Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok brystoperasjon for 3 uker siden, var en liten A før barn og etter tre runder med graviditet og amming kviet jeg meg for å kle av meg på overkroppen. Har nå lagt inn dråpeformet proteser delvis under muskel (dual plane?) for så mest naturlig resultat som mulig. Blir en stor B når all hevelse er gått ned. Mitt spørsmål til dere andre SOM OGSÅ HAR LAGT UNDER MUSKEL er: hvor mye gjorde dere i ukene etterpå? Jeg er redd for at jeg er «for aktiv», men det er jo veldig vanskelig å holde roen i ukesvis med tre små😅 Jeg holdt sengen for det meste de to første dagene, var litt sosial og gikk en liten tur den femte dagen, kjørte bil den niende dagen, og gjorde hverdagslige oppgaver ca fra da også. Har knapt løftet albuene over skulderhøyde siden da, har brukt/løftet venstrearm mye mindre enn høyre da høyre var praktisk talt smertefri ganske tidlig mens dett stakk og strakk og hadde til tider «brennende» følelse i venstre pupp/muskulatur. Jeg prøver så godt det lar seg gjøre å ikke løfte tungt, men har løftet barn med kneet som hovedstyrken og armene for å holde barnet stabilt. Har også bært noen lett/middels tunge bæreposer en gang og to mellom uke 2 og 3 siden operasjonen. Syns det er veldig vanskelig å vite hva som er «for mye», er jo selvsagt redd for serom (væskedannelse?) og deretter hard kapsling. Er også selvsagt redd for at disse små ubehagene som avogtil kommer ved bruk av venstrearmen skal bli permanent. Så kjente du fortsatt på litt ubehag og hevelse 3-4 uker etter operasjon? Gjorde du også dagligdagse ting som å gå tur og rydde vekk leker og lage mat og dusje (forsiktig) osv? Jeg har fått noen små dunk av ungene i puppene også (mest venstre selvsagt, som fra før av var mest vondt😅), men LITT må man jo rekne med å dunke borti puppene, selv de som ikke har barn? Tusen takk for seriøse svar😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke innlegg men redusert brystene mange størrelser. Det var ubehag og ømhet i 6 uker. Ikke direkte smerter, men slik at man er forsiktigere enn normalt. 

Anonymkode: 473ac...819

AnonymBruker
Skrevet

Tja, levde egentlig som før, unngikk bare å bære 3-åringen. Kjørte bil dagen etter, dro på jobb etter tre dager. Var alene, så måtte bare vaske, rydde, handle, hente i barnehagen osv. Syklet etter en uke, men det kjente jeg ble for heftig. 

Anonymkode: 51cee...a42

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke innlegg men redusert brystene mange størrelser. Det var ubehag og ømhet i 6 uker. Ikke direkte smerter, men slik at man er forsiktigere enn normalt. 

Takk for svar! Blir jo mye det samme, bare uten skjæringen i muskel vil jeg tro? Gjorde du hverdagslige ting (med litt forsiktighet) også etter 1-2 uker? Virker som om det ene brystet foreløpig er litt mer hovent enn det andre, husker du om du merket noe til det? Blir vel kanskje slik hvis man blir litt mer «mørbanket» under operasjon osv?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, levde egentlig som før, unngikk bare å bære 3-åringen. Kjørte bil dagen etter, dro på jobb etter tre dager. Var alene, så måtte bare vaske, rydde, handle, hente i barnehagen osv. Syklet etter en uke, men det kjente jeg ble for heftig. 

Takk for svar! Du hadde også under muskel? Og selv med relativt normalt aktivitetsnivå er brystene helet på en god måte?

AnonymBruker
Skrevet
ALKM skrev (1 minutt siden):

Takk for svar! Du hadde også under muskel? Og selv med relativt normalt aktivitetsnivå er brystene helet på en god måte?

Ja, under muskel. Veldig fornøyd med resultatet, alt har utviklet seg som det skal 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, under muskel. Veldig fornøyd med resultatet, alt har utviklet seg som det skal 😊

Det er veldig fint å høre, er slike svar man vil ha!!😅🙏🏼 Husker du noe om du følte det var mer/lenger hevelse i det ene brystet enn det andre? 

AnonymBruker
Skrevet
ALKM skrev (9 minutter siden):

Takk for svar! Blir jo mye det samme, bare uten skjæringen i muskel vil jeg tro? Gjorde du hverdagslige ting (med litt forsiktighet) også etter 1-2 uker? Virker som om det ene brystet foreløpig er litt mer hovent enn det andre, husker du om du merket noe til det? Blir vel kanskje slik hvis man blir litt mer «mørbanket» under operasjon osv?

Gjorde hverdagslige ting, men unngikk bæring, mye bruk av overkropp, holdt armene inntil kroppen , ikke armer høyt etc. Gikk mye turer men uten pulsøkning. Pulsøkning er ikke bra før etter 4 uker.

Det gikk fint for den andre som skriver i tråden ser jeg,men å være så aktiv er risikabelt. Det kan gå og det kan gå dårlig. Fare for blødninger. Og på en jeg kjenner så revnet arret under brystene. 

AnonymBruker
Skrevet

Hevelse i ene brystet er tegn på mulig blødning eller infeksjon. Ville ringt klinikken. 

Skrevet

Gjorde hverdagslige ting, men unngikk bæring, mye bruk av overkropp, holdt armene inntil kroppen , ikke armer høyt etc. Gikk mye turer men uten pulsøkning. Pulsøkning er ikke bra før etter 4 uker.

Det gikk fint for den andre som skriver i tråden ser jeg,men å være så aktiv er risikabelt. Det kan gå og det kan gå dårlig. Fare for blødninger. Og på en jeg kjenner så revnet arret under brystene. 

Ja dette med pulsøkning synes jeg også er vanskelig, har gått noen turer med familien der det er oppoverbakke. Har jo relativt lav fart, men blir jo selvsagt mer puls enn når man subber på stuegulvet hjemme. Har jo også vært veldig varmt den siste tiden, så ble godt svett selv om intensiteten ikke var særlig høy. Synes det er så nervepirrende å bare måtte vente for å se om det blir bra resultat til slutt eller ikke😄 Men kan ikke melde meg helt ut av livet heller i så mange uker. Har ikke lyst på kapsling og har ikke lyst på permanent ubehag🤪 Har en relativt fysisk jobb så det kan ikke knipe i muskler og nerver hver gang jeg skal bruke krefter! Heldigvis fri fra jobb til september, så god tid til å komme seg på forhåpentligvis! 

Skrevet

Hevelse i ene brystet er tegn på mulig blødning eller infeksjon. Ville ringt klinikken. 

Takk for svar! Jeg tror det jeg har er en del av den «normale» hevelsen etter op, brystet er fortsatt mykt å ta på, men det er ein liten forskjell i hvor mye hevelsen har gått ned i brystene. Men det skal vel litt til at begge to heles i nøyaktig samme tempo? Det venstre (som er mest hevelse i) har også føltest mest mørbanket etter op, tror de testet str på protese i det og i tillegg la snittet litt lenger nede for å jevne opp for ulik heng på bryst!

AnonymBruker
Skrevet
ALKM skrev (19 minutter siden):

Det er veldig fint å høre, er slike svar man vil ha!!😅🙏🏼 Husker du noe om du følte det var mer/lenger hevelse i det ene brystet enn det andre? 

Hmm, nei det kan jeg ikke huske, men det er godt mulig.

Glemte å si at jeg altså ikke løftet armene noe særlig over hodet, var forsiktig med det. Vasket håret vee å sitte bøyd over dusjeb, blant annet. Men det er ikke så ofte jeg gjør sånn ellers heller, så det var ikke så vanskelig å unngå 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hmm, nei det kan jeg ikke huske, men det er godt mulig.

Glemte å si at jeg altså ikke løftet armene noe særlig over hodet, var forsiktig med det. Vasket håret vee å sitte bøyd over dusjeb, blant annet. Men det er ikke så ofte jeg gjør sånn ellers heller, så det var ikke så vanskelig å unngå 😊 

Ja akkurat det med å løfte armene høyt er vel greit å følge rådet på! Jeg fikk hjelp til å dusje/vaske hår de første to ukene, bruker hendene opp til hodet men ikke over hodehøyde nå. Føler meg mer usikker på alle småbevegelsene man gjør i hverdagen. Bare det å trykke inn knappen på lysdimmeren kan jo gi lett ubehag viss jeg glemmer meg og trykker til😅

AnonymBruker
Skrevet
ALKM skrev (23 minutter siden):

Ja akkurat det med å løfte armene høyt er vel greit å følge rådet på! Jeg fikk hjelp til å dusje/vaske hår de første to ukene, bruker hendene opp til hodet men ikke over hodehøyde nå. Føler meg mer usikker på alle småbevegelsene man gjør i hverdagen. Bare det å trykke inn knappen på lysdimmeren kan jo gi lett ubehag viss jeg glemmer meg og trykker til😅

Haha ja, jeg tror du må bare ta det litt instinktivt. Om noe føles veldig ubehagelig så dropp det, men jeg kjente visse anstrengelser i musklene en god stund etterpå. Sikkert vanlig når det er under muskel tenker jeg 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Haha ja, jeg tror du må bare ta det litt instinktivt. Om noe føles veldig ubehagelig så dropp det, men jeg kjente visse anstrengelser i musklene en god stund etterpå. Sikkert vanlig når det er under muskel tenker jeg 😊 

Ja man må tenke seg litt om ofte altså😅 Prøver å unngå alt som er ubehagelig så godt jeg klarer! Takk for svar, setter pris på det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...