Gå til innhold

samojedehund

Anbefalte innlegg

Skrevet

vil vite alt om denne hunden fra dere som vet...gemytt er viktig da vi har tre barn fra 2-10 år. fortell!!! ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svigers har ei samojedtispe, nydelig hund! Veldig rolig og snill, utrolig tålmodig med barn. Selv om hun er rolig innendørs er hun energisk på tur! Krever litt pelsstell, kraftig og tykk pels på vinteren = mye røyting på våren. ;)

Det er forskjell på oppdrettere, så er dere ute etter en rolig familiehund er det lurt å satse på en oppdretter som fokuserer på dette mer enn at det er en trekkhund! Oppdrettere på vestlandet er ofte mer opptatt av familehundegenskapene, ifølge sviger og oppdretteren de kjøpte hunden av.

Skrevet

takk forsvar!! bor på vestlandet selv. vet du hva oppdretteren heter? krever den mye mosjon? snill med/tålmodig med barn?

Skrevet

Vi hadde samojed da jeg var barn/ung. En fantastisk fin hund; masse personlighet, vakker, myk, snill og morsom. Men han kunne være VELDIG stri også - for oss var han umulig å dressere så vi kunne stole 100% på han om han var løs. Det er dessuten voldsomt sterke hunder, som barna i hvert fall ikke bør gå tur med aleine (men det bør vel ikke barn med hunder uasnett).

Jeg tror ikke det skal være vanskelig å finne en barnevennlig samojed - vår møtte bare barn tilfeldig, men var rolig og vennlig mot dem, unntatt hvis de ertet han opp; da kunne han finne på å rive dem over ende. Ikke sint, da, bare leken og oppjaga og - igjen - ikke helt lydig.

Husk også at samojeder er blant de hunderasene det er vanskeligst å gjøre sauerein, f eks, m.a.o en hund som ikke lar seg "knekke" om det er noe morsomt som frister dem...

Men en herlig rase, og skal jeg ha hund igjen vil jeg gjerne ha samojed. Her vi bor er det noen som har flere de bruker som trekkhunder. De er visstnok greiere å jobbe med enn en del andre trekkhundraser, i hvert fall i følge "vår" samojedeier.

Skrevet

og de krever nokså mye mosjon, ja. Vår fikk sikkert for lite, og ble litt overvektig. En fordel (?) med vår var at han taklet å få for lite mosjon uten å bli superstressa/gira. Men overvekt kan gi en del kjipe plager; vår fikk gikt, og var periodevis plaget av våteksem, vet ikke om det hadde direkte sammenheng.

Også trenger de en del mental trening - det er intelligente hunder som kan bli frustrerte om de ikke har noe å gjøre.

Skrevet
takk forsvar!! bor på vestlandet selv. vet du hva oppdretteren heter? krever den mye mosjon? snill med/tålmodig med barn?

Husker dessverre ikke hva oppdretter heter, men de holdt til i Bergensområdet. Jeg tror at kennelnavnet er nanuq, men er ikke sikker.

Svigers samojed er en rolig tispe, men hun får jo en tur hver dag og fjellturer i helgene. For aktive turmennesker passer samojed veldig godt, de kan trekke og bære kløv. Men som noen sa ovenfor, det er sterke hunder og man må være konsekvent i oppdragelsen. De er veldig snille hunder, men kan jo bi ivrige i leken i forhold til barn. Uansett skal ikke små barn være alene med hund, så det bør gå bra.

Alle hunder blir vel feite hvis de fårfor mye mat og lite mosjon. Jeg synes likevel at det største problemet emd samojed er at de lett får våteksem pga den tykke pelsen. Blir de våte MÅ man passse på at de blir tørre helt inn til huden! Hundehus er en nødvendighet på vestlandet, og bading blir litt uaktuellt hvis man ikke har mulighet til å få hunden skikkelig tørr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...