Gå til innhold

Hvordan unngå et "utvasket" utseende når man er 40+?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Fikk sjokk da jeg så meg selv i speilet i heisen på kjøpesenteret i dag. Jeg så bare så grå og "utvasket" ut, selv om jeg både sminker meg og kler meg i farger. Er begynt å få noen grå hårstrå her og der. Farger derfor håret. Likevel så jeg bare helt fargeløs ut. Er riktignok utrolig sliten som småbarnsmor i tidsklemma og sover lite og dårlig. Men likevel...

Noen som har noen triks på lager for å se litt friskere ut, med mer farge og glød i ansiktet?

Jeg er 44 år, mørk blond (farger det en nyanse mørkere), medium lys hud. 

Anonymkode: 3c6ca...66c

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør en frisør om tips til ny hårfarge? Kanskje en lysere, blondere farge vil friske opp utseendet ditt? 

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

sover lite og dårlig.

Gjør noe med dette!

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 41, småbarnsmor, og ser helt utvasket ut uten sminke 😛 

For meg hjelper leppestift veldig. Jeg er gyllenblond, med lys grønne øyne, og generelt lite farge. Leppene mine går omtrent i ett med fjeset mitt om jeg ikke bruker leppestift. Så litt farge på leppene gjør underverker for meg.

Bruker mascara, litt øyeskygge langs vippekanten oppe og nede, og leppestift, og det gjør underverker. 

Jeg går mye i svart og hvitt. Selv om mange sier man ser dratt og sliten ut i svart, føler jeg det motsatte for meg: jeg ser mer utvasket ut med farger nært ansiktet, enn med svart. 

Anonymkode: 3a6bf...1ce

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Mange damer på 40+ kler å bruke litt mer sminke enn de gjorde i sine yngre år.

Hva som fungerer for akkurat deg er vanskelig å si, men ofte er øyenbryn undervurdert. Kanskje kan du fikse øyenbrynene profesjonelt, farge og stelle dem? De understreker øynene og kan heve ansiktet mye.

En annen nevner leppestift, det har jeg også erfaring med. I 20-årene synes jeg leppestift ble for mye, men nå som jeg nærmer meg 40 synes jeg leppestift er fint. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Million skrev (3 minutter siden):

Spør en frisør om tips til ny hårfarge? Kanskje en lysere, blondere farge vil friske opp utseendet ditt? 

Har vært hos frisør og hun synes jeg ga et utrolig dårlig råd.

Jeg har tidligere stripet håret lysere, men synes nå en nyanse nær min naturlige farge er enklest å vedlikeholde med tanke på både ettervekst og de grå innimellom. Jeg har ikke masse grått men nok til at etterveksten får litt grå stenk om du skjønner. Hennes råd var å farge håret i en varm brun nyanse og la etterveksten være. Dette ble ikke noe pent i det hele tatt og gjorde at de grå bare ble enda mer synlige. Men mulig jeg striper det lyst igjen hjemme og går over med en blond glansvask. Det kan absolutt friske opp ja :) 

ts

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
kiloijdh skrev (4 minutter siden):

Gjør noe med dette!

Prøver men ikke lett :(

ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Liljerød skrev (1 minutt siden):

Hva som fungerer for akkurat deg er vanskelig å si, men ofte er øyenbryn undervurdert. Kanskje kan du fikse øyenbrynene profesjonelt, farge og stelle dem? De understreker øynene og kan heve ansiktet mye.

En annen nevner leppestift, det har jeg også erfaring med. I 20-årene synes jeg leppestift ble for mye, men nå som jeg nærmer meg 40 synes jeg leppestift er fint. 

Jeg bukte kun leppestift til fest før jeg ble småbarnsmor 😛 

Bruker også litt øyeskygge på brynene, faktisk, noe jeg også har begynt med etter at ungene kom. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er 41, småbarnsmor, og ser helt utvasket ut uten sminke 😛 

For meg hjelper leppestift veldig. Jeg er gyllenblond, med lys grønne øyne, og generelt lite farge. Leppene mine går omtrent i ett med fjeset mitt om jeg ikke bruker leppestift. Så litt farge på leppene gjør underverker for meg.

Bruker mascara, litt øyeskygge langs vippekanten oppe og nede, og leppestift, og det gjør underverker. 

Jeg går mye i svart og hvitt. Selv om mange sier man ser dratt og sliten ut i svart, føler jeg det motsatte for meg: jeg ser mer utvasket ut med farger nært ansiktet, enn med svart. 

Tusen takk for tips!

Jeg bruker stort sett leppestifter i nede farger, men kanskje det er på tide å prøve noe annet :) 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for tips!

Jeg bruker stort sett leppestifter i nede farger, men kanskje det er på tide å prøve noe annet :) 

ts

Jeg bruker litt sterke farger nå. Jeg har kald hudtone, og lilla og rosa-toner ser bedre ut på meg. Har en i plomme som ser smashing ut. Et tynt lag påført med pensel, så blir den ikke for intens til hverdags. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler meg mye mer fresh når jeg farger vipper og bryn (er blond). Men fargen varer bare ca 3 uker på vippene, så det er jo altfor dyrt å gjøre det så ofte som jeg trenger. Men jeg gjør det mai-august og slipper da å sminke meg noe særlig. Da syns jeg det er litt lettere å sminke meg mer om vinteren. 😛 

Anonymkode: f9b53...2d4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Liljerød skrev (2 minutter siden):

Enig i at øyenbryn har utrolig mye å si. Jeg farger øyenbrynene regelmessig og markerer dem hver morgen med Anastasia Brow wiz i fargen "medium Brown" og brynspudder. Mulig jeg burde velge en nyanse mørkere. I speilet hjemme på badet ser det ok ut. I speil ute i byen ser jeg nærmest usminket ut 😕 

ts

AnonymBruker
Skrevet

jeg er 36, så mulig jeg er ung men hva har 4 år å si. 

Jeg sover masse, og drikker masse vann, og spiser utrolig mye grønnsaker, jeg bruker solkrem hver dag i ansiktet, sommer og vinter.  Jeg lar alt grå hår vokse ut, jeg orker ikke farge det. Huden må ha søvn for å være finest mulig. 

Ellers er det jo bare moteting utover det. Jeg bruker lett farget BB cream, litt øyenskygge og mascara, aldri leppestift, jeg klarer ikke å ha det på. Jeg føler meg ikke utvasket.

Anonymkode: c0c6f...f12

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jeg er 36, så mulig jeg er ung men hva har 4 år å si. 

Jeg sover masse, og drikker masse vann, og spiser utrolig mye grønnsaker, jeg bruker solkrem hver dag i ansiktet, sommer og vinter.  Jeg lar alt grå hår vokse ut, jeg orker ikke farge det. Huden må ha søvn for å være finest mulig. 

Ellers er det jo bare moteting utover det. Jeg bruker lett farget BB cream, litt øyenskygge og mascara, aldri leppestift, jeg klarer ikke å ha det på. Jeg føler meg ikke utvasket.

Å sove masse er gjerne ikke noe man har mulighet til når man er småbarnsmor.. Noen heldige sjeler har sovebarn, flertallet har unger som våkner før fulene fiser.. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Å sove masse er gjerne ikke noe man har mulighet til når man er småbarnsmor.. Noen heldige sjeler har sovebarn, flertallet har unger som våkner før fulene fiser.. 

Ser den. Jeg har ikke barn så det er en problemstilling jeg ikke automatisk tar høyde for. 

Omplasser barna sånn at man får sovet? (jeg SPØKER slapp av haha) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nok søvn, sunt kosthold, lite stress, litt mosjon/trening, nok dagslys/sol, regelmessig skrubbing, vaske ansikt hver dag og god fuktighetskrem. 

Unngå produkter med hormonforstyrrende stoffer. Spis så rent som mulig. Gjør ting du elsker og gir deg glede, alene eller sammen med barna. 

Man vil både se og føle seg bedre 🥰 Skjønnhet kommer innenfra, det er virkelig ikke kødd 😅 Plei deg innenfra så slipper du dyre frisørtimer, masse sminke etc. Til gjengjeld får du flottere og mer fyldigere hår, bedre hud, klarere øynefarge, ser friskere ut, bedre negler, mer energi osv 😃

I mellomtiden, bruk litt browser og  rough (?). 

Anonymkode: 17c20...921

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ser den. Jeg har ikke barn så det er en problemstilling jeg ikke automatisk tar høyde for. 

Omplasser barna sånn at man får sovet? (jeg SPØKER slapp av haha) 

Hadde den muligheten fantes (midlertidig omplassering altså) hadde jeg hoppet på den umiddelbart. 

Jeg ser en dramatisk endring på både meg og mannens utseende fra før/etter barn. Som i at begge var helt rynkefrie og så friske og spretne ut, til å se helt herjet ut på bare et par måneder :P Vi spiser sunt og trener mye, så det er hovedsaklig søvn og bekymring og stress som er endringen. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Søvnkurs 😁 Det reddet oss. Eller hjelp av legen. Eldste våres har adhd og vi fikk tilslutt melatonin for hjelp til søvnen. Yngste gikk vi på søvnforstyrrelser med. 

Nok søvn er viktig for både barn og voksne (det vet jo alle, så det er ikke meningen å være belærende eller noe 🥰😅) og vi er så heldige i dag med så mange hjelpemidler. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser en dramatisk endring på både meg og mannens utseende fra før/etter barn. Som i at begge var helt rynkefrie og så friske og spretne ut, til å se helt herjet ut på bare et par måneder :P Vi spiser sunt og trener mye, så det er hovedsaklig søvn og bekymring og stress som er endringen. 

mhm.. er nok ikke så lett kan jeg tenke meg. 

Men søvnmangel pga små barn er jo en tidsbegrenset tilstand, så da må man jo bare ta de grepene man kan for å minimere skadene tenker jeg? 

Solkrem, bra kosthold, og en god hud-rutine. Jeg har minimal rutine så renser morgen og kveld, og bruker en god hudkrem. Legger litt ekstra penger i hudkremen min, men så er det også den eneste tingen jeg bruker mye penger på egentlig. (og den er egentlig ikke så dyr engang, bruker clinique moisture surge, den er ekstrem drøy i bruk. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Søvnkurs 😁 Det reddet oss. Eller hjelp av legen. Eldste våres har adhd og vi fikk tilslutt melatonin for hjelp til søvnen. Yngste gikk vi på søvnforstyrrelser med. 

Nok søvn er viktig for både barn og voksne (det vet jo alle, så det er ikke meningen å være belærende eller noe 🥰😅) og vi er så heldige i dag med så mange hjelpemidler. 

Søvnkurs, ikke søvnforstyrrelser 🤣🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...