Gå til innhold

Hvorfor blir man guilt tripped for å dra til syden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er student og jobber, og skal på den årlige sommerferien utenlands snart med samboer og barn. Ikke noe ekstravagant, og har satt av penger hver måned siden forrige ferie i fjor. Kjenner jeg begynner å bli mektig lei av alle skrekk-artiklene som publiseres om utenlandsferie. Nå fremstille man jo som nærmest dum hvis man velger å ta en uke i «Syden». Hvorfor?

- Kalddusj for nordmenn i syden 

- Skrekkhøst for nordmenn etter utenlandstur i sommer 

- Hold dere hjemme 

- Syden-sjokk for nordmenn 

- Frarådes på det sterkeste 

- Kronesjokk for nordmenn!!! 

- Sjokkdyr ferie i Syden

…Altså? Jeg er klar over at euroen er 12, og da tar man valg deretter og kanskje tilpasser ferien og valg i større grad enn tidligere. Begynner nesten å føle på reiseskam som man opplevde under Corona. 

Anonymkode: 82c2f...7c1

• Liker 8
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Snodig å ta sånn på vei av helt ubetydelige clickbait-artikler. Reis til syden du, ingen bryr seg

Anonymkode: 726c9...653

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Snodig å ta sånn på vei av helt ubetydelige clickbait-artikler. Reis til syden du, ingen bryr seg

Anonymkode: 726c9...653

Det går helt fint, det var satt litt på spissen. Jeg bare forstår ikke behovet til avisene til å krisemaksimere dette daglig 😅

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er student og jobber, og skal på den årlige sommerferien utenlands snart med samboer og barn. Ikke noe ekstravagant, og har satt av penger hver måned siden forrige ferie i fjor. Kjenner jeg begynner å bli mektig lei av alle skrekk-artiklene som publiseres om utenlandsferie. Nå fremstille man jo som nærmest dum hvis man velger å ta en uke i «Syden». Hvorfor?

- Hold dere hjemme 

- Sjokkdyr ferie i Syden

…Altså? Jeg er klar over at euroen er 12, og da tar man valg deretter og kanskje tilpasser ferien og valg i større grad enn tidligere. Begynner nesten å føle på reiseskam som man opplevde under Corona. 

Syns en uke blir altfor lite. Pleier alltid ta 2  eller mer 🩷 Forrige gang var jeg 6 uker, og neste gang skal jeg være 3. Men kan reise utenfor sesong når det er billigere hvis jeg vil ❤️

Anonymkode: 40331...f55

AnonymBruker
Skrevet

Les artiklene, selv om de er ganske agurkpreget. Å lese overskrifter i disse dager gir egentlig ingenting, det er bare "clickbait".

Kos deg på tur, det virker som du er klar over "farene", det øknomiske aspektet osv. så slike artikler er bare å ignorere.

Jeg har ikke reist til sydligere strøk siden før koronadriten, men før det var jeg årlig blant annet i Spania og Frankrike. Alltid gått fint, selv om standard på hoteller osv. selvfølgelig kan variere noe.

Anonymkode: 830fb...8c9

AnonymBruker
Skrevet

Og husk, "gladhistorier" er ikke det avisene selger basert på (tror de som skriver/styrer dem i hvert fall).

Så du ser bare den negative siden, si f.eks. en promille av alle sydenreiser, mens de 99,9% andre turene som sannsynligvis går helt fint blir det ikke laget noen artikkel om.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

- Hold dere hjemme 

- Sjokkdyr ferie i Syden

Vi har en verden som varmes opp pga co2 og du gjør ditt for å bidra. Og du er student? Hva studerer du, idioti? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi Agenda 2030, de som eier media skal forberede oss på 15 minutts byer, digital ID med innebygget lockdown, vi skal ikke lenger ha C02 kvote nok til å kunne reise til syden men holde oss pent innenfor 15 minutts byen.

Anonymkode: e705c...148

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
000VF000 skrev (1 minutt siden):

Vi har en verden som varmes opp pga co2 og du gjør ditt for å bidra. Og du er student? Hva studerer du, idioti? 

Og hen her beviste poenget mitt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Fordi Agenda 2030, de som eier media skal forberede oss på 15 minutts byer, digital ID med innebygget lockdown, vi skal ikke lenger ha C02 kvote nok til å kunne reise til syden men holde oss pent innenfor 15 minutts byen.

Paranoid much? :D

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei dessverre… du følger ikke med.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Naiv much? :)

Anonymkode: 88a44...b71

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Guilt tripped, faktisk. Og det klarte du ikke finne et norsk ord for? 

Anonymkode: 62d9f...35f

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei dessverre… du følger ikke med.

På Alex Jones, Joe Rogan, Andrew Tate?

Hvor langt nede på idiotskalaen snakker vi her?

AnonymBruker
AnonymBruker
Skrevet
000VF000 skrev (1 minutt siden):

På Alex Jones, Joe Rogan, Andrew Tate?

Hvor langt nede på idiotskalaen snakker vi her?

Har ikke hørt på noen av disse.. 

AnonymBruker
Skrevet

TS, her er greia:

Du virker som en oppegående person som har spart opp penger og som har kontroll på økonomien din. Disse artiklene er ikke lagd for å treffe slike som deg. De er laget for å "guilt trippe" folk som reiser på kreditt/med betalingsutsettelse, og som ødelegger fullstendig for seg selv.

Slik som disse f.eks: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ferie-er-det-siste-du-bor-prioritere/15831426/

Så reis med god samvittighet, du. Og ikke føl på noen skam eller dårlig samvittighet for noe du har spart opp til og gledet deg til. God tur!

Anonymkode: 8918e...177

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

- Hold dere hjemme 

- Sjokkdyr ferie i Syden

Ingenting å bry seg om. 
Vi reiser utenlands hvert år, er nå på en treukers i Sør-Europa. Vi har hus og leiligheter her som skal sees til (både til langtidsutleie og  turister) så det er ferie/jobb. 
Vi er klar over valutakursen, og dette gjenspeiler seg i mindre shopping, og flere middager hjemme enn ute. 
Turen er bestilt og betalt for lenge siden, og ingenting blir kjøpt på kreditt. 
Så lenge man er fornuftig og ikke bruker penger man ikke har, går det helt fint å reise både innenlands og utenlands.

Anonymkode: 38964...9b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
000VF000 skrev (20 timer siden):

Hva i all verden, hvordan kan du snakke slik til folk? Selv om dette er et anonymt diskusjonsforum er det fint å vise litt folkeskikk.

Anonymkode: 33228...7bd

• Liker 2
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

- Hold dere hjemme 

- Sjokkdyr ferie i Syden

Enig med deg.

Man får ta litt grep på ferien også hvis man trenger. Kan lage lunsj på rommet, eller droppe dyre drinker. Må man dra på dyre utflukter på feriestedet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...