Gå til innhold

Kan man nekte gjenopplivning?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man skal operere eller noe annet som kreve narkose, kan man si til legene som skal utføre dette at man ikke ønsker gjenopplivning hvis noe skulle gå galt? Og hva hadde du som kirurg eller anestesilege gjort hvis en pasient sa dette til deg når hen lå på bordet og ventet på narkose? 

Anonymkode: 59d83...3b0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja du kan det, men det må sikkert være skriftlig, ikke nok å bare ta det muntlig vil jeg tro 😊

Anonymkode: 80773...622

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan reservere deg, da vil det stå i journalen din.

Anonymkode: 78aa3...7bb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Du kan reservere deg, da vil det stå i journalen din.

Anonymkode: 78aa3...7bb

Hvor gjør man dette? Kan man gjøre det via HelseNorge? 

AnonymBruker
Skrevet

Men hvorfor ønsker du ikke det?

Anonymkode: 767c5...1c7

AnonymBruker
Skrevet

Det er en medisinsk avgjørelse, men du kan jo si hva du vil. Det vil kanskje være en risiko for at du blir nektet operasjon igså hvis det ikke er tvingende nødvendig, men jeg vet ikke. Det er uansett en lege som skriftlig må skrive det i journalen først, og de gjør ikke det på operasjonsstua basert på et muntlig ønske 

Anonymkode: ac72c...6d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan fint reservere deg, og det vil bli journalført. Men som regel kun i den institusjonen du er i når du sier det. Du kan legge det inn på helse norge, men i en akutt situasjon vil ingen gå inn der å sjekke. 

Anonymkode: ba664...b8d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men hvorfor ønsker du ikke det?

Anonymkode: 767c5...1c7

Hvorfor skulle jeg ønske det? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Hvis man skal operere eller noe annet som kreve narkose, kan man si til legene som skal utføre dette at man ikke ønsker gjenopplivning hvis noe skulle gå galt? Og hva hadde du som kirurg eller anestesilege gjort hvis en pasient sa dette til deg når hen lå på bordet og ventet på narkose? 

ja det heter vel HLR-minus de kaller det, men det må du ta på forkant og signere.

Anonymkode: c9143...0cf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må være medisinsk forsvarlig. Hvis skaden du får etter gjenopplivning vil de deg sterk nedsatt livskvalitet, samt høy alder kan de vurdere det. 
Eldre på sykehjem kan ga slike avtaler. Som f eks. Ikke aktiv gjenopplivelse ved akutt hjertestans. Da pasienten er dement og svært syk fra før. Pluss høy alder.

unge mennesker gjør de ikke dette med. 
Hvorfor vil en ikke gjenopplives hvis det skjer noe?? 
Da er det psykisk helse som må inn i bildet. 
Anestesileger holder ikke på med aktiv dødshjelp 

Anonymkode: 591dd...657

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor vil en ikke gjenopplives hvis det skjer noe?? 

Anonymkode: 591dd...657

Hvorfor er himmelen blå?

Da er det psykisk helse som må inn i bildet. 
Anestesileger holder ikke på med aktiv dødshjelp 

Å ikke gjennopplive er ikke aktiv dødshjelp. 

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke dette er gjort i en fei. Vil tro dette må vurderes av klinisk etisk komite for å sikre at du kan vurderes som samtykke kompetent og ikke preget av krise/psykisk ustabil. Hadde en noe lignende case på jobb og da hadde vi møter og vurderinger med klinisk etisk komite for å holde ryggen til helsepersonell «ren». 
Hilsen sykepleier 

Anonymkode: f18f3...e0a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tror ikke dette er gjort i en fei. Vil tro dette må vurderes av klinisk etisk komite for å sikre at du kan vurderes som samtykke kompetent og ikke preget av krise/psykisk ustabil. Hadde en noe lignende case på jobb og da hadde vi møter og vurderinger med klinisk etisk komite for å holde ryggen til helsepersonell «ren». 
Hilsen sykepleier 

Anonymkode: f18f3...e0a

Dette er der dummeste jeg har lest.

Selvsagt kan du reservere deg mot medisinske intervensjoner du ikke ønsker. Ingen etisk komitte kan pålegge meg helsehjelp jeg ikke ønsker.

Kan heller ikke se hvordan man skal vurdere noen som ikke samtykkekompetent fordi de ønsker å ikke bli gjenopplivet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (7 timer siden):

Selvsagt kan du reservere deg mot medisinske intervensjoner du ikke ønsker. Ingen etisk komitte kan pålegge meg helsehjelp jeg ikke ønsker.

Kan heller ikke se hvordan man skal vurdere noen som ikke samtykkekompetent fordi de ønsker å ikke bli gjenopplivet. 

Jeg har blitt tvangsbehandlet på sykehus under nødrett. 

Anonymkode: 64471...6bf

AnonymBruker
Skrevet
On 6/22/2023 at 8:49 AM, AnonymBruker said:

Jeg har blitt tvangsbehandlet på sykehus under nødrett. 

Anonymkode: 64471...6bf

Hva slags behandling? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva slags behandling? 

Jeg har også blitt det, ventrikkelskylling under tvang

AnonymBruker
Skrevet
ajarRun skrev (På 22.6.2023 den 1.33):

Jo, det kan de.

Prøver du et selvmordsforsøk og noen finner deg før du er død så plikter de å gjøre det de kan for å redde. Selv om du ikke vil. Svelger du tabletter blir du pumpet mot din vilje. Går det galt under en operasjon gjør de hva som må til for å redde. 

Ønske om å ikke ville bli gjenopplivet kommer nok heller inn i bildet når du kan holdes i live, men feks er hjernedød , i koma eller overhodet ikke har mulighet til å reddes tilbake til å ha noen form for livskvalitet. 

Men Jehovas vitner kan nekte blodoverføring. Religion trumfer ofte regler. 

Anonymkode: c8bf4...936

Skrevet
ajarRun skrev (På 22.6.2023 den 1.33):

Helsepersonelloven paragraf 7

Helsepersonell skal straks gi den helsehjelp de evner når det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig. Med de begrensninger som følger av pasient- og brukerrettighetsloven § 4-9, skal nødvendig helsehjelp gis selv om pasienten ikke er i stand til å samtykke, og selv om pasienten motsetter seg helsehjelpen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 20.00):

Hvorfor skulle jeg ønske det? 

Fordi en ev hjertestans under en operasjon kanskje er direkte utløst av anestesimidler, noe som ofte rakst kan håndteres og hjertet funksjon komme tilbake på plass uten senskader. Det er noe helt annet enn en hjertestans som ledd i alvorlig sykdom, eller hjertestans utenfor sykehus. 

Anonymkode: 8c5b3...f09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...