AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #1 Skrevet 21. juni 2023 Det er så mange hensyn å ta når man vurderer om man skal ta ut ulønnet foreldrepermisjon eller ikke. jeg jobber i et lite team, hvor mine kollegaer får mer arbeid når jeg ikke er til stede. Er det dårlig gjort å ta ulønnet permisjon når man ikke trenger det mtp barnehageplass? Karrieremuligheter innad i organisasjonen blir påvirket når man velger å være lenger borte fra jobb. Jeg jobber i en mannsdominert industri hvor det sikkert kan bli sett ned på ved å ta ekstra permisjon. Snakker her 4-5 måneder ulønnet. Hvilke vurderinger gjorde dere hvis dere har vurdert å ta ut ulønnet foreldrepermisjon? Anonymkode: 3d4f4...2a4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #2 Skrevet 21. juni 2023 Jeg ville passet på at jeg ikke mister sykepengergrunnlag. Reglene kan jeg dessverre ikke, men mange brenner seg på dette. Hvorfor får alle vite at permisjonen din er unødvendig? Anonymkode: 4f6b7...674
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #3 Skrevet 21. juni 2023 Jeg har tatt ulønnet permisjon i ett år. Tid med barnet mitt har høyere verdi for meg enn alt det andre. Anonymkode: 07d34...416 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #4 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det er så mange hensyn å ta når man vurderer om man skal ta ut ulønnet foreldrepermisjon eller ikke. jeg jobber i et lite team, hvor mine kollegaer får mer arbeid når jeg ikke er til stede. Er det dårlig gjort å ta ulønnet permisjon når man ikke trenger det mtp barnehageplass? Karrieremuligheter innad i organisasjonen blir påvirket når man velger å være lenger borte fra jobb. Jeg jobber i en mannsdominert industri hvor det sikkert kan bli sett ned på ved å ta ekstra permisjon. Snakker her 4-5 måneder ulønnet. Hvilke vurderinger gjorde dere hvis dere har vurdert å ta ut ulønnet foreldrepermisjon? Anonymkode: 3d4f4...2a4 Hva er viktigst for deg? Det er jo det eneste som kan danne grunnlag for valget ditt. Anonymkode: 24c05...cc1 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #5 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva er viktigst for deg? Det er jo det eneste som kan danne grunnlag for valget ditt. Anonymkode: 24c05...cc1 Jeg ønsker å ta de 4-5 mnd ulønnet, men føler press fra arbeidsgiver at det blir sett ned på dessverre Anonymkode: 3d4f4...2a4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #6 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ønsker å ta de 4-5 mnd ulønnet, men føler press fra arbeidsgiver at det blir sett ned på dessverre Anonymkode: 3d4f4...2a4 Da tar du 4-5 mnd ulønnet. Det er det du ønsker. Om de ser ned på det, så er det slik, men det skal du ikke tenke på eller føle deg presset til å velge bort. Hvor lenge er det til den ulønnede permisjonen? Anonymkode: 24c05...cc1 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #7 Skrevet 21. juni 2023 Det er en stund siden, men vi valgte å begge jobbe 60%. Siden vi begge hadde fleksible arbeidsgivere, kunne jobbe noen lange dager, ammefri, litt hjemmekontor osv fungerte det godt. Begge fikke litt mer tid hjemme før vi fikk barnehage. Hensynet til kolleger synes jeg ikke var viktig, mer et problem veg plutselig korttidsfravær. For oss var det viktig å være tilknyttet arbeidsplassen, mulighet for interessante prosjekter etc viktig. Vi gjorde derfor også noen endringer i arbeidstid i perioden. Anonymkode: 63d63...745 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #8 Skrevet 21. juni 2023 Trenger de å vite om det da? Kan du ikke bare si at dere har barnehageplass fra den datoen ? Selvom du betaler for plassen så behøver du ikke legge ut om at dere har plass… Anonymkode: df404...76c
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #9 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Da tar du 4-5 mnd ulønnet. Det er det du ønsker. Om de ser ned på det, så er det slik, men det skal du ikke tenke på eller føle deg presset til å velge bort. Hvor lenge er det til den ulønnede permisjonen? Anonymkode: 24c05...cc1 Ja jeg er enig i det du sier, må bare faktisk gjøre det! Det ville isåfall vært om 9mnd, og før den ulønnede permisjonen ville jeg jobbet 2mnd mens far har permisjon. Resten av fars permisjon ville vi tatt ferie sammen Anonymkode: 3d4f4...2a4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #10 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja jeg er enig i det du sier, må bare faktisk gjøre det! Det ville isåfall vært om 9mnd, og før den ulønnede permisjonen ville jeg jobbet 2mnd mens far har permisjon. Resten av fars permisjon ville vi tatt ferie sammen Anonymkode: 3d4f4...2a4 Du gjør det med hodet hevet. Det på jobb løser seg. Tenk på det som at noen må bryte normen! Hvis du føler ubehag ved å si sannheten, kan du som vedkommende over foreslår, si at dere ikke har fått plass, eller at det føles ikke riktig at barnet starter i barnehage når dere har planlagt. De trenger ingen utgreiing om hvorfor Anonymkode: 24c05...cc1 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #11 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er en stund siden, men vi valgte å begge jobbe 60%. Siden vi begge hadde fleksible arbeidsgivere, kunne jobbe noen lange dager, ammefri, litt hjemmekontor osv fungerte det godt. Begge fikke litt mer tid hjemme før vi fikk barnehage. Hensynet til kolleger synes jeg ikke var viktig, mer et problem veg plutselig korttidsfravær. For oss var det viktig å være tilknyttet arbeidsplassen, mulighet for interessante prosjekter etc viktig. Vi gjorde derfor også noen endringer i arbeidstid i perioden. Anonymkode: 63d63...745 Muligheten av interessante prosjekter/forfremmelse er også viktig for meg, og dette vil nok bli forskjøvet frem i tid dersom jeg tar ulønnet permisjon, dessverre. Anonymkode: 3d4f4...2a4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #12 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Trenger de å vite om det da? Kan du ikke bare si at dere har barnehageplass fra den datoen ? Selvom du betaler for plassen så behøver du ikke legge ut om at dere har plass… Anonymkode: df404...76c Ja det er sant. Har en kollega som nok vil spørre og grave, men det får jeg bare være forberedt på isåfall! Anonymkode: 3d4f4...2a4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #13 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du gjør det med hodet hevet. Det på jobb løser seg. Tenk på det som at noen må bryte normen! Hvis du føler ubehag ved å si sannheten, kan du som vedkommende over foreslår, si at dere ikke har fått plass, eller at det føles ikke riktig at barnet starter i barnehage når dere har planlagt. De trenger ingen utgreiing om hvorfor Anonymkode: 24c05...cc1 Ja, helt enig, takk for råd ☺️ Anonymkode: 3d4f4...2a4 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #14 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Muligheten av interessante prosjekter/forfremmelse er også viktig for meg, og dette vil nok bli forskjøvet frem i tid dersom jeg tar ulønnet permisjon, dessverre. Anonymkode: 3d4f4...2a4 Det vil komme nye og spennende prosjekter! Anonymkode: 24c05...cc1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #15 Skrevet 21. juni 2023 Du må bare lære deg å drite i hva andre tenker og mener. Barnet kommer til å bli syk x antall ganger ila arbeidslivet ditt. Anonymkode: df404...76c 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #16 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du må bare lære deg å drite i hva andre tenker og mener. Barnet kommer til å bli syk x antall ganger ila arbeidslivet ditt. Anonymkode: df404...76c Ja du har nok rett i at jeg må lære meg det! Anonymkode: 3d4f4...2a4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #17 Skrevet 21. juni 2023 Jeg gikk tilbake til jobb med glede. Men det er meg, og du er deg. Du må gjøre det som passer best for deg og din familie, ikke bare tilpasse deg alle andre. Anonymkode: c73cf...57c 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #18 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Du må bare lære deg å drite i hva andre tenker og mener. Barnet kommer til å bli syk x antall ganger ila arbeidslivet ditt. Anonymkode: df404...76c Yes. Jeg måtte droppe et møte på kort varsel her om dagen fordi barnehagen ringte og bad meg hente. Det er ikke så mye å gjøre med. Anonymkode: f9619...f5e
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #19 Skrevet 22. juni 2023 Tok null hensyn til jobben. Jeg har rett til et familieliv, og det er min arbeidsgivers plikt å sørge for at det er nok folk på jobb til å gjøre jobben når jeg er i permisjon jeg har lovfestet rett til å ta. Jeg tok ikke noe ulønnet permisjon, av frykt for å miste rett på sykepenger, konsekvenser ved uførhet og langtidssykdom o.l. Vi sto uten bhg-plass i et halvt år etter permisjonen var slutt, med begge ungene.. Da jobbet jeg og mannen 50% hver i stedet for å ta ulønnet, så fordelte vi ulempene mellom oss. Anonymkode: 44cf8...05f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #20 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg ønsker å ta de 4-5 mnd ulønnet, men føler press fra arbeidsgiver at det blir sett ned på dessverre Anonymkode: 3d4f4...2a4 Kvinner som deg er årsaken til at andre kvinner får et problem når de skal søke jobber, da spesielt jobber innen mannsdominerte yrker. De blir diskriminert fordi de er, eller kan bli gravide. Hvis menn og kvinner hadde hatt like mye permisjon så hadde ikke dette vært et problem. Andre ting du må tenke på er pensjonsopptjening, du kommer til å henge etter i lønn, og ikke minst, som du også nevner selv, så blir det sett ned på av arbeidsgiver. Ikke at det skal være en årsak for å la være å ta den permisjonen, du har jo rett på den. Men ved evt nedbemanning så kan du være sikker på at det er lettere å finne en årsak til at du må forlate bedriften som en av de første. Arbeidsgiver blir usikker på deg, og lurer kanskje på hvor mange barn du skal ha og hvor mye du kommer til å bli borte. Jeg hadde ikke vurdert tanken engang om ulønnet permisjon. Er du alene, eller har du bare en mann som ikke tar ansvar på hjemmebane? Anonymkode: 23e84...4e9 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå