kose-overdose Skrevet 11. januar 2006 #1 Skrevet 11. januar 2006 (endret) Her sitter jeg i tre kvarter, registrerer meg, forfatter innlegg, og mens jeg holder på stenger moderator tråden. Synes moderator kunne latt være å stenge tråden, men ryddet unna personangrepene. Dette var mange ting til ettertanke her. Jeg Føler alle er ute etter meg. Snufs. Jeg føler også at jeg ikke kan være her fordi jeg har forbudte tanker som jeg blir stengt ute for å ha. Men kan jeg ikke ha sånne tanker om selvmord når det er sånne tanker jeg har. Og nettopp dagbok så kan man jo skrive tanker om selvmord fordi det er jo sånne tanker jeg har jo. De er jo en del av meg. Og en del av sykdommen min. Da føler jeg meg utstøtt fordi jeg ikke får lov til å skrive hvordan jeg har det. Men igjen. Jeg har ikke skrevet at jeg skal ta selvmord. Aldri skrevet det. Aldri. ← Hva med å begynne en dagbok hjemme i papirform, eller et annet sted på nettet, hvor du snakker om tankene rundt selvmord og død og slikt? Det kan være godt å få ut slike tanker, men de tankene kan du nok ikke skrive på KG sitt forum. Det er alltid noen tanker man har som ikke gjør seg godt overalt. Og nei, du har kanskje ikke sagt du skal ta selvmord, men det er alt pratet om det som førte til at dagboken din ble stengt. ← Hei alle sammen! Jeg har lest og småforfattet tulleinlegg på KG en liten stund nå, men når jeg leser om linnea, very victoria, selvmordspratet i dagboken hennes og Kvinneguidens reaksjon, fikk jeg lyst til å registrere meg å skrive noen ord (selv om jeg egentlig skal ha en eksamen i morgen ) Mange innlegg på kvinneguiden er ren utlevering av privatliv. Her diskuteres personlig seksualitet, sorg, ja til og med kreftsykdom, forfattet av folk som kanskje bare har et halvt år igjen å leve, toppen. At det også vil komme innlegg forfattet av folk som har psykiske karakteristika som ligger utenfor normalen, er da sikkert også logisk. At disse også utleverer privatlivet sitt er da heller ikke rart- andre syke får jo lov til å gjøre det? Her er jeg rett og slett uenig med Riahkath over, hvorfor skulle ikke folk fritt få lov til å diskutere sine egne følelser rundt psykisk sykdom når de kan gjøre det om rent somatiske tilfeller? Jeg er ingen ekspert, men hvis jeg gikk rundt med selvmordstanker og følte behov for å skrive det på kvinneguiden.no ville jeg ikke se på det som en hjelpende hånd når noen stengte bloggen min, og sa jeg kunne kontakte helsetjenesten. Når jeg har gått med en alvorlig forstyrrelse over lengre tid, er sannsynligheten stor for at den tanken har streifet meg allerede. Jeg ville bare oppfattet dette som at moderator sier "kyss meg i ræva." Rent juridisk har kvinneguiden sikkert full anledning til å si: kyss meg i ræva. Men nå tar jeg utgangspunkt i at moderator ikke har noe imot linnea per se, og da lurer jeg på om dette var veloverveid. Det kan selvfølgelig tenkes at det er jeg som tar feil her, og at kvinneguiden har utformet reglene også med tanke på sånne som linnea, snakket med psykologer/psykiatere/leger, evt er det sånne blant moderatorene her. I så fall beklager jeg hvis jeg tråkker noen på tærne. Sitatet er slettet. Trille (mod) Jeg er litt enig med Victoria i at selvmedlidenhet er dumt. En blir svært flink til å tenke på og trekke fram alt som er negativt- kanskje delvis i håp om å få trøst og forståelse hos andre. I hvert fall er det perioder hvor jeg har det sånn, og muligens har du også hatt det sånn, Victoria, siden du mener å kunne se selvmedlidenheten i det linnea skriver. Problemet er at en ofte ikke får trøst, og selv om en får det så tar de negative følelsene overhånd og setter igang en negativ spiral som kan få ekstreme utslag som f.eks selvmordstanker. Dette er følelser som alle kan få uavhengig om de er bortskjemte, sutrete eller usympatiske. Det er godt mulig at det er lettere å få slike følelser jo mer bortskjemt en er. Men jeg synes ikke det er så viktig- hovedsaken er at Linnea har et problem her, og da er det vel ikke så interessant om hun er bortskjemt eller ei. Jeg er bortskjemt, men har ingen problemer med å skaffe meg en blogg allikevel. Hvorfor skulle ikke folk kunne sutre i sin egen selvmedlidenhet i en blogg? Jeg lurer derfor litt på hvorfor du føler behov for å uttrykke deg så krasst om dette, Victoria, for jeg skjønner ikke helt hva du vil oppnå med det. (selv om jeg kan gjette) Endret 11. januar 2006 av Trille
Gjest Bellatrix Skrevet 11. januar 2006 #2 Skrevet 11. januar 2006 Mange innlegg på kvinneguiden er ren utlevering av privatliv. Her diskuteres personlig seksualitet, sorg, ja til og med kreftsykdom, forfattet av folk som kanskje bare har et halvt år igjen å leve, toppen. At det også vil komme innlegg forfattet av folk som har psykiske karakteristika som ligger utenfor normalen, er da sikkert også logisk. At disse også utleverer privatlivet sitt er da heller ikke rart- andre syke får jo lov til å gjøre det? Her er jeg rett og slett uenig med Riahkath over, hvorfor skulle ikke folk fritt få lov til å diskutere sine egne følelser rundt psykisk sykdom når de kan gjøre det om rent somatiske tilfeller? ← Om folk har kreft eller tenner på bleier, så risikerer de ikke å dø om noen skriver noe feil til de. Det gjør man når det er snakk om selvmordstanker. Det er er veldig liten grense for tanker og handling, og når tankene blir til handling vet ingen på forhånd. Ikke engang den som er syk selv.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #3 Skrevet 11. januar 2006 (endret) ...fordi det ikke er personens egen blogg, for å si det på den måten. H*n registrerer seg i et fora hvor eier og moderatorer står ansvarlig for innholdet her inne. Skulle h*n få svært negativ kritikk, eller velmenende, feilplasserte råd (som jeg mener er like ille, kall det gjerne dulling), er det foraets ledelse som står ansvarlig for alt som blir skrevet her inne. Konsekvensene av selvmordsprat på et fora med flere tusen deltagere, hvor ALT av respons kan komme, kan bli store. Ønsker noen å lufte selvmordstanker fritt, burde de gjøre på egen hjemmeside, hvor de selv står ansvarlige. Edit: skrev det litt mer generelt... Endret 11. januar 2006 av Phoenix
Gjest 1111 Skrevet 11. januar 2006 #4 Skrevet 11. januar 2006 Her er jeg rett og slett uenig med Riahkath over, hvorfor skulle ikke folk fritt få lov til å diskutere sine egne følelser rundt psykisk sykdom når de kan gjøre det om rent somatiske tilfeller? Her er det snakk om at KG ikke tillater å snakke om selvmord og da kommer jeg med et forslag om at hun kan skrive det en annen plass. Jeg har ikke tatt stilling til om jeg er for eller imot KG's regelverk i det hele tatt! Jeg kom med et forslag som kunne hjelpe henne, for jeg har selv vært i hennes situasjon, og det som hjalp meg var å skrive. Kan hun ikke skrive på KG så foreslår jeg et annet sted og det var alt fra meg. Jeg har aldri sagt noe om at folk ikke får lov til å diskutere sine egne følelser rundt psykisk sykdom, det gjør da jeg i hytt og pine selv (men ikke selvmord).
villemo69 Skrevet 11. januar 2006 #5 Skrevet 11. januar 2006 (endret) Jeg er helt sjokkert her Jeg har nå lest deler av reddelinas dagbok og jeg personlig fatter ikke hvorfor den ble stengt!!! Og den "medfølelsen" du du viser Rhiakath er forkastelig!!!! Jeg sliter selv med angst, men er heldig og har den noenlunde under kontroll og er heldigvis ikke like syk som reddelina er. Jeg har lest rundt i mange dagbøker her, der bla en fortalte at hun nesten ikke turte å kjøre bil en dag, fordi hun var redd hun skulle kjøre i fjellveggen fordi det ville være det enkleste pga sykdom!!! Hennes dagbok ble fyllt opp av omsorg, medmenneskelighet og omtanke. Reddelinnas blir stengt!!! Jeg skjønner argumentet til mod om at vi ikke har kunnskap nok til å hjelpe noen med store psykiske problemer, men av egen erfaring vet jeg også at hva noen skriver her inne ikke får noen til å ta livet av seg heller. Her snakker vi om et menneske med så stor sosialangst at hun rett og slett ikke tørr å ringe mental helse engang......(tydeligvis ikke, for dere ber henne ringe dit hele tiden) skjønner dere da hvor deilig det er for henne å kunne lufte tanker og følelser her inne??? Det er faktisk slike handlinger som å stenge dagboken hennes og stenge henne ute som kan være den siste lille dråpen......noen som har tenkt på det eller?? Reddelina, her er en god til deg fra meg. Jeg ønsker deg all mulig lykke til. Det er håp!!! Endret 11. januar 2006 av villemo69
Gjest vimse Skrevet 11. januar 2006 #6 Skrevet 11. januar 2006 Hviken erfaring du sitter inne med vet ikke jeg, men min erfaring tilsier at man skal være forsiktig med hva man slenger ut, i alle fall til mennesker man ikke kjenner.
Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2006 #7 Skrevet 11. januar 2006 Det er faktisk slike handlinger som å stenge dagboken hennes og stenge henne ute som kan være den siste lille dråpen......noen som har tenkt på det eller?? Reddelina, her er en god til deg fra meg. Jeg ønsker deg all mulig lykke til. Det er håp!!! ← DETTE var det første som slo meg også, og jeg ble livredd da jeg så hva de hadde gjort. Burde ikke denne ivrige moderatoren ha tatt en liten dialog med Linnea først? Jeg personlig har ikke sett på innleggene hennes som planer om selvmord, men som hun sier selv; tanker fordi hun er sliten av å være redd. Ikke ett sted har hun skrevet at hun vil ta livet av seg. Jeg synes faktisk dette er det verste moddene noensinne har gjort i dette forumet. Det kom vel forøvrig ikke som noen bombe at jeg mener det...
Gjest 1111 Skrevet 11. januar 2006 #8 Skrevet 11. januar 2006 Og den "medfølelsen" du du viser Rhiakath er forkastelig!!!! Hva er det nå jeg har sagt som er galt? Jeg gir henne et forslag for å hjelpe henne og etter det blir jeg kritisert i to innlegg her inne???
Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2006 #9 Skrevet 11. januar 2006 Riakhat - antakelig er det fordi man ikke ser ansiktsuttrykk og hører tonefall i det skrevne ord. Kanskje de oppfattet deg som litt "hard".
Gjest Bellatrix Skrevet 11. januar 2006 #10 Skrevet 11. januar 2006 (endret) DETTE var det første som slo meg også, og jeg ble livredd da jeg så hva de hadde gjort. ← Jeg ble også redd, men jeg hadde blitt mer redd om noen skrev negative ting til henne. Denne saken er kjempevanskelig fordi det å stenge dagboka kunne såre, noe det tydeligvis gjorde, men det å la den ligge kunne fått store følger det også. Endret 11. januar 2006 av Bellatrix
Gjest Bellatrix Skrevet 11. januar 2006 #11 Skrevet 11. januar 2006 Riakhat - antakelig er det fordi man ikke ser ansiktsuttrykk og hører tonefall i det skrevne ord. Kanskje de oppfattet deg som litt "hard". ← Det gjorde ikke jeg. Jeg oppfattet at Riakath ville gi råd.
Gjest vimse Skrevet 11. januar 2006 #12 Skrevet 11. januar 2006 Burde ikke denne ivrige moderatoren ha tatt en liten dialog med Linnea først? ← Hva vet vi om hva de har gjort? De har vel uansett ikke lov til å fortelle oss hva som er blitt gjort heller...
Gjest Bellatrix Skrevet 11. januar 2006 #13 Skrevet 11. januar 2006 Hva vet vi om hva de har gjort? De har vel uansett ikke lov til å fortelle oss hva som er blitt gjort heller... ← Vi vet ikke hva som ble gjort, men jeg regner med at Linnea i hvert fall fikk en pm.
Gjest 1111 Skrevet 11. januar 2006 #14 Skrevet 11. januar 2006 Det gjorde ikke jeg. Jeg oppfattet at Riakath ville gi råd. ← Takk Bellatrix. Det var nå bare det jeg har prøvd å gjøre også.
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #15 Skrevet 11. januar 2006 Nå har dere skrudd dette over på persondebatt igjen, følgelig kommer tråden til å stenges.
reddelinnea Skrevet 11. januar 2006 #16 Skrevet 11. januar 2006 Vi vet ikke hva som ble gjort, men jeg regner med at Linnea i hvert fall fikk en pm. ← Jeg fikk ikke vite noenting. Så det først da jeg skulle skrive i dagboka mi da den var et kryss der. Jeg fikk ingen pm først. Ingenting. Jeg er bare lei meg nå jeg. Lei meg. Krenka og såret. Det gjør så vondt inne i meg. Føler meg 100% utstøtt her inne. Snufs. Jeg gråter ennå jeg. Og har holdt på i flere timer. Unnskyld meg, Jeg er bare så sårbar og lei meg fordi jeg ikke ble godtatt her inne heller. Føler meg som et monster som ikke passer inn på kvinneguiden. Jeg vet snart ikke mer. Orker ikke.
Gjest Hege Skrevet 11. januar 2006 #18 Skrevet 11. januar 2006 Hmm..dette er en debatt om en bestemt sak og bruker, nettopp det jeg på ris og ros sa vi ikke ønsket. Må vi stenge denne tråden også, på grunn av persondebatt?
Loppefrø Skrevet 11. januar 2006 #19 Skrevet 11. januar 2006 DETTE var det første som slo meg også, og jeg ble livredd da jeg så hva de hadde gjort. Burde ikke denne ivrige moderatoren ha tatt en liten dialog med Linnea først? ← Vet du at det ikke ble gjort? Jeg sytnes det er veldig bra og helt riktig at selvmordstanker slettes. Det skrives her at dette kan være den siste lille dråpen for den som skriver innlegget. Vel, hvem av dere kan garantere at ikke et av svarene som kommer til trådstarter er den siste, lille dråpen? Hvem skal ta ansvar for det? Ingen? Bør det bare være sånn at alle kan diskutere slike ting, at syke personer kan sitte med et pilleglass foran seg og spørre her på KG "hva gjør jeg nå"? Og så er det opptill svarene h*n får om h*n skal bøtte innpå eller ei? Hvem skal vurdere hva trådstarter tåler å høre da? Så vidt jeg vet er det ikke fagfolk som står for modereringen her inne. Jeg syntes det står respekt av at man tar slike avgjørelser, selv om de tydeligvis ikke er populære. Mennesker som står på kanten av stupet er ikke noe man skal gamble med og gi råd til i øst og vest.
Gjest gjest1 Skrevet 11. januar 2006 #20 Skrevet 11. januar 2006 Hmm..dette er en debatt om en bestemt sak og bruker, nettopp det jeg på ris og ros sa vi ikke ønsket. Må vi stenge denne tråden også, på grunn av persondebatt? ← Hege, hvordan skal vi kunne diskutere denne saken om vi ikke kan nevne personen det gjelder? Dette er ikke en generell sak - det er en spesiell bruker, og vi er litt uenige om hvorvidt dette var måten å gjøre det på eller ikke. Kan den diskuteres på NOEN annen måte? Eller burde den kanskje ikke diskuteres i det hele tatt? LInnea sier selv hun føler seg knust og utstøtt fra enda et sted, og jeg synes det er helt for jævlig at den stakkars jenta skulle behøve å oppleve det. Jeg har lest dagboka hennes hele veien også, og ser ikke at hun har sagt hun vil ta livet av seg - noe hun selv sier at hun ikke har sagt heller - men at hun skulle ønske hun bare kunne sovne fordi hun er så sliten av å være så redd hele tiden. men vi oppfatter tydeligvis ting forskjellig.
Anbefalte innlegg