AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #1 Skrevet 21. juni 2023 Gutten min er så sint hele tiden. Han har ingen nære venner i klassen, men sier selv at det ikke er grunnen. Han forklarer det bare med at når han blir sint så blir han veldig sint. Noen som har tips eller erfaringer? Anonymkode: fdd00...91b
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #2 Skrevet 21. juni 2023 Hva blir han spesifikt sint for? I hvilke situasjoner. Anonymkode: fb059...7b9
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #3 Skrevet 21. juni 2023 Er det noe han har vært lenge? Blir han mobbet? Hvis det har vært langvarig, kan han ha en følelsesreguleringsforstyrrelse. https://nhi.no/forskning-og-intervju/sinneutbrudd-hos-barn-en-ny-diagnose/ Anonymkode: d2386...452
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #4 Skrevet 21. juni 2023 Jeg har en på 9, han er også raskt til å bli sint. Om det er problemer med venner etc så er det enda verre, det merker jeg. Han har dog pleid å ha perioder med disse sunne periodene sine de siste årene, så ikke hver dag heldigvis. Han har forøvrig vært veldig kraftig i sine uttrykk fra 2-års alderen. Søsteren tror jeg aldri jeg har sett har hatt noe tilsvarende, ikke i 2-3 års alderen heller. Når han var liten så var han så sint at han hadde fråde rundt munnen. Anonymkode: 83764...ad2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #5 Skrevet 21. juni 2023 Sinne er ofte en sekundær følelse. Dvs at man egentlig føler noe annet, men så reagerer man med sinne i stedet for å vise den følelsen man egentlig har. Jeg slet/sliter mye med det. Jeg var et sint barn, i mine foreldres øyne. Det jeg egentlig var, var lei meg, fortvilet, ensom, osv. Så følte jeg skam over det, og reagerte med sinne. Sårbarhet ble dekket over med et teppe av sinne, surhet, og mutthet. Det å vise barnet at det er ok å være sårbar, at det ikke er noe skamfullt over å være venneløs, eller hva det nå er han evt føler skam for, kan hjelpe. Og da modellere sårbarhet selv, tørre å vise følelser som tristhet, skam, osv selv. Anonymkode: 05c33...70d 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #6 Skrevet 21. juni 2023 Et av barna våre har mye temperament. Vi jobbet mye med regulere følelser, bekrefte og sette ord på følelsene, finne ut hva som trigget etc. Anbefaler boka «Eksplosive barn» av Ross Green som viser metoden problemløsning gjennom samarbeid. Det finnes også kurs: https://famlab.no/problemlosing-gjennom-samarbeid/ Anbefaler å prøve å finne ut hva som er utfordringen hans og sammen med barnet lage en plan for hvordan han kan få det bedre. Hvorfor har han ingen nære venner i klassen? Har han venner utenom? Noe dere kan bygge videre på? Hvordan samarbeider dere med skolen? (Ikke noe du trenger å svare på her.) Anonymkode: 46900...c43
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #7 Skrevet 21. juni 2023 Er generelt begeret hans fullt, mon tro? Er det noe som stresser han? Har han det bra på skolen? Vondt i magen? Lite søvn? Anonymkode: 4a6c6...fa8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå