Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har akkurat blitt alene etter ti års samboerskap og eier et lite men eldre hus. På lånet gjenstår ca 1.8 millioner og gjenstående lånetid er 20 år. Har alltid betalt ekstra på lånet når jeg har hatt mulighet, og har på den måten redusert lånetiden med fire år fra start. 

Tjener helt ok, men ikke "bra". Har tenåringsgutter som spiser meg ut av huset, bortsett fra det sløser vi overhodet ikke med penger. Med et eldre hus er det også nødt til å settes av penger på sparing hver mnd, slik at vedlikehold (både forutsett og uforutsett) blir ivaretatt. Ser likevel at det blir vanskelig å beholde huset hvis renten stiger veldig mye, typ opp mot 6 eller 7%. Det er ingen umulighet å flytte, men ser helst at jeg slipper.

For å forberede meg på dårligere tider har jeg allerede søkt om og fått innvilget økt lånetid. I utgangspunktet ikke et ønske, heller et stort nederlag, men det gir meg mer romslighet og tid dersom ting går dårlig. 

Spørsmålet mitt er: dersom jeg klarer å betale inn ekstra på lånet hver mnd, samme beløp som jeg ville betalt med dagens lånetid, vil lånetiden gå tilsvarende ned og jeg vil ikke nødvendigvis tape de store summene? Jeg beklager allerede for et sannsynligvis tåpelig spm men jeg har så lite kunnskap om dette. 

Anonymkode: af3ce...733

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke være skråsikker her, men det høres riktig ut det, at så lenge du betaler samme avdrag som tidligere så vil også lånetiden være den samme.
Ville kanskje vurdert å spare opp en god buffer først med de ekstra kronene du får ved å utvide lånetida, og så fortsette som normalt etter det. Alltid smart å ha noen ekstra kroner på bok for uforutsette ting. 

• Liker 1
Skrevet

Du vil ikke tape noen ting om du fortsetter å betale ekstra på lånet. 

Jeg har så lang lånetid som mulig, og når jeg betaler ekstra er det størrelsen på de månedlige avdragene som går ned, ikke løpetiden på lånet. Jeg betaler ekstra på lånet hver måned, for jeg vil jo bli kvitt det så raskt som mulig. Men ved å ha lang løpetid har jeg (relativt) lave avdrag hver måned, som gir meg frihet til å betale mindre enn jeg pleier om det er en måned eller to jeg trenger penger til andre ting. 

Løpetiden på lånet har ikke så mye og si, lånet er jo så stort som det er uansett om løpetid er lang eller kort, og rentene som legges på hvert år er deretter. Man kan jo uansett betale ekstra og bli kvitt lånet fortere.

Mange mener at det er mye dyrere med lang løpetid, men det er kun om man slavisk forholder seg til nedbetalingsplanen og aldri justerer den eller betaler noe ekstra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar..når jeg sjekker på nedbetalingskalkulator så ser dette ut til å stemme bra, da gjelder det bare å følge med på hva jeg ville betalt med mye rentesatser som kommer og prøve å henge med. Men med mulighet for å betale mindre dersom det kniper.

Jeg har gamle foreldre som sitter svært godt i det og vet jo dessverre at de ikke lever til jeg blir pensjonist, så jeg blir uansett ikke sittende med huslånet til den tid.

Synes det er forferdelig å se lånetiden øker når jeg har gjort alt jeg kan for å få den fort ned, men sånn er livet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du skal være stolt av deg selv, som har så god oversikt og gjør tiltak for å sikre deg fremover ❤️

Anonymkode: 3a3a5...cda

• Hjerte 1
Gjest takinova
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har akkurat blitt alene etter ti års samboerskap og eier et lite men eldre hus. På lånet gjenstår ca 1.8 millioner og gjenstående lånetid er 20 år. Har alltid betalt ekstra på lånet når jeg har hatt mulighet, og har på den måten redusert lånetiden med fire år fra start. 

Tjener helt ok, men ikke "bra". Har tenåringsgutter som spiser meg ut av huset, bortsett fra det sløser vi overhodet ikke med penger. Med et eldre hus er det også nødt til å settes av penger på sparing hver mnd, slik at vedlikehold (både forutsett og uforutsett) blir ivaretatt. Ser likevel at det blir vanskelig å beholde huset hvis renten stiger veldig mye, typ opp mot 6 eller 7%. Det er ingen umulighet å flytte, men ser helst at jeg slipper.

For å forberede meg på dårligere tider har jeg allerede søkt om og fått innvilget økt lånetid. I utgangspunktet ikke et ønske, heller et stort nederlag, men det gir meg mer romslighet og tid dersom ting går dårlig. 

Spørsmålet mitt er: dersom jeg klarer å betale inn ekstra på lånet hver mnd, samme beløp som jeg ville betalt med dagens lånetid, vil lånetiden gå tilsvarende ned og jeg vil ikke nødvendigvis tape de store summene? Jeg beklager allerede for et sannsynligvis tåpelig spm men jeg har så lite kunnskap om dette. 

Ja, det vil  fungere omtrent slik du skisserer, kanskje de ekstra pengene heller burde legges på buffer til vedlikehold. Spiller ikke så stor rolle på et såpass lite lån. Når rentene går ned starter du med tunge innbetalinger igjen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Jeg synes du skal være stolt av deg selv, som har så god oversikt og gjør tiltak for å sikre deg fremover ❤️

Anonymkode: 3a3a5...cda

Tusen takk, det betyr faktisk veldig mye, selv fra en fremmed.

Jeg prøver å holde hodet over vannet. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
takinova skrev (23 minutter siden):

Ja, det vil  fungere omtrent slik du skisserer, kanskje de ekstra pengene heller burde legges på buffer til vedlikehold. Spiller ikke så stor rolle på et såpass lite lån. Når rentene går ned starter du med tunge innbetalinger igjen.

Har en buffer på 60.000, og 40.000 i fond, men ser jo at det kan være greit å øke betraktelig når man kun har en lønning i husholdningen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis denne inflasjonen fortsetter er lånet ditt "lite verdt" om 10 år.

Gang lønna di med 5% 10 ganger og se hva du har i lønn i 2033.

Anonymkode: 956eb...bec

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis denne inflasjonen fortsetter er lånet ditt "lite verdt" om 10 år.

Gang lønna di med 5% 10 ganger og se hva du har i lønn i 2033.

Anonymkode: 956eb...bec

Det er jo sant🙏 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...