AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #1 Del Skrevet 21. juni 2023 Hei! Jeg er 27 år, og har hatt lett forhøyet kolesterol siden dette ble målt første gang rundt 18-års alder. LDL-kolesterol rundt 4.2 og S-kolesterol rundt 6.2. S-Lp(a) på 729. Det er utført gentest, og den er negativ. Det siste året har jeg jobbet med igjennom 10mg Lipitor og 5mg Crestor, men sluttet pga bivirkninger (leddsmerter, håravfall). Står nå på 10mg Ezetrol og skal kontrollere kolesterolet snart. I følge min fastlege er dette en mindre effektiv medisin, men jeg er i alle fall kvitt leddsmertene. Håravfallet er vanskelig å bedømme, men jeg får inntrykk av at det fortsatt er en del mer enn det var før jeg begynte på medisiner. Dog kan dette tilskrives både stress, bleking av hår, og at det bare ikke har "gått seg til" etter de andre medisinene. Familiært er det mye hjertesykdom på min fars side. Far har stentet hjertet x2, står på blodtrykksmedisiner, blodfortynnende og kolesterolsenkende. Har også en gigantisk øl-vom. Min farmor har hjertesvikt mm. Ingen mann på min fars side har levd lenger enn 65 år (alle har dødd av hjertesykdom). Det jeg synes er vanskelig å vurdere, er at min fars side også er overvektige, inaktive, og spiser svært usunt (mye kaker, fett på kjøtt, prosessert mat etc). Dvs; er dette faktisk familiært, eller livsstilsrelatert. Selv er jeg 157cm høy, og veide for et år siden 65kg. Jeg har gått ned til 57kg, uten at dette har påvirket kolesterolet. Jeg spiser sunt, drikker ikke store mengder alkohol etc. Har generelt ingen livsstilsfaktorer som burde forårsake dette. Det jeg prøver å undersøke er hvor stor risiko jeg egentlig har for hjerte- og karsykdom, og hvor farlig dette egentlig er sett opp mot at jeg ikke har noen livsstilsfaktorer. Min fastleges argument for å ha meg på medisiner er at jeg, grunnet høyt kolesterol, har lengre tid på å bygge avleiringer i årene enn de som får dette i 50-60 årene. Samtidig mener hun at det ikke er helt nødvendig med medisiner, så hvis jeg plages med mye bivirkninger er det bedre å la være. Tips til gode steder å lese seg opp på forskning som omfatter dette? Innspill? Anonymkode: 9dfe4...7e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #2 Del Skrevet 22. juni 2023 Bumper denne. Føler dette har blitt litt opp til meg og bestemme, og jeg synes det er vanskelig å finne informasjon å vektlegge. Det meste jeg finner er på voksne som allerede er i risiko for hjertesykdom (høyt blodtrykk, høyere kolesterol, stor familiær belastning, hatt hjerteinfarkt, overvekt etc). Mye av det som står gjelder de over 45, for eksempel. Håper fortsatt på svar, hvis noen har vært i lignende situasjon. Anonymkode: 9dfe4...7e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #3 Del Skrevet 22. juni 2023 Du sier sunt kosthold, men hva konkret innebærer det? Anonymkode: 86f7b...b31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #4 Del Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du sier sunt kosthold, men hva konkret innebærer det? Anonymkode: 86f7b...b31 Nei, godt spørsmål. Frokost; - Gresk yoghurt med litt nøtter/frø, honning og frukt - Wasa husmann knekkerbrød med ost og skinke, en frukt eller litt oppkuttede grønnsaker - Stekt egg, oppkuttede grønnsaker, muligens noe stekt squash etc. - Middagsrester Middag; - Red curry (kokosmelk+red-curry paste) med pannestekt laks/kylling, rikelig med grønnsaker og litt ris - Laksesashimi med mangosalat og ponzu-saus - Orzo med rød pesto, scampi, div grønnsaker og urter - Pai (typisk ost og skinke, fetaost og spinat, ost og løk..) med salat - Salat med rikelig friske grønnsaker, linser/bønner, fetaost, ristede nøtter, vinaigrette - Tourlou (gresk grønnsaksgryte som toppes med friske urter, litt olivenolje og fetaost) - Taco (bruker nå rent kjøtt istedenfor farse, hjemmelaget pico de gallo, avocado, tomat, agurk, rømme, tidvis litt mexican rice eller nachochips). - Peanøttnudler (risnudler, peanøttsaus, friske grønnsaker, og typisk et stekt egg eller noe til) - Litt andre diverse salater (halloumisalat med couscous, qinoasalaten til funkygine, restesalat med de grønnsakene som er i kjøleskapet etc). TS Anonymkode: 9dfe4...7e2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #5 Del Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 12.35): Hei! Jeg er 27 år, og har hatt lett forhøyet kolesterol siden dette ble målt første gang rundt 18-års alder. LDL-kolesterol rundt 4.2 og S-kolesterol rundt 6.2. S-Lp(a) på 729. Det er utført gentest, og den er negativ. Det siste året har jeg jobbet med igjennom 10mg Lipitor og 5mg Crestor, men sluttet pga bivirkninger (leddsmerter, håravfall). Står nå på 10mg Ezetrol og skal kontrollere kolesterolet snart. I følge min fastlege er dette en mindre effektiv medisin, men jeg er i alle fall kvitt leddsmertene. Håravfallet er vanskelig å bedømme, men jeg får inntrykk av at det fortsatt er en del mer enn det var før jeg begynte på medisiner. Dog kan dette tilskrives både stress, bleking av hår, og at det bare ikke har "gått seg til" etter de andre medisinene. Familiært er det mye hjertesykdom på min fars side. Far har stentet hjertet x2, står på blodtrykksmedisiner, blodfortynnende og kolesterolsenkende. Har også en gigantisk øl-vom. Min farmor har hjertesvikt mm. Ingen mann på min fars side har levd lenger enn 65 år (alle har dødd av hjertesykdom). Det jeg synes er vanskelig å vurdere, er at min fars side også er overvektige, inaktive, og spiser svært usunt (mye kaker, fett på kjøtt, prosessert mat etc). Dvs; er dette faktisk familiært, eller livsstilsrelatert. Selv er jeg 157cm høy, og veide for et år siden 65kg. Jeg har gått ned til 57kg, uten at dette har påvirket kolesterolet. Jeg spiser sunt, drikker ikke store mengder alkohol etc. Har generelt ingen livsstilsfaktorer som burde forårsake dette. Det jeg prøver å undersøke er hvor stor risiko jeg egentlig har for hjerte- og karsykdom, og hvor farlig dette egentlig er sett opp mot at jeg ikke har noen livsstilsfaktorer. Min fastleges argument for å ha meg på medisiner er at jeg, grunnet høyt kolesterol, har lengre tid på å bygge avleiringer i årene enn de som får dette i 50-60 årene. Samtidig mener hun at det ikke er helt nødvendig med medisiner, så hvis jeg plages med mye bivirkninger er det bedre å la være. Tips til gode steder å lese seg opp på forskning som omfatter dette? Innspill? Anonymkode: 9dfe4...7e2 Det virket tydelig for meg at det forhøyede kolesterolet er noe du har arvet. Mitt kolesterol er også høyt. Jeg er tynn, 165 og 50 kg. Alle i familien til min mor døde før de var 65 av hjertesykdom, tynne som tykke. De har likevel ikke funnet noe svar på gentest, men disse er ikke 100% pålitelige. Min lege anbefalte meg å vente med ko,setervoll senkende medisiner da jeg fikk det påvist som 18 åring. Dette pga at det er sterk medisin med mange bivirkninger. Og medisinen må tas livslangt uten at det kurerer noe. Nå er jeg 35 og tar fortsatt ikke medisin. Holder kolesterolet i sjakk med sunn livsstil og sjekker det jevnlig hvert år. Kan det være et alternativ for deg? At det følges opp hyppig i stedet for å ta medisiner? Anonymkode: 4f0d8...3b7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #6 Del Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Nei, godt spørsmål. Frokost; - Gresk yoghurt med litt nøtter/frø, honning og frukt - Wasa husmann knekkerbrød med ost og skinke, en frukt eller litt oppkuttede grønnsaker - Stekt egg, oppkuttede grønnsaker, muligens noe stekt squash etc. - Middagsrester Middag; - Red curry (kokosmelk+red-curry paste) med pannestekt laks/kylling, rikelig med grønnsaker og litt ris - Laksesashimi med mangosalat og ponzu-saus - Orzo med rød pesto, scampi, div grønnsaker og urter - Pai (typisk ost og skinke, fetaost og spinat, ost og løk..) med salat - Salat med rikelig friske grønnsaker, linser/bønner, fetaost, ristede nøtter, vinaigrette - Tourlou (gresk grønnsaksgryte som toppes med friske urter, litt olivenolje og fetaost) - Taco (bruker nå rent kjøtt istedenfor farse, hjemmelaget pico de gallo, avocado, tomat, agurk, rømme, tidvis litt mexican rice eller nachochips). - Peanøttnudler (risnudler, peanøttsaus, friske grønnsaker, og typisk et stekt egg eller noe til) - Litt andre diverse salater (halloumisalat med couscous, qinoasalaten til funkygine, restesalat med de grønnsakene som er i kjøleskapet etc). TS Anonymkode: 9dfe4...7e2 Hei. Litt eldre og sliter nå med det samme. Jeg synes det var litt mye fra fjøset i kostholdet. Melkeprodukter er vel ikke så bra? Dessuten er kokosfett på fylisten? Det er mye mettet fett. Mer fisk og fet fisk? Trening skal også hjelpe 120 min i uka? Trening sies å ikke redusere kolesterolet, men medvirke til en bedre fordeling Anonymkode: 75fc0...e8e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
volvo1991 Skrevet 25. juni 2023 #7 Del Skrevet 25. juni 2023 Leste for en del år siden en artikkel, om ei jente på 19, som skulle ut på russetur, fikk et kraftig hjerteinfarkt, ble oppdaget to tette årer, høyt blodtrykk, høyt kolesterol, høyt sukkernivå, foreldrene kunne ikke forstå, hvordan ei så ung jente, kunne være i så dårlig form, men ved et senere tidspunkt, ga hun en forklaring på livsstilen, et måltid om dagen (kveldsmat), som besto av en grandiosa, en pose potetgull, en freia melkesjokolade og en pose polly peanøtter, ingenting av det var næringsrikt og sunt, ifra hun sto opp og til kvelden kom, så levde hun kun på brus og øl, hun var ofte i sverige og shoppet, så hun sparte en del penger, men sparte ikke på helsen, hun overlevde og la om livsstilen, ble satt på et strengt kosthold, begynte og gå en lang tur hver kveld, drikker brus og øl i ny og ne, så til alle dere som tenker "hjertetrøbbel dukker ikke opp før man er minst 40", think again hjertet bryr seg ikke om alder så bruk sunn fornuft, spis usunt en dag i uken, det er greit for YOLO. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
I Grosny Skrevet 25. juni 2023 #8 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 23.6.2023 den 1.26): Hei. Litt eldre og sliter nå med det samme. Jeg synes det var litt mye fra fjøset i kostholdet. Melkeprodukter er vel ikke så bra? Dessuten er kokosfett på fylisten? Det er mye mettet fett. Mer fisk og fet fisk? Trening skal også hjelpe 120 min i uka? Trening sies å ikke redusere kolesterolet, men medvirke til en bedre fordeling Anonymkode: 75fc0...e8e Jeg er veldig usikker på det med melkeprodukter, og har fått råd om å drikke kefir og spise yoghurt for å få bra bakterier til magen. Fet fisk, raps og olivenolje er andre råd. Men jeg tror man bør skjære vekk fett på kjøtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #9 Del Skrevet 25. juni 2023 flott at du bruker så mye grønnsaker og rent kjøtt. Jeg har genetisk høyt kolesterol og levd på «kolesterolkost» i 25 år snart. Som du sier skjær vekk fett- i tillegg spis så lite røtt kjøtt som mulig. Reduser bruken av fet ost. (Paibunn er vanligvis veldig fettholdig og med ost på toppen…) Kokosmelk er ikke bra. Bruk av egg skal holdes på et minimum- (husk at det er egg i mange bakevarer). Bruk fettredusert melk, yoghurt, ost og rømme. Drikk vann. Bruk grove bakevarer. Reduser fett, hvite karbohydrater og salt der du har mulighet! Anonymkode: dc60a...f43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillejeg Skrevet 25. juni 2023 #10 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 23.6.2023 den 1.11): Det virket tydelig for meg at det forhøyede kolesterolet er noe du har arvet. Mitt kolesterol er også høyt. Jeg er tynn, 165 og 50 kg. Alle i familien til min mor døde før de var 65 av hjertesykdom, tynne som tykke. De har likevel ikke funnet noe svar på gentest, men disse er ikke 100% pålitelige. Min lege anbefalte meg å vente med ko,setervoll senkende medisiner da jeg fikk det påvist som 18 åring. Dette pga at det er sterk medisin med mange bivirkninger. Og medisinen må tas livslangt uten at det kurerer noe. Nå er jeg 35 og tar fortsatt ikke medisin. Holder kolesterolet i sjakk med sunn livsstil og sjekker det jevnlig hvert år. Kan det være et alternativ for deg? At det følges opp hyppig i stedet for å ta medisiner? Anonymkode: 4f0d8...3b7 Syns dette virker som et merkelig råd. Om du nå har gått med stabilt men litt høyt kolesterol siden du var 18( sansynligvis lenge før det også), da bygger totalbelastningen på blodårene og hjertet seg opp og dermed øker og øker risikoen for hjerte- og karsykdom. Du skriver legen sa medisiner ikke kurer noe- men kolesterolmedisiner skal i hovedsak forebygge -ikke kurere, selv om de forhåpentligvis vil redusere kolesterolet også. Det er slik at når man lever med genetisk betinget høyt kolesterol har man ofte høyt kolesterol fra man er liten. Man ønsker derfor å få (det dårlige)kolesterolet ekstra lavt ned for å redusere totalbelastningen gjennom livet. legger ved link med anbefalte behandlingsmål for pasienter med genetisk betinget høyt kolesterol: https://nktforfh.no/pasienter-parorende/FH/behandling/behandlingsmal Det finnes ulike medisiner og å finne medisiner uten bivirkninger skulle være mulig. Både jeg min søster, og far har tatt medisiner i over 20 år og har ikke bivirkninger. (Min far byttet når han fikk litt ledd og muskelplager på en) Datteren min begynte på medisiner når hun var åtte så har brukt i fire år nå uten bivirkninger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 25. juni 2023 #11 Del Skrevet 25. juni 2023 Vi har ulike genetiske variasjoner. Testet deg for apoe4? Da er det trening og unngå rødt prosessert kjøtt som gjelder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillejeg Skrevet 25. juni 2023 #12 Del Skrevet 25. juni 2023 Her er en link til nettsted med masse informasjon : https://nktforfh.no Her ligger det blandt annet kostholdsråd 😊 syns du gjør mye bra- men enig med en over her at du nok bør spise mindre fettholdig ost og melkeprodukter. Velge fettredusert når det er mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #13 Del Skrevet 25. juni 2023 https://www.lhl.no/sok/?q=kolesterol+kosthold https://www.lhl.no/sunnere-liv/matoppskrifter/ https://www.helsenorge.no/sykdom/hjerte-og-kar/kolesterol/#behandling Vil tro du er kvinne, med tanke på høyden din? Jeg ville fortsatt på det du står på nå av medisiner, om det har senket LDL-verdiene dine siden oppstart med omtrent 10%. I tillegg kostfokus, og daglig aktivitet - det er også med på å påvirke risikoen din for å utvikle hjerte-kar sykdom. Magefett er farligst. Vær forsiktig med for mye eggeplommer, kokosmelk, scampi og som nevnt fete oster og fete melkeprodukter. Anonymkode: b403d...4c1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #14 Del Skrevet 25. juni 2023 Hei, Dette var bare et forslag til middagsretter jeg spiser. Jeg spiser ikke alle disse rett etter hverandre til middag. F.eks har jeg ikke spist pai på mange måneder. Og jeg kan ikke se for meg 1-2 egg i uka, en skje rømme til tacoen eller 50g fetaost oppå en grønnsaksgryte kan være soesielt utslagsgivende. Poenget mitt var vel egentlig å få frem at jeg ikke spiser rikelig med tunge sauser, fettrand på kjøtt, prosessert mat og annet. Jeg forsøkte å legge om kostholdet før jeg begynte på medisiner (skinke istedenfor ost på skiva, kutte ut fløte etc), uten at det hadde noen effekt på kolesterolet. I tillegg sier fastlegen min noe jeg synes er fornuftig; hvor mye livskvalitet skal du forsake (f. eks aldri kunne spise en brødskive med ost) for at det har minimalt med effekt? Hverken vektnedgang (10kg), kostholdsomlegging eller trening har gjort noen forskjell. Da jeg gikk på Lipitor og Crestor hadde kolesterolet mitt halvert seg (og er nå godt innenfor normalen) - skal kontrollere Ezetrol nå. Poenget mitt er vel egentlig at det (uten medisiner) er i øvre grense, uten at kostholdsendring/annet har hatt effekt. Dog har jeg ingen andre livsstilsfaktorer som tilsier at jeg skal få hjerte- og karsykdom (men er mulig familiært belastet). Jeg synes det er vanskelig å finne tilstrekkelig forskningsgrunnlag som er gjort på mennesker i min situasjon (ung, ikke overvektig, normal aktivitet, fornuftig kosthold) og risiko for fremtidig hjertesykdom. Uansett takker jeg for gode råd - jeg ser hvor de kommer fra, og skal absolutt tas til etterretning. Skal lese linkene som står over her. Mvh TS Anonymkode: 9dfe4...7e2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2023 #15 Del Skrevet 25. juni 2023 Min fastlege er veldig på meg at jeg må få ned det dårlige kolesterolet så lavt som mulig nå mens jeg er ung. Så går på ganske sterke medisiner, to ulike typer per i dag (ezetimid og rosuvastatin). Legen min sier det er viktig å få ned kolesterolet mens man er ung for å unngå slitasje og forkalkning i blodårene, og at man tåler sterkere medisin mens man er ung. Kjenner jeg blir litt bekymret på dine vegne at legen din tar så lett på forhøyet kolesterol 🤔 Anonymkode: b9aff...32c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillejeg Skrevet 25. juni 2023 #16 Del Skrevet 25. juni 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Min fastlege er veldig på meg at jeg må få ned det dårlige kolesterolet så lavt som mulig nå mens jeg er ung. Så går på ganske sterke medisiner, to ulike typer per i dag (ezetimid og rosuvastatin). Legen min sier det er viktig å få ned kolesterolet mens man er ung for å unngå slitasje og forkalkning i blodårene, og at man tåler sterkere medisin mens man er ung. Kjenner jeg blir litt bekymret på dine vegne at legen din tar så lett på forhøyet kolesterol 🤔 Anonymkode: b9aff...32c 🙌 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå