selvbetjente butikker. Tror det går helt fint.

Sto det ikke i annonsen at produktene kostet under 200 kr? 🤷‍♀️

Sosial angst er et svært tynt grunnlag å legge ned betjente kasser til fordel for selvbetjente på, all den tid man kan bestille matvarer på nett med kontaktløs levering.😂 

Anonymkode: 211bc...af0

Du ER klar over at dette ikke er tilgjengelig i store deler av landet, sant...? Og at det ofte er dyrere, så folk med dårlig økonomi ikke kan belage seg på å bruke det, selv om det er tilgjengelig..? 

Anonymkode: 791c1...bf7

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjelden man må lete mer enn 1 sekund etter strekkoden, og jeg har aldri opplevd at en ikke har gått inn. 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjelden man må lete mer enn 1 sekund etter strekkoden, og jeg har aldri opplevd at en ikke har gått inn. 

Da har du aldri jobbet i kassa, det skjer stadig vekk. 😂

Ser jo at folk bruker betydelig lenger tid i selvbetjent enn betjent kasse. Jeg går alltid i betjent kasse hvis den er ledig, det går mye raskere. Men er det kø er selvbetjent gull. 

Anonymkode: 418b7...7f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...