AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #1 Skrevet 22. juni 2023 Hva skal jeg gjøre. Jeg er flink hele dagen. Starter dagen med krystallvann, spiser sunt utover dagen, går tur eller trener/yoga, spise sunn middag. Så kommer følelsene og jeg spiser potetgull og sjokolade. En pose og en stor stratos... Jeg har lagt på meg mye, men likevel... Jeg må gå ned minst 10 kg. Hvordan kontrollere følelsene mine? Anonymkode: 4e0ef...5b3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Skrevet 22. juni 2023 Finn annet å gjøre enn å spise. For eksempel male, høre på musikk eller skrive dagbok. Ta hjemmespa med kroppskrubb, neglelakk, ansiktsmaske og fotbat. Hvis du absolutt ikke klarer å la vær å spise noe søtt, spis sukkerfri gelé. Anonymkode: 9631c...50d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #3 Skrevet 22. juni 2023 Et godt råd er å gjøre noe som virkelig engasjerer en - som å skrive noveller eller en bok, eller lære å spille et instrument; da går tiden fort, og man får andre ting å tenke på. Hvis du skulle ha lyst til å begynne å spille piano, er du velkommen til tangenttråden. Vet ikke hva du mener med at "følelsene kommer"; tenker du på trøstespising? Sjokoladen er en god venn fordi man kjeder seg, eller fordi ikke alt går like bra, men i våre dager blir dette dyrt om man spontankjøper, så man må kjøpe kun på tilbud, og begrense hvor mye man kan spise - da går det bedre. Håper uansett at alt ordner seg for deg, og lykke til videre ...! - Brian Anonymkode: 8d1de...181
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Finn annet å gjøre enn å spise. For eksempel male, høre på musikk eller skrive dagbok. Ta hjemmespa med kroppskrubb, neglelakk, ansiktsmaske og fotbat. Hvis du absolutt ikke klarer å la vær å spise noe søtt, spis sukkerfri gelé. Anonymkode: 9631c...50d Det er på kvelden rett før leggetid at det skjer, men kan prøve å lese en bok. Anonymkode: 4e0ef...5b3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #5 Skrevet 22. juni 2023 Bruk heller pengene på psykolog, slik at du får verktøy til å jobbe med følelsene på andre måter. Gå privat om du må, du tjener det uansett kjapt inn igjen det du uansett hadde brukt på godteri (for ikke å snakke om helsa) ♥️ Anonymkode: 36ca0...22f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Et godt råd er å gjøre noe som virkelig engasjerer en - som å skrive noveller eller en bok, eller lære å spille et instrument; da går tiden fort, og man får andre ting å tenke på. Hvis du skulle ha lyst til å begynne å spille piano, er du velkommen til tangenttråden. Vet ikke hva du mener med at "følelsene kommer"; tenker du på trøstespising? Sjokoladen er en god venn fordi man kjeder seg, eller fordi ikke alt går like bra, men i våre dager blir dette dyrt om man spontankjøper, så man må kjøpe kun på tilbud, og begrense hvor mye man kan spise - da går det bedre. Håper uansett at alt ordner seg for deg, og lykke til videre ...! - Brian Anonymkode: 8d1de...181 Ja, vonde og negative følelser kommer om kvelden. Da får jeg lyst på alt som er usunt, og jeg blir lykkelig en kort stund. Jeg har hatt et veldig ulykkelig liv. Jeg begynte å spille piano da jeg var 1 år og begynte å synge samtidig. Jeg var veldig begavet og har absolutt gehør. Så piano kan jeg spille, men har ikke spilt på mange år pga depresjon...og har nylig fått vite at jeg har autisme og angst. Går til psykiater for å få hjelp. Drømmer om å blir komponist, men da innen filmmusikk/dataspill-sjanger. Anonymkode: 4e0ef...5b3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Bruk heller pengene på psykolog, slik at du får verktøy til å jobbe med følelsene på andre måter. Gå privat om du må, du tjener det uansett kjapt inn igjen det du uansett hadde brukt på godteri (for ikke å snakke om helsa) ♥️ Anonymkode: 36ca0...22f Ja, jeg går til psykiater nå, så prøver å åpne opp. Det er vanskelig. Anonymkode: 4e0ef...5b3
Million Skrevet 22. juni 2023 #8 Skrevet 22. juni 2023 Hold hendene opptatt med noe annet, og sinnet /hjernen opptatt med noe. Begynn å strikke som hobby. Du blir opptatt av å telle masker og følge med på strikkingen i starten. Etter hvert som du blir rutinert og kan strikke "i blinde", kan du sette på en lydbok når du strikker, og følge med på. Eller favorittserien din på tv. Eller kjøpe et kurs i et nytt språk du vil lære, og derfor må følge med på hva de sier på opptakene. Lær deg japansk, fransk eller russisk. Eller hva med spansk, portugisisk eller kinesisk? NOE som kan holde hjernen opptatt. Velg gjerne et språk fra et land du kan tenke deg å reise til i fremtiden, kanskje?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #9 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, vonde og negative følelser kommer om kvelden. Da får jeg lyst på alt som er usunt, og jeg blir lykkelig en kort stund. Jeg har hatt et veldig ulykkelig liv. Jeg begynte å spille piano da jeg var 1 år og begynte å synge samtidig. Jeg var veldig begavet og har absolutt gehør. Så piano kan jeg spille, men har ikke spilt på mange år pga depresjon...og har nylig fått vite at jeg har autisme og angst. Går til psykiater for å få hjelp. Drømmer om å blir komponist, men da innen filmmusikk/dataspill-sjanger. Anonymkode: 4e0ef...5b3 Det med å få lyst på usunne ting om kvelden kjenner jeg selv til; har et helt lager av godteri liggende, så det er bare å forsyne seg - fristelsen er jo der, men samtidig må man begrense seg; sjokolade er godt, men den kan ikke ersatte ekte glede. Trist å høre at du har hatt et ulykkelig liv, men fremtiden er noe som ligger foran oss, ren og ubrukt, og det er opp til oss å avgjøre om den skal bli farget av fortidens skygger, eller leve sitt eget liv, som en fremtid der fortid er noe som ikke lenger er. Angst er det mulig å gjøre noe med, og autisme er ingen hindring bare man lærer seg å leve med det. Koselig at du begynte å spille piano og synge da du var så liten; viser man gehør såpass tidlig, har man definitivt talent - vanligvis begynner ikke barn å spille før i 3-årsalderen, til og med vesle Mozart måtte vente litt før han begynte å spille. Så spør du meg, burde du absolutt ta opp spillingen igjen, og oppleve gleden i dette. Drømmer er til for å realiseres, så har du lyst, har du lov; i våre dager er det mengder med uavhengige musikere som legger ut sanger på Spotify etter å ha spilt inn musikken på egen hånd, litt for mange, faktisk, for da blir det vanskeligere å bli lagt merke til. Men skriver du en sang som har gode kvaliteter, kan man eventuelt høre blant folk som lager uavhengig lavbudsjettfilm, og spørre om de har bruk for en god melodi eller to; slike mennesker er ofte åpne for idéer, og lyden kan gjøre en grei film til noe tidløst. Jeg forstår at det ikke alltid er lett å komme seg videre, men du har virkelig muligheter, og det med vekten er ikke noe å tenke på; bare å røre litt på seg i løpet av sommeren; kiloene forsvinner fort. Og skulle du ha lyst til å få en liten oppmuntring nå og da, er jeg alltid her, i alle fall er jeg å finne i tangenttråden, og andre steder der små eller større pingviner er inne i bildet. Håper du får en riktig fin dag, og som sagt - lykke til videre ...! - Brian Anonymkode: 8d1de...181
Crescedo Skrevet 22. juni 2023 #10 Skrevet 22. juni 2023 Spiser du nok skikkelig mat? I tillegg til følelses-biten, kan det være at kroppen din sier ifra om at den ikke har fått nok mat gjennom dagen, og derfor «må» ha mat om kvelden. Jeg trives med å ha denne regelen for mat: Så mye fett og protein jeg vil ha, helst i form av ordentlig mat (kjøtt, fisk, grønnsaker, meieriprodukt), mindre karbohydrater og så lite sukker som mulig. Når godterisuget kommer, sier jeg til meg selv at jeg først skal spise et skikkelig måltid med rikelig med fett og protein. Noen ganger kjenner jeg at jeg ikke egentlig er sulten og dropper det. Andre ganger spiser jeg, blir mett, og dropper godteri. Jeg tror nok det er mer komplisert for deg enn for meg, og det er flott at du går til psykiater. Men frem til du får jobbet deg gjennom følelsene, er det kanskje lurt å fokusere på å få nok av den sunne maten og å la vektnedgang bli et prosjekt til senere.
CX86 Skrevet 22. juni 2023 #11 Skrevet 22. juni 2023 Skjønner veldig godt hva du mener! Jeg begynte å legge meg supertidlig for å unngå den spisingen på kvelden når jeg var deppa... Det jeg prøver å gjøre om jeg får godismunch andre dager enn lørdager er at jeg etter et par biter heller tar en brødskive eller no annet for å stagge sulten. Da klarer hvertfall ikke jeg å spise like mye godis 😊
Katten89 Skrevet 22. juni 2023 #12 Skrevet 22. juni 2023 spis MYE mer bra mat i løpet av dagen. da får du ikke så sult på godis
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #13 Skrevet 22. juni 2023 Jeg kan ikke ha godis hjemme, for da spiser jeg det. Så om du er flink på dagen så må du kun gå på butikken på dagtid, sånn at du ikke kjøper det. å så kan du kaste det du har hjemme. Kroppen din er ikke en søppelbøtte for å unngå matsvinn på sukker og fett. Anonymkode: c37c8...19d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #14 Skrevet 22. juni 2023 Spis mer fett så du blir ordentlig mett! Å sulte seg vil aldri funke. Anonymkode: 912ea...447
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #15 Skrevet 22. juni 2023 Er så enig i dette med at man må spise nok mat i løpet av dagen! Jeg har strevd med spiseforstyrrelser, og underspiser noen dager for å holde vekten nede. Har nå gjort det et par dager, og kjenner jeg kommer til å gå på en smågodt-smell i dag. Kanskje cheeze doodles også. Det blir en evig runddans som ikke er bra 😔 Anonymkode: b8cf7...25f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #16 Skrevet 22. juni 2023 Kjøper du godiset på kvelden også da, eller har du det liggende? Jeg sliter også med å styre meg på kvelden men løser det ved å sjeldent ha ting i skapet / velger det bort når jeg er i butikken. Anonymkode: 9abf0...dca
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #17 Skrevet 22. juni 2023 For meg er puslespill en super distraksjon og nærmest som terapi. Med puslespill og kanskje en lydbok eller musikk samtidig, så er man opptatt nok til å ikke tenke på så mye annet, samtidig som det krever mindre konsentrasjon enn å lese en bok. Anonymkode: 44e69...a32
tøydokka Skrevet 22. juni 2023 #18 Skrevet 22. juni 2023 Du skriver det er på kvelden problemet kommer, og da kan det være nyttig å endre på vanene du har på kvelden. Gå på trening, gå en lang tur eller gjør en eller annen fritidsaktivitet sånn at kvelden hjemme ikke blir så lang at du får tid til sitte og kjenne på de vonde følelsene. Lag deg et nytt kveldsritual der du kommer hjem, spiser noe du har planlagt, dusjer, pusser tenner og går i seng. Følelser er ikke så lett å kontrollere alltid, men man kan lage seg gode rutiner som gjør det mer håndterlig. Det høres ut som du har et "program" for dagen frem til middag, og at etter det blir du sittende uten noen plan, og du har innarbeidet en vane med å spise for å håndtere følelsene. Da vil hjernen jobbe hardt for å opprettholde dette belønningsmønsteret, og for å bryte dette må du endre rutinene dine.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #19 Skrevet 22. juni 2023 Få deg en kveldsjobb. Da er du ute av huset og aktiv. Anonymkode: 207a8...c09
AprilLudgate Skrevet 22. juni 2023 #20 Skrevet 22. juni 2023 Bruk de 3000 kr på psykolog i et halvår/år Usikker på hva du mener med krystallvann. Spiser du nok ellers på dagen da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå