AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #1 Skrevet 21. juni 2023 Jeg har vært veldig dårlig med økonomien de siste årene, har egentlig hatt 0 oversikt. Jeg er godt oppi tjueårene og bor for meg selv. Vil nå begynne sparing til bolig, men kom på at jeg hadde sagt opp BSU som ung. Dermed kan jeg ikke opprette ny(?). Det jeg da lurer på er om jeg kan lage en sparekonto hvor pengene som står der vil øke seg(heter det å rente seg??). Ønsker også generelle råd til å bli god til å spare og ikke kjøpe mye unødvendig! Er fæl å kjøpe ting på kreditt. Synes det er flaut snakke om. Takknemlig for alle som kommer med råd! Anonymkode: 2d408...db4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #2 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har vært veldig dårlig med økonomien de siste årene, har egentlig hatt 0 oversikt. Jeg er godt oppi tjueårene og bor for meg selv. Vil nå begynne sparing til bolig, men kom på at jeg hadde sagt opp BSU som ung. Dermed kan jeg ikke opprette ny(?). Det jeg da lurer på er om jeg kan lage en sparekonto hvor pengene som står der vil øke seg(heter det å rente seg??). Ønsker også generelle råd til å bli god til å spare og ikke kjøpe mye unødvendig! Er fæl å kjøpe ting på kreditt. Synes det er flaut snakke om. Takknemlig for alle som kommer med råd! Anonymkode: 2d408...db4 Undres på hvilke forbilde dine foreldre var for deg når det gjaldt okonomisk planlegging når du selv synes at du er veldi dårleg til å håndtere din personlige økonomi. Du hadde m.a en BSU konto m/ høy rente, men valgte å avslutte den, og hvem ga deg det rådet. Kanskje bør du ta deg eit kurs i personleg økonomisk planlegging så du får forsgtåelse for hva det handler om, og før toget er kjørt til inngangsbilletten til egen bolig. Anonymkode: e792f...89b 1
Nymerïa Skrevet 21. juni 2023 #3 Skrevet 21. juni 2023 Bra, TS, du har innsett at du må foreta deg noe og er på begynnelsen av en reise som kan gi deg ny innsikt. Selve guruen innen personlig økonomi er Mr. Money Mustache, jeg anbefaler deg å jobbe deg gjennom artiklene han har samlet under klassikerne på websida. Ut i fra det du skriver tenkte jeg spesielt på denne https://www.mrmoneymustache.com/2012/09/18/is-it-convenient-would-i-enjoy-it-wrong-question/ Det viktigste er å innse at dette har med holdninger å gjøre, du må begynne å tenke gjennom hva du trenger. Og hvis du i likhet med majoriteten i samfunnet forbinder livskvalitet med høyest mulig forbruk så må du tankegangen til livs. Lag ei liste over ting du setter pris på som ikke koster noe som helst, eller svært lite. For eksempel å snakke i timevis med en gammel venn, ta karbad med skum, inviter noen på vafler. I og med at du har et for høyt forbruk så tenker jeg at du har en "fordi jeg fortjener det"- tankegang. Du må rett og slett erstatte det du fortjener med ting som ikke er forbruk. Stopp opp før du bruker penger og spør deg selv om gjenstandene egentlig gir deg noe. Du må gjerne komme med flere spørsmål. (Når det gjelder sparing så er det vanlige svaret at greia er indeksfond for langsiktig sparing og sparekonto for kortsiktig sparing, men dette er underordnet; det aller viktigste er at du kutter forbruket ditt.) 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Undres på hvilke forbilde dine foreldre var for deg når det gjaldt okonomisk planlegging når du selv synes at du er veldi dårleg til å håndtere din personlige økonomi. Du hadde m.a en BSU konto m/ høy rente, men valgte å avslutte den, og hvem ga deg det rådet. Kanskje bør du ta deg eit kurs i personleg økonomisk planlegging så du får forsgtåelse for hva det handler om, og før toget er kjørt til inngangsbilletten til egen bolig. Anonymkode: e792f...89b Hørte du virkelig på alt foreldrene dine prøvde si til deg som tenåring? Jeg gjorde ikke det. Foreldrene mine var svært gode forbilder, og prøvde lære meg mye om økonomi, men rådene de ga meg fylte ikke opp sparekonto eller BSU... Jeg hadde ikke BSU, men jeg klarte ypperlig bruke sparepengene mine etter jeg ble myndig, jeg trengte ikke spørre noen om råd for å knerte en sparekonto... Og man trenger ikke ta kurs i økonomi for å få en forståelse, man kan spørre folk om hjelp og råd, slik som TS gjør akkurat nå. Men det er klart det er lite hjelp i folk som bare anklager foreldrene for å være dårlige forbilder, samtidig som de ikke kommer med noe som helst gode råd. Du er heldig som har hatt eksemplariske foreldre som forbilder, men hva med å heller prøve hjelpe andre som ikke er like heldige? TS: Du kan opprette sparekonto ja, men du må undersøke hvor du får beste renter på den. Penger vokser generelt veldig sakte på sparekontoer, med mindre man har ett stort beløp. Kjøpe ting på kreditt er dyrt om man ikke betaler før rentene begynner løpe. Du kan enten bare kutte det helt frivillig, og ha viljestyrke til å stå i mot, eller du kan ta på deg en frivillig kredittsperre. Har du kredittkort, så legg de igjen hjemme, alltid! Så er det å gå over kontoutskrifter. Se hva du faktisk har brukt penger på, og lag en oversikt. Hvor mye bruker du på mat hjemme, hvor mye på uteliv? Hvor mye penger forsvinner på klesbutikker, skjønnhetspleie, interiør og andre kategorier. Det er vanskelig komme med konkrete råd uten å vite hvor pengene forsvinner. - Prøv å gi deg betenkningstid på alt du vil ha. Ser du noen lekre joggesko, se på de du har, fungerer de fortsatt? Vent to dager, fungerer fortsatt de gamle? kan du vente med å kjøpe nye? trenger du egentlig flere par? - Sett opp budsjett, f.eks 500kr på klær pr måned. Ser du er bukse du har lyst på, så tenk på budsjettet. Du kan kjøpe den buksen, men da kan du ikke kjøpe mer den måneden. Har du så lyst på akkurat den buksen at den er verdt ikke handle noe mer på en måned? - matbudsjett, sett opp en sum som er en del lavere enn du har i dag. om du i dag bruker 5000,- på matbutikk pr mnd, så sett opp 4000 eller 4500,- i første omgang. - gi deg lov til å gå ut å spise litt, men på budsjett. Har du spist en dyrere middag ute, så er budsjettet brukt opp og du må si nei til eventuelle andre invitasjoner. - lær deg si nei. Når venner vil på kafe, pub, kino, shopping, si nei. Foreslå middager hjemme, og andre sosiale ting som ikke innebærer dyre aktiviteter eller fristelser. Jeg har en sparekonto i en annen bank enn hovedbanken min. Da er det ikke like lett stå i kassekøa å overføre litt penger. Den kontoen ser jeg heller aldri på, men har fast overføring på lønningsdag. Og når det nærmer seg lønn igjen, så overfører jeg alt jeg eventuelt har i overskudd inn på sparekontoer. Jeg har en sparekonto til oppgradering av bolig, og en til ferie/sosialt/ting og tang. Boligkontoen er skjult. Den andre kan jeg ta av når jeg vil, men jeg ser jo også at om jeg bruker av den for en konsert, så er det mindre igjen til ferien. Anonymkode: ae827...90c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå