Gå til innhold

Har ikke mer penger til å avlive katten min..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er så trist i dag. Og har så vondt i hjertet mitt. Særlig fordi katten min lider seg mellom dag etter dag. Blir gradvis dårligere og dårligere. 

Jeg føler jeg har gjort alt, brukt opp alle sparepengene mine. Og ikke fått hjelp. Hos Veterinær. 

Nå har det gått 7 mnd. 5 veterinær, +2 på nett. Og 1 i USA. Som ikke kan gi meg antibiotika. Forståelig nok. Men veterinæren her kunne gitt meg antibiotika. Etter alle konsultasjonene, jeg har hatt. Røngten med 3 ukers mellomrom. Det ene viste friske bihuler. Det neste kjempe stor infeksjon i bihulene. Men får ikke antibiotika. Før jeg har tatt nye blodprøver og dyrket dem. For å finne ut om det er virus, eller bakterier. Er det bedre å la katten dø sakte. En å gi antibiotika. 

Jeg er overbevist om at katten lider av kronisk Rhinit i det ene nesebor. Jeg har lært meg alt som er mulig om det som feiler henne. Og det er ingen symptomer på noe annet. Bortsett fra en mulig polypp. Men den gjør henne ikke syk. Det er infeksjonen hun fikk for 4 uker siden som gjør henne syk. 

Jeg har ringt og bedt om antibiotika. 3 ganger.De ba meg komme til konsultasjon. Igjen. Så skulle de se på det. Betalte nye 1100 kr. For å høre at uten prøve dyrking, fikk ikke katten AB. Så nå må jeg vente på AB som en venn i USA sendte meg. Det kan ta over 14 dager før det er fremme. 

Samtidig må jeg se en katt som er så sliten. Spiser nesten ikke. Blir tynnere å svakere for hver dag. Og det renner gult fra det ene nesebor. Siden 1 juni. d å. 

Hadde bare behov for å dele det. For dette er ikke greit. Det er første gang på mange år. Jeg greide å spare så mye penger. Jeg tok ansvar og brukte det på katten for å få hjelp. Fått noe hjelp for å utelukke andre sykdommer. Men det er er så langt vi kom. Og nå må hun ha Rhinoskopi, CT og blodprøve dyrking. CT får jeg ikke tatt uten å ta buss med henne over 5 timer. Ligge på hotell. Og returnere dagen etter på buss. Det er hun ikke frisk nok til. Og ikke har jeg råd. Og tiden løpet ut. Avliving hadde hvert det rette nå. 

Anonymkode: d8b4c...a15

• Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Les hva du skriver, avlivning hadde vært det rette nå!

• Nyttig 2
Skrevet

Kan du ikke få lånt penger eller utsatt / delt opp betalingen hos klinikken. ?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du burde tenkt på dette før du skaffet deg dyr.

Anonymkode: b8eac...229

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt rett at de er restriktive med antibiotika, og da må de vite om det er virus eller bakterier som forårsaker sykdommen. 

Anonymkode: 6d698...58b

• Liker 4
Gjest Automagisk
Skrevet

4 krasse nedlatende svar på noen minutter jo..😂🙈😬...KG i et nøtteskall..Klasse!

Skrevet

Da låner du penger av noen så du får avlivet katten. Det lar seg helt sikkert gjøre å få til. Om nødvendig, spør naboen! Eller venner, familie, kolleger.

Jeg forstår at dyrlegen ikke vil dele ut antibiotika når det ikke er sikkert at det er noe bakterielt som det vil ha noen effekt på. Det er blitt et ekstremt stort problem i dag med feilbehandling, feil bruk og for generøs bruk av antibiotika. Vi har endt opp med at bakteriestammer (både hos mennesker og dyr) er blitt resistente mot antibiotikaen, og ikke lenger fungerer mot de sykdommene. La det synke inn litt... hva gjør vi den dagen antibiotika ikke lenger fungerer mot farlige sykdommer? Både hos mennesker og dyr?

Så ja, de SKAL være forsiktige med å dele ut den slags medisin uten å vite sikkert om det er riktig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Gjest Automagisk
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg er så trist i dag. Og har så vondt i hjertet mitt. Særlig fordi katten min lider seg mellom dag etter dag. Blir gradvis dårligere og dårligere. 

Jeg føler jeg har gjort alt, brukt opp alle sparepengene mine. Og ikke fått hjelp. Hos Veterinær. 

Nå har det gått 7 mnd. 5 veterinær, +2 på nett. Og 1 i USA. Som ikke kan gi meg antibiotika. Forståelig nok. Men veterinæren her kunne gitt meg antibiotika. Etter alle konsultasjonene, jeg har hatt. Røngten med 3 ukers mellomrom. Det ene viste friske bihuler. Det neste kjempe stor infeksjon i bihulene. Men får ikke antibiotika. Før jeg har tatt nye blodprøver og dyrket dem. For å finne ut om det er virus, eller bakterier. Er det bedre å la katten dø sakte. En å gi antibiotika. 

Jeg er overbevist om at katten lider av kronisk Rhinit i det ene nesebor. Jeg har lært meg alt som er mulig om det som feiler henne. Og det er ingen symptomer på noe annet. Bortsett fra en mulig polypp. Men den gjør henne ikke syk. Det er infeksjonen hun fikk for 4 uker siden som gjør henne syk. 

Jeg har ringt og bedt om antibiotika. 3 ganger.De ba meg komme til konsultasjon. Igjen. Så skulle de se på det. Betalte nye 1100 kr. For å høre at uten prøve dyrking, fikk ikke katten AB. Så nå må jeg vente på AB som en venn i USA sendte meg. Det kan ta over 14 dager før det er fremme. 

Samtidig må jeg se en katt som er så sliten. Spiser nesten ikke. Blir tynnere å svakere for hver dag. Og det renner gult fra det ene nesebor. Siden 1 juni. d å. 

Hadde bare behov for å dele det. For dette er ikke greit. Det er første gang på mange år. Jeg greide å spare så mye penger. Jeg tok ansvar og brukte det på katten for å få hjelp. Fått noe hjelp for å utelukke andre sykdommer. Men det er er så langt vi kom. Og nå må hun ha Rhinoskopi, CT og blodprøve dyrking. CT får jeg ikke tatt uten å ta buss med henne over 5 timer. Ligge på hotell. Og returnere dagen etter på buss. Det er hun ikke frisk nok til. Og ikke har jeg råd. Og tiden løpet ut. Avliving hadde hvert det rette nå. 

Anonymkode: d8b4c...a15

Synes du var flink jeg...og jeg forstår du sliter med det her..og jeg liker ikke katter engang..

Skrevet

Vent, du har vært en gang i USA med katten?

Skrevet

Så vondt det må være for deg. Håper du får lånt penger av noen så du kan få gitt katten riktig behandling. Og så håper jeg at folk som leser dette innlegget forsikrer kattene sine, for det kan bli svindyrt om de blir syke. 

• Liker 2
Skrevet

få regning fra klinikken og send den til forsikringsselskapet , hvis den er forsikret. 

AnonymBruker
Skrevet

De fleste veterinærer har hjerte nok til å la deg avlive et dyr uten forskuddsbetaling dersom de mener det er til dyrets beste.

Anonymkode: d09e0...973

AnonymBruker
Skrevet

Disse symptomene høres veldig like ut som det katten min hadde. Vi trodde også det var bihulene, men all verdens antibiotika tok ikke knekken på det. det viste seg å være en svulst, og han måtte avlives. 

Uavhengig av diagnose, lider jo katten ❤️ Jeg vil anbefale deg å ringe veterinæren og høre om det finnes muligheter for hjelp i slike situasjoner. Det kan hende de har samarbeid med frivillige organisasjoner som de kan sende regningen til for å avlive dyr som lider. 

Anonymkode: e5654...9ee

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bor i nærheten av Oslo kan du kontakte Lisaklinikken. Det er en gratis dyreklinikk  for dem som ikke har råd til å betale for veterinær ❤️ 

Anonymkode: fb321...1e2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (28 minutter siden):

Da låner du penger av noen så du får avlivet katten. Det lar seg helt sikkert gjøre å få til. Om nødvendig, spør naboen! Eller venner, familie, kolleger.

Jeg forstår at dyrlegen ikke vil dele ut antibiotika når det ikke er sikkert at det er noe bakterielt som det vil ha noen effekt på. Det er blitt et ekstremt stort problem i dag med feilbehandling, feil bruk og for generøs bruk av antibiotika. Vi har endt opp med at bakteriestammer (både hos mennesker og dyr) er blitt resistente mot antibiotikaen, og ikke lenger fungerer mot de sykdommene. La det synke inn litt... hva gjør vi den dagen antibiotika ikke lenger fungerer mot farlige sykdommer? Både hos mennesker og dyr?

Så ja, de SKAL være forsiktige med å dele ut den slags medisin uten å vite sikkert om det er riktig.

Bare for å utdype innlegget ditt. 

Siste nye antibiotika ble funnet i 1987. Alle variantene som har kommet på markedet de siste 36 åra har basert seg på mekanismene til variantene som ble oppdaget/oppfunnet mellom 1945 og 1987..

Vi står på stupet mot en varslet katastrofe. 

(Jeg har forøvrig mistet friske slektninger i 50åra av infeksjoner fra resistente kjøttetende-bakterier)

Anonymkode: 0c968...a6e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Kjære deg. ❤️veterinæren har plikt til å avlive hvis det er det riktige. Så det kan du bare bestille, først som sist - og så sier du det som det er, at du må betale senere. Det ordner seg. 

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som du ikke har brukt mye penger fra før av heller. If you cant afford the vet, you cant afford the pet. 

Hør med klinikker rundt for pris på avliving, evt sjekk den lokale stordyrveterinæren (de kan være billigere). La katta slippe snarest. Søk Resursbank. Men få det ordna idag. Stakkars dyr. 

Hilsen ansatt på dyreklinikk.

Anonymkode: a1270...cee

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rotete innlegg!!! Jeg forstår at du har det vondt, ts, men skjønner ikke; velger veterinæren «din» å la dyret lide, fremfor å hjelpe gjennom riktige tester, behandling og evt avlivning? Eller har du googlet deg frem til hva som er galt med katten din, og flyr nå fra veterinær til veterinær til du finner en med rett svar (ifølge deg), og importerer legemidler som (potensielt er ulovlig) til Norge?? Hvis katten din er så syk at den må avlives har veterinæren plikt til å hjelpe, uavhengig og du har penger på bok eller ikke ❤️

Anonymkode: a8afd...936

• Liker 2
Skrevet (endret)

Kjip situasjon, du har nå kommet ditt, at du faktisk har prøvd alt, og ingen vil bebreide deg for å la katten slippe, det er det riktige å gjøre nå. Jeg tenker du skal ta kontakt med siste veterinær og høre hvilke økonomiske alternativer du har, det vet de.

Endret av Apis
AnonymBruker
Skrevet

Det er mange dyrleger som hjelper katteeiere med gratis behandling noen ganger i året. Du burde kanskje kontaktet feks Redd Dyra  for å høre hvilken? Lage en spleise for å hjelpe med avliving? 

Anonymkode: 345e5...2c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...