Gå til innhold

Erfaringer med bruk av Vagifem (vaginaltabletter)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle ta vanlig årlig celleprøve hos fastlegen her om dagen, men det endte med at vi ikke fikk det til. Hvorfor? Skjeden var så tørr, sår og smertefull at det kjentes ut som hun prøvde å rive meg opp med gafler når hun bare prøvde å åpne "nebbet" på spekelet. Det var godt innsmurt med gele/olje og hun var veldig forsiktig, men likevel var det så smertefullt at vi ikke fikk fullført undersøkelsen. Prøvde to ganger. Jeg klarte bare ikke å holde ut smerten, så vi kom ikke så langt som å få tatt celleprøven.

Hun anbefalte meg å prøve hos gynekolog, og skrev henvisning. I tillegg anbefalte hun meg å begynne med Vagifem, tabletter man dytter opp i skjeden med applikator og som forsyner skjeden lokalt med østradiol. Dette skal visstnok gjøre miljøet i skjeden bedre og mer "velsmurt" og ikke så sårt lenger.

Er det noen som har erfaringer med dette? Fungerer det?

Jeg skal til gynekologen og forsøke å få tatt celleprøve der, men hva om skjeden er full av en sånn oppløst tablett som jeg kan ha tatt dagen før og ført opp der? Vil det forstyrre undersøkelsen, ødelegge der de tar prøve for celleprøven? Hvordan gjør jeg dette i så fall? Fikk jo Vagifem for at undersøkelsen forhåpentligvis skal gli lettere hos gynekologen, så kanskje det ikke gjør noe at man har Vagifem-rester der oppe under celleprøven?

Håper noen har erfaringer å dele.

Anonymkode: 82645...663

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja dette fungerer gull.  Hvis du ikke har nok effekt av Vagifem, finnes det reseptbelagte midler som er enda mer effektive. 

Du trenger ikke ta den kvelden før du skal til gynekologen.  Det gjør ikke noe å droppe en dag.  
Vagifem brukes daglig de to første ukene, for å bygge opp slimhinner etc. igjen.  Så holder det å ta den 2gg pr. uke. 

• Liker 2
  • 3 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser at det tar 4-8 uker før man merker bedring, men det er jo veldig lenge da.

Anonymkode: dd752...83d

• 2 måneder senere...
Skrevet

TS her.

Jeg fikk henvisning til gynekolog men timen jeg ble tildelt der er ikke før i begynnelsen av november. 

Tenkte da at jeg kunne ta Vagifem i en måneds tid før undersøkelse/celleprøven, og tenkte at det holder for å "smøre" og mykne opp skjeden i tide til undersøkelsen. Begynte derfor med Vagifem i starten av oktober.

Så først nå at det kom et svar noen uker etter at jeg startet tråden der det står at det tar mange uker før Vagifem virker... uff da. Men jeg synes allerede det er effekt? Det er smidigere og lettere (ikke smertefullt) å føre opp applikatoren daglig nå enn første par dagene? 

Er det ev flere som har erfaringer å dele om bruk av Vagifem? Det snakkes så lite om sånt, vanskelig å vite hva jeg kan forvente.

ts

• Hjerte 1
Skrevet

Har gått på de i 4 år,kjente jeg begynte å svi igjen ofte,trodde dosen med 2 ganger i uken var for lite,så økte til 3.svien ble bare værre og værre,sluttet med de ,og svien forsvant.går på utrogestan og lenzetto,og det virker 😀

• 4 uker senere...
Skrevet

Hei. TS her.

Har vært hos gynekologen nå, og det gikk helt fint. Ingen smerter, så Vagifem fungerte supert.

Da jeg gikk fra gynekologen fikk jeg med et info-ark. Der har hun bl.a. skrevet med penn at Vagifem skal tas 2-3 kvelder pr uke. Hvorfor kvelder? Er det noen spesiell grunn? Noen som vet?

Jeg har tatt det på morgenene, og kan ikke skjønne hvorfor det skal tas på kvelden. Jeg kan alltids bytte til kveld, men er det noe poeng?

Noen med erfaring eller som vet hvorfor det ble anbefalt kveld?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei. TS her.

Har vært hos gynekologen nå, og det gikk helt fint. Ingen smerter, så Vagifem fungerte supert.

Da jeg gikk fra gynekologen fikk jeg med et info-ark. Der har hun bl.a. skrevet med penn at Vagifem skal tas 2-3 kvelder pr uke. Hvorfor kvelder? Er det noen spesiell grunn? Noen som vet?

Jeg har tatt det på morgenene, og kan ikke skjønne hvorfor det skal tas på kvelden. Jeg kan alltids bytte til kveld, men er det noe poeng?

Noen med erfaring eller som vet hvorfor det ble anbefalt kveld?

Det skal tas om kvelden fordi de fleste ligger horisontalt da, ergo tabletten faller ikke ut.

Anonymkode: 64e79...230

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det skal tas om kvelden fordi de fleste ligger horisontalt da, ergo tabletten faller ikke ut.

Anonymkode: 64e79...230

Hm. Min tablett har enda ikke falt ut. Skyver den jo så langt opp det går med applikatoren, og der blir den sittende og løser seg opp. Kanskje det er trangt nok oppi der til at den blir sittende.

Men ok, hvis det er grunnen til å skulle ta om kvelden, og mine tabletter ser ut til å bli sittende der de skal selv om jeg går oppreist, så kan jeg jo bare fortsette å ta om morgenen.

Takk for svar! 

TS

Skrevet

På min Vagifem pakke står det at man skal ta det daglig i to uker, deretter tok ganger pr uke

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg fikk  utskrevet Vagifem i mai, og har gått på dem etter det. Jeg ble rask bedre og merket ikke dette daglig, men fortsatt sårt ved sex. Nå er ikke penetreingssex det vi har mest men kjelt å kunne nyte det ofså innimellom.

For et par uker siden merket jeg på nytt sårhet og svie ved dobesøk/ tørking, så nå har jeg økt til 3 ganger i uken, Men kan jeg fortsette med det, eller bør jeg ta kontakt med legen.  Dette er det eneste jeg har merket til OA så langt, og jeg ble 50 i år. 

Anonymkode: a48b4...e41

Skrevet

Jeg fikk skrevet ut Vagifem på resept og der stod det at jeg skulle ta én pille i skjeden hver kveld i to uker, og så skulle jeg gå ned til annenhver dag.

Etter en uke var jeg  så kvalm med hodepine og brystsmerter at legen ba meg stoppe da jeg er sensitiv for dette østrogenet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...