AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #1 Skrevet 21. juni 2023 Jeg har behov for rundt 100.000 kroner nå, og vurderer å bestille meg et kredittkort. Ser at noen har 45-50 dager med rentefri periode. Dette er litt kort tid for å betale ned hele beløpet. Kan jeg bestille to ulike kredittkort med beløpsgrense på 100.000 og dermed ha 90-100 dager rentefri periode totalt dersom jeg fører over penger fra det ene kortet til det andre ved utløp av perioden? Har ingen erfaring med kredittkort så usikker på hvordan det fungerer i praksis. Anonymkode: 34f3d...c92
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #2 Skrevet 21. juni 2023 Du høres ikke ut som en smart person akkurat. Svaret er nei, det er noe av det dummeste du gjør. Anonymkode: 323a2...9b9 2 1
Fant80 Skrevet 21. juni 2023 #3 Skrevet 21. juni 2023 Du skal være 100 prosent sikker på at du klarer å betale dette ned i satt periode da. Men sannheten er jo at du ikke har penger nå. Du vet ikke hva som skjer i framtiden. Greit nok å ha kredittkort,men de fleste som har dette - og mestrer ha det har en stabil økonomi. Virker ikke som du har alt på stell. Siden du er i nøden for 100k raske. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #4 Skrevet 21. juni 2023 Ble litt usikker på hva du mente, men kredittkort gjeld for å betale annen gjeld er som å tisse i buksa for å holde varmen. Om det står om livet, så gjør det du må, men gjør det ikke det så ville jeg ikke gjort det 😊 Anonymkode: 6e232...bed 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #5 Skrevet 21. juni 2023 Da har du lånt 200 k til typ 40 % rente. Kjempe ulurt. Hvorfor har du et behov for 100 k nå? Her har du noen potensielle løsninger : - Forskudd på lønn/feriepenger? - sparepenger? - salg av eiendeler? - privat lån - revurdere behovet for 100 k Anonymkode: 912e6...078 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #6 Skrevet 21. juni 2023 Fant80 skrev (1 minutt siden): Du skal være 100 prosent sikker på at du klarer å betale dette ned i satt periode da. Men sannheten er jo at du ikke har penger nå. Du vet ikke hva som skjer i framtiden. Greit nok å ha kredittkort,men de fleste som har dette - og mestrer ha det har en stabil økonomi. Virker ikke som du har alt på stell. Siden du er i nøden for 100k raske. Eneste jeg ønsker er å unngå renter på et kortsiktig lån, og lurer på om dette kan være en løsning for å unngå dette. Jeg har over en lenger periode spart 30.000 i måneden for å investere i noe. Men nå er investeringene fremskyndet og jeg mangler 100.000 (selve investeringen skulle egentlig skje i slutten av året). Så hele "spareplanen" er ødelagt med hensyn til tidsperiode. Er i utgangspunktet skeptisk til kredittkort og har aldri hatt behov for det. Anonymkode: 34f3d...c92
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #7 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eneste jeg ønsker er å unngå renter på et kortsiktig lån, og lurer på om dette kan være en løsning for å unngå dette. Jeg har over en lenger periode spart 30.000 i måneden for å investere i noe. Men nå er investeringene fremskyndet og jeg mangler 100.000 (selve investeringen skulle egentlig skje i slutten av året). Så hele "spareplanen" er ødelagt med hensyn til tidsperiode. Er i utgangspunktet skeptisk til kredittkort og har aldri hatt behov for det. Anonymkode: 34f3d...c92 Kredittkort er ikke løsningen i da. Anonymkode: 912e6...078 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #8 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kredittkort er ikke løsningen i da. Anonymkode: 912e6...078 Hva er den beste løsningen da? Og fint dersom du forklarer hvorfor kredittkort er en uegnet løsning. Anonymkode: 34f3d...c92
Antiviruset Skrevet 21. juni 2023 #9 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har behov for rundt 100.000 kroner nå, og vurderer å bestille meg et kredittkort. Ser at noen har 45-50 dager med rentefri periode. Dette er litt kort tid for å betale ned hele beløpet. Kan jeg bestille to ulike kredittkort med beløpsgrense på 100.000 og dermed ha 90-100 dager rentefri periode totalt dersom jeg fører over penger fra det ene kortet til det andre ved utløp av perioden? Har ingen erfaring med kredittkort så usikker på hvordan det fungerer i praksis. Anonymkode: 34f3d...c92 Høres ut som en veldig dårlig ide! Du tenker å låne 100.000 kroner på kredittkort. Så betale dette lånet med et annet kredittkort. Du skylder fremdeles 100.000 kroner. Slik kan du utsette regningen ja, men du skylder fremdeles 100.000 kroner. Og skjærer det seg her for deg ? Vi snakker om rente opp mot 20%. Har du masse penger innkommende fremover kan du vurdere det, om ikke? Skygg unna så det holder! Kredittkort er for de som har penger, ønsker sikker betaling med forsikring og vet at de kan betale regningen før renter begynner å løpe. For alle andre skygg langt unna. Det krever at man har en økonomisk kontroll. For alle andre ender det aldri godt og kan være starten på en gjeldsfelle uten like. 1
Million Skrevet 21. juni 2023 #10 Skrevet 21. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jeg har behov for rundt 100.000 kroner nå, og vurderer å bestille meg et kredittkort. Ser at noen har 45-50 dager med rentefri periode. Dette er litt kort tid for å betale ned hele beløpet. Kan jeg bestille to ulike kredittkort med beløpsgrense på 100.000 og dermed ha 90-100 dager rentefri periode totalt dersom jeg fører over penger fra det ene kortet til det andre ved utløp av perioden? Har ingen erfaring med kredittkort så usikker på hvordan det fungerer i praksis. Anonymkode: 34f3d...c92 Dette ble tatt opp på Luksusfellen en gang, og de kalte den typen "kredittkort-triksing" en "klassisk felle" mener jeg å huske. Var en ung mannlig deltaker som hadde forsøkt seg på det, og det gikk selvfølgelig galt. Mange har forsøkt det samme og oppdaget at det løper renter likevel - fordi: Fører du over penger/kontanter fra et kredittkort til bankkonto eller betaler regninger med det, regnes dette som kontantuttak, og da begynner som regel rentene å løpe samme dag. Det er ikke rentefri periode på kontantuttak de aller fleste kredittkort, som det er med varekjøp (de er rentefrie i opptil 40-50 dager). Mulig det finnes et kredittkort på markedet som har rentefrie kontantuttak, men jeg har aldri vært borti et. For eksempel står dette hos DNB om smart kortbruk og deres Mastercard; "Husk at når du overfører penger fra kredittkortet til din konto, vil det påløpe renter fra dag en. Du vil også få et gebyr på kontantuttak på kredittkortet." Endret 21. juni 2023 av Million la til noe 4 1
A-hunter Skrevet 21. juni 2023 #11 Skrevet 21. juni 2023 Å betale en regning med kredittkort regnes som kontantuttak og renteberegnes fra dag 1. Det er kun varekjøp som er rentefritt frem til forfall. Så du kan ikke betale ned kredittgjeld med et nytt kredittkort for å forlenge rentefri periode. 3
Antiviruset Skrevet 21. juni 2023 #12 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva er den beste løsningen da? Og fint dersom du forklarer hvorfor kredittkort er en uegnet løsning. Anonymkode: 34f3d...c92 Den beste løsningen er at du faktisk skaffer de 100.000 kronene før du bruker de. Kredittkort er en totalt uegnet løsning for de som ikke har midler til å betale dette her innen rentene begynner å løpe! For de er helt ekstremt høye. Dette er et lån, og uten at du har en gjennomtenkt løsning for hvordan det skal betales uten at rentene begynner å løpe ? Da ender dette i forferdelse! vi snakker om skyhøye renter som gjør at du raskt opparbeider deg en skyhøy gjeld om du ikke kan betale inn dette lånet som kreditt gjeld faktisk er.
Macro Skrevet 21. juni 2023 #13 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er den beste løsningen da? Og fint dersom du forklarer hvorfor kredittkort er en uegnet løsning. Anonymkode: 34f3d...c92 Å bruke penger man ikke har er aldri en god løsning. Derfor er kredit dumt.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #14 Skrevet 21. juni 2023 Million skrev (5 minutter siden): Dette ble tatt opp på Luksusfellen en gang, og de kalte den typen "kredittkort-triksing" en "klassisk felle" mener jeg å huske. Var en ung mannlig deltaker som hadde forsøkt seg på det, og det gikk selvfølgelig galt. Fører du over penger/kontanter fra et kredittkort til bankkonto, regnes dette som kontantuttak, og da begynner som regel rentene å løpe samme dag. Det er ikke rentefri periode på kontantuttak de aller fleste kredittkort, som det er med varekjøp (de er rentefrie i opptil 40-50 dager). Mulig det finnes et kredittkort på markedet som har rentefrie kontantuttak, men jeg har aldri vært borti et. For eksempel står dette hos DNB om smart kortbruk og deres Mastercard; "Husk at når du overfører penger fra kredittkortet til din konto, vil det påløpe renter fra dag en. Du vil også få et gebyr på kontantuttak på kredittkortet." Dette var nyttig info, at det er kun rentefritt ved varekjøp. Da løser kredittkort ingenting. Jeg har ingen betenkeligheter med at jeg får betalt ned lånebeløpet innen 3 måneder. Og har allerede opparbeidet meg 400.000 til denne investeringen (jeg har regelmessig satt av 30.000 hver måned til denne investeringen), men mangler 100.000 siden investeringstidspunktet er fremskyndet. Mulig jeg kan høre med banken om et kortsiktig lån, men tipper at renten vil være temmelig høy der også. Anonymkode: 34f3d...c92
Sofakona Skrevet 21. juni 2023 #15 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Dette var nyttig info, at det er kun rentefritt ved varekjøp. Da løser kredittkort ingenting. Jeg har ingen betenkeligheter med at jeg får betalt ned lånebeløpet innen 3 måneder. Og har allerede opparbeidet meg 400.000 til denne investeringen (jeg har regelmessig satt av 30.000 hver måned til denne investeringen), men mangler 100.000 siden investeringstidspunktet er fremskyndet. Mulig jeg kan høre med banken om et kortsiktig lån, men tipper at renten vil være temmelig høy der også. Anonymkode: 34f3d...c92 Så du er 100 prosent sikker på at om du setter inn 100 000 sp vil du i løpet av 2 mnd få 400.000? Så når du har betalte de 100 000 sp sitter du egentlig igjen med 300.000 kroner ..
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #16 Skrevet 21. juni 2023 Sofakona skrev (14 minutter siden): Så du er 100 prosent sikker på at om du setter inn 100 000 sp vil du i løpet av 2 mnd få 400.000? Så når du har betalte de 100 000 sp sitter du egentlig igjen med 300.000 kroner .. Mulig jeg formulerte meg utydelig. Jeg har allerede spart opp 400.000 kr, men mangler 100.000 kr (jeg skal investere totalt 500.000). De 400.000 har jeg spart ved å sette av 30.000 kroner fra lønnen min månedlig. Jeg har egentlig rom for å spare noe mer (har utbetalt 60.000 i måneden netto, og rundt 20.000 i faste utgifter). Investeringen skulle egentlig gjennomføres i desember. Jeg har fått tilbud om å kjøpe en eierandel fra en som skal pensjonere seg i firmaet jeg arbeider i, dette har jeg vist lenge og derfor spart. Men han hadde i utgangspunktet tenkt å pensjonere seg i desember, men nå ble det dessverre fremskyndet. Så jeg trenger å skaffe 100.000 til midten av juli. Dersom jeg ikke kjøper andelen går "min andel" automatisk til en annen som har fått samme tilbud som meg (vi deler pensjonisten sin andel 50%). Jeg spurte om jeg kunne låne fra firmaet, men det kunne jeg ikke siden det var "på kanten av loven" når det gjaldt aksjonærkjøp. Tror jeg skal snakke med banken min i morgen, jeg får sikkert et kortsiktig lån. Men jeg hadde håpt jeg skulle finne noe rentefritt eller med en gunstig rente. Anonymkode: 34f3d...c92
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #17 Skrevet 21. juni 2023 Et godt forbrukslån vil nok være bedre, det trenger ikke nødvendigvis være kredittkortrenter. Særlig om du har sikkerhet på lånet. Anonymkode: 02b0f...308
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #18 Skrevet 21. juni 2023 Veldig viktig det poenget med at de aller fleste kredittkort gir renter fra dag en ved kontantuttak eller betaling av regninger, overføring av penger til konto ol. Anonymkode: 02b0f...308
omnitron Skrevet 21. juni 2023 #19 Skrevet 21. juni 2023 Her ville jeg gitt beng i om må betale en måned eller to med renter på 100k. Gevinsten ved investeringen høres langt høyere ut enn risikoen med 100k i kredittlån.
Million Skrevet 21. juni 2023 #20 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Veldig viktig det poenget med at de aller fleste kredittkort gir renter fra dag en ved kontantuttak eller betaling av regninger, overføring av penger til konto ol. Anonymkode: 02b0f...308 Motsatt mener du vel? De GIR vel ikke renter. De TAR renter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå