Gå til innhold

Alvorlig nøtteallergi barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vår datter har alvorlig nøtteallergi (spor) og må ha med seg epipen uansett hvor vi er. Barnehagen har valgt å forby nøtter kun på hennes avdeling. Dette er en liten barnehage med felles arealer med dårlig lufting, de er mye sammen og spiser ofte sammen. Vi er svært bekymret for at bhg ikke valgte total forbud for å sikre at uheldige og vanskelige situasjoner ikke skal oppstå. Ofte deler de ut is på bursdager, enkelte tar med kroneis med nøtter. Det er et under at ingenting har skjedd hittil. Vi er konstant redde. Ikke hysteriske! Datteren vår er bare 2 år og putter ofte alt i munnen. 
For en liten tid siden var det en gutt i samme barnehage men på en annen avdeling som fikk påvist sitrusallergi. Da gjorde barnehagen rett i å forby sitrus i hele barnehagen. Imens i vårt tilfelle hevder de at det er annerledes, styrer klarer ikke å begrunne hvordan det er annerledes. Vi som foreldre ønsker ikke å nekte barna det ene og det andre, annet enn at dette bør tas på alvor fordi det kan få alvorlige konsekvenser hvis de ikke er påpasselige nok.  Hva hadde dere andre gjort? Styrer er helt låst, der kommer man ingen veier.

Anonymkode: 48106...dbb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres lurt ut å ikke ha totalt forbud, men at de ansatte må passe på. Ellers er dere prisgitt at foreldrene på de andre avdelingene følger det opp. Når de ikke har innført forbud så må de hele tiden ta ansvar og følge med. 

Anonymkode: 4cf46...fa3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Vår datter har alvorlig nøtteallergi (spor) og må ha med seg epipen uansett hvor vi er. Barnehagen har valgt å forby nøtter kun på hennes avdeling. Dette er en liten barnehage med felles arealer med dårlig lufting, de er mye sammen og spiser ofte sammen. Vi er svært bekymret for at bhg ikke valgte total forbud for å sikre at uheldige og vanskelige situasjoner ikke skal oppstå. Ofte deler de ut is på bursdager, enkelte tar med kroneis med nøtter. Det er et under at ingenting har skjedd hittil. Vi er konstant redde. Ikke hysteriske! Datteren vår er bare 2 år og putter ofte alt i munnen. 
For en liten tid siden var det en gutt i samme barnehage men på en annen avdeling som fikk påvist sitrusallergi. Da gjorde barnehagen rett i å forby sitrus i hele barnehagen. Imens i vårt tilfelle hevder de at det er annerledes, styrer klarer ikke å begrunne hvordan det er annerledes. Vi som foreldre ønsker ikke å nekte barna det ene og det andre, annet enn at dette bør tas på alvor fordi det kan få alvorlige konsekvenser hvis de ikke er påpasselige nok.  Hva hadde dere andre gjort? Styrer er helt låst, der kommer man ingen veier.

Forstår dere kjempegodt. Huff så fælt. Jobber med allergi og vet hvor (unnskyld uttrykket) «tette i nøtta» folk som ikke forstår disse tingene kan være. Eks skjønner ikke at Sørlandschips er stekt i peanøttolje og inneholder spor. Skjønner ikke at kjeksene de andre ungene har med inneholder spor. Lar unger ha med yoghurt med nøtter osv osv. hvis barnehagen er kommunal hadde jeg kontaktet eier av bhg. Også hadde jeg bedt om en utalelser fra dem. 
de nekter fordi de vet at det er vanskelig

å Etterleve tipper jeg. Ikke betryggende…

Anonymkode: 2554d...ee8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gjør det sværr tydelig at den tiden barnet er i barnehagen er det DE som har ansvar for at barnet ditt er trygg og ikke blir utsatt for livsfare. Samt at de har ansvaret hvis noe faktisk skjer. Ville skrevet et offisielt klagebrev hvor det fremkommer hva du klager på og hvorfor. Skaff gjerne legeuttalelse. Det er virkelig ikke så krise at noen ikke kan spise nøtter. 

Virker som tror at en epipen gjør at det ikke er så farlig, for det er jo bare å sette den. Men de aner ikke hva anafylaktisk sjokk faktisk er og gjør med kroppen. 

Anonymkode: d0dcb...597

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er kommunalt. Og de henviser til veileder fra Helsedirektoratet hvor det fremgår at at totalt forbud gjelder kun avdeling. Forstår fortsatt ikke når de ofte spiser sammen og er en liten barnehage. Is med nøtter og det hele som jeg har nevnt over.. Igjen, vi er ikke vanskelige som foreldre. Dette gir bare ikke mening. Er sitrusallergi verre enn nøtteallergi?

AnonymBruker
Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, det er kommunalt. Og de henviser til veileder fra Helsedirektoratet hvor det fremgår at at totalt forbud gjelder kun avdeling. Forstår fortsatt ikke når de ofte spiser sammen og er en liten barnehage. Is med nøtter og det hele som jeg har nevnt over.. Igjen, vi er ikke vanskelige som foreldre. Dette gir bare ikke mening. Er sitrusallergi verre enn nøtteallergi?

Vi har barn i kommunal bhg og der er det totalforbud. Sjekket veilederen nå og du behøver dokumentasjon. De avviser jo ikke et forbud, men vil ha uttalelser fra spesialisthelsetjenesten. Det at ungen er 2 burde telle sterkt.IMG_9663.thumb.jpeg.d5d24ca9283a60e44cb527c83dad28b1.jpeg

Anonymkode: 2554d...ee8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår virkelig bekymringen deres❤️ Jeg kan ikke så mye om alvorlig matallergi, har bare pollen selv, så spør fordi jeg lurer:  

1) Reagerer barnet på at barnet ved siden av spiser feks en kroneis/ yoghurt med nøtter eller «nøtteblanding»? 

2) Sitrusallergi forstår jeg som at «sitrus-allergenet» spruter ut når man skreller en appelsin feks. Men er det noe tilsvarende ved nøtteallergi?

Jeg vil jo tro at bhg ikke lar barnet deres sitte ved siden av barnet som har med nøtte-yoghurt eller lignende.. 

Som sagt, så forstår jeg bekymringen deres. Å stole på at bhg gjør jobben sin er sikkert vanskelig når det dreier seg om potensielle livsfarer. Ønsker dere lykke til❤️

På skolen der barna mine går, er det forbud mot nøtter på trinnet grunnet et barn med nøtteallergi.

Anonymkode: 1f6a5...fd7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ordnet en uttalelse fra spesialist. At barna spiser sammen på tvers av avdelinger er jo et vesentlig poeng her, da det som regel spises avdelingsvis i barnehager. At de har fellesrom ellers vet jeg ikke om blir vektlagt spesielt. 

Da vi hadde eldste i en kommunal barnehage i Oslo var det nøtteforbud i hele barnehagen, selv om det allergiske barnet ikke gikk på vår avdeling, så det gjøres jo i noen barnehager. Husker vi også fikk et skriv med liste over matvarer (dog ikke helt utfyllende) vi skulle unngå å ha med i barnehagen. 

Forstår deres bekymring, ts, og håper det løser seg. 

Anonymkode: b719d...498

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen bare hjelpe meg med å forstå dette: 

1. Når en ansatt har sitrusallergi blir det sendt ut fellesmelding samme dag som vedkommende ansettes om at det er totaltforbud mot sitrus i barnehagen så lenge det ikke er skrellet ferdig hjemme?

2. Et barn får påvist sitrusallergi, igjen totaltforbud (noe vi absolutt er enige i).

3. Vår datter på 2 år får påvist alvorlig nøtteallergi, reagerer også på spor av nøtter. Må ha med epipen over alt. Utfall: det holder med at de på avdelingene ikke tar med nøtter? Ikke så farlig med nøtter på de andre avdelingene (rommene ved siden av). Liten gammel barnehage, mye felles innendørs aktivitet også felles måltider et par ganger i uka.. Felles turer, spising etc.

Unnskyld meg, er det noe som ikke rimer her eller er det rett og slett vi foreldre som bare er hysteriske og bråkete?

Skrevet

Sitrusallergi som jeg har vært borti har gitt på det meste utslett og hodepine. Ikke en av de alvorligere allergiene.

Jeg synes dette høres hårreisende ut! Snakk med legen deres! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv nøtteallergi. Tåler matvarer med spor av nøtter, og kan fint sitte ved siden av noen som spiser kroneis med nøtter, snickers o.l. det er ubehagelig når noen åpner en boks nutella eller nøttepose, må dekke til nesa/munn. Har fått anafylaktisk sjokk én gang, og trengte øyeblikkelig hjelp. Da hadde jeg spist en kjeks med sjokoladebiter med nøtter. Det er folk som ikke tåler spor av nøtter, og dersom det gjelder barnet ditt så bør det totalforbys i hele bhg. Be legen om å skrive en uttalelse.

Anonymkode: a450b...e3e

AnonymBruker
Skrevet

I vår bhg er det totalforbud mot nøtter, på alle avdeligner. Begrunnet med nettopp det at ungene gjerne spiser ute i fellesarealene når det er fint vær, kan ha peanøttsmør-rester på hendene når de går ut av avdelingen og tafser på felles-ting, osv. 

Jeg synes det høres utrolig merkelig ut at de ikke har totalforbud. 

Vi leker mye på uteområdene til andre bhg i området, og der er det mange som har oppslag allerede på porten om totalforbud mot å ta inn nøtter, kiwi, ananas, o.l. på barnehagens område. 

Men, når det skal sies er bhg dårlig på å følge opp.. I fjor laget ene ungen min musli i bhg, som julegaver.. I den var det *trommevirvel* hele hasselnøtter... Og på fn-dagen er det åpen café, hvor foreldrene tar med retter, men som de ansatte dekker på med. Der var det i fjor brownis med store, godt synlige nøtter, satt frem på bordet som alle ungene fritt kunne ta fra. 

Anonymkode: b056d...4d3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...