Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg forsøker bistå et familemedlem med å finne ut av en del arvespørsmål. 

Min ene besteforelder flyttet til Sverige for mange år siden og har statsborgerskap der. Nylig fikk hans biologiske barn her i Norge et brev fra skatteetaten om at besteforelder er død for over 1 år siden. Barna har ikke fått noe beskjed om dette før nå. 

Besteforelder giftet seg på nytt og kone nr 2 hadde et barn med seg inn i ekteskapet, det er uvisst om vedkommende er adoptert av besteforelder, og det ser ut som han har åpnet boet og det hele uten å varsle arvinger i Norge (som han var vel vitende om). Kona er død for flere år siden. 

Spørsmålet er hvor man går videre herifra? Kontakter man f.eks tingretten i Sverige og ber om skifteattest? Hvordan kan mine familiemedlemmer få innsyn i hva som eventuelt er i et arveoppgjør her? Hva må innhentes? 

Anonymkode: fd5c1...c4b

Videoannonse
Annonse
Gjest Adobyen
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hei

Jeg forsøker bistå et familemedlem med å finne ut av en del arvespørsmål. 

Min ene besteforelder flyttet til Sverige for mange år siden og har statsborgerskap der. Nylig fikk hans biologiske barn her i Norge et brev fra skatteetaten om at besteforelder er død for over 1 år siden. Barna har ikke fått noe beskjed om dette før nå. 

Besteforelder giftet seg på nytt og kone nr 2 hadde et barn med seg inn i ekteskapet, det er uvisst om vedkommende er adoptert av besteforelder, og det ser ut som han har åpnet boet og det hele uten å varsle arvinger i Norge (som han var vel vitende om). Kona er død for flere år siden. 

Spørsmålet er hvor man går videre herifra? Kontakter man f.eks tingretten i Sverige og ber om skifteattest? Hvordan kan mine familiemedlemmer få innsyn i hva som eventuelt er i et arveoppgjør her? Hva må innhentes? 

Anonymkode: fd5c1...c4b

Arveregler følger nok svensk lovgivning, og da er det kanskje best å kontakte en svensk advokat for å be om råd og fremgangsmåte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...