Gå til innhold

Avklaring AAP

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan noen med erfaring fortelle meg hva det vil si å være ferdig avklart? Hvordan skjer dette? Og er det jeg, Nav eller legen som må foreta noe så dette blir gjort? 

Anonymkode: 3a344...8c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan noen med erfaring fortelle meg hva det vil si å være ferdig avklart? Hvordan skjer dette? Og er det jeg, Nav eller legen som må foreta noe så dette blir gjort? 

Å være ferdig avklart vil si at da har nav enten funnet ut at du har blitt frisk nok til å jobbe, eller så har de bestemt seg for at  å er det tid for å sende inn søknaden om uføretrygd. 

Det er NAV som bestemmer dette, ikke legen.

Anonymkode: f9234...f9b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det vil si at man har funnet ut om man kan jobbe eller ikke, ev hvor mye/ lite.

For å bli avklart så må man kanskje igjennom behandling, operasjon osv. Man må også igjennom arbeidsutprøving for å kartlegge om og ev hvor mye/ lite man klarer å jobbe. 

Nav bestiller oppdrag hos tiltaksarrangør, og et tiltaks varighet kan variere. Jeg har vært i sånne tiltak 3 ganger av 6 mnd hver gang. Siste gang ble det bestemt av Nav veileder og lege at tiltakene ikke hadde ført meg nærmere jobb, å at ufør er det rette for meg. Har uføresøknad inne nå, å venter bare på svar på denne.

Jeg ble syk i oktober/ november 2019, så for min del så har ikke denne prosessen tatt så lang tid. Snitt tiden det tar fra man blir syk og til man blir ferdig avklart er på ca 7 1/2 år. 

Anonymkode: 3216a...027

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

For å bli avklart så må man kanskje igjennom behandling, operasjon osv. Man må også igjennom arbeidsutprøving for å kartlegge om og ev hvor mye/ lite man klarer å jobbe. 

Nav bestiller oppdrag hos tiltaksarrangør, og et tiltaks varighet kan variere. Jeg har vært i sånne tiltak 3 ganger av 6 mnd hver gang. Siste gang ble det bestemt av Nav veileder og lege at tiltakene ikke hadde ført meg nærmere jobb, å at ufør er det rette for meg. Har uføresøknad inne nå, å venter bare på svar på denne.

Jeg ble syk i oktober/ november 2019, så for min del så har ikke denne prosessen tatt så lang tid. Snitt tiden det tar fra man blir syk og til man blir ferdig avklart er på ca 7 1/2 år. 

Vil bare legge til til det du skriver at det er ikke alltid man må i sånn tiltak eller arbeidsutprøving. Det måtte ikke jeg. Var kun i behandling de årene jeg gikk på AAP. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Purple_Pixiedust skrev (1 minutt siden):

Vil bare legge til til det du skriver at det er ikke alltid man må i sånn tiltak eller arbeidsutprøving. Det måtte ikke jeg. Var kun i behandling de årene jeg gikk på AAP. 

Det stemmer. Alle saker er ulike, og noen igjen trenger ikke å gå løpet med AAP, såkalt kurantsaker. Men begge deler hører til sjeldenheten. De fleste må igjennom både AAP og arbeidsutprøving.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det stemmer. Alle saker er ulike, og noen igjen trenger ikke å gå løpet med AAP, såkalt kurantsaker. Men begge deler hører til sjeldenheten. De fleste må igjennom både AAP og arbeidsutprøving.

Ja det er sant. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Skjer arbeidsavklaring i såkalte arbeidsrettet rehabilitering og arbeidsrettet tiltak? Og hva er forskjellene på disse?

AnonymBruker
Skrevet

Skjer arbeidsavklaring i såkalte arbeidsrettet rehabilitering og arbeidsrettet tiltak? Og hva er forskjellene på disse?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjer arbeidsavklaring i såkalte arbeidsrettet rehabilitering og arbeidsrettet tiltak? Og hva er forskjellene på disse?

Jeg var hos Fønix, og jeg kom aldri så langt som ut i arbeidsutprøving da jeg var for syk til det. Møtte bare opp til en ukentlig samtale, å sånn ble jeg avklart.

Noen steder så er det andre tiltaksarrangører, men jeg kjenner ikke til disse. Vet ikke forskjellen på de tingene du spør om. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Arbeidsrettet rehabilitering (ARR) er et arbeidsrettet tiltak. Andre tiltak er avklaringstiltaket, oppfølgingstiltaket, jobbspesialist osv. NAV har mange forskjellige tiltak og veileder må velge det som passer deg bedt mtp din situasjon. 

Målet er å avklare din arbeidsevne i stillingsgrad, yrke og behov for ev. tilrettelegging. 

Anonymkode: e60c1...0b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Arbeidsrettet rehabilitering (ARR) er et arbeidsrettet tiltak. Andre tiltak er avklaringstiltaket, oppfølgingstiltaket, jobbspesialist osv. NAV har mange forskjellige tiltak og veileder må velge det som passer deg bedt mtp din situasjon. 

Målet er å avklare din arbeidsevne i stillingsgrad, yrke og behov for ev. tilrettelegging. 

Anonymkode: e60c1...0b2

Takk for svar! Er det arbeidsrettet rehabilitering som er et tiltak med helsepersonell? Fysioterapeuter, ergoterapeut og psykolog? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Takk for svar! Er det arbeidsrettet rehabilitering som er et tiltak med helsepersonell? Fysioterapeuter, ergoterapeut og psykolog? 

https://www.nav.no/arbeidsrettet-rehabilitering

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i 4 tiltak og skal fra høsten på mitt 5. Har holdt på siden 2017 med arbeidsrettet rehabilitering og disse 4 tiltakene.

Jeg kan jobbe en liten prosent, men selv etter 4 tiltak klarer vi ikke finne en jobb jeg kan stå i med min helse. 
Nav mener jobben finnes og at jeg svært lett kan få jobb med et jeg har jobbet med tidligere. Det do en årsak til at jeg sluttet i jobben jeg hadde, men allikevel maser Nav på med at jeg ikke har problemer med å få samme jobb igjen.

Jeg er så lei av tiltak og utprøvinger.

Anonymkode: 6929d...e9c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har vært i 4 tiltak og skal fra høsten på mitt 5. Har holdt på siden 2017 med arbeidsrettet rehabilitering og disse 4 tiltakene.

Jeg kan jobbe en liten prosent, men selv etter 4 tiltak klarer vi ikke finne en jobb jeg kan stå i med min helse. 
Nav mener jobben finnes og at jeg svært lett kan få jobb med et jeg har jobbet med tidligere. Det do en årsak til at jeg sluttet i jobben jeg hadde, men allikevel maser Nav på med at jeg ikke har problemer med å få samme jobb igjen.

Jeg er så lei av tiltak og utprøvinger.

Anonymkode: 6929d...e9c

Hva skjer som du forteller at man ikke klarer å komme på tiltak på grunn av helsen? Må man bite seg sammen og tvinge seg til å fullføre dagene?

AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer som du forteller at man ikke klarer å komme på tiltak på grunn av helsen? Må man bite seg sammen og tvinge seg til å fullføre dagene?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva skjer som du forteller at man ikke klarer å komme på tiltak på grunn av helsen? Må man bite seg sammen og tvinge seg til å fullføre dagene?

Da melder man ifra om at man er for syk og hvis det skjer ofte så justerer de antall timer og dager du skal møte opp for å se om det hjelper.

Anonymkode: 3c478...30a

AnonymBruker
Skrevet

Har vært på AAP siden starten av 2017. Var ikke før nå i oktober de startet avklaringen for da ble det bestemt at jeg skulle søke ufør.  Og da ble jeg ferdig avklart i mai og fikk sendt inn ufør søknad. Var en kombo mellom helsesykepleier, nav og lege at vi skulle avklare for å søke ufør.

Anonymkode: 8da3c...324

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er du for syk til å komme, eller bare klarer 1/2 time, så melder du fra. Det er jo endel av avklaringen som viser hvor mye du klarer. 

AnonymBruker
Skrevet

Husk at det ikke er meningen du skal bli sykere på avklaring men at du skal finne en balanse mellom jobb, privat og helse som du kan leve med over tid.

Anonymkode: 3c478...30a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nav bruker eksterne tiltaksbedrifter som hjelper deg ut i ulike tiltak for å sjekke restarbeidsevnen din. Når denne bedriften mener du er ferdig avklart skriver de en sluttrapport og deretter er det opp til nav å finne ut om de mener den er nok eller om du må innom noe mer før du evt kan søke uføretrygd. Har du restarbeidsevne tror jeg nav kan hjelpe deg med å få en tilrettelagt jobb med evt lønnstilskudd ved siden av. 

Anonymkode: 7b7f7...260

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...