Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen her som har erfaring med å gå direkte fra sykepenger til ufør?

Min maksdato på sykepenger er februar til neste år. Men føler at det å skal over til aap i flere år bare blir bortkasting av tid og ressurser. 

Anonymkode: b58b5...e5a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

99 prosent må over på aap. Du går ikke fra sykepenger til uføretrygd. Du må igjennom tiltak..og i tilegg er det nav som må åpne for uføretrygd..du kan ikke søke selv

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Hvis nav anbefaler det så går du rett på ufør. Hvis de mener du skal på aap, så må du det. 

Anonymkode: 460e7...a87

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Gikk fra sykemelding til ufør. Søkte ufør 4 mnd før sykemeldingsåret var ferdig og fikk innvilget ufør når sykemeldingsperioden var over.

Anonymkode: 72b70...e4e

AnonymBruker
Skrevet

Så klart var det NAV som sa det var ufør jeg skulle søke på. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Min maksdato på sykepenger er februar til neste år. Men føler at det å skal over til aap i flere år bare blir bortkasting av tid og ressurser. 

Vet at noen få går rett fra sykepenger til ufør, men da er det stort sett snakk om ALS, uhelbredelig kreft, kurantsaker m.a.o.

De aller fleste må igjennom AAP løpet, noe flere år enn andre. Men det tar i snitt 7 1/2 år fra man starter på AAP til man er ferdig utredet til arbeid eller ufør. Deretter tar det noen mnd behandlingstid på uføresøknaden. 

Du har jo nesten akkurat blitt sykemeldt, så det er litt tidlig å bli utålmodig allerede nå - hvis du ikke er dødelig sykdom da...

Anonymkode: b4c81...1c1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Så klart var det NAV som sa det var ufør jeg skulle søke på. 

Så det måtte ikke søkes både ufør og aap samtidig? i fall avslag på ufør? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når man søker på ufør så får man automatisk vedtak på AAP til søknaden er ferdig behandlet, og max 8 mnd. Hvis man får avslag på uføresøknaden så stopper AAP på dagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Kun ufør. Når Nav har fått erklæringer fra leger og spesialist og de sier du kan søke er nok sjansen stor for at den går igjennom. 

Aap må man eventuelt søke på hvis man får avslag.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja jeg gjorde det. Men jeg hadde da gått på delvis AAP og delvis jobb fram til første sykemeldingsdag. Når sykemeldingsåret var over altså i januar 2015 begynte jeg rett på Uføretrygd. Søknaden om uføretrygd ble sendt i juni 2014 og innvilgelsen kom i november 2014.

Anonymkode: 7194d...19d

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når man søker på ufør så får man automatisk vedtak på AAP til søknaden er ferdig behandlet, og max 8 mnd. Hvis man får avslag på uføresøknaden så stopper AAP på dagen. 

Hvis en får avslag på ufør stoppes AAP på dagen? Hvorfor? Da blir en jo stående uten inntekt, det er jo nettopp de situasjonene,  hvor ting er uavklart,.at man trenger AAP

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (2 minutter siden):

Hvis en får avslag på ufør stoppes AAP på dagen? Hvorfor? Da blir en jo stående uten inntekt, det er jo nettopp de situasjonene,  hvor ting er uavklart,.at man trenger AAP

Men da er man jo avklart. Avslag på uførsøknad = avklart som frisk nok til å jobbe og ikke syk nok til å kvalifisere til uføretrygd.

Anonymkode: 53207...66e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (7 minutter siden):

Datteren min fikk avslag på uføretrygd, avslag hos NAV klageinstans, saken ligger nå hos trygderetten, og hun har hele tiden fått beholde AAP. Så det er ikke alltid automatikk i dette.

Men NaV lokalt og NaV arbeid og ytelser er veldig uenig i hennes sak. Hun har gått på AAP i over 10 år.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men da er man jo avklart. Avslag på uførsøknad = avklart som frisk nok til å jobbe og ikke syk nok til å kvalifisere til uføretrygd.

Anonymkode: 53207...66e

Er man? Kan det ikke like godt bety at ikke alt er prøvd,  og at man trenger mer tid?

Skrevet
Topsi skrev (3 minutter siden):

Er man? Kan det ikke like godt bety at ikke alt er prøvd,  og at man trenger mer tid?

Det stemmer det. Det AB skriver her stemmer ikke. Kan være saken må være mer belyst f eks 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det kommer jo an på diagnosen din. Dessuten så kan du ikke regne med å unngå arb utprøving,  for å finne arb kapasiteten din. Det skal være svært strengt  å dokumentere den. Og heldigvis for det.  Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være et problem for deg

Anonymkode: 5e820...4bc

AnonymBruker
Skrevet
Topsi skrev (14 minutter siden):

Nei det er jo bare tull. Er du dokumentert syk, får du forlengelse av aap. Noen mistet på dagen når det var karantene på ett år. Men karantenen er borte

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, alt du skriver her er feil. 

Man må søke aap for å få aap, og får ikke dette som noe ventestønad til en annen sak er vedtatt. AAP blir ikke stanset ved et avslag på uføre. 

AnonymBruker
Skrevet
frøkna skrev (3 minutter siden):

Nei, alt du skriver her er feil. 

Man må søke aap for å få aap, og får ikke dette som noe ventestønad til en annen sak er vedtatt. AAP blir ikke stanset ved et avslag på uføre. 

Sjekk ut folketrygdloven 11 - 18.

Det var beskjeden jeg fikk da jeg søkte i 2014 at AAP blir stoppet ved avslag på uføretrygd.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk ut folketrygdloven 11 - 18.

Det var beskjeden jeg fikk da jeg søkte i 2014 at AAP blir stoppet ved avslag på uføretrygd.

Men du søker om videre aap. De stopper ordningen du er på om du ikke søker på ny. Og da har du rett på aap I søke perioden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...