Gå til innhold

Hygiene - Vasker du deg hver morgen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg begynner å tro/innse at jeg har vokst opp med en litt fraværende omsorg fra min alenemor. 
En av tingene jeg nå lurer på: hvor mye opplæring fikk dere i hygiene og hva har dere blitt oppdratt til at er vanlig når man er voksen? 
Så, helt ærlig: Vasker du deg hver morgen før jobb, er det vanlig?
Pusser du tennene virkelig hver kveld før du legger deg? Vaskes hendene når man kommer hjem fra sentrum/butikken?

Jeg må si at jeg kan innrømme at jeg tar lett på alle disse, og kjenner en underliggende «shit au, det går bra»-følelse, sikkert pga pppdragelse.  
hilsen jente/dame slutten i 20-årene

Anonymkode: b62f2...592

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pusser tenner og vasket hender om morgenen. Dusjer om kvelden. Er jeg veldig sliten ryker tannpussen en gang i blant. Vasker hendende etter butikken dersom jeg skal ta på mat/mennesker, men ikke alltid. 

Anonymkode: 7d53a...b0b

• Liker 2
Skrevet

Jeg vasker ikke kroppen om morgen nei. Vasker av og til fjeset om morgen, men har det ikke som en vane.

Pusser tennene stort sett hver eneste kveld. Før var jeg slappere på det, fikk 7 hull, og har nå blitt mye flinkere på å pusse, og bruke tanntråd-verktøy samt munnskyll 3-4 ganger i uken.

Jeg har blitt flinkere til å vaske hendene nå enn før, men det går på "følelsen" av å ha noe på hendene. Ikke noe jeg er lært opp til, eller fått etter pandemien. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker meg kun om morgenen om jeg har svettet mye om natten (og lagt merke til det). 

Jeg dusjer om kvelden. 

Jeg pusser tennene både morgen og kveld, ja, hver enetse dag, uten unntak. 

Vasker ikke alltid hendene i det jeg kommer inn døren, nei, om jeg ikke har vært et sted jeg føler meg spesielt skitten (gnukker som en gal etter å ha vært inni bhg....)

Anonymkode: c2977...99b

• Liker 1
Skrevet

Nå fikk du meg til å tenke etter. Hva lærte jeg hjemme? Pusser tenner hver morgen etter frokost og hver kveld før jeg legger meg. Dette lærte jeg hjemme. Har passert 50, og har fortsatt 0 hull. Lærte også meg hjemme å vaske meg hver dag. I voksen alder har jeg valgt å ta en rask dusj hver morgen, tar like lang tid som å vaske seg ved vasken. Lærte å vaske hender før alle måltid og etter dobesøk. 

Det eneste som var vanskelig var da jeg kom i puberteten. Jeg stinket svette da, og min mor forklarte aldri dette for meg. Jeg fikk bare kjeft for at jeg luktet. Men jeg fikk ellers god opplæring i god hygiene. I voksen alder tenker jeg at jeg ønsker det samme fra en mann. En som vasker hendene etter dobesøk, en som vasker seg daglig, og skifter undertøy daglig. 

Du må selvfølgelig bestemme selv hvordan du ønsker å være og ha det. Kanskje du ikke har lært disse tingene hjemme, men du er voksen nok til å bestemme selv i dag. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Den gangen jeg var i jobb, dusjet jeg hver eneste morgen før jeg dro på jobben. Pusset tenner morgen og kveld.

Husker egentlig ikke hvor gammel jeg var da jeg begynte med den daglige dusjingen, men tror det var i tenårene mens jeg bodde hjemme. Husker heller ikke hva mamma og pappa lærte meg (er 50+ nå).

Nå som jeg ikke jobber (uføretrygdet) dusjer jeg ikke lenger hver dag. Ingen som blir plaget av at jeg sitter her hjemme udusjet en dag eller to. Men hvis jeg skal noe, f.eks i butikken og det er gått noen dager siden jeg dusjet, så dusjer jeg alltid før jeg går ut blant folk. Hvis jeg skal møte venninner, få besøk, skal til legen eller tannlegen, alt mulig sånt som innebærer å være sosial eller omgås andre mennesker, så dusjer jeg først.

Jeg lærte min egen sønn å vaske hender etter toalettbesøk fra han var bitteliten. Han hylte og bar seg da han var tre år fordi han ville ikke vaske hender etter dobesøk (strengt tatt trengte han det heller ikke siden det var jeg som tørket han bak da osv, ikke han selv)  men for at han skulle lære VANEN å alltid vaske hender etter dobesøk, tvang jeg han til å vaske seg uansett.  

Nå er han voksen og flink til å vaske seg. Dusjer hver eneste dag uansett, selv de dagene han bare skal være hjemme, og han vasker hender støtt og stadig, mange ganger pr dag.  

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

K(27). Jeg dusjer hele meg hver morgen, eneste unntak er søndager jeg ikke forlater huset. Tannpuss hver morgen, kveld og av og til etter middag. Kan glemme det på kvelden en sjelden gang, men MÅ gjøre det på morgenen. Vasker ikke hendene spesifikt når jeg kommer fra butikken, men gjør det jevnlig gjennom dagen.

Anonymkode: 7b87a...5a8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vasker du deg hver morgen før jobb, er det vanlig?

- Nei. 

Pusser du tennene virkelig hver kveld før du legger deg?

-Ja uten unntak

Vaskes hendene når man kommer hjem fra sentrum/butikken?

-Ja

Anonymkode: 7f758...b73

• Liker 1
Skrevet

Dusjer omtrent hver kveld

Pusser tenner hver morgen og hver kveld

Vasker hender ofte

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg dusjer om morgenen de dagene jeg skal treffe folk, dvs de fleste av ukens dager. Pusser tennene hver eneste morgen og før leggetid, og skal jeg ut på noe på kveldstid pusser jeg tennene før jeg går også. Vasker alltid hender med en gang jeg kommer hjem, etter jeg har vært på do og før jeg skal lage mat. 

Anonymkode: 6fb32...688

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg vasker meg ikke hver morgen før jobb. Jeg prioriterer søvn så langt det lar seg gjøre. Jeg gjør det på kvelden istedenfor. 

Ja, pusser tennene morgen og kveld. 

Vasker hendene oftere enn folk flest, og alltid etter at jeg har vært ute i butikk eller lignende. 

Foreldrene min har vært veldig på angående tannpuss ettersom jeg gikk på astmamedisiner, så de var nøye på at jeg skylte munnen etter inntak av medisin og pusset tennene to ganger daglig slik at jeg fikk minst mulig hull. Angående vasking av kropp og hender har jeg nok bare gjort det de har gjort uten å få noe særlig opplæring. De har jo modellert slik mange foreldre gjør, også har jeg kopiert det de har gjort rett og slett. 

Anonymkode: c830f...010

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dusjer om kvelden eller morgenen om jeg skal på jobb/ut blant folk. Vasker meg sjelden ellers. Prøver å ikke dusje for ofte.

Vasker hendene etter behov, uansett etter dobesøk og ved matlaging og som regel når jeg har vært ute "blant folk".

Pusser tennene morgen og kveld uten unntak. Brukte for et par år siden rundt 30 000,- på rette opp nesten 20 års manglende munnhygiene og uteblitte tannlegebesøk. Har nå kronisk tannkjøttbetennelse (Paradentose), har fjernet 5 tenner og må til tannlege to ganger i året.

Anonymkode: db9be...86e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Moralen er: Puss tennene dine!

Anonymkode: db9be...86e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mamma (alenemor) var nøye med å lære meg god hygiene som barn. Vi dusjet hver dag, som regel på kvelden før vi la oss i sengen. Tannpuss HVER KVELD og morgen er en selvfølge, ingen av mine søsken har hatt hull eller problemer med tennene. Vi er alle generelt opptatt av god hygiene, god helse og rene hjem. Jeg blir skikkelig kvalm av å høre om mennesker som ikke pusser tennene sine minimum hver dag. Jeg jobber på sykehjem og ser jo tydelig hvordan munnen til et menneske ser ut etter en dag med spising før tannstell utføres. Jeg kunne aldri vært partner med et menneske som ikke passet på seg selv. 

Anonymkode: bcc96...cc8

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

- Nei, jeg vasker meg ikke konsekvent hver morgen, eller kveld for den saks skyld. Jeg vasker meg når jeg føler det trengs, og det er noen ganger daglig og andre ganger annenhver dag. Oftest blir det en dusj, andre ganger en kattevask. Håret vasker jeg kun ved behov - stort sett en gang i uken. 

- Jeg pusser i utgangspunktet tennene hver morgen og kveld. Unntaket er om jeg f.eks, våkner midt på natten etter å ha sovnet på sofaen. Da går jeg i halvsøvne inn for å legge meg i sengen, og driter i hele kveldsstellet - sminke som tannpuss.

- Nei jeg vasker ikke hendene konsekvent etter noe annet enn dobesøk og bleieskift. Ellers vasker jeg dem når jeg føler det trengs, noe som etter corona er blitt ganske ofte. Men er ikke av de som tenker at de må vaskes etter å ha vært på butikken en tur eller etter å ha klappet en hund. 

Ble oppdratt med minimum klutvask hver morgen, tannpuss morgen og kveld, og vaske hender før mat - men har likevel litt en "skitt'au" holdning til mye slik som deg. 

Anonymkode: 0bdbb...199

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mamma (alenemor) var nøye med å lære meg god hygiene som barn. Vi dusjet hver dag, som regel på kvelden før vi la oss i sengen. Tannpuss HVER KVELD og morgen er en selvfølge, ingen av mine søsken har hatt hull eller problemer med tennene. Vi er alle generelt opptatt av god hygiene, god helse og rene hjem. Jeg blir skikkelig kvalm av å høre om mennesker som ikke pusser tennene sine minimum hver dag. Jeg jobber på sykehjem og ser jo tydelig hvordan munnen til et menneske ser ut etter en dag med spising før tannstell utføres. Jeg kunne aldri vært partner med et menneske som ikke passet på seg selv. 

Og å vaske hendene etter butikken er en selvfølge. Også etter toalettbesøk. Og dersom moren din ikke lærte deg dette så kan du fint lære deg selv det. Vil du virkelig drasse med deg bakterier og skit fra andre mennesker inn i huset ditt og i maten din? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Må dusje hver dag ja ellers blir det lukt 😅

Anonymkode: 69300...632

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og å vaske hendene etter butikken er en selvfølge. Også etter toalettbesøk. Og dersom moren din ikke lærte deg dette så kan du fint lære deg selv det. Vil du virkelig drasse med deg bakterier og skit fra andre mennesker inn i huset ditt og i maten din? 

Bakterier er ikke farlig, en vil virkelig ikke ha det sterilt rundt seg. Normalt rent, ja-sterilt nei. Vaske hender etter toalett og før mat er jo lurt, men den evinnelige redd for å være skitten mange driver med har gått for langt. En stinker vanligvis ikke om en dusjer annenhver dag, det er bedre for både helse og miljø gitt at en ikke har tilbrakt dagen i et veldig skittent miljø

Anonymkode: 51c12...700

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg dusjer om morgenen de dagene jeg skal treffe folk, dvs de fleste av ukens dager. Pusser tennene hver eneste morgen og før leggetid, og skal jeg ut på noe på kveldstid pusser jeg tennene før jeg går også. Vasker alltid hender med en gang jeg kommer hjem, etter jeg har vært på do og før jeg skal lage mat. 

Anonymkode: 6fb32...688

Dette er det jeg er lært opp til å tenker på som normal hygiene

Anonymkode: 7b87a...5a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg står opp vasker jeg meg ikke annet enn i ansiktet, etter frokost pusser jeg tenner, men ikke alltid.

Om kvelden vasker jeg med klut og såpevann eller så dusjer jeg, og så pusser jeg tenner.

Anonymkode: c578c...cea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...