AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #1 Skrevet 21. juni 2023 Dere som bor på østlandet, har dere både vintersko og termostøvler til barna? Jeg ser barnehagen anbefaler det, pluss vanlige gummistøvler. Er det normalt og det dere andre har også? Anonymkode: 02c89...fb4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #2 Skrevet 21. juni 2023 Ja. Alle har det. Termostøvler (av type doc boots, cherrox etc) er høyere, og tåler mer vann enn vintersko med goretex. Vintersko med goretex er mindre stive å gå med, og har mye bedre såle og er mer behagelig på foten. De foretrekkes om det ikke er mye hoppe-i-dammer-aktivitet. Jeg er voksen, og har doc boots, akkurat make til ungene. Og jeg går kun med dem når det er skikkelig sørpete og vått. Da er de mye bedre enn vinterskoene. Om det derimot IKKE er veldig vått, er vanlige vintersko bedre. I tillegg må de i bhg ha flere sko på grunn av at om det ene paret blir vått, kan da ikke ungen leke ute mer den dagen.... De må alltid ha et par sko å skifte til. (og unger kan fint finn på å ta av skoen og leke båt med den, så den blir våt nedi samme hvor vanntett den nå er..) Anonymkode: f994d...3b5 3
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #3 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja. Alle har det. Termostøvler (av type doc boots, cherrox etc) er høyere, og tåler mer vann enn vintersko med goretex. Vintersko med goretex er mindre stive å gå med, og har mye bedre såle og er mer behagelig på foten. De foretrekkes om det ikke er mye hoppe-i-dammer-aktivitet. Jeg er voksen, og har doc boots, akkurat make til ungene. Og jeg går kun med dem når det er skikkelig sørpete og vått. Da er de mye bedre enn vinterskoene. Om det derimot IKKE er veldig vått, er vanlige vintersko bedre. I tillegg må de i bhg ha flere sko på grunn av at om det ene paret blir vått, kan da ikke ungen leke ute mer den dagen.... De må alltid ha et par sko å skifte til. (og unger kan fint finn på å ta av skoen og leke båt med den, så den blir våt nedi samme hvor vanntett den nå er..) Anonymkode: f994d...3b5 Det gir mening😊 Anonymkode: 02c89...fb4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #4 Skrevet 21. juni 2023 Til barna mine har jeg alltid hatt gummistøvler på våte sommer- og høstdager. Cherrox når det er litt kaldere og vått, og tykke vintersko/støvler når det er kaldt og tørt på vinteren. Anonymkode: 9bff9...00c 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #5 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere som bor på østlandet, har dere både vintersko og termostøvler til barna? Jeg ser barnehagen anbefaler det, pluss vanlige gummistøvler. Er det normalt og det dere andre har også? Anonymkode: 02c89...fb4 To sett vintersko og et sett termosko. Har også to par gummistøvler, et sett overgangssko, to par joggesko, to par sandaler. To par av det meste pga barnehagebruk. Anonymkode: 2e22d...21d
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #6 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): To sett vintersko og et sett termosko. Har også to par gummistøvler, et sett overgangssko, to par joggesko, to par sandaler. To par av det meste pga barnehagebruk. Anonymkode: 2e22d...21d Det var da voldsomt. Men er jo greit om man ikke klarer å ta med frem og tilbake. Anonymkode: 02c89...fb4 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #7 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det var da voldsomt. Men er jo greit om man ikke klarer å ta med frem og tilbake. Anonymkode: 02c89...fb4 Ikke meg du siterte, men vi har også dobbelt opp av en del. Vi har to barn i bhg, og om man skal drasse alt med frem og tilbake, i tillegg til å gå med seg ungene (vi går til/fra bhg), er det mye styr. Spesielt mandag morgen/fredag ettermiddag, siden vi da må ha alt med hjem, både regntøy og dresser og støvler og joggesko/goretexsko, osv. Med to unger, blir det M Y E. Så vi har også to sett støvler, ett til hjemmebruk og ett i bhg, rett og slett for å slippe å drasse på så voldsomt mye. Og støvler koster såpass lite at det er helt ok ha flere par av (gidder ikke ha dobbelt opp med vintersko, de er mange ganger dyrere..). Anonymkode: f994d...3b5 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #8 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja. Alle har det. Termostøvler (av type doc boots, cherrox etc) er høyere, og tåler mer vann enn vintersko med goretex. Vintersko med goretex er mindre stive å gå med, og har mye bedre såle og er mer behagelig på foten. De foretrekkes om det ikke er mye hoppe-i-dammer-aktivitet. Jeg er voksen, og har doc boots, akkurat make til ungene. Og jeg går kun med dem når det er skikkelig sørpete og vått. Da er de mye bedre enn vinterskoene. Om det derimot IKKE er veldig vått, er vanlige vintersko bedre. I tillegg må de i bhg ha flere sko på grunn av at om det ene paret blir vått, kan da ikke ungen leke ute mer den dagen.... De må alltid ha et par sko å skifte til. (og unger kan fint finn på å ta av skoen og leke båt med den, så den blir våt nedi samme hvor vanntett den nå er..) Anonymkode: f994d...3b5 Godt oppsummert, pluss at vintersko er varmere. Er det mer enn noen få minus ville jeg ikke tatt på dock boots/cherrox. Det er heller ikke vits, for når det er frost er det jo ikke vått, og poenget faller bort. Anonymkode: 8333e...b07 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #9 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Godt oppsummert, pluss at vintersko er varmere. Er det mer enn noen få minus ville jeg ikke tatt på dock boots/cherrox. Det er heller ikke vits, for når det er frost er det jo ikke vått, og poenget faller bort. Anonymkode: 8333e...b07 Men går det ikke greit med en vanlig gummistøvel med ulsåle nedi og tykkere ullsokker? De vi har er litt høye i sålen, så kan ikke se det er dårligere isolering fra bakken med de enn termostøvler. Anonymkode: 02c89...fb4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #10 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Men går det ikke greit med en vanlig gummistøvel med ulsåle nedi og tykkere ullsokker? De vi har er litt høye i sålen, så kan ikke se det er dårligere isolering fra bakken med de enn termostøvler. Anonymkode: 02c89...fb4 Jeg har doc boots, og de er mye bedre enn vanlige støvler med ullsåle og tykke sokker. Sålen er bedre, og de isolerer bedre. I tillegg til at de er mykere i skaftet og mer behagelige å bevege seg i. Jeg ser heller ikke helt vitsen med å ikke ha det, men heller kjøpe støvler som er for store de dagene det er for varmt med ullsåle og ekstrasokk? Anonymkode: f994d...3b5 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #11 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har doc boots, og de er mye bedre enn vanlige støvler med ullsåle og tykke sokker. Sålen er bedre, og de isolerer bedre. I tillegg til at de er mykere i skaftet og mer behagelige å bevege seg i. Jeg ser heller ikke helt vitsen med å ikke ha det, men heller kjøpe støvler som er for store de dagene det er for varmt med ullsåle og ekstrasokk? Anonymkode: f994d...3b5 Kjøper jo ikke for store, har støvler hvor jeg byter ut sålen med en i ull, samt tar på barnet tykkere ullsokker.det er det plass til i støvler, de anbefaler opp til 2 cm voksetillegg i støvler og vintersko. Anonymkode: 02c89...fb4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #12 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Kjøper jo ikke for store, har støvler hvor jeg byter ut sålen med en i ull, samt tar på barnet tykkere ullsokker.det er det plass til i støvler, de anbefaler opp til 2 cm voksetillegg i støvler og vintersko. Anonymkode: 02c89...fb4 Om det er 2 cm i voksetillegg, og du putter på ungen en sokk, så er det ikke lenger 2 cm i voksetillegg.. Om støvelen passer uten en ekstra sokk, er den for liten med en ekstra sokk. Og omvendt. Anonymkode: f994d...3b5 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #13 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Om det er 2 cm i voksetillegg, og du putter på ungen en sokk, så er det ikke lenger 2 cm i voksetillegg.. Om støvelen passer uten en ekstra sokk, er den for liten med en ekstra sokk. Og omvendt. Anonymkode: f994d...3b5 Du gjør det vanskelig😅 Anonymkode: 02c89...fb4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #14 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om det er 2 cm i voksetillegg, og du putter på ungen en sokk, så er det ikke lenger 2 cm i voksetillegg.. Om støvelen passer uten en ekstra sokk, er den for liten med en ekstra sokk. Og omvendt. Anonymkode: f994d...3b5 Nei den er ikke det, det kommer helt an på når i sesongen den brukes og når det er behov for sokk og ikke. Anonymkode: 02c89...fb4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #15 Skrevet 21. juni 2023 Vi har begge deler ja, men det er omtrent aldri noen fasit som alle følger. Det er som størrelser, alder og andre plagg. Varierer etter ungen, foreldrene, hvor du bor, og preferanser. Anonymkode: 1dfa1...1b1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #16 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men går det ikke greit med en vanlig gummistøvel med ulsåle nedi og tykkere ullsokker? De vi har er litt høye i sålen, så kan ikke se det er dårligere isolering fra bakken med de enn termostøvler. Anonymkode: 02c89...fb4 Absolutt ikke. Jeg fryser i vanlige gummistøvler under +10 grader, se for deg i - 5 😬 Anonymkode: 8333e...b07
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #17 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Absolutt ikke. Jeg fryser i vanlige gummistøvler under +10 grader, se for deg i - 5 😬 Anonymkode: 8333e...b07 Cherrox er da virkelig ikke så mye varmere. Anonymkode: 02c89...fb4
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #18 Skrevet 21. juni 2023 Nei, har aldri hatt termostøvler. Har skikkelig vintersko som er vanntette i vår snø, og er det ikke snø holder støvler med ullsokker. Anonymkode: 75cb8...271
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #19 Skrevet 21. juni 2023 Har termostøvler til typisk slapsevær ja. Mer vanntett enn vintersko og høyere skaft også. Tror aldri jeg har sett en eneste unge med vanlige gummistøvler i sørpevær hverken i barnehagen her eller i småskolen, så vil tro mange har termostøvler i tillegg til gummistøvler. Ser man etter salg får man det lett for en billig penge. Anonymkode: 085d0...ebd
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #20 Skrevet 21. juni 2023 Et annet poeng er at gummistøvler ofte har en mye glattere såle enn termostøvler Anonymkode: 085d0...ebd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå