AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Dette er årsaken til at selvbetjente kasser ikke er en fordel for forbrukerne. Ansvaret for at varene scannes riktig og sluttsummen på kassalappen stemmer legges over på kunden. Selv de som jobber i butikk gjør feil i blant (og de har fått opplæring, i motsetning til kunden) og kunden høster ingen fordeler ift. reduksjon i pris ved å gjøre denne jobben selv. https://www.vg.no/rampelys/tv/i/8JVRd2/anders-ofvergaard-sveriges-sinnasnekker-anmeldt-for-nasking Anonymkode: 211bc...af0 6 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 Nå liker jeg å gjøre jobben selv. En mindre person å snakke med gjør faktisk godt. Så hadde brukt de om de så kostet litt. Aldri opplevd feil pris og hvis det skulle skje får man jo hjelp. Anonymkode: 09d09...f17 29 1 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Tja, jeg følger med når jeg scanner inn, så det skjer ikke at jeg glemmer og scanne inn 3 varer. Ser over at det stemmer før jeg bekrefter at jeg har scannet alt. Skjønner ikke problemet. Anonymkode: 28ef5...7c5 13 8
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 Det er jo derfor det er bra med begge deler! Vi som liker å bruke selvbetjeningskassene gjør det, dere andre kan bruke de mauelle. Alle får det som de vil, og må som regel stå kortere i kø. Anonymkode: cbdd2...0a4 17 2 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #5 Skrevet 22. juni 2023 Jeg følger mer med på pris når jeg scanner selv. Det er jo klin umulig å glemme å scanne noe, du ser produktet på skjermen, du hører et stort pip. Så den historien tror jeg ingenting på. Dette blir som personene som tror at kantarell eller champiniong. Jeg har aldri opplevd feil, eller uønsket oppmerksomhet fra ansatte. Den ene gangen jeg i kontroll hadde scannet noe feil var det så opplagt at de bare ønsket meg en god dag uten å korrigere det en gang. Så elsker denne løsningen. Anonymkode: ab8eb...5b1 13
Baktus2024 Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 Kan ikke i det hele tatt skjønne pointet.. betjeningen stå allikevel og foretar kontroll så de kunne likså godt stått i kassa..tidsmessighet er det heller ikke noe å tjene på det.. skal man kjøpe alkohol så skal det godkjennes av personale..såh, ikke tjener kunden på det , ikke tjener butikken på det.. kun et moderne jippo. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 Fordelene kunden høster er spart tid. Hvis man har god tid, liker kø og liker samtaler om « pose» og « lappen « , er det jo bare og gå i betjent kasse. Anonymkode: 28ef5...7c5 17
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #8 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tja, jeg følger med når jeg scanner inn, så det skjer ikke at jeg glemmer og scanne inn 3 varer. Ser over at det stemmer før jeg bekrefter at jeg har scannet alt. Skjønner ikke problemet. Anonymkode: 28ef5...7c5 Problemet kommer først når man har dårlig tid og fokuset ikke er 100% på hva som foregår på kassa. Jeg jobber selv i butikk i min ungdom og feil, ja det skjedde. Det skjedde mer enn en gang at en kunde kom tilbake med en kassalapp som ikke stemte, både den ene og den andre veien. Anonymkode: 211bc...af0 1
Gjest Lykkedykker Skrevet 22. juni 2023 #9 Skrevet 22. juni 2023 Baktus skrev (1 minutt siden): Kan ikke i det hele tatt skjønne pointet.. betjeningen stå allikevel og foretar kontroll så de kunne likså godt stått i kassa..tidsmessighet er det heller ikke noe å tjene på det.. skal man kjøpe alkohol så skal det godkjennes av personale..såh, ikke tjener kunden på det , ikke tjener butikken på det.. kun et moderne jippo. Er det rush er det kjekt. Folk flest er redde for disse selvbetjente kassene. Så er nesten aldri kø. Her har spar butikkene fått en fingeravtrykkleser hvor man kan registrerer fingeravtrykk hvis man skal kjøpe aldersbegrensede varer. Synes hele løsningen er tipp topp. Sparer tid, og slipper å forholde meg til enda et menneske i hverdagen, vinn vinn.
Hmmmmmm Skrevet 22. juni 2023 #10 Skrevet 22. juni 2023 Jeg bruker den løsningen selv. Liker å bli fort ferdig. Har ikke opplevd noe ubehag, og skjønner heller ikke hvordan man kan gjøre noe feil. Så lenge man vet forskjellen på grønnsaker, så blir det korrekt 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #11 Skrevet 22. juni 2023 Hvis man følger med så er ikke dette noe problem. Du piper varen, ser opp på skjermen og enten scanner på nytt eller går videre. I saken du linker til så dreier det seg om flere varer. Det skjer ikke feil med flere varer, da er man enten helt borte vekk når en gjør jobben, eller man dropper de med vilje. Begge deler må han ta på egen kappe. Jeg spurte en ansatt en gang hva som skjer hvis en vare mangler registrering. Svaret var at de ser an hver situasjon og har full forståelse for at feil kan skje, så se ofter gjennom fingrene. Men er det flere varer, kunde hvor dette gjentar seg på eller vare av stor verdi er det aldri feil. Anonymkode: ec405...d8e 9
Elle Melle Skrevet 22. juni 2023 #12 Skrevet 22. juni 2023 Hvis man har dårlig tid kan man være sikker på at: * Produktet ikke ligger i systemet * Det ikke er mulig å kjøpe 1 lime fordi den veier for lite og noen må overstyre systemet og når man har tatt høyde for at ingen varer er rare og tror alt skal gå greit, så * blir man plukket ut til tilfeldig kontroll. I min butikk står det ingen ansatt ved hurtigkassene og stakkaren i den ene åpne kassen skal håndtere post og pakker samtidig som de skal scanne varer og kan ikke hjelpe, så da er alternativet å vente i evigheter på at det kanskje dukker opp noen fra lageret. Absolutt ingen fordel for kunden. 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #13 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Problemet kommer først når man har dårlig tid og fokuset ikke er 100% på hva som foregår på kassa. Jeg jobber selv i butikk i min ungdom og feil, ja det skjedde. Det skjedde mer enn en gang at en kunde kom tilbake med en kassalapp som ikke stemte, både den ene og den andre veien. Anonymkode: 211bc...af0 Jo, men jeg holder fokus og ser over, derfor skjer det ikke at jeg har glemt og scanne 3 kjøttprodukter. Det er mulig han er veldig stressa og distre og snakker sant, i så fall burde han være klar over det selv og gå i betjent kasse. Jeg forstår bedre at ungdom på jobb med stress, lang kø, og dårlig tid kan bomme. Feil skjer ja, men jeg slutter ikke og bruke selvbetjeningskasser fordi han fyren glemte og scanne 3 varer. Jeg er bare nøye selv. Anonymkode: 28ef5...7c5 1
Baktus2024 Skrevet 22. juni 2023 #14 Skrevet 22. juni 2023 Lykkedykker skrev (5 minutter siden): Er det rush er det kjekt. Folk flest er redde for disse selvbetjente kassene. Så er nesten aldri kø. Her har spar butikkene fått en fingeravtrykkleser hvor man kan registrerer fingeravtrykk hvis man skal kjøpe aldersbegrensede varer. Synes hele løsningen er tipp topp. Sparer tid, og slipper å forholde meg til enda et menneske i hverdagen, vinn vinn. De var på tanken med døgnåpne betjeningsfrie butikker ved bruk av det nye scannesystemet...men det tror jeg neppe hadde gått bra , de hadde blitt tømt for øl, snus og sigaretter..sannsynligvis alt som er i butikken , inkl hyllene .. på dagtid ser ikke jeg noe poeng, har prøvd dem , syntes det går radigere i kassa bare man unngår rema1000 , der det er 10 kasser og alltid kun en betjent kasse.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #15 Skrevet 22. juni 2023 Baktus skrev (11 minutter siden): Kan ikke i det hele tatt skjønne pointet.. betjeningen stå allikevel og foretar kontroll så de kunne likså godt stått i kassa..tidsmessighet er det heller ikke noe å tjene på det.. skal man kjøpe alkohol så skal det godkjennes av personale..såh, ikke tjener kunden på det , ikke tjener butikken på det.. kun et moderne jippo. Her jeg handler er det ca 16 selvbetjente kasser, og 1-2 ansatte som holder oversikten. Sjeldent jeg må vente på hjelp, de er veldig effektive. Vi som liker effektivitet har selvfølgelig scannet fingeravtrykk slik at vi fritt kan kjøpe øl og energidrikk. Så selvfølgelig er dette en stor fordel både for oss og butikken. Anonymkode: ab8eb...5b1 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #16 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Problemet kommer først når man har dårlig tid og fokuset ikke er 100% på hva som foregår på kassa. Jeg jobber selv i butikk i min ungdom og feil, ja det skjedde. Det skjedde mer enn en gang at en kunde kom tilbake med en kassalapp som ikke stemte, både den ene og den andre veien. Anonymkode: 211bc...af0 Da er du unøyaktig nå, og var unøyaktig da, og bør velge betjent kasse. Jeg har aldri oppdaget at jeg har gjort feil, eller blitt tatt på det i kontroll, utover den gangen varene var så like at selv den ansatte måtte tilbake i butikken å sjekke, og jeg bare ble sendt videre tross feil. Anonymkode: ab8eb...5b1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #17 Skrevet 22. juni 2023 Elle Melle skrev (7 minutter siden): Hvis man har dårlig tid kan man være sikker på at: * Produktet ikke ligger i systemet * Det ikke er mulig å kjøpe 1 lime fordi den veier for lite og noen må overstyre systemet og når man har tatt høyde for at ingen varer er rare og tror alt skal gå greit, så * blir man plukket ut til tilfeldig kontroll. I min butikk står det ingen ansatt ved hurtigkassene og stakkaren i den ene åpne kassen skal håndtere post og pakker samtidig som de skal scanne varer og kan ikke hjelpe, så da er alternativet å vente i evigheter på at det kanskje dukker opp noen fra lageret. Absolutt ingen fordel for kunden. Det høres jo ut som en butikk som ikke er egnet for selvbetjeningskasse. Jeg har aldri opplevd å ikke finne produktet relativt enkelt. Jeg har aldri opplevd at vekta ikke registrerer varene. Jeg er gjennom tilfeldig kontroll kanskje 2-4 ganger i året, ofte titter de da bare raskt opp i posen. Det er store butikker med mange kunder, og ansatte som vet hva de holder på med, så alltid 1-2 som har falkeblikk på selvbetjeningen og løper mellom disse. Anonymkode: ab8eb...5b1 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #18 Skrevet 22. juni 2023 Jeg synes man bør få rabatt når man gjør jobben selv. I tillegg husker jeg hvor glad jeg var som student for å få jobb i butikk, og synes det er veldig synd hvis jobbene forsvinner, uten at kunden sparer noe på å gjøre ting selv. De sier jo at de butikkansatte kan jobbe på lager osv i stedet, men dette gjorde de jo også før, i tillegg til at de hadde fol i kassa! Selv om butikkene sparer masse på lønn, stiger prisene noe voldsomt likevel. De gangene jeg går i selvbetjent kasse, er hvis jeg bare skal ha et par småting. Men når jeg har en del frukt, grønt, bakervarer osv, blir det kronglete og tar tid å trykke på skjermen, finne riktig produkt som skal veies. Anonymkode: f610c...dcb 2
Mann1977 Skrevet 22. juni 2023 #19 Skrevet 22. juni 2023 Eneste gode er at det går veldig mye raskere når en har hastverk og det er pensjonister foran i køen. Om det er ledig i betjent kasse går jeg der. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #20 Skrevet 22. juni 2023 Hmmmmmm skrev (17 minutter siden): Jeg bruker den løsningen selv. Liker å bli fort ferdig. Har ikke opplevd noe ubehag, og skjønner heller ikke hvordan man kan gjøre noe feil. Så lenge man vet forskjellen på grønnsaker, så blir det korrekt Folk gjør feil hele tiden, selv om DU ikke kan forstå det..... Sånn er det overalt. Jeg er nøye med at barna har alt de trenger til skolen, men det hender at jeg har glemt noe..... Jeg tar bussen hver dag og har periodekort, men det hender jeg glemmer det akkurat den dagen det går ut.... Jeg er nøye når jeg kjører bil, men det hender at jeg gjør en feil der også. Det er INGEN som er feilfri, så at du ikke skjønner at noen kan gjøre feil??? En gang gjør nok du en feil her også Folk som tror de er så gode til ting.... Anonymkode: 25998...bde 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå