Gjest Catlin - ikke innlogget Skrevet 11. januar 2006 #1 Skrevet 11. januar 2006 Kan man fraskrive seg pliktarven fra sine foreldre ? Hvis man IKKE ønsker å arve den ene av sine foreldre, lar dette seg gjøre på noen måte? Det jeg ønsker å finne ut, er om dette kan gjøres mens den aktuelle foreldre er i livet. Hvordan gjør man det i så tilfelle? Dette må jo gjøres "offisielt" - tinglyses? Nå står det vel i lovverket / forskriftene om pliktarv. Vil det si at man MÅ arve? Noen som har peiling?
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #2 Skrevet 11. januar 2006 Les om avkall og avslag på arv på lovdata (arveloven) eller google det. Avkall gir man før arvealter dør, og det meddeles arvelater. Det holder at arvelater signerer på et papir om at h*n har fått vite at du gir avkall (ta vare på papiret, eller be om at skifteretten skal oppbevare det). Da går arven videre til "neste ledd" i rekken (barn typisk), og det er særlig praktisk der arvingen er konkurs eller har kreditorer som man frykter kan ta beslag i arven. Avslag på falt arv (arven "faller" når arvelater dør) gis skriftlig til boet, men står seg ikke overfor kreditorer.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #3 Skrevet 11. januar 2006 Vil det si at man "MÅ" arve gjeld fra sine foreldre, men man kan frasi seg penger, hus etc. ?
Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2006 #4 Skrevet 11. januar 2006 (endret) Nei, en må ikke arve noe som helst. En kan fritt gi avkall på arv - om det så er gjeld, penger eller andre verdier. Men en kan så klart ikke "takke ja" til å arve det som måtte være av verdi, og gi avkall på gjelden. Det er enten eller. Evelina har en lignende tråd. Den ligger her på forbruker den også - eller var det kanskje på barn og familie den lå? Utover det skjønner jeg ikke helt hva gjesten over mener med at avkall er noe en gjør før arvlater dør...en kan da gjøre dette etter arvlater dør også. Noe annet ville jo vært veldig rart. Endret 11. januar 2006 av Titta
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #5 Skrevet 11. januar 2006 Utover det skjønner jeg ikke helt hva gjesten over mener med at avkall er noe en gjør før arvlater dør...en kan da gjøre dette etter arvlater dør også. Noe annet ville jo vært veldig rart. ← Avkall gir man før arvelater dør, avslag gir man etter at arvelater dør. Ikke mer komplisert enn det. Eneste forskjell er at avslaget ikke står seg overfor kreditorer, ellers er avkall og avslag det samme.
Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2006 #6 Skrevet 11. januar 2006 Hva mener du med "står seg overfor kreditorene"?
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #7 Skrevet 11. januar 2006 Leste Evelina`s tråd. Der fikk jeg svar på det jeg lurte på. Catlin - ikke innlogget
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #8 Skrevet 11. januar 2006 Hva mener du med "står seg overfor kreditorene"? ← Hvis du skylder masse penger, og vet at du snart får en stor arv, og ikke ønsker at arven skal gå til kreditorene, kan du gi avkall på arv. Da kan ikke kreditorene ta arven, arven går da til den/de som ville fått den hvis du var død. Gir du avslag på arven etter at arvelater dør, kan kreditorene dine likevel ta utlegg i gjenstandene/pengene du skulle ha arvet.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #9 Skrevet 13. januar 2006 Betyr det at hvis jeg har kreditorer, og arvlater har både hus og gjeld, og jeg gir avkall på hele arven, så tar kreditorene mine huset og jeg får verken huset eller gjelden til arvlater? Altså at mine kreditorer får det de vil ha (og jeg blir skyldfri) samt at jeg slipper å få gjelden til arvlater? Eller må jeg ta gjelden og kreditorene tar huset? Da er jo jeg like langt: fortsatt mye gjeld, bare til noen andre enn jeg hadde før...
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #10 Skrevet 13. januar 2006 Beklager, det skal stå avslag i innlegget over.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #11 Skrevet 13. januar 2006 Hvis du skylder masse penger, og vet at du snart får en stor arv, og ikke ønsker at arven skal gå til kreditorene, kan du gi avkall på arv. Da kan ikke kreditorene ta arven, arven går da til den/de som ville fått den hvis du var død. Gir du avslag på arven etter at arvelater dør, kan kreditorene dine likevel ta utlegg i gjenstandene/pengene du skulle ha arvet. ← Okay, jeg skjønner at kreditorene kan fremme krav, hvis du gir avslag på arv. Hvordan stiller det seg når du arver, men gjelden er større enn beløpet/verdiene du arver?
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #12 Skrevet 13. januar 2006 Er gjelden større enn verdiene, kan du bare droppe å overta boet til privat skifte, som det heter. Da blir boet skiftet av skifteretten, og de gir vanligvis tillatelse til at dere henter ut "verdiløse" gjenstander, altså ting som ikke er verdifulle, men har affeksjonsverdi. Du kan også gi avkall/avslag på arven, og da slipper du også å hefte for gjelden til arvelater. Men da har du heller ingen rett på gjenstander med affeksjonsverdi.
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #13 Skrevet 13. januar 2006 Betyr det at hvis jeg har kreditorer, og arvlater har både hus og gjeld, og jeg gir avkall på hele arven, så tar kreditorene mine huset og jeg får verken huset eller gjelden til arvlater? Altså at mine kreditorer får det de vil ha (og jeg blir skyldfri) samt at jeg slipper å få gjelden til arvlater? Eller må jeg ta gjelden og kreditorene tar huset? Da er jo jeg like langt: fortsatt mye gjeld, bare til noen andre enn jeg hadde før... ← I et insolvent dødsbo må kreditorene til arvelater få forsyne seg før dine kreditorer kan gjøre det. Har arvelater et hus til tre millioner, og gjeld på to millioner, kan dine kreditorer ta den siste millionen.
Gjest Gjest_kristin_* Skrevet 10. juli 2009 #15 Skrevet 10. juli 2009 Dersom jeg har god økonomi, men foreldrene mine har milliongjeld... Dersom foreldrene mine dør - og går millioner i minus overfor kreditorene, må JEG betale gjelda etter da?
Titti72 Skrevet 10. juli 2009 #16 Skrevet 10. juli 2009 Nei. Du kan velge å ta imot arven (gjelden) eller si den fra deg.
Glitnir Skrevet 10. juli 2009 #17 Skrevet 10. juli 2009 Nei. Du kan velge å ta imot arven (gjelden) eller si den fra deg. Men du behøver ikke si den fra deg. Man tar da offentlig skifte, og skulle det (mot formodning) være noe igjen etterpå, får arvingene dette utbetalt.
Gjest Gjest Skrevet 10. juli 2009 #18 Skrevet 10. juli 2009 Dersom jeg har god økonomi, men foreldrene mine har milliongjeld... Dersom foreldrene mine dør - og går millioner i minus overfor kreditorene, må JEG betale gjelda etter da? Ja, hvis du aksepterer arven må du det. Men ingen kan tvinge deg til å motta arv... ( i det tilfellet du beskriver er arven gjeld) Du kan si i fra deg arven, og da går arven (gjelden) videre til dine arvtakere (oftest barn), eller kreve offentlig skifte. Det du derimot ikke kan gjøre, er å si at du vil akseptere deler av arven (arve verdigjenstander, men ikke akseptere gjelden)... det er alt eller ingenting. Jeg sliter med noe av det samme for tiden. Det er ikke sktuelt ennå, men jeg vet at jeg kommer til å arve mye gjeld om kort tid. Jeg har sagt i fra til arvelater og den andre arvingen at jeg kommer til å kreve offentlig skifte den dagen det blir aktuelt, dette fordi jeg ønsker å si i fra meg arven, men vet at da vil arven gå videre til mine barn. Den andre arvingen har ingen livsarvingen, og hans andel vil også gå til mine barn (via meg) dersom han også sier fra seg arven (noe han også vil gjøre). Vi har prøvd å finne ut av det, men har kommet fram til at offentlig skifte er eneste mulighet for å unngå å overta arvelaters gjeld.
Gjest farge Skrevet 10. juli 2009 #19 Skrevet 10. juli 2009 Men du behøver ikke si den fra deg. Man tar da offentlig skifte, og skulle det (mot formodning) være noe igjen etterpå, får arvingene dette utbetalt. for mange kan dette være en god løsning. det kan være vanskelig å vite om foreldres privatøkonomi - og man kan risikere at gjelden er større enn arven. ved et offentlig skfite vil man som denne personen skriver få igjen det som eventuelt er igjen etterpå, men heller ikke være ansvarlig dersom gjelden er større enn arven. det som er veldig viktig her er å ALDRI skrive under på noe du ikke vet hva er - begravelsesbyrået rådet oss faktisk veldig nøye til det. tydeligvis har de vært borti situasjonen hvor etterlatte har trodd alt har vært ok, og så har det vist seg å være mye økonomisk rot som man har sagt ja til å overta i den tro at økonomien var bedre hos den/de avdøde.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå