Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hello!

Jeg jobber med salg og kundeservice i et mannsdominert yrke hvor det hovedsakelig er mannfolk som også er kundene. Jeg er eneste kvinne på arbeidsplassen og ser sjeldent en eneste dame ila dagen. Jeg er en sprudlende, snill og utadvendt jente som behandler alle kunder akkurat likt uansett hvordan de er eller ser ut; men spørsmålet er da; 

Hvorfor klarer ikke mannfolka å la være med kommentarer på utseende mitt eller om jeg gjør jobben riktig? Flere kunder kommer enten konsekvent til meg kun fordi jeg er dame, mens noen nekter å handle av meg fordi jeg er dame og «sikkert ikke kan noenting». Om jeg skal legge inn telefonnummeret til folk så vi har kvittering i systemet så sier mange «husk å lagre det på tlf din da;)» eller «bare ikke ring meg mens kona er hjemme» osv. INGEN av mine mannlige kollegaer opplever dette naturligvis og de backer meg selvfølgelig om noen er synlig grove eller veldig ubehagelige mot meg; de har faktisk kastet ut flere også.

Men dette har gått utover selvtilliten min. Jeg har jobbet der i 2 år og er like god på faget som gutta, men jeg blir nedvurdert og blankt avvist av kunder hele tiden og det har begynt å tære litt på meg. Hvordan i helvette skal jeg klare å heve meg over det når dette og uønsket flørting skjer flere ganger daglig? 

mvh frustrert😂🤘🏻 

Anonymkode: 56490...44a

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Its not you, its them. Det er ikke deg det er noe galt med, det er ikke du som er "liten". Det er disse dritarungene av noen menn som er små. Hev deg over dem, si ting som "du har ingen rett til å snakke slik til meg, jeg er på jobb, klarer du ikke oppføre deg?". Øv inn noen fraser du kan bruke. Du har rett til å sette tydelige grenser. Du trenger ikke "være hyggelig" mot slike menn. Sett de på plass. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
SmuleSMitt skrev (23 minutter siden):

Its not you, its them. Det er ikke deg det er noe galt med, det er ikke du som er "liten". Det er disse dritarungene av noen menn som er små. Hev deg over dem, si ting som "du har ingen rett til å snakke slik til meg, jeg er på jobb, klarer du ikke oppføre deg?". Øv inn noen fraser du kan bruke. Du har rett til å sette tydelige grenser. Du trenger ikke "være hyggelig" mot slike menn. Sett de på plass. 

Takk for svar. Jeg har satt flere på plass, men føler meg dårlig av det etterpå? Føler liksom at jeg er «problemet» på arbeidsplassen siden noen betalende kunder ender med å ikke handle fordi jeg nettopp setter de på plass, så da mister vi salg. Men det er sikkert helt feil av meg å tenke sånn, men det skjer automatisk. 

man skulle liksom tro at det kun gjaldt eldre herrer, men dette gjelder absolutt alle aldre og det har derfor endt med at jeg har blitt mer «innadvent» på jobb fordi det har skjedd så utrolig mange ganger nå. Kjenner et ubehag med å møte kunder, og det er jo ikke alltid bare å børste av seg når de verste absolutt ødelegger humøret mitt for resten av dagen. 

Det var faktisk en gang at en kunde sto å kjefta meg ned så hardt at jeg ikke klarte å få ut et eneste ord i sjokk over alt han lirte ut av seg uten å kjenne meg eller ha sagt mer enn «hei hva kan jeg hjelpe deg med». 

Elsker det jeg jobber med, men noen ganger lurer jeg virkelig på hva som er direkte galt med noen mannfolk? Har kun møtt én dame som har oppført seg like dårlig og det var kun EN gang over 4 år når jeg jobbet med annen kundeservice i butikk før dette🫣

• Hjerte 1
Skrevet

Hva som er galt med menn? Vel, det er MANGE menn der ute som fungerer dårlig sosialt. Menn har generelt mindre empati enn kvinner, menn er generelt mer selvopptatte enn kvinner og har urealistisk høye tanker om seg selv. Mange menn føler seg berettiget til å si og gjøre hva faen de vil. Enkelte menn er misogynister, de tar seg til rette ovenfor kvinner og ser på kvinner som objekter de kan si og gjøre hva de vil ovenfor. 

Du må sette grenser for deg selv. Det eneste du trenger å gjøre er å øve inn noen velvalgte fraser som kaster lys over atferden til disse mennene og får de til å føle seg små. Det er ikke du som er "liten"; det er disse mennene som er noen små ekle kryp.

Hvis en mannlig kunde skjeller deg ut, si noe ala "Sånn oppførsel får du se å vokse av deg, du må oppføre deg som et voksent menneske og ikke stå her og bære deg som et lite barn" og ikke se mer på han. Bare gjennomfør handelen mest mulig nøkternt, eller gå vekk fra situasjonen og si at han eventuelt komme tilbake når han klarer oppføre seg som folk". 

Frekke, ufine kommentarer fra menn eller hint om at du skal lagre telefonnummeret deres parerer du på samme måte. Si ting som "Nå får du oppføre deg som folk", og ikke se mer på de. Bare gjennomfør handelen, eller snu ryggen til. Du trenger IKKE stå der og tekkes de. Du har overhodet ikke ansvar for at handelen ikke går vegen dersom en kunde avbryter handelen fordi han blir irettesatt etter å ha trakassert deg. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du tatt dette opp med ledelsen din? 

Anonymkode: bd5ba...e5b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har du tatt dette opp med ledelsen din? 

Anonymkode: bd5ba...e5b

Ja. Men sjefene mine vet ikke hva de skal gjøre med dette. Jeg forstår jo det, men både min nærmeste leder og guttene på jobben har ryggen min når de ser noe. De tolerer ikke at sånt skjer, men det skjer jo selvfølgelig mest når jeg er alene og når de ikke er i nærheten. Man kan jo ikke akkurat styre randome mennesker som popper inn på min arbeidsplass, så jeg forstår at det er jeg som må bli mer hardhudet om jeg skal fortsette å jobbe der. Det er bare så utrolig kjipt å elske jobben og trives med kollegaene sine, mens noen kunder ødelegger så utrolig mye som de gjør. Kan virkelig ikke fatte at noen mannfolk føler at dette er greit å gjøre mot en dame de aldri har møtt.. 

Skrevet

Eneste er vel å ringe hjem til fruen og fortelle hva slags dust gubben hennes var idag 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
SmuleSMitt skrev (1 time siden):

Hva som er galt med menn? Vel, det er MANGE menn der ute som fungerer dårlig sosialt. Menn har generelt mindre empati enn kvinner, menn er generelt mer selvopptatte enn kvinner og har urealistisk høye tanker om seg selv. Mange menn føler seg berettiget til å si og gjøre hva faen de vil. Enkelte menn er misogynister, de tar seg til rette ovenfor kvinner og ser på kvinner som objekter de kan si og gjøre hva de vil ovenfor. 

Du må sette grenser for deg selv. Det eneste du trenger å gjøre er å øve inn noen velvalgte fraser som kaster lys over atferden til disse mennene og får de til å føle seg små. Det er ikke du som er "liten"; det er disse mennene som er noen små ekle kryp.

Hvis en mannlig kunde skjeller deg ut, si noe ala "Sånn oppførsel får du se å vokse av deg, du må oppføre deg som et voksent menneske og ikke stå her og bære deg som et lite barn" og ikke se mer på han. Bare gjennomfør handelen mest mulig nøkternt, eller gå vekk fra situasjonen og si at han eventuelt komme tilbake når han klarer oppføre seg som folk". 

Frekke, ufine kommentarer fra menn eller hint om at du skal lagre telefonnummeret deres parerer du på samme måte. Si ting som "Nå får du oppføre deg som folk", og ikke se mer på de. Bare gjennomfør handelen, eller snu ryggen til. Du trenger IKKE stå der og tekkes de. Du har overhodet ikke ansvar for at handelen ikke går vegen dersom en kunde avbryter handelen fordi han blir irettesatt etter å ha trakassert deg. 

Skal prøve å finne noen fraser som passer meg og situasjonene som jeg kan øve inn. Blir så spak noen ganger at jeg skriker innvendig og ikke får ut et eneste ord, så dette er ett godt råd. Takk. 

Det er nok som du sier at noen menn føler jeg «over meg» og derfor har retten til å snakke til meg som dem vil. Men noen ganger tror jeg det rett og slett det også handler om fragile menn som ikke tåler at jeg kan alt de spørr om bedre enn dem og derfor føler dem seg kanskje litt dumme eller noe😐

AnonymBruker
Skrevet
Tipaa skrev (Akkurat nå):

Eneste er vel å ringe hjem til fruen og fortelle hva slags dust gubben hennes var idag 

Ingen dum idé😂

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Når de kommer med sånne idiotiske ting, kan du kanskje bare si «akkurat det der hører jeg flere ganger om dagen. Jeg skjønner at du ikke mener noe galt med det, men jeg oppfordrer deg til å tenke deg litt om. Dette er arbeidsplassen min, og det er ganske slitsomt i lengden.»

Anonymkode: 8568f...266

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg støtter kommentaren til anonym …266! Øv inn den frasen!!

Anonymkode: afb81...291

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet med kundeservice i et verksted/bilhandel da jeg var yngre. Kjenner meg godt igjen i det du skriver! Men jeg vet ikke om jeg har noen gode råd å komme med. Jeg øvde aldri inn noen fraser, men noen ganger sier kroppsspråket/ansiktsuttrykk mer enn 1000 ord 😉 også er det noe med å være trygg i seg selv slik at man hever seg over eller ikke tar imot flørtinga. Når det kommer til kompetanse, så hadde jeg sagt klart ifra at "Jeg kan dette." Jeg opplevde sjeldent at menn tvilte på min kunnskap (kanskje fordi jeg er dame, ja...), men middelaldrende kvinner var det verre med. De spurte typisk "Har du ikke en av mannfolkene her?". Forbanna irriterende og fornærmende.

Anonymkode: 1e567...388

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet med kundeservice i et verksted/bilhandel da jeg var yngre. Kjenner meg godt igjen i det du skriver! Men jeg vet ikke om jeg har noen gode råd å komme med. Jeg øvde aldri inn noen fraser, men noen ganger sier kroppsspråket/ansiktsuttrykk mer enn 1000 ord 😉 også er det noe med å være trygg i seg selv slik at man hever seg over eller ikke tar imot flørtinga. Når det kommer til kompetanse, så hadde jeg sagt klart ifra at "Jeg kan dette." Jeg opplevde sjeldent at menn tvilte på min kunnskap (kanskje fordi jeg er dame, ja...), men middelaldrende kvinner var det verre med. De spurte typisk "Har du ikke en av mannfolkene her?". Forbanna irriterende og fornærmende.

Anonymkode: 1e567...388

Ja ikkesant. Ja, jeg forteller de ofte rett ut at jeg kan det, men om det står noen andre der så titter fortsatt mange bort på mine kollegaer for å få et bekreftende blikk om at «joda hun er like god som oss». Eller at de sier «jeg må snakke med en mann i dette tilfellet».

Også litt godt  å høre at jeg ikke har vært alene om å oppleve det regelmessig og at det bare er noen menn som ikke klarer å la være. Jeg får vel bare lære meg til å slutte å bli overrasket over hva som kan komme ut av munnen til enkelte og heller bare riste på hodet og heve meg over alle som er sånn. 

tenker noen ganger mitt om hvordan de stakkars konene til enkelte blir behandlet eller har det hjemme for å si det sånn🫣

AnonymBruker
Skrevet

Når de kommer med sånne idiotiske ting, kan du kanskje bare si «akkurat det der hører jeg flere ganger om dagen. Jeg skjønner at du ikke mener noe galt med det, men jeg oppfordrer deg til å tenke deg litt om. Dette er arbeidsplassen min, og det er ganske slitsomt i lengden.»

Anonymkode: 8568f...266

Det er jo akkurat det der jeg tenker daglig, så hvorfor ikke bare si det høyt. Lurt😉

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen. Er i samme situasjon, jobber i faghandel og både kolleger og kunder er menn. Kollegene gjør heldigvis ikke noe galt, men kunder går over streken stort sett hver dag. Det er overraskende mange menn som ikke kan oppføre seg. Dessverre så er det jo også mange menn som under me-too-opprøret for noen år siden viste at de ikke evner å forstå hvilken oppførsel som er passende. "Går jo ikke engang å flørte uten at det blir feil nå!" var holdningen til mange.

Menn bør bl a lære seg;

- å ikke kommentere utseende til kvinner de ikke kjenner og hvertfall ikke når det ikke er positivt ladet eller det går på det åvære sexy

-å ikke flørte eller hva de tror de gjør når de kommer med kommentarer i den retningen i totalt upassende settinger, som bl a i jobbsetting. Ikke flørt med meg når jeg er på jobb!!

- ikke flørt med vesentlig yngre kvinner, de fleste yngre opplever det ubehagelig! 

- IKKE ta på kvinner "bare for gøy"!!! Jeg opplevde bl a på Kiel-båten å bli tatt på rumpa av en fremmed mann, riktignok full, da jeg gikk i promenade-gaten der med datteren min

Anonymkode: 42fae...6a6

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...