Gå til innhold

Slitsomt med krigsveteraner med traumer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg dater en mann som har tjenestegjort i Irak. Jobber sivilt nå i vanlig jobb. Han sa han har fått noen traumer.

Jeg ble fort skeptisk. Har lest litt av hvert gjennom årene hvordan disse krigsveteraner havner i ulike problemer, og forholdet til kjæreste går også dårlig.

Erfaringer?

Anonymkode: e46ae...a01

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg har vært (er delvis enda) gift med veteran. Gikk bra så lenge han jobbet i Forsvaret. Så raskt nedover gående spiral da han sluttet.

Egoistisk og manglende evne til empati ble ekstremt fremtredende.

Vi var gift i godt over 10 år og sammen lenger. Han tjenestegjorde største delen av tiden. 

Aldri mer …

Anonymkode: 7d8bf...4c8

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg dater en mann som har tjenestegjort i Irak. Jobber sivilt nå i vanlig jobb. Han sa han har fått noen traumer...

Får han hjelp for dem? 

Anonymkode: 33747...1ef

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Mange veteraner klarer ikke å bli bedre selv med psykolog flere timer i uken. Mange begynner med drugs og alkohol. De kan virker helt upåvirket utad, men innad er det mye stress. Stress er farlig over tid, spesiellt traume stress.

De kan fungere fint i ny jobb, på fest, sammen med familien på julaften etc.

Plutselig en dag klikker det for mange V de og de tar livet sitt eller i verste fall tar livet av ektefelle og barn før de skyter seg selv.

Dette har skjedd mange ganger selv i Norge. Det var såpass ille at Heimevernet til slutt ikke tillot at folkene fikk ha sluttstykker til geværet hjemme. 
Min eks var i HV før denne regelen kom i bruk. Han hadde AG 3 og 1000 skarpe skudd hjemme i flere år. Nå har aldri han tjenestegjordt i utlandet.

Jeg hadde ikke turt å ta sjansen på ett forhold med en slik mann. Det er viden kjent at psykisk syke kan være verdens beste skuespillere helt frem til du plutselig mister personen i selvmord.

Anonymkode: 82f49...224

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, jeg har vært (er delvis enda) gift med veteran. Gikk bra så lenge han jobbet i Forsvaret. Så raskt nedover gående spiral da han sluttet.

Vi var gift i godt over 10 år og sammen lenger. Han tjenestegjorde største delen av tiden. 

Aldri mer …

Min x var veteran. Egoisme og manglende empati ble fremtredende. Tenk deg om. Jeg sier ikke at du skal utelukke mannen, men vær åpen og klar over hva du går inn i. 

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange veteraner som sliter står dessverre bak mange drap-selvmord på partner og seg selv. Vær veldig klar over hva du går inn i.

Anonymkode: b55c9...112

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Og jeg har vært gift med en i mange år som har fått god hjelp, og verken er farlig, truende eller avstumpet følelsesmessig. Men han har noen situasjoner han unngår, og bruker sin mentale kraft for å tåle og takle triggere. 

Jeg har også en god venn som er veteran, han er mer et «avstandsmenneske» som ikke slipper for nær folk og situasjoner som kan fremme for mye følelser. Men han er et godt menneske!

Det høres ut som alle går rundt og er potensielle bomber, men sånn er det jo ikke!

Anonymkode: 0b7e8...a4f

• Liker 12
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden ingen blir tvunget ut i slike oppdrag, ville jeg vært skeptisk til mennesketypen som velger å dra i krigsområder og kanskje drepe andre folk. 

Anonymkode: 6e63a...62b

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg dater en mann som har tjenestegjort i Irak. Jobber sivilt nå i vanlig jobb. Han sa han har fått noen traumer.

Jeg ble fort skeptisk. Har lest litt av hvert gjennom årene hvordan disse krigsveteraner havner i ulike problemer, og forholdet til kjæreste går også dårlig.

Erfaringer?

Dette her kan du ikke spørre om her på KG, da kommer du til å få million svar og de fleste av dem aner ikke hva de snakker om engang. Dette er et såpass klompleks tema at du faktisk må spørre en psykolog angående det og spørre han hva slags traumer og om han får behandling eller ikke

Anonymkode: 9926e...799

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten min var flere år i Telemarksbataljonen, og tjenestegjorde i Irak. Jeg vet han hadde noen tøffe år etter krigen, og at noen av de han tjenestegjorde med har valgt å avslutte livene sine pga traumer i ettertid.

Nå har vi bare vært sammen et par år, men jeg kan ikke si jeg merker noe spesielt til dette i det daglige. Han er ikke noe glad i fyrverkeri og ting som smeller uhemmet, men i det store og det hele tror jeg ikke han har noen spesielle traumer. Men at de gutta som tjenestegjorde der har vært sammen om mye vi andre aldri vil komme i nærheten av, det er det ingen tvil om.

For mange år siden datet jeg en som hadde vært i Afghanistan - det var en litt verre histore. Store psykiske problemer, alkoholiker ++. Jeg løp avgårde etter at han tok kvelertak på meg i søvne, og så meg aldri tilbake.

Anonymkode: b908d...2a3

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Sitat

Slitsomt med krigsveteraner med traumer?

Slitsomt? Sikkert verre for den som faktisk HAR traumene. Men det kan godt hende at han fungerer dårlig i relasjoner selv om det ikke er slemt ment.

Anonymkode: 835ec...c54

• Liker 5
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Siden ingen blir tvunget ut i slike oppdrag, ville jeg vært skeptisk til mennesketypen som velger å dra i krigsområder og kanskje drepe andre folk. 

Det synes jeg er fryktelig generaliserende. Jeg har ikke vært ute i tjeneste selv, men kjenner mange hjertegode mennesker som har vært ute, etter min tid i Forsvaret. De aller fleste går det helt fint med. Så er det noen kontingenter der flere har hatt litt å stri med etterpå, som Bosnia, enkelte kontingenter i Afghanistan (eks. ved opprøret) og Irak.

Ofte er det mennesker som kanskje har en sårbarhet fra før. Mange reiser fordi de tror de kan utgjøre en forskjell, eller de er bare unge mennesker som trives i Forsvaret og vil oppleve noe annet, uten at det ligger mer under.

Samtidig har jeg også en god venn som har slitt veldig etter tjeneste, og jeg kunne nok aldri vært i et forhold med ham. Du bør heller høre litt mer hva det går ut på og hvordan det påvirker ham. Det vil nok være enormt mye variasjon i hvor mye psykiske helseplager man kan ha i etterkant.

Endret av Rosa Dartle
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Erfaringer?

Så fint han tør åpne seg for deg!

Det neste er selvfølgelig at du må spørre hvordan det påvirker han. Litt fjern innimellom = greit nok. Våkner av at han tar kvelertak på partner = veldig ikke greit..

Personer med traumer har enda fler forskjeller enn andre, de ligner nødendigvis ikke på hverandre.

Anonymkode: caf55...18c

• Liker 3
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg hadde vært den første til å takke ja til et samfunn som ikke krevde militære styrker, men så rosenrød er dessverre ikke verden. Ta en kikk østover f eks.

De som har Forsvaret som sin arbeidsgiver har som regel beordringsplikt. Det betyr at de må reise til evt konfliktområder når Forsvaret (les: de folkevalgte, altså folket, altså deg og meg) ønsker det. Nå er det ikke slik st en krig med Sverige er det vi er mest bekymret for, og i en forsvarsallianse som NATO, så må alle land være med og “dra lasset” og stille med styrker der det ses nødvendig.

Jeg har for øvrig brukt 13 mnd av livet mitt i Afghanistan for Forsvaret, og kan på ingen måte si at det har innvirkning på parforhold/familie.

Endret av Vestlig
  • Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Tror at du burde være forsiktig. Pappa har mange kompiser som har vært i Afghanistan, noen av de sliter psykisk og har fått PTSTD. Jeg hadde også en relasjon mann som hadde vært mye på slike utenlandsoperasjoner. Han hadde lite empati når det kom til kjærlighetsrelasjoner og slikt. 

Brukte ofte hersketeknikker og silent treatment om han ikke fikk viljen sin. Lite kontakt med familien, virket som en ensom sjel. Men jeg prøvde å få han til å åpne seg opp men funket ikke. Han kunne også bli fort sint av småting. Kjefte og slikt. Til tider truende. Sier ikke at alle er sånn, men ikke bli såret. Det ble jeg nemlig.🥲var svært betatt. Dårlig til å kommunisere var han og. 

Anonymkode: e90ee...268

Skrevet

Forskjell på å være veteran generelt og ha traumer. Forfatteren av boka marinejeger tok sitt eget liv, men de færreste spesialsoldater får store problemer i ettertid. Det handler om evnen til å skru av og på. Man må kunne lese en god bok rett etter oppdrag istedenfor å grave seg ned i det som har skjedd. Mange vanlige soldater har ikke lært seg å kontrollere seg selv. De er voksne mennesker, men kan miste kontrollen bare de blir redde eller lei seg.

Vi mennesker kan i stor grad bestemme selv hva vi vil føle på. Man må bare ha litt kontroll over hodet sitt. I utgangspunktet er jeg skeptisk til folk som ikke klarer å kontrollere følelsene sine uavhengig av tjeneste. 

AnonymBruker
Skrevet

Traumer utarter seg forskjellig fra person til person. Noen merker man det fort på mens andre merker man det ikke på i det hele tatt 

Anonymkode: a8294...8f4

Skrevet (endret)

Her er det to større temaer.

En ting er jo at alle krigene vi menn sendes ut i er noe som sjelden gis  respekt for i ettertid. Samtidig er det like ille at de fleste kriger er for rike bankfolk eller utbyttere som oppkonstruerer et påskudd.

Det andre er jo det betydelige fenomenet at menn er de som tar de harde byrdene og når en ikke får forståelse for krigstraumer viser det bare hvor skjør denne balansen er.

En skal aldri løfte en finger for politikere, banker og andre baklandshelter. Lurer på hvor mange traumatiserte Ukrainske og Russiske menn som vil oppleve liknende ting når konflikten er over.

Til slutt, det er klart at de opplevelsene som Norske halvsoldater i TelemarkBn eller andre Norske angrepsoppdrag imit forsvarsløse sivilister stort sett ikke har mye av dette. Russere og Ukrainere i dag har vært i KRIG. Våre Norske soldater har stort sett bare lekt politi imot svak morstand.

Endret av AdonisFFM
AnonymBruker
Skrevet
AdonisFFM skrev (14 timer siden):

Her er det to større temaer.

En ting er jo at alle krigene vi menn sendes ut i er noe som sjelden gis  respekt for i ettertid. Samtidig er det like ille at de fleste kriger er for rike bankfolk eller utbyttere som oppkonstruerer et påskudd.

Det andre er jo det betydelige fenomenet at menn er de som tar de harde byrdene og når en ikke får forståelse for krigstraumer viser det bare hvor skjør denne balansen er...

Å vise respekt på et samfunnsmessig plan er ikke det samme som at en partner med (ubehandlet) ptsd er overkommerlig å leve med i hverdagen. 

Anonymkode: 33747...1ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 22.6.2023 den 0.29):

Aldri mer …

Det der er min erfaring også, datet en i 6 mnd men det var så mye egoisme i han. 

I tillegg så sleit han sosialt, vi hadde en felles bekjent og fyren hadde ingen venner. Så jeg inviterte vår felles bekjente til at man kunne ha litt venner innom. 

Vi sto alle ute å pratet etter vi hadde vært på tur, brått gikk daten inn å la seg på sofaen uten et ord. Der lå han og registrerte ikke at noen av oss dro. 

Anonymkode: 6e528...62f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...