AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #1 Skrevet 21. juni 2023 Fritex, og miljøstasjoner rundt om landet er etterkvart blitt overfylte av møbler, og forbruksartikler. Klær havner i søpla lenge før de er utslitt, og bøting av klær er blitt historie. Økningen av ting og tang som havner på søppeldynga vitner om at det har skjedd en hodningsendring i forbruksvaner de siste 10-20 årene. Det er idag blitt mye fokus på miljøet, men for noen kan det sjå ut som det gjelder alle andre, men ikkje dei sjølve. Igjennbruk handler ikkje bare om miljøforkjempelse, men har også ein økonomisk,og kulturelll effekt. Terskelen for m.a. å avskilte /selge en bil etter en EU-kontroll m/ mangler ligg på eit langt lavere nivå idag en for bare 10-20 år sidan gr. høye verkstedpriser. Boliger ligger for salg på finn.no m/ følgende undertekst "renoveringsbehov" med kanskje en pen og velholdt tapet, og gulvbelegg fra 80 talet. Nei, idag skal det vera parkett, og helst rette fargen på veggene. En rekke el. artikler somvaskemaskiner, TV-apperater, komfyrer som var vanleg å reparere før er blitt bruk og kast . Innføring av DAB-radioer førte till tonnevis m/ fult brukbare radioer havnet på søppeldynga, og en miljøkatastofe av dimensjoner. El.sparkesykler ligg idag strødd langs bygatene, og ikkje noe vakkert syn. Anonymkode: 6a25c...a1d 1
Mardina Skrevet 21. juni 2023 #2 Skrevet 21. juni 2023 Elsker gjenbruk og prøver å bruke det mest mulig 😊 Er flittig bruker av Finn, b.l.a 😊
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #3 Skrevet 21. juni 2023 Jeg pleier som regel å kjøpe nytt. Grunnen til det er at man aldri helt vet hvilke kløner som har eid noe før deg, eller hvem som selger noe fordi tingen har en feil som irriterer forrige eier. Jeg har kjøpt brukte møbler hvor det senere har vist seg at forrige eier for eksempel har skrudd skruene for hardt inn og trevlet opp skruehullene slik at møblene raskt blir slarkete. Jeg har kjøpt laptop til "demopris" der en annen kjøper har levert tilbake til nettbutikk på angrerett. Denne hadde mye feil og ustabilitet som jeg mistenker at forrige kjøper også må ha oppdaget, før de angret og leverte tilbake. Jeg har kjøpt brukt TV på finn som ofte gav "HDCP feil" hvor man måtte skru ting av og på igjen, eller dra ut og plugge inn igjen kabler for å få frem bildet. Det jeg har lært, er at det ofte er en grunn til at noen kvitter seg med noe for å anskaffe seg noe nytt. Det trenger ikke nødvendigvis å være en defekt med et produkt. Men noen har hatt et produkt som av en eller annen årsak ikke har oppfylt formålet, og som de selger. Hadde tingen fungert bra for dem, hadde de beholdt istedenfor å selge. Derfor styrer jeg mest mulig unna brukt. Anonymkode: d61af...cff 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #4 Skrevet 21. juni 2023 Jeg følger med på bruktmarkedet når jeg trenger noe nytt. Feks skulle jeg ha to Stressless i en spesiell farge og modell. Prøvde de i butikken en dag jeg var innom for noe annet. Dagen etter fant jeg to nermest ubrukte på finn, akkurat slike som jeg ønsket meg. Jeg saumfarer klær på bruktbutikker og jeg har funnet en del ok hjemmeklær der samt ett nydelig sett til pent som jeg bare sydde litt om mtp passform. Anonymkode: 77aa1...fea
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #5 Skrevet 21. juni 2023 Kjøper stort sett møbler brukt, mest fordi det er økonomisk gunstig for den type møbler jeg liker. Hvorfor kjøpe en lenestol til 40.000 når den dukker opp brukt til 7 om man følger med noen måneder/ år? Vinn for miljøet, vinn for lommeboka. Bøter også klær når de får et slitasjehull, men er ok ellers. Har hatt shoppestopp i 6-7 år, men klær blir utslitt, og nå nylig har jeg f.eks vært nødt til å kjøpe noen bukser. Føles veldig godt å forbruke betraktelig mindre tøy, samtidig som det å kjøpe nytt ikke gir den umiddelbare gleden/ rushet det gav før da jeg hadde mer kjøpelyst. Anonymkode: 8679b...bb4
Portia Catonis Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 8 hours ago, AnonymBruker said: Fritex, og miljøstasjoner rundt om landet er etterkvart blitt overfylte av møbler, og forbruksartikler. Klær havner i søpla lenge før de er utslitt, og bøting av klær er blitt historie. Økningen av ting og tang som havner på søppeldynga vitner om at det har skjedd en hodningsendring i forbruksvaner de siste 10-20 årene. Det er idag blitt mye fokus på miljøet, men for noen kan det sjå ut som det gjelder alle andre, men ikkje dei sjølve. Igjennbruk handler ikkje bare om miljøforkjempelse, men har også ein økonomisk,og kulturelll effekt. Terskelen for m.a. å avskilte /selge en bil etter en EU-kontroll m/ mangler ligg på eit langt lavere nivå idag en for bare 10-20 år sidan gr. høye verkstedpriser. Boliger ligger for salg på finn.no m/ følgende undertekst "renoveringsbehov" med kanskje en pen og velholdt tapet, og gulvbelegg fra 80 talet. Nei, idag skal det vera parkett, og helst rette fargen på veggene. En rekke el. artikler somvaskemaskiner, TV-apperater, komfyrer som var vanleg å reparere før er blitt bruk og kast . Innføring av DAB-radioer førte till tonnevis m/ fult brukbare radioer havnet på søppeldynga, og en miljøkatastofe av dimensjoner. El.sparkesykler ligg idag strødd langs bygatene, og ikkje noe vakkert syn. Anonymkode: 6a25c...a1d At boliger har renoveringsbehov betyr såvisst ikke at de har umoderne gulvbelegg og tapet. Renoveringsbehov betyr at det er et vesentlig etterslep i nødvendig vedlikehold som gjør at boligen forfaller. Det du snakker om er «oppussingsbehov», som er rent kosmetisk. Kom gjerne med tall som viser at flere ting havner på dynga enn før. Jeg har stikk motsatt inntrykk av deg: Gjenbruk og brukthandel er mer populært enn noensinne.
Helene Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Fritex, og miljøstasjoner rundt om landet er etterkvart blitt overfylte av møbler, og forbruksartikler. Klær havner i søpla lenge før de er utslitt, og bøting av klær er blitt historie. Økningen av ting og tang som havner på søppeldynga vitner om at det har skjedd en hodningsendring i forbruksvaner de siste 10-20 årene. Det er idag blitt mye fokus på miljøet, men for noen kan det sjå ut som det gjelder alle andre, men ikkje dei sjølve. Igjennbruk handler ikkje bare om miljøforkjempelse, men har også ein økonomisk,og kulturelll effekt. Terskelen for m.a. å avskilte /selge en bil etter en EU-kontroll m/ mangler ligg på eit langt lavere nivå idag en for bare 10-20 år sidan gr. høye verkstedpriser. Boliger ligger for salg på finn.no m/ følgende undertekst "renoveringsbehov" med kanskje en pen og velholdt tapet, og gulvbelegg fra 80 talet. Nei, idag skal det vera parkett, og helst rette fargen på veggene. En rekke el. artikler somvaskemaskiner, TV-apperater, komfyrer som var vanleg å reparere før er blitt bruk og kast . Innføring av DAB-radioer førte till tonnevis m/ fult brukbare radioer havnet på søppeldynga, og en miljøkatastofe av dimensjoner. El.sparkesykler ligg idag strødd langs bygatene, og ikkje noe vakkert syn. Anonymkode: 6a25c...a1d Ser ikke hva du vil med innlegget. Der er for mange spørsmål. Kan bare svare for meg selv. X tok bilen min og brukte den til søppel. Min forrige bil. Til daglig, jeg sorterer alt. Har sorteringsanlegget 5 min fra meg. Når jeg kjører på butikken, kjører jeg glatt innom søppelfyllingen. Sorterer batteri, ledninger, metall, papp, ja alt.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #8 Skrevet 22. juni 2023 Portia Catonis skrev (9 minutter siden): At boliger har renoveringsbehov betyr såvisst ikke at de har umoderne gulvbelegg og tapet. Renoveringsbehov betyr at det er et vesentlig etterslep i nødvendig vedlikehold som gjør at boligen forfaller. Det du snakker om er «oppussingsbehov», som er rent kosmetisk. Kom gjerne med tall som viser at flere ting havner på dynga enn før. Jeg har stikk motsatt inntrykk av deg: Gjenbruk og brukthandel er mer populært enn noensinne. Tror det spørs om du bor i Oslo eller ellers i landet. Her på bygda har det blitt to leire. En liten gjenbruksgjeng som består av voksne folk, og de i 20åra som låner til alt nytt, både hus, innbo, biler, og nytt tøy hver fest. Anonymkode: 8679b...bb4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #9 Skrevet 22. juni 2023 Jeg kjøper det meste av møbler og interiør brukt. Klær kjøper jeg nytt, men jeg kjøper veldig lite klær. Jeg kjøper ikke klær fordi jeg har lyst på noe nytt, men trenger en del arbeidsklær til jobben min som jeg ikke får tak i brukt og som jeg sliter ut. Jeg reparerer klær og sko som blir hullete. Jeg tror at det viktigste vi gjør for miljøet er å reparere det vi har i stedet for å kjøpe noe nytt. Anonymkode: af58e...130
Million Skrevet 22. juni 2023 #10 Skrevet 22. juni 2023 (endret) Portia Catonis skrev (1 time siden): Kom gjerne med tall som viser at flere ting havner på dynga enn før. Jeg har stikk motsatt inntrykk av deg: Gjenbruk og brukthandel er mer populært enn noensinne. Klær som kastes er et enormt problem, og økende. Vi (hele verden) kaster enorme mengder tekstiler og klær, ofte de av billigere typer og som ikke er laget av naturlige materialer som ull, lin og bomull. Syntetiske materialer går på dynga, tusenvis av tonn. https://www.nrk.no/osloogviken/ny-ordning-skal-redde-tonnevis-av-klaer-fra-a-ende-som-restavfall-1.16303418 " Vi liker kanskje å tro at vi er gode på klesgjenbruk her på berget, men det er nok ikke tilfelle. I snitt kaster hver av oss mellom 10 og 15 kg klær og sko i året, rett i restavfallet. Til sammen tilsvarer det over 100.000 tonn, bare med tekstiler, med hilsen fra Ola og Kari." Mengden tekstiler som blir levert inn har vært sterkt økende de siste årene, spesielt klær av lavere kvalitet. Vi leverer inn så mye klær nå at det ikke er nok muligheter for gjenbruk og materialgjenvinning. Endret 22. juni 2023 av Million
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #11 Skrevet 22. juni 2023 Spørsmål: "Er du opptatt av å kjøpe nytt/ fornybarhet eller igjennbruk ?" Jeg kan bare svare for meg selv: jeg kjøper veldig lite, men det lille jeg kjøper er stort sett nytt. Klærne starter som "uteklær", altså klær som jeg kan bruke ute i det offentlige. Når de blir slitt, hullete, og flekkete blir de bøtt, og nedgradert til "hjemmeklær", altså klær jeg bruker når jeg går hjemme. Etter dette blir de "arbeidsklær", klær jeg bruker når jeg jobber i hagen, maler, eller gjør andre ting som ødelegger klær, før de til slutt blir filler. Hvitevarer og brunevarer blir brukt til de ikke virker lenger, som oftest i 10-20 år, og da blir det kjøpt nytt, da det sjeldent er lønnsomt med reparasjon når de er så gamle. Møbler bytter jeg sjeldent ut, men hvis jeg trenger noe nytt prøver jeg å finne brukt, men unntak av tekstilmøbler (sofa, madrasser). Hvis disse byttes ut blir det nyinnkjøp på grunn av allergi. Jeg er så allergisk mot støv/husstøvmidd og kjæledyr, at jeg kan ikke risikere å få disse allergenene inn i hus siden sanering av slike gjenstander er krevende. Det holder ikke bare med å støvsuge en gang eller to, og så er det greit. Når det kommer til duker, gardiner og pynteting har jeg fått og arvet så mye at det vil holde i en livstid og litt til, og det trenger jeg ikke å kjøpe hverken nytt eller brukt. Anonymkode: 339e2...4db 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #12 Skrevet 22. juni 2023 Noen er så innmari kjøp kjøp kjøp, og kaster brukbare ting over en lav sko. Anonymkode: 72b02...394
Portia Catonis Skrevet 22. juni 2023 #13 Skrevet 22. juni 2023 3 minutter siden, Million said: Klær er et enormt problem, og økende. Vi (hele verden) kaster enorme mengder tekstiler og klær, ofte de av billigere typer og som ikke er laget av naturlige materialer som ull, lin og bomull. Syntetiske materialer går på dynga, tusenvis av tonn. https://www.nrk.no/osloogviken/ny-ordning-skal-redde-tonnevis-av-klaer-fra-a-ende-som-restavfall-1.16303418 Mengden tekstiler som blir levert inn har vært sterkt økende de siste årene, spesielt klær av lavere kvalitet. Vi leverer inn så mye klær nå at det ikke er nok muligheter for gjenbruk og materialgjenvinning. Jeg skjønte ikke helt den artikkelen… Tekstilgjenbruk og resirkulering til nye materialer har da vært i drift i en årrekke allerede? Eller har ikke folk fått med seg alle tekstilinnsamlings-containerne som står overalt? Hvorfor kaster de klær i restavfallet? Jeg er helt med på at det er et problem, altså. Men problemet er jo at folk kjøper ræl, og det overproduseres ræl. Og så har du jo arbeidstøy, da. Tiden er forbi da bilmekanikere gikk rundt med 20 år gamle oljete kjeledresser. I dag må de kastes pga HMS.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #14 Skrevet 22. juni 2023 Jeg kjøper mest nytt, men ikke ofte, og så arver vi en del. Møblene våre har vi hatt i godt over 20 år (siden vi flyttet hit). Det samme med gardinene. Klær tas vare på, og går litt på omgang. Nylig fann yngstejenta en genser jeg hadde for 30 år siden, som hun syns var så fin at hun nå har den i skapet sitt. Jeg, mine søstre, våre døtre og min mor, har alle omtrent samme størrelse, så vi byttelåner stadig vekk. Og babyklær gikk på rundgang, og nå er det barnebarna som bruker de. Alle ungene har møblert leilighet/hus med bruktfunn, og møbler etter besteforeldre som har flyttet fra hus til leilighet. Anonymkode: b9b42...d99
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #15 Skrevet 22. juni 2023 Portia Catonis skrev (3 minutter siden): Jeg skjønte ikke helt den artikkelen… Tekstilgjenbruk og resirkulering til nye materialer har da vært i drift i en årrekke allerede? Eller har ikke folk fått med seg alle tekstilinnsamlings-containerne som står overalt? Hvorfor kaster de klær i restavfallet? Det hjelper jo ikke om jeg leverer klærne til gjenbruk og resirkulering, når de som tar i mot klærne ikke klarer å håndtere dem som de skulle. https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/her-fant-de-hm-klaer-som-skulle-resirkuleres/15818658/ Dette er bare ett eksempel, det finnes tilsvarende eksempler for containerinnsamlinger. Anonymkode: 339e2...4db
sommermor Skrevet 22. juni 2023 #16 Skrevet 22. juni 2023 Portia Catonis skrev (8 minutter siden): Jeg skjønte ikke helt den artikkelen… Tekstilgjenbruk og resirkulering til nye materialer har da vært i drift i en årrekke allerede? Eller har ikke folk fått med seg alle tekstilinnsamlings-containerne som står overalt? Hvorfor kaster de klær i restavfallet? Jeg er helt med på at det er et problem, altså. Men problemet er jo at folk kjøper ræl, og det overproduseres ræl. Og så har du jo arbeidstøy, da. Tiden er forbi da bilmekanikere gikk rundt med 20 år gamle oljete kjeledresser. I dag må de kastes pga HMS. Det er vel ingen av firmaene som eier tekstilinnsamlings-containere som ønsker ødelagte klær ? Det står jo klart på hver container at tøyet må være helt og rent. Så hvor skal en levere ødelagte klær ? Fretex tar ikke i mot det lenger.
Snok1 Skrevet 22. juni 2023 #17 Skrevet 22. juni 2023 Jeg kjøper veldig mye brukt. Bil, båt, sykler, sportsutstyr, lyd og bilde og innredningsartikler. Klær kjøper jeg alltid nytt, men jeg kjøper av god kvalitet og bruker det til det er utslitt. Jeg gjør dette både for å spare penger og for å spare miljøet. Det er blitt en hobby og en interesse. Av motivasjonene er miljøet viktigst. Jeg sparer ikke penger dersom det har en negativ effekt på miljøet. I tillegg reiser jeg kollektivt der det er mulig innenfor rimelighetens grenser, og jeg flyr ikke så sant det ikke er absolutt nødvendig.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #18 Skrevet 22. juni 2023 Kjøper kun nytt. Men kjøp er gjennomtenkt, og tingene blir brukt lenge. Var student i fem år, så sparte jeg til bolig, så var jeg nyetablert. Ble så lei av å alltid lete etter det rimeligste, at det ofte var en eller annen skade på møblene, at hvitevarer var en billig merke, og alt det der. Anonymkode: 13aad...914 1
Portia Catonis Skrevet 22. juni 2023 #19 Skrevet 22. juni 2023 21 minutter siden, sommermor said: Det er vel ingen av firmaene som eier tekstilinnsamlings-containere som ønsker ødelagte klær ? Det står jo klart på hver container at tøyet må være helt og rent. Så hvor skal en levere ødelagte klær ? Fretex tar ikke i mot det lenger. Fretex tar imot, men har ikke nok kapasitet til å gjenvinne alt: https://www.fretex.no/gi-til-fretex/hva-kan-jeg-gi-i-fretexboksene/sporsmaal-og-svar-om-gjenbruk-av-tekstiler
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #20 Skrevet 22. juni 2023 21 minutter siden, sommermor said: Det er vel ingen av firmaene som eier tekstilinnsamlings-containere som ønsker ødelagte klær ? Det står jo klart på hver container at tøyet må være helt og rent. Så hvor skal en levere ødelagte klær ? Fretex tar ikke i mot det lenger. Du kan levere ødelagte klær i de klescontainerne som står samme sted som glass- og metallcontainere. De som står der har forpliktet seg til å også samle inn ødelagte tekstiler. Sånn er det i hvert fall i Oslo. Anonymkode: bf4e4...5f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå