Gå til innhold

Hjelp!! Vitnemål som privatist?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor finner jeg vitnemål/kompetansebevis når jeg har tatt fag som privatist? Har fått karakterer men det har ikke kommet automatisk på Samordna. Når jeg googler finner jeg en side hos fylkeskommunen der jeg kan bestille, men det tar 3 uker, og det går jo ikke når jeg må ha lagt det inn på Samordna før 1. juli... Noen som vet? 

Er i Vestland. 

Anonymkode: 729e1...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tror du kan kontakte det lærestedet du gikk ved sist (om du har tatt andre fag på vgs, ikke bare alt som privatist), da det er de som har ansvar for å innrapportere karakterene dine til samordna. Det var i hvert fall sånn for noen år siden når jeg gjorde det i Oslo

Anonymkode: 5d9c6...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tror du kan kontakte det lærestedet du gikk ved sist (om du har tatt andre fag på vgs, ikke bare alt som privatist), da det er de som har ansvar for å innrapportere karakterene dine til samordna. Det var i hvert fall sånn for noen år siden når jeg gjorde det i Oslo

Anonymkode: 5d9c6...6de

Takk for svar, men jeg har tatt alt som privatist. Ingen tidligere læresteder. Får bestille fra fylkeskommunen sine sider, men kjenner jeg er kjempenervøs nå, det står at det sendes per post og i løpet av 3 uker - fristen er jo 1. juli! 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ring fylkeskommunen i morgen og hør med dem.

Anonymkode: b366a...a20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ring fylkeskommunen i morgen og hør med dem.

Anonymkode: b366a...a20

Ja jeg må nok det... Takk for svar! 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Prøvde å ringe fylkeskommunen i dag, men fikk ikke noe svar, bare at jeg må bestille... Er så stresset nå! Får ringe til saksbehandlende studiested i morgen.. 

Noen andre som har erfaring med dette? 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har erfaring. I fjor ringte jeg fylkeskommunen og da sendte de meg både på mail slik at jeg skulle få legge det inn i søknaden på samordna fortest mulig, og i tillegg fikk jeg kompetansebeviset pr post.

I år er det vgs/voksenopplæringa der jeg har fulgt timer/tatt eksamen som sender kompetansebeviset til oss. Vi skulle få det i god tid innen 1. juli.

Så ta kontakt med fylkeskommunen på mail og/eller tlf, og ta kontakt med vgs der du møtte opp og tok eksamen.

Anonymkode: 64c77...049

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er ikke noe å stresse med. Ring til din videregående skole. De har tilgang til nye kompetansebevis elektronisk og legger det inn på vitnemålet ditt. Tar et par dager så kommer det inn på samordna opptak :) Gjorde det i fjor og i 2021. Kompetansebevisene kommer ofte i posten etter fristen, men det går også bra - ta kontakt med lærestedet ditt og forklar at du venter på kompetansebevis og sender de så fort du får de.

Anonymkode: 02e55...177

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Meg over; hadde en eksamen som privatist som min vgs av en eller annen grunn ikke fikk tilgang til. Kompetansebeviset kom nesten i slutten av juni, men da hadde jeg allerede informert studiestedet om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har erfaring. I fjor ringte jeg fylkeskommunen og da sendte de meg både på mail slik at jeg skulle få legge det inn i søknaden på samordna fortest mulig, og i tillegg fikk jeg kompetansebeviset pr post.

I år er det vgs/voksenopplæringa der jeg har fulgt timer/tatt eksamen som sender kompetansebeviset til oss. Vi skulle få det i god tid innen 1. juli.

Så ta kontakt med fylkeskommunen på mail og/eller tlf, og ta kontakt med vgs der du møtte opp og tok eksamen.

Anonymkode: 64c77...049

Tusen takk! Jeg skal ringe fylkeskommunen igjen :) 

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er ikke noe å stresse med. Ring til din videregående skole. De har tilgang til nye kompetansebevis elektronisk og legger det inn på vitnemålet ditt. Tar et par dager så kommer det inn på samordna opptak :) Gjorde det i fjor og i 2021. Kompetansebevisene kommer ofte i posten etter fristen, men det går også bra - ta kontakt med lærestedet ditt og forklar at du venter på kompetansebevis og sender de så fort du får de.

Takk, men jeg har ikke gått på vanlig videregående skole, alt er som privatist… Men jeg skal høre med skolen jeg har tatt eksamen hos, hvis ikke fylkeskommunen kan hjelpe :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekket vitnemålsportalen.no om det kan ligge der?

Anonymkode: 76701...db3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekket vitnemålsportalen.no om det kan ligge der?

Anonymkode: 76701...db3

Lå ingenting der inne, men takk for forslag! 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel bare  å legge ved kompetansebeviset som PDF fil på Samordna opptak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
William_S skrev (8 timer siden):

Er vel bare  å legge ved kompetansebeviset som PDF fil på Samordna opptak?

Jeg har ikke fått kompetansebevis, det er det som er problemet. Har bestilt men det er tre ukers behandlingstid.. 

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

TS her! Jeg fikk tak i fylkeskommunen i dag og fikk tilsendt kompetansebevis via digipost :D Har lastet det opp på samordna opptak og nå er alt i orden!! Tenkte jeg skulle oppdatere her, i tilfelle noen andre lurer på det samme i fremtiden :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...