AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #1 Skrevet 21. juni 2023 Min sønn på snart 9 år har plutselig begynt å få endel tics, for det meste rykninger i ansiktet og blunking. Vi har en familie som er litt belastet med diagnoser, så derfor blir jeg bekymret med en gang for om dette kan være begynnende tourettes. Han er en flott gutt som ikke har hatt utfordringer hverken med venner eller på skolen, og han er følelsesmessig der han skal være syns jeg. Jeg klarer ikke å plassere han i noen av de tilleggsvanskene som er listet opp på touretteforeningen sine sider. Jeg leser at de fleste har tilleggsvansker ved tourettes. Er det noen som har erfaring med om disse tilleggsvanskene kan oppstå senere enn tics? Anonymkode: e49ea...350
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #2 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min sønn på snart 9 år har plutselig begynt å få endel tics, for det meste rykninger i ansiktet og blunking. Vi har en familie som er litt belastet med diagnoser, så derfor blir jeg bekymret med en gang for om dette kan være begynnende tourettes. Han er en flott gutt som ikke har hatt utfordringer hverken med venner eller på skolen, og han er følelsesmessig der han skal være syns jeg. Jeg klarer ikke å plassere han i noen av de tilleggsvanskene som er listet opp på touretteforeningen sine sider. Jeg leser at de fleste har tilleggsvansker ved tourettes. Er det noen som har erfaring med om disse tilleggsvanskene kan oppstå senere enn tics? Anonymkode: e49ea...350 Kan være gutten din kun har tics uten tourettes? Tillegsvansker som adhd, søvn, angst og annet ja. Har vært siden barnet ble født. Så du ville merket noe før det. Men tics kan begynne senere, ofte i 7årsalderen. Og mer ved pubertet. Anonymkode: be4dc...d74 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #3 Skrevet 21. juni 2023 Takk for svar 🙂 Var det samme jeg tenkte, men klarer ikke finne noe informasjon om det noe sted Anonymkode: e49ea...350
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #4 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar 🙂 Var det samme jeg tenkte, men klarer ikke finne noe informasjon om det noe sted Anonymkode: e49ea...350 Noen får en periode der de får litt tics men det går over igjen. For å få tourettes må det være vokale og fysiske tics tilstede i over 6måneder. Tics er noe mange forbinder med Tourettes syndrom, men mange barn har forbigående tics uten at det betyr at de har Tourettes syndrom. Anonymkode: be4dc...d74 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #5 Skrevet 21. juni 2023 Ja, det har jeg forstått, men siden det er så mye i familien så tenker jeg litt i de baner 🙂 Og mest av nysgjerrighet det med tilleggsvanskene. Han er jo den fine gutten vår uansett hva som skulle dukke opp💙 det aller beste hadde vært om det var forbigående 😉 Anonymkode: e49ea...350
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #6 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ja, det har jeg forstått, men siden det er så mye i familien så tenker jeg litt i de baner 🙂 Og mest av nysgjerrighet det med tilleggsvanskene. Han er jo den fine gutten vår uansett hva som skulle dukke opp💙 det aller beste hadde vært om det var forbigående 😉 Anonymkode: e49ea...350 Bare å følge med framover. Går det ikke over og det blir mer synlige ting og han trenger hjelo så kan du snakke med legen og få henvisning til bup for utredning Anonymkode: be4dc...d74
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå