AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #1 Skrevet 21. juni 2023 Ferien står for døren, og jeg kjenner jeg gruer meg. Hun på 10 år skal være her hos far nesten hele sommeren, og hun gjør ingenting. Klær slenges hit og dit, det skiftes flere ganger for dagen, klarer knapt å smøre brødskiva og lages seg mat uten at vi står ved siden av, hygiene og dusjing må mases på og leker flyter. Nå vil både far og jeg gjerne høre hvilke regler deres 10åringer har, for vi er ikke helt enige i hva en 10åring bør kunne gjøre. Han mener jeg er veldig streng når jeg feks mener at hun bør kunne skjære opp og lage seg en brødskive. Eller tenne på en fyrstikk. Eller støvsuge gulvet på kjøkken og stue. Eller steke kjøttdeig til fredagstacoen. Hva gjør deres barn i den alderen? Anonymkode: cfed2...eb2 1
Yodas Skrevet 21. juni 2023 #2 Skrevet 21. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ferien står for døren, og jeg kjenner jeg gruer meg. Hun på 10 år skal være her hos far nesten hele sommeren, og hun gjør ingenting. Klær slenges hit og dit, det skiftes flere ganger for dagen, klarer knapt å smøre brødskiva og lages seg mat uten at vi står ved siden av, hygiene og dusjing må mases på og leker flyter. Nå vil både far og jeg gjerne høre hvilke regler deres 10åringer har, for vi er ikke helt enige i hva en 10åring bør kunne gjøre. Han mener jeg er veldig streng når jeg feks mener at hun bør kunne skjære opp og lage seg en brødskive. Eller tenne på en fyrstikk. Eller støvsuge gulvet på kjøkken og stue. Eller steke kjøttdeig til fredagstacoen. Hva gjør deres barn i den alderen? Anonymkode: cfed2...eb2 Et minimum er vel å rydde etter seg selv (altså ikke slenge klærne sine hit og dit) og å klare å skjære seg en brødskive. Lage middag sammen kan jo være en hyggelig aktivitet. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #3 Skrevet 21. juni 2023 Holder orden på eget rom. Lager seg lette måltider som brødmat, enkle supper osv. Legge klær i skittentøyskurv. Rydde vekk egne klær. Skifte sengetøy. Lage middag til familien en dag i uka. Har i en periode bakt mye sammen en venn, formkaker og boller. Bidrar med mange små oppgaver når vi spør. Anonymkode: 60394...683 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #4 Skrevet 21. juni 2023 10 åringer er jo ulike. Men lage seg brødskive og rydde opp etter seg. Har de ikke motorikk til å skjære brød så kan man ha ferdig oppskåret. Legge skittent tøy der det skal legges, være med på de vanlige huslige plikter etc etc. Alt må jo snakkes gjennom med barnet og påminner. F.eks klær - blir de ikke lagt der så blir de ikke vasket, så spør daglig om klærne er lagt der, samme pålegg og annet. Ikke gjør det for dem, men minn på og hent dem tilbake o. Det står igjen. Ikke gi flere oppgaver enn du gidder å følge opp. Legg til rette for mestring, gi valg: vil du vaske badet eller støvsuge? Kveldstell bør være rutine og styrt av voksne. Gjør det lett å lykkes. Anonymkode: 95f13...72b 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #5 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Holder orden på eget rom. Lager seg lette måltider som brødmat, enkle supper osv. Legge klær i skittentøyskurv. Rydde vekk egne klær. Skifte sengetøy. Lage middag til familien en dag i uka. Har i en periode bakt mye sammen en venn, formkaker og boller. Bidrar med mange små oppgaver når vi spør. Anonymkode: 60394...683 Baker hun selv og lager middag? Det har overhodet ikke vært noe hun her hadde kunnet gjøre! Har hatt henne med på baking, men hun går lei lenge før vi er ferdige. Som regel spør hun bare hva som skal ordnes, å så går hun. Anonymkode: cfed2...eb2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #6 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): 10 åringer er jo ulike. Men lage seg brødskive og rydde opp etter seg. Har de ikke motorikk til å skjære brød så kan man ha ferdig oppskåret. Legge skittent tøy der det skal legges, være med på de vanlige huslige plikter etc etc. Alt må jo snakkes gjennom med barnet og påminner. F.eks klær - blir de ikke lagt der så blir de ikke vasket, så spør daglig om klærne er lagt der, samme pålegg og annet. Ikke gjør det for dem, men minn på og hent dem tilbake o. Det står igjen. Ikke gi flere oppgaver enn du gidder å følge opp. Legg til rette for mestring, gi valg: vil du vaske badet eller støvsuge? Kveldstell bør være rutine og styrt av voksne. Gjør det lett å lykkes. Anonymkode: 95f13...72b Det er jo det vi har gjort mye av. Klær feks lar jeg bare ligge, og rommet hennes kan være helt forferdelig til tider. Det flyter av skitten klær. Så tar hun ett skippertak, å så er det på'n igjen. Skjæring av brødskive vil hun ikke prøve en gang, for hun vet faren stiller opp og ordner. Hvis han ikke gjør det, så tar hun knekkebrød. Kveldstell er greit, det er verre på morgenen. Da må vi være med for å være sikre på at hun vasker seg, kammer seg og går på do. Anonymkode: cfed2...eb2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #7 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Baker hun selv og lager middag? Det har overhodet ikke vært noe hun her hadde kunnet gjøre! Har hatt henne med på baking, men hun går lei lenge før vi er ferdige. Som regel spør hun bare hva som skal ordnes, å så går hun. Anonymkode: cfed2...eb2 Han lager middag en dag i uka. Det samme gjør søsknene. De lager gjerne noe sammen. De er alle vant til å delta i matlaging fra de er små, så 8-10 års alder har de kunnet bruke kokeplater og komfyr uten at vi er til stede. Men vi snakker om enkel matlaging, som sette på poteter, steke/varme fiskekaker etc. Anonymkode: 60394...683
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #8 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Baker hun selv og lager middag? Det har overhodet ikke vært noe hun her hadde kunnet gjøre! Har hatt henne med på baking, men hun går lei lenge før vi er ferdige. Som regel spør hun bare hva som skal ordnes, å så går hun. Anonymkode: cfed2...eb2 Jeg synes du høres litt i overkant negativt innstilt ut til henne - som sikkert også henger sammen med at du kun er stemor. Min ti år gamle gutt gjør stort sett de andre tingene som er nevnt her, ordner seg brødmat, yoghurt e.l selv, baker enkle kaker til selskaper, holder orden i egne ting og på eget rom, tømmer sekken for alt som skal ut (matboks etc), putter klær i skittentøyskurven, legger rent tøy tilbake i skapet osv. Alle normaltfungerende tiåringer kan greie disse tingene - men de må selvsagt læres til det (og helst fra de er veldig små) - og mye må gjentas og gjentas og minnes på 😅 Anonymkode: 14a2f...ff6 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #9 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ferien står for døren, og jeg kjenner jeg gruer meg. Hun på 10 år skal være her hos far nesten hele sommeren, og hun gjør ingenting. Klær slenges hit og dit, det skiftes flere ganger for dagen, klarer knapt å smøre brødskiva og lages seg mat uten at vi står ved siden av, hygiene og dusjing må mases på og leker flyter. Nå vil både far og jeg gjerne høre hvilke regler deres 10åringer har, for vi er ikke helt enige i hva en 10åring bør kunne gjøre. Han mener jeg er veldig streng når jeg feks mener at hun bør kunne skjære opp og lage seg en brødskive. Eller tenne på en fyrstikk. Eller støvsuge gulvet på kjøkken og stue. Eller steke kjøttdeig til fredagstacoen. Hva gjør deres barn i den alderen? Anonymkode: cfed2...eb2 Jeg synes du er streng. Min 9.5 åring klarer ikke skjære brød (surdeigbrød med veldig sprø skorpe, så rett og slett ikke sterk nok), men jeg skjærer opp på forhånd så da klarer hen selvsagt å smøre på selv. Men er ikke så ofte hen spiser alene, det er jo litt trist og stusselig… Kan hjelpe til med å lage middag, men det er ikke et krav, og det tar mer tid og blir mer rot og gris enn om jeg gjør det selv. Hvis du tenker det er investering i fremtiden til barnet er jo det en sak, men hvis tanken din er at du skal ha avlastning ved at ungen tar en del av jobben tror jeg du er helt på bærtur. Ungen støvsuger ikke, og setter ikke på vaskemaskin alene (jeg stoler ikke på sortering eller at ikke ull/silke ved en feil da vaskes på 60 grader, men går turer med hunden, og plukker da opp etter den, støvsuger rundt kattekassa, dekker på bordet før middag og rydder av sin egen tallerken og inn i mellom rydder av alt, legger på plass egne klær, men trenger av og til påminnelser når det skiftes ørten ganger per dag, og at de brukte men rene klærne må tilbake på rommet. Tar seg av egen hygiene, som å pusse tenner, vaske seg, dusje (spør alltid først men det er pga strømpriser), må av og til minnes på å børste håret. Hvorfor trenger barnet å tenne på en fyrstikk? Tenker du å tenne opp i peisen? Min har hatt fyre opp i peisen på morgenen som jobb i vinter, men det er jo ikke aktuelt nå på sommeren, og jeg kjenner voksne mennesker som ikke får til å fyre med ved så tenker ikke at det er en selvfølge at en 10-åring klarer. Anonymkode: 837fe...8f9
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. juni 2023 #10 Skrevet 21. juni 2023 Hadde krevd at rommet skulle holdes i orden. Skittenklær i skittentøyskurv, ellers vaskes de ikke. Hygiene er vel ganske vanlig at de er litt vimsete. Må sørge for at de i det minste skyller ansiktet hver morgen og kveld, tar en klut og vasker seg under armene og underlivet hver kveld. Ville også endret innstillingen din. Du er veldig negativ og forventer det verste. Hva med å prøve å holde det mer lystbetont? Vise henne hvordan hun skal skjære brødskiver og la henne føle på mestring? Positiv forsterkning. Og at du tar henne med på noen morsomme aktiviteter og prøver å knytte et bånd til henne.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #11 Skrevet 21. juni 2023 Min 12-åring gjør nesten ingen ting av det der av seg selv, og vi har øvd/mast/forventet det siden i hvertfall 10-års alder. Tar seg litt mat selv hvis hun må, og kan steke kjøttdeig, men det blir under oppsyn, melk og annet kommer ikke i kjøleskapet og det fullføres liksom ikke, hun serverer ikke tacoen akkurat, men kan altså hjelpe til, men vi må spørre. Hun dusjer selv og er plutselig ninøye på hygiene, men badet ser ikke ut, klær er overalt og må mases på å rydde. Leker blir det mindre av da, men mer klær. Hun kan fint lage en enkel middag, og gjør det en sjelden gang på eget initiativ, da er det dekket på pent, men det er månedsvis mellom hver gang. Men dette er da ikke noe å grue seg til? Så hyggelig at hun skal være hjemme hele ferien. Selvfølgelig er barn mer rot, rydding, masing, styr, men også masse kos og liv og familie. Du kan ikke innføre "regler" og voila! ingen merbelastning, det er en del av det å ha barn i familien, de kommer ikke ferdig oppdratt. Mine barn må støvsuge når vi andre vasker og rydder og vi "tvinger dem", vi har hatt mange "regler" som overhodet ikke fungerer. Far og du må da ikke sette regler på forhånd, om brødskiveskjæring og tenning av fyrstikker(?). Men at fredager er rydde- og vaskedag, og da må hun støvsuge kan man begynne med, og at klær samles/ryddes hver kveld. Det er en start. (Men det blir ikke nødvendigvis gjort selvom regelen er der). Forsøk å glede deg istedet, det kan godt skje positiv endring i løpet av sommeren, men endringen skjer ikke bare fordi en regel er satt. Anonymkode: 4a739...4c1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #12 Skrevet 21. juni 2023 Altså, dette vil jo variere utrolig mye ut i fra hva slags opplæring tiåringene har fått. Husarbeid og matlaging må jo læres, og det må skapes et miljø hvor det er naturlig for barnet å delta i husarbeidet. Her hjelper 11 åringen til med matlaging, lager matpakke selv, tar oppvask, setter inn og tar ut av oppvaskmaskin, støvsuger og vasker gulv, tørker støv, vasker bad, tar klesvask (både egen og andres), skifter på sengen sin, rydder (hovedsakelig egne ting, men også fellesting). Soverommet sitt har hun ansvar for selv og får holde etter den standarden hun selv ønsker. Hun gjør selvfølgelig ikke alle disse tingene hver uke. Vi har en felles vaskeøkt en gang i uka, og da fordeles det oppgaver på alle. Vi voksne gjør naturligvis mer i løpet av økten, mens hun har én oppgave hun gjør. Klesvask og matlaging gjør vi ofte sammen, og rydding gjør vi kontinuerlig alle sammen. Anonymkode: 26607...f93 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #13 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg synes du høres litt i overkant negativt innstilt ut til henne - som sikkert også henger sammen med at du kun er stemor. Min ti år gamle gutt gjør stort sett de andre tingene som er nevnt her, ordner seg brødmat, yoghurt e.l selv, baker enkle kaker til selskaper, holder orden i egne ting og på eget rom, tømmer sekken for alt som skal ut (matboks etc), putter klær i skittentøyskurven, legger rent tøy tilbake i skapet osv. Alle normaltfungerende tiåringer kan greie disse tingene - men de må selvsagt læres til det (og helst fra de er veldig små) - og mye må gjentas og gjentas og minnes på 😅 Anonymkode: 14a2f...ff6 Ikke negativt innstilt, men rett og slett lei. Far skjønner overhodet ikke problemet, men han er heller ikke så mye hjemme, så det meste faller på meg. Hun hører etter når han sier noe, men meg tester hun ut med å ikke gjøre det som blir sagt eller faktisk si at jeg er ikke moren hennes. Jeg er med henne mye på fritidsaktiviteter og følger opp som en vanlig mor, men nå har jeg begynt å kjenne på at jeg har nådd en grense for hva jeg orker og vil finne meg i. Anonymkode: cfed2...eb2 1 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. juni 2023 #14 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ikke negativt innstilt, men rett og slett lei. Far skjønner overhodet ikke problemet, men han er heller ikke så mye hjemme, så det meste faller på meg. Hun hører etter når han sier noe, men meg tester hun ut med å ikke gjøre det som blir sagt eller faktisk si at jeg er ikke moren hennes. Jeg er med henne mye på fritidsaktiviteter og følger opp som en vanlig mor, men nå har jeg begynt å kjenne på at jeg har nådd en grense for hva jeg orker og vil finne meg i. Anonymkode: cfed2...eb2 Har du egne barn?
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #15 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Min 12-åring gjør nesten ingen ting av det der av seg selv, og vi har øvd/mast/forventet det siden i hvertfall 10-års alder. Tar seg litt mat selv hvis hun må, og kan steke kjøttdeig, men det blir under oppsyn, melk og annet kommer ikke i kjøleskapet og det fullføres liksom ikke, hun serverer ikke tacoen akkurat, men kan altså hjelpe til, men vi må spørre. Hun dusjer selv og er plutselig ninøye på hygiene, men badet ser ikke ut, klær er overalt og må mases på å rydde. Leker blir det mindre av da, men mer klær. Hun kan fint lage en enkel middag, og gjør det en sjelden gang på eget initiativ, da er det dekket på pent, men det er månedsvis mellom hver gang. Men dette er da ikke noe å grue seg til? Så hyggelig at hun skal være hjemme hele ferien. Selvfølgelig er barn mer rot, rydding, masing, styr, men også masse kos og liv og familie. Du kan ikke innføre "regler" og voila! ingen merbelastning, det er en del av det å ha barn i familien, de kommer ikke ferdig oppdratt. Mine barn må støvsuge når vi andre vasker og rydder og vi "tvinger dem", vi har hatt mange "regler" som overhodet ikke fungerer. Far og du må da ikke sette regler på forhånd, om brødskiveskjæring og tenning av fyrstikker(?). Men at fredager er rydde- og vaskedag, og da må hun støvsuge kan man begynne med, og at klær samles/ryddes hver kveld. Det er en start. (Men det blir ikke nødvendigvis gjort selvom regelen er der). Forsøk å glede deg istedet, det kan godt skje positiv endring i løpet av sommeren, men endringen skjer ikke bare fordi en regel er satt. Anonymkode: 4a739...4c1 Jeg ser på henne som mitt eget barn, det jeg gruer meg til er vel mer den følelsen jeg får at hun ser på meg som en hushjelp. Ber jeg henne om noe så prøver hun å lure seg unna eller hun kan si at du er ikke moren min. Det skjer aldri når far er til stede, men han er mindre hjemme enn meg. Sier han noe så blir det gjort, men han ber henne aldri om å rydde klær, lage mat eller støvsuge. Dette mener jeg hun kan begynne å lære, mens han mener hun er for liten. Jeg synes ikke jeg forlanger så mye. Har spurt henne mange ganger om å være med på kjøkkenet, men det tar 5 min så er hun forsvunnet. Anonymkode: cfed2...eb2 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. juni 2023 #16 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ser på henne som mitt eget barn, det jeg gruer meg til er vel mer den følelsen jeg får at hun ser på meg som en hushjelp. Ber jeg henne om noe så prøver hun å lure seg unna eller hun kan si at du er ikke moren min. Det skjer aldri når far er til stede, men han er mindre hjemme enn meg. Sier han noe så blir det gjort, men han ber henne aldri om å rydde klær, lage mat eller støvsuge. Dette mener jeg hun kan begynne å lære, mens han mener hun er for liten. Jeg synes ikke jeg forlanger så mye. Har spurt henne mange ganger om å være med på kjøkkenet, men det tar 5 min så er hun forsvunnet. Anonymkode: cfed2...eb2 Du må jo snakke med far. Nei, du er ikke moren, men om du hovedsakelig er den som har ansvaret fordi han ikke er der så må han faktisk akseptere at dere setter noen grunnregler sammen i ditt hjem.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #17 Skrevet 21. juni 2023 WhisperingWind skrev (1 minutt siden): Har du egne barn? Nei, men jeg ser på henne som mitt egen og jeg er i mange tilfeller mer mor enn hennes egen (som sliter med psykisk sykdom og som derfor er litt fraværende til tider) Jeg er med henne på fritidsaktiviteter og prøver så godt jeg kan å være der. Anonymkode: cfed2...eb2
Gjest WhisperingWind Skrevet 21. juni 2023 #18 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Nei, men jeg ser på henne som mitt egen og jeg er i mange tilfeller mer mor enn hennes egen (som sliter med psykisk sykdom og som derfor er litt fraværende til tider) Jeg er med henne på fritidsaktiviteter og prøver så godt jeg kan å være der. Anonymkode: cfed2...eb2 Du MÅ ta en skikkelig samtale med far. Det er faktisk du som bor der og som har hovedansvaret og da er hans ansvar å støtte deg. Å la ungen styre som hun vil gjør barnet kun en bjørnetjeneste. Ønsker han ikke en selvstendig og sterk datter? PS. Be han lese innleggene her.
Helene Skrevet 21. juni 2023 #19 Skrevet 21. juni 2023 Jeg synes det er fint at du ønsker å stille krav. Det er endel av barneoppdragelse. Da datteren min var 10 år lærte jeg henne å fyre i ovnen. Ja, håndtere fyrstikker. Vi bodde i et hus hvor strømmen gikk enkelte ganger på vinteren, da var ovnen eneste varmekilde. Hun kan fortsatt fyre. At klær slenger rundt, normalt for alderen, men, ja, det er lov til å si ifra. Jeg lærte 10 åringen at klær blir ikke vasket med mindre de lå i skittenklesdunken. Jeg var dessverre ikke flink til å ta henne med på matlaging. Jeg ekskluderte henne ikke, men var litt dårlig med inkludering. Datteren hadde likevel klare oppgaver for å få ukepenger. Oppgavene snakket vi om, og hun var med i prosessen. Rydde rommet, gå ut med søpla, støvsuge. 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #20 Skrevet 21. juni 2023 WhisperingWind skrev (24 minutter siden): Du MÅ ta en skikkelig samtale med far. Det er faktisk du som bor der og som har hovedansvaret og da er hans ansvar å støtte deg. Å la ungen styre som hun vil gjør barnet kun en bjørnetjeneste. Ønsker han ikke en selvstendig og sterk datter? PS. Be han lese innleggene her. Tror ikke han tenker over hva han kan forvente av henne i forhold til alder. Det går jo bra sånn som det er nå mener han. Alltid jeg som må fortelle hva hun faktisk kan klare. Sånn som å være hjemme en liten stund om vi drar på butikken (tar maks 30-45 min) var først etter noen heftige diskusjoner at fikk prøve det nå like før jul. Jenta selv syntes jo det var helt greit. Det virker som at han ikke skjønner at jenta vokser og trenger å ha noe å strekke seg mot eller lære oppgaver hjemme Anonymkode: cfed2...eb2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå