Perfume Skrevet 21. juni 2023 #1 Skrevet 21. juni 2023 Og jeg spør dette rett og slett fordi jeg ikke har kunnskap om dette og lurer på det. Jeg er dog imot at vi skal inn i EU, men helt hypotetisk : Hvis vi hadde innført Euro.. Hva hadde skjedd? Noen sa at alt ville bli dyrere for oss, men jeg klarte ikke få ut av personen hvorfor..? Så jeg lurer på dette? Noen som kan? 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #2 Skrevet 21. juni 2023 Nei, heller motsatt. Se bare på den danske krona versus den svenske. Danskene har bundet sin krone til euroen. Anonymkode: 6dfd5...90a 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #3 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, heller motsatt. Se bare på den danske krona versus den svenske. Danskene har bundet sin krone til euroen. Anonymkode: 6dfd5...90a Det er ikke snakk om å binde valutaen, men å innføre Euro. Spør folk i land som Tyskland hva som skjedde etter at man innførte Euro, og plutselig ble kaffekoppen på gaten i Berlin langt, langt dyrere enn da man betalte i tyske mark. Anonymkode: d2557...46a 6 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #4 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er ikke snakk om å binde valutaen, men å innføre Euro. Spør folk i land som Tyskland hva som skjedde etter at man innførte Euro, og plutselig ble kaffekoppen på gaten i Berlin langt, langt dyrere enn da man betalte i tyske mark. Anonymkode: d2557...46a En artikkel om dette: Euro led to price rises, says German minister https://www.theguardian.com/business/2002/may/13/theeuro.europeanunion Sitat Germany's finance minister has admitted for the first time that the introduction of euro notes and coins almost five months ago has led to significant price rises across the country and left consumers feeling they are carrying the burden of the transition to the new currency. Hans Eichel said that the cost of the changeover from marks to euros had been more expensive for the consumer than the government had expected, particularly in the areas of food and the service industries. Anonymkode: d2557...46a 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #5 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): En artikkel om dette: Euro led to price rises, says German minister https://www.theguardian.com/business/2002/may/13/theeuro.europeanunion Anonymkode: d2557...46a Mer fra artikkelen: Sitat According to its statistics, vegetables have increased in price since the start of 2002 by 18.3%, dairy products by 8%, bread by 4%, and restaurants by 3.9%. Other surveys have found that 80% of restaurants and bars have upped their prices by up to 30%. In some cases, products and services such as television sets and car parking have doubled in price. Så ting ble definitivt ikke billigere med Euro for den jevne tysker. Anonymkode: d2557...46a 1
Snok1 Skrevet 21. juni 2023 #6 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mer fra artikkelen: Så ting ble definitivt ikke billigere med Euro for den jevne tysker. Anonymkode: d2557...46a Dette er jo snart 30 år siden. At det ble en rask økning under overgangen betyr ikke at prisene i dag ville vært lavere med DM. Det vet vi rett og slett ikke. 3
900 Skrevet 21. juni 2023 #7 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Nei, heller motsatt. Se bare på den danske krona versus den svenske. Danskene har bundet sin krone til euroen. Anonymkode: 6dfd5...90a Din sild. EU er i resesjon Kjeltringene i Oslo vil bli dratt ut etter håret av det norske folk for tradisjonell kakstryking. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #8 Skrevet 21. juni 2023 Snok1 skrev (2 minutter siden): Dette er jo snart 30 år siden. At det ble en rask økning under overgangen betyr ikke at prisene i dag ville vært lavere med DM. Det vet vi rett og slett ikke. 21 år siden, for å være helt nøyaktig. Nei, vi vet ikke hva som hadde skjedd om man hadde fortsatt med DM, men ser man på utviklingen i Tyskland før Euroen, er det ingenting som tilsier så store prisøkninger ut av "ingenting", så dette blir rent hypotetisk. Anonymkode: d2557...46a 2
Boetica Skrevet 21. juni 2023 #9 Skrevet 21. juni 2023 Perfume skrev (5 timer siden): Og jeg spør dette rett og slett fordi jeg ikke har kunnskap om dette og lurer på det. Jeg er dog imot at vi skal inn i EU, men helt hypotetisk : Hvis vi hadde innført Euro.. Hva hadde skjedd? Noen sa at alt ville bli dyrere for oss, men jeg klarte ikke få ut av personen hvorfor..? Så jeg lurer på dette? Noen som kan? Den norske sentralbanken kan ikke selv lenger styre renta da. Vi må følge den europeiske sentralbanken. Renteregulering er et viktig virkemiddel for myndighetene. 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #10 Skrevet 21. juni 2023 Boetica skrev (1 minutt siden): Den norske sentralbanken kan ikke selv lenger styre renta da. Vi må følge den europeiske sentralbanken. Renteregulering er et viktig virkemiddel for myndighetene. Ja, idag er Euroen rekorddyr i forhold til norske kroner, men man glemmer hva som skjedde i Hellas etter krisen i 2008. Anonymkode: d2557...46a 3
Perfume Skrevet 21. juni 2023 Forfatter #11 Skrevet 21. juni 2023 Boetica skrev (5 minutter siden): Den norske sentralbanken kan ikke selv lenger styre renta da. Vi må følge den europeiske sentralbanken. Renteregulering er et viktig virkemiddel for myndighetene. Hva betyr det for oss da, har det noe med euroen å gjøre? Altså jeg er helt grønn på sånt 🙈
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #12 Skrevet 21. juni 2023 https://www.nettavisen.no/okonomi/slar-alarm-om-kronen-kan-bli-en-smertefull-hestekur/s/5-95-972333 Eneste løsningen hvis vi ønsker stabilitet og lav inflasjon er å innføre euro. Anonymkode: 6dfd5...90a 1
Boetica Skrevet 21. juni 2023 #13 Skrevet 21. juni 2023 (endret) Perfume skrev (3 minutter siden): Hva betyr det for oss da, har det noe med euroen å gjøre? Altså jeg er helt grønn på sånt 🙈 Myndighetene brukte styringsrenta under finanskrisen i 2008, slik at vi kom oss ganske uskadd ut av det, og det samme skjedde under pandemien. Derfor er det viktig at vi ikke blir prisgitt den europeiske sentralbanken, men at norske myndigheter kan styre dette selv. Endret 21. juni 2023 av Boetica 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #14 Skrevet 21. juni 2023 Perfume skrev (1 minutt siden): Hva betyr det for oss da, har det noe med euroen å gjøre? Altså jeg er helt grønn på sånt 🙈 Kort fortalt betyr det at akkurat som Norge idag blir overkjørt av ørten EØS-direktiver som kan ha mening i andre land, men ikke her i nord (som for eksempel forbudet mot glødepærer), blir man med Euro også sentralstyrt på det økonomiske plan. Anonymkode: d2557...46a 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #15 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kort fortalt betyr det at akkurat som Norge idag blir overkjørt av ørten EØS-direktiver som kan ha mening i andre land, men ikke her i nord (som for eksempel forbudet mot glødepærer), blir man med Euro også sentralstyrt på det økonomiske plan. Anonymkode: d2557...46a Det ante meg at det var nei til EU som var på krigsstien i tråden her ja. Ingenting fornuftig fra den kanten, med andre ord... Anonymkode: 6dfd5...90a 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #16 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det ante meg at det var nei til EU som var på krigsstien i tråden her ja. Ingenting fornuftig fra den kanten, med andre ord... Anonymkode: 6dfd5...90a Jeg er ikke Nei til EU-tilhenger selv om jeg stemte nei i 1994, men det er ikke vanskelig å se effekten av de mange EØS-direktivene som er blitt innført; hver gang man går inn på en norsk webside, og må krysse av for høyst irriterende cookies-spørsmål, merker man dette. Anonymkode: d2557...46a 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #17 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): https://www.nettavisen.no/okonomi/slar-alarm-om-kronen-kan-bli-en-smertefull-hestekur/s/5-95-972333 Eneste løsningen hvis vi ønsker stabilitet og lav inflasjon er å innføre euro. Anonymkode: 6dfd5...90a Når selv ikke EU-tilhengerne Unge Høyre ønsker Euro, sier det litt: Sitat – I Unge Høyre mener vi det er viktig å ta vare på den nasjonale kontrollen. For det andre, som en sterk råvareprodusent, sikrer vi oss best med egen nasjonal valuta. Og ikke minst, så vil Oljefondet kunne «smøre» egen økonomi, også når kronekursen er svak. Anonymkode: d2557...46a 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #18 Skrevet 21. juni 2023 26 minutter siden, AnonymBruker said: https://www.nettavisen.no/okonomi/slar-alarm-om-kronen-kan-bli-en-smertefull-hestekur/s/5-95-972333 Eneste løsningen hvis vi ønsker stabilitet og lav inflasjon er å innføre euro. Anonymkode: 6dfd5...90a Tull. "Krisa" vi har nå er et resultat av dårlig politikk. Dårlig politikk er et resultat av et evneveikt folk. Anonymkode: 89b68...8bc 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #19 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Når selv ikke EU-tilhengerne Unge Høyre ønsker Euro, sier det litt: Anonymkode: d2557...46a Unge Høyre har så mange rare forslag, dette er et av dem. Anonymkode: 6dfd5...90a
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #20 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tull. "Krisa" vi har nå er et resultat av dårlig politikk. Dårlig politikk er et resultat av et evneveikt folk. Anonymkode: 89b68...8bc Nei. Anonymkode: 6dfd5...90a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå