Gå til innhold

Bleieslutt i barnehagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Til dere barnehageansatte: 

Hva synes dere egentlig om å hjelpe til med bleieslutt på barn som er så små at de må ha hjelp og følges på do ganske hyppig og ikke klarer å si fra selv?

Vi har ei jente som har bestemt seg for å slutte med bleie. Hun er avhengig av å følges hyppig på do, men så lenge man gjør det er det ingen uhell. Hvis det er uhell kommer det MYE, så da må hun virkelig tisse, men klarer ikke si fra. Vi hadde egentlig tenkt å øve mer i sommer før vi tok bleia i barnehagen, men etter dovegringen til storesøster vil vi ikke presse på bleia når hun så tydelig vil gå uten og heller bruke do. 

De ansatte virker veldig positive, og vi har bare hatt ett uhell i barnehagen hittil, men blir veldig usikker på om de egentlig synes det er stress og hele tida huske på å følge henne ofte nok. 

Anonymkode: cecbe...1a2

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er noe mange bhg er vant til.

Anonymkode: 99127...c3c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er en del av jobben vår når vi jobber med barn på den alderen, og som de aller fleste prøver å innfri med største selvfølgelighet. Såklart skal barna få trene på å gå uten bleie når de er motiverte! 

Men det kan tidvis kjennes stressende dersom bleieavvenningen i stor grad står og faller på så hyppige assisterte dobesøk som mulig. For hverdagen skjer jo, og vi kan ha hektiske dager hvor det plutselig glemmes bort i farta. 

Så ta høyde for at det ikke alltid går som smurt ;)

Anonymkode: 24ef8...6c9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på barnehagen. Vår barnehage vil ikke ha bleie av før ungen sier ifra selv...

Anonymkode: f84dd...e99

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er en del av jobben vår når vi jobber med barn på den alderen, og som de aller fleste prøver å innfri med største selvfølgelighet. Såklart skal barna få trene på å gå uten bleie når de er motiverte! 

Men det kan tidvis kjennes stressende dersom bleieavvenningen i stor grad står og faller på så hyppige assisterte dobesøk som mulig. For hverdagen skjer jo, og vi kan ha hektiske dager hvor det plutselig glemmes bort i farta. 

Så ta høyde for at det ikke alltid går som smurt ;)

Ja, og vi har sagt til barnehagen også at de ikke må nøle med å si fra hvis det ikke går. 

AnonymBruker
Skrevet

Alle burde kunne si fra at de må på so , klarer de det er det null problem 

Anonymkode: 93111...a69

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kommer an på barnehagen. Vår barnehage vil ikke ha bleie av før ungen sier ifra selv...

Skjønner jo det

AnonymBruker skrev (1 time siden):

skjønner den tanken, det var jo derfor vi egentlig hadde tenkt å vente, men samtidig har vi vært gjennom dovegring som krevde mye, så det stritter veldig mot det jeg føler er riktig å presse et barn som ønsker å bruke do i stedet for bleie til å bruke bleie. 

jeg spurte i dag hvordan det gikk og om det var nødvendig å ta på bleia igjen, men de var veldig entusiastiske til at dette skulle gå og følger hyppig på do. 

AnonymBruker
Skrevet

Der jeg jobber må barnet kunne si ifra. Vi sender mange hjem i disse dager med beskjed om å øve på bleieslutt i sommerferien. Hovedjobben på bleieslutt ligger hos foreldrene, ikke barnehagen. 

Anonymkode: 60a6f...df7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Om ungen sier i fra er det null stress, eller så har vi jo faste "dotider". Vi har ikke tid til å ta hovedjobben. Det må foreldrene ta. 

Anonymkode: 6cbd4...e25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Der jeg jobber må barnet kunne si ifra. Vi sender mange hjem i disse dager med beskjed om å øve på bleieslutt i sommerferien. Hovedjobben på bleieslutt ligger hos foreldrene, ikke barnehagen. 

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Om ungen sier i fra er det null stress, eller så har vi jo faste "dotider". Vi har ikke tid til å ta hovedjobben. Det må foreldrene ta. 

Takk for tilbakemeldingen. Det er jo det jeg har tenkt, og før hun dro i barnehagen i truse så vi at hun kunne si fra(uhellene jeg nevner her er ettermiddag etter en hel dag uten bleie i bhg så hun var sliten), så var litt et forsøk på om hun klarte det der også. Hun har veldig lite språk, så å få den voksne som tilfeldigvis er der til å få det med seg er nok mye å forlange, så hun har ikke klart det. Vi var forberedt på å gå tilbake til bleie, men de ansatte beskriver det som at det «har gått kjempebra» når hun har vært uten uhell ved å bli fulgt jevnlig, og sier at det er helt unødvendig å ta på bleie igjen.  Men nå er det 5 uker ferie, så forhåpentligvis har både språk og evnen til å kjenne etter utvikla seg før ferien er over

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Forstår godt det altså og vi krangler ikke på at de har på bleie i barnehagen. Vår sier ifra hjemme, men ikke i barnehagen. Ingen uhell hjemme. Så er ikke så mye mer vi kan jobbe med det hjemme egentlig. Får bare håpe at det går seg til i barnehagen på et vis... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mener dere at å påse at barnet kommer seg på do og evt følge og bistå, er "hovedjobben"?

For i mitt hode er jo "hovedjobben" allerede gjort av foreldrene hjemme når barnet kommer dit at det faktisk sitter og produserer på do. Men har behov for bistand i form av påminnelser/oppfordringer og kanskje fysisk støtte. 

Denne såkalte "hovedjobben" er vel å venne barnet til å være uten bleie og å bli vant til do? Noe som helst bør foregå hjemme, det er jeg enig i.

Men deretter følger jo en stund der barnet likevel ikke har kontroll (for det er noe annet enn det å vite hva man gjør på en do og være trygg på å sitte på den). Og den treningen og tilvenningen er jo nødt til å foregå både med foreldrene i heimen og hos oss som jobber i barnehagen... !

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Datteren vår slutta med bleie da hun var 2,5 år og selv om hun snakket bra satt det ganske langt inne for henne å gi beskjed om at hun måtte tisse i god nok tid. Men, hun fikk det aldri travelt før det var 3-4 timer siden forrige dobesøk, så det holdt igrunnen å bli tatt med på do 2 ganger pr dag. Selvfølgelig skal barnehagen bidra med dette, selv om hun ikke nødvendigvis sa fra selv. Det var jo dessuten mye mindre jobb for dem enn å skifte bleie 2 ganger om dagen.

Anonymkode: 14f01...4c1

AnonymBruker
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Mener dere at å påse at barnet kommer seg på do og evt følge og bistå, er "hovedjobben"?

For i mitt hode er jo "hovedjobben" allerede gjort av foreldrene hjemme når barnet kommer dit at det faktisk sitter og produserer på do. Men har behov for bistand i form av påminnelser/oppfordringer og kanskje fysisk støtte. 

Denne såkalte "hovedjobben" er vel å venne barnet til å være uten bleie og å bli vant til do? Noe som helst bør foregå hjemme, det er jeg enig i.

Men deretter følger jo en stund der barnet likevel ikke har kontroll (for det er noe annet enn det å vite hva man gjør på en do og være trygg på å sitte på den). Og den treningen og tilvenningen er jo nødt til å foregå både med foreldrene i heimen og hos oss som jobber i barnehagen... !

Jeg er helt uenig. Barna er såpass stor del av dagen i barnehagen at dersom ikke barnehagen også driver med do-trening, så tar det mye lenger tid å få barna bleiefrie. 

I barnehagen vår tok de alltid med seg en gjeng med barn ved bleieskift og, så satt de som venta på skift på do, mens andre barn ble skifta på. Har ikke inntrykk at de ansatte syns dette var noe hassle. I tillegg slapp 1 ansatt å bli igjen med altfor mange barn og slite seg ut på den måten, og de foreldrene som ikke har tenkt på at de kan begynne med pottetrening får et push i riktig retning.

Kan jo legge til at barna her slutta generelt tidlig med bleie, mye takket være ansatte som skjønner at bleieslutt er noe av det viktigste barna må lære i småbarnsperioden.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sier at barnet må kunne gi beskjed selv hvis det må på do utenom de vanlige doturene vi tar på hele gjengen. Det krever ganske mye hvis vi feks må følge hver time for at det ikke skal bli uhell. Barnet lærer heller ikke å kjenne selv st det må på do da hvis det tisser uansett hver time. 

men selvfølgelig varierer det fra bhg til bhg

Anonymkode: 60108...f3d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Datteren vår slutta med bleie da hun var 2,5 år og selv om hun snakket bra satt det ganske langt inne for henne å gi beskjed om at hun måtte tisse i god nok tid. Men, hun fikk det aldri travelt før det var 3-4 timer siden forrige dobesøk, så det holdt igrunnen å bli tatt med på do 2 ganger pr dag. Selvfølgelig skal barnehagen bidra med dette, selv om hun ikke nødvendigvis sa fra selv. Det var jo dessuten mye mindre jobb for dem enn å skifte bleie 2 ganger om dagen.

Selvsagt? For en holdning 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt uenig. Barna er såpass stor del av dagen i barnehagen at dersom ikke barnehagen også driver med do-trening, så tar det mye lenger tid å få barna bleiefrie. 

I barnehagen vår tok de alltid med seg en gjeng med barn ved bleieskift og, så satt de som venta på skift på do, mens andre barn ble skifta på. Har ikke inntrykk at de ansatte syns dette var noe hassle. I tillegg slapp 1 ansatt å bli igjen med altfor mange barn og slite seg ut på den måten, og de foreldrene som ikke har tenkt på at de kan begynne med pottetrening får et push i riktig retning.

Kan jo legge til at barna her slutta generelt tidlig med bleie, mye takket være ansatte som skjønner at bleieslutt er noe av det viktigste barna må lære i småbarnsperioden.

Det er helt normalt at barna går på do ved bleieskift men det er to ganger om dagen, om 7 skal slutte samtidig og 5 av de ikke suer fra så blir det vanskelig.  Handler ikke om at ikke ansatte skjønner;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker at barnet skal være i stand til å kjenne at det må tisse og si i fra selv. Men vi kan gjerne forsøke å gjøre unntak i noen tilfeller. Det handler om tid og mulighet hos oss. Hvis vi skal følge flere barn på do veldig hyppig, går det ut over aktiviteter og tiden vi har til oppfølging av barna som f.eks. til å trøste, til å hjelpe inn i lek og hjelpe til med konflikthåndtering. Men jeg har f.eks. vært med på å følge barn på do annenhver time en kortere periode hvor det bare var ett barn som var midt i bleieslutt og det var sommer så det var ikke vinterdress og tykke klær som måtte av og på i utetiden. Det var helt uproblematisk, og tok ikke lang tid før barnet klarte seg med færre doturer. 

Ellers er det jo snart sommerferie, og da er det kanskje tiden for å øve på å kjenne etter og si i fra selv. Jeg tror vi fint skulle klart å følge opp barnet uten at det var noe bry hos oss fram til sommeren nå, men at vi hadde ønsket at det sa i fra selv til høsten hvor det kommer nye små som ikke er trygg i barnehagen enda og de litt større kommer tilbake fra ferie og skal komme inn i rutinene igjen, det er ofte en mer krevende tid for oss.

Ut over det ville jeg kanskje foreslått at både dere hjemme og vi øvde på å ikke bli fulgt på do etter klokken, men kjenne etter og si i fra nå som det er varmt med lite tøy og mye utetid. Noen uhell går helt fint for en periode hos oss. For jeg tenker at barnet trenger å lære å kjenne igjen tissetrangen, og å si i fra, og at det er vanskelig om det ofte er på do og ikke rekker å få full blære og kjenne på behovet for å tisse. Barna klarer som regel ikke å si i fra i tide den første tiden, men så går det fra at de sier i fra i det de tisser, til at de klarer å holde seg litt til at de klarer å kjenne at de må, si i fra og komme seg til do. 

Anonymkode: 9b02f...1ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Vi er ganske så enige, var bare jeg som ikke forklarte meg godt nok 😉

Jeg mener som deg at barna selvsagt må dotrenes i barnehagen, både flere ad gangen ig individuelt. Men jeg synes at introduksjonen gjerne bør være i hjemmet. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker at barnet skal være i stand til å kjenne at det må tisse og si i fra selv. Men vi kan gjerne forsøke å gjøre unntak i noen tilfeller. Det handler om tid og mulighet hos oss. Hvis vi skal følge flere barn på do veldig hyppig, går det ut over aktiviteter og tiden vi har til oppfølging av barna som f.eks. til å trøste, til å hjelpe inn i lek og hjelpe til med konflikthåndtering. Men jeg har f.eks. vært med på å følge barn på do annenhver time en kortere periode hvor det bare var ett barn som var midt i bleieslutt og det var sommer så det var ikke vinterdress og tykke klær som måtte av og på i utetiden. Det var helt uproblematisk, og tok ikke lang tid før barnet klarte seg med færre doturer. 

Ellers er det jo snart sommerferie, og da er det kanskje tiden for å øve på å kjenne etter og si i fra selv. Jeg tror vi fint skulle klart å følge opp barnet uten at det var noe bry hos oss fram til sommeren nå, men at vi hadde ønsket at det sa i fra selv til høsten hvor det kommer nye små som ikke er trygg i barnehagen enda og de litt større kommer tilbake fra ferie og skal komme inn i rutinene igjen, det er ofte en mer krevende tid for oss.

Ut over det ville jeg kanskje foreslått at både dere hjemme og vi øvde på å ikke bli fulgt på do etter klokken, men kjenne etter og si i fra nå som det er varmt med lite tøy og mye utetid. Noen uhell går helt fint for en periode hos oss. For jeg tenker at barnet trenger å lære å kjenne igjen tissetrangen, og å si i fra, og at det er vanskelig om det ofte er på do og ikke rekker å få full blære og kjenne på behovet for å tisse. Barna klarer som regel ikke å si i fra i tide den første tiden, men så går det fra at de sier i fra i det de tisser, til at de klarer å holde seg litt til at de klarer å kjenne at de må, si i fra og komme seg til do. 

Anonymkode: 9b02f...1ab

Det er vel kanskje der de er hos oss også. Det har vært lite klær og generelt trygge barn som er inne i rutiner, og det var snakk om 3 dager før vi tar lang sommerferie. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...