AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #1 Skrevet 21. juni 2023 Jeg ble kjent med "Anne" tidlig i 2020, og noen måneder senere fant hun sin nåværende kjæreste "Hans". Anne har vært klar på at hun i tidligere forhold "mistet seg selv" og ble isolert fra vennene sine, noe hun aldri skulle la skje igjen. Anne og jeg pleide å finne på noe ca 1 gang i uken, som etter hvert ble annenhver uke. Anne har ikke noen andre venner hun tilbringer tid med jevnlig. Anne og Hans flyttet sammen for litt i overkant av et år siden, og kjøpte sammen litt etter det. Spesielt etter de flyttet sammen har Anne blitt mer og mer utilgjengelig. Hun har begynt å trene mange ganger i uken, og bruker lang tid på å svare hvis jeg kontakter henne. Vi er rundt 30 (litt i underkant), og hun bruker 1 døgn + på å svare på snapchat (som tidligere var vårt daglige kommunikasjonsmiddel), mange timer på å svare på Facebook etc. Tar mindre initiativ til å finne på sosiale ting, og spesielt alene. Jeg vet de planlegger å forsøke å få barn snart. Jeg får ikke inntrykk av at Hans begrenser henne. Hans er god venn med flere av mine venner, og jeg treffer ham i blant i ulike sosiale sammenhenger. Jeg har spurt ham om det er noe som skjer med Anne, og han virket overrasket over å høre at hun er såpass "utilgjengelig". Jeg har også spurt henne direkte, og hun sier at hun har det bra (noe jeg også får inntrykk av). Når vi er sammen virker forsåvidt alt bra. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Jeg føler hun glipper unna, og jeg kjenner meg ikke helt igjen i det i henne. Samtidig virker det som hun har det bra, og jeg tenker det får være greit. Kanskje hun føler en større distanse mellom oss siden hun plutselig har kjæreste, leilighet og planlegger barn, samtidig som jeg er singel? Jeg har også tenkt på muligheten for at jeg rett og slett må akseptere dette og "gå videre", men det er leit. Anonymkode: df0cd...1d9 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #2 Skrevet 21. juni 2023 Jeg er enslig og opplever dette som helt normalt for veldig mange som blir sammen med noen. De bytter prioriteringer rett og slett. Anonymkode: a31ba...671 4 2
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #3 Skrevet 21. juni 2023 Når hun er i et forhold, og er samboer, har hun gjerne mer behov for egentid. Da jeg bodde alene, hadde jeg jo masse tid alene hver dag. Men etter at jeg ble samboer, får jeg dekket det sosiale behovet av mannen, og har i tillegg mindre tid for meg selv. Jeg er introvert. Jeg trenger tid for meg selv, til å lade, dyrke egne interesser, osv. Jeg har fått mindre "egentid" etter jeg ble samboer, rett og slett fordi man i et samboerskap jo ønsker å tilbringe tid sammen med partneren. Da er det mindre tid igjen til egne ting, som hobbyer, venner, osv. Jeg synes helt fint du kan nevne det, for om hun selv har sagt hun ikke ønsker å miste venner som før, så tyder jo det på at hun er åpen for det. Kanskje si noe sånt som "Jeg legger merke til at du bruker lang tid på å svare på meldinger og er litt utilgjengelig. Jeg husker du sa du ikke ønsket å forsvinne i et forhold en gang til. Jeg lurer på om det kanskje er det som holder på å skje nå? " Anonymkode: 2e575...614 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #4 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Når hun er i et forhold, og er samboer, har hun gjerne mer behov for egentid. Da jeg bodde alene, hadde jeg jo masse tid alene hver dag. Men etter at jeg ble samboer, får jeg dekket det sosiale behovet av mannen, og har i tillegg mindre tid for meg selv. Jeg er introvert. Jeg trenger tid for meg selv, til å lade, dyrke egne interesser, osv. Jeg har fått mindre "egentid" etter jeg ble samboer, rett og slett fordi man i et samboerskap jo ønsker å tilbringe tid sammen med partneren. Da er det mindre tid igjen til egne ting, som hobbyer, venner, osv. Jeg synes helt fint du kan nevne det, for om hun selv har sagt hun ikke ønsker å miste venner som før, så tyder jo det på at hun er åpen for det. Kanskje si noe sånt som "Jeg legger merke til at du bruker lang tid på å svare på meldinger og er litt utilgjengelig. Jeg husker du sa du ikke ønsket å forsvinne i et forhold en gang til. Jeg lurer på om det kanskje er det som holder på å skje nå? " Anonymkode: 2e575...614 Anne er generelt en ekstrovert og en veldig sosial sjel, men det er jo absolutt som du sier at man er mer "opptatt" enn før. Likevel får jeg det ikke helt til å stemme at hun kan bruke flere dager på å svare på en melding f.eks. Hans er generelt også en sosial sjel, og er mye rundt omkring (som sagt, kjenner hans nettverk også). Å ses annenhver uke er helt ok, men intervallet blir stadig lengre og lite kommunikasjon i mellomtiden. Men ja, jeg burde kanskje nevne det igjen, for hennes del. TS Anonymkode: df0cd...1d9
Gjest EmKay Skrevet 21. juni 2023 #5 Skrevet 21. juni 2023 Jeg hadde sagt noe, tenker at nære venner fint kan snakke med hverandre om slike ting. Jeg hadde antakeligvis ledet an med å spørre om alt var bra, at jeg savnet henne og om det var noe jeg hadde gjort som var grunnen til at jeg ikke hørte så mye fra henne lenger. Erfaringsmessig er man kanskje litt mer åpen for den dialogen når det handler mer om deg og dine følelser enn hva hun gjør og ikke gjør. Hadde også nevnt dette med at hun selv hadde sagt at hun ikke ville miste seg selv i et forhold igjen, og spørre om hun følte det var litt på vei den veien nå. Og generelt være helt åpen for at hun kanskje bare har endrede behov og at det er helt ok, men at du bare ville forsikre deg om at det ikke var noe galt.
AnonymBruker Skrevet 21. juni 2023 #6 Skrevet 21. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Anne er generelt en ekstrovert og en veldig sosial sjel, men det er jo absolutt som du sier at man er mer "opptatt" enn før. Likevel får jeg det ikke helt til å stemme at hun kan bruke flere dager på å svare på en melding f.eks. Hans er generelt også en sosial sjel, og er mye rundt omkring (som sagt, kjenner hans nettverk også). Å ses annenhver uke er helt ok, men intervallet blir stadig lengre og lite kommunikasjon i mellomtiden. Men ja, jeg burde kanskje nevne det igjen, for hennes del. TS Anonymkode: df0cd...1d9 Prøv å ikke send så mye meldinger. La hun få mulighet til å ta kontakt først. Hvis hun hele tiden får meldinger, og du sitter å venter på svar er det kvelende. Da må du ta hintet og roe med litt. Er det noe spesielt du skriver til henne som du må ha svar på? Og er det alltid noe å svare på? reapekter at hun har litt sine greier og prioriteringer nå, så kan du henge med andre venner. Håper du ikke bare har henne som venn Anonymkode: 03d1e...9d3 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #7 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Prøv å ikke send så mye meldinger. La hun få mulighet til å ta kontakt først. Hvis hun hele tiden får meldinger, og du sitter å venter på svar er det kvelende. Da må du ta hintet og roe med litt. Er det noe spesielt du skriver til henne som du må ha svar på? Og er det alltid noe å svare på? reapekter at hun har litt sine greier og prioriteringer nå, så kan du henge med andre venner. Håper du ikke bare har henne som venn Anonymkode: 03d1e...9d3 Jeg sender henne ikke meldinger «hele tiden» og kveler henne. Poenget mitt var at før sendte vi litt snapper frem og tilbake (og svarte på hverandres), kanskje delte en artikkel i chatten på Messenger og snakket litt om den, eller sendte en melding hvis vi hadde noe å prate om. Nå er hun nesten ikke aktiv på Snapchat i det hele tatt (ser det er mange mange timer siden hun har vært aktiv), og det kan gå 24t+ før hun i det hele tatt åpner, og det kommer sjeldent svar (i motsetning fra tidligere). Samme greia på Facebook. Når man ikke får svar/respons slik som tidligere, samt at hun nesten aldri sender noe lenger, så blir det jo til at jeg også tar mindre initiativ. Før snappet vi hver dag, nå sender jeg kanskje 1-2 i uken. Jeg har selvsagt flere venner, men Anne har vært min bestevenninne de siste par årene og jeg synes dette er både rart, uvant og vanskelig å forholde seg til. TS Anonymkode: df0cd...1d9 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #8 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 12.05): Anne er generelt en ekstrovert og en veldig sosial sjel, men det er jo absolutt som du sier at man er mer "opptatt" enn før. Likevel får jeg det ikke helt til å stemme at hun kan bruke flere dager på å svare på en melding f.eks. Hans er generelt også en sosial sjel, og er mye rundt omkring (som sagt, kjenner hans nettverk også). Å ses annenhver uke er helt ok, men intervallet blir stadig lengre og lite kommunikasjon i mellomtiden. Men ja, jeg burde kanskje nevne det igjen, for hennes del. TS Anonymkode: df0cd...1d9 En av mine mest ekstroverte venner kan bruke dagesvis på å svare på en melding. Får noen ganger svar i samme sekund, andre ganger tar det mange dager, selvom jeg så hun var pålogget da jeg sendte melding. Den åpnes ikke engang (hun har nok lest den på forhåndsvisning). Grunnen hos henne er adhd. Anonymkode: a2d07...2e1 1
Rødstrupa Skrevet 22. juni 2023 #9 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 11.53): Jeg ble kjent med "Anne" tidlig i 2020, og noen måneder senere fant hun sin nåværende kjæreste "Hans". Anne har vært klar på at hun i tidligere forhold "mistet seg selv" og ble isolert fra vennene sine, noe hun aldri skulle la skje igjen. Anne og jeg pleide å finne på noe ca 1 gang i uken, som etter hvert ble annenhver uke. Anne har ikke noen andre venner hun tilbringer tid med jevnlig. Anne og Hans flyttet sammen for litt i overkant av et år siden, og kjøpte sammen litt etter det. Spesielt etter de flyttet sammen har Anne blitt mer og mer utilgjengelig. Hun har begynt å trene mange ganger i uken, og bruker lang tid på å svare hvis jeg kontakter henne. Vi er rundt 30 (litt i underkant), og hun bruker 1 døgn + på å svare på snapchat (som tidligere var vårt daglige kommunikasjonsmiddel), mange timer på å svare på Facebook etc. Tar mindre initiativ til å finne på sosiale ting, og spesielt alene. Jeg vet de planlegger å forsøke å få barn snart. Jeg får ikke inntrykk av at Hans begrenser henne. Hans er god venn med flere av mine venner, og jeg treffer ham i blant i ulike sosiale sammenhenger. Jeg har spurt ham om det er noe som skjer med Anne, og han virket overrasket over å høre at hun er såpass "utilgjengelig". Jeg har også spurt henne direkte, og hun sier at hun har det bra (noe jeg også får inntrykk av). Når vi er sammen virker forsåvidt alt bra. Hvordan skal jeg forholde meg til dette? Jeg føler hun glipper unna, og jeg kjenner meg ikke helt igjen i det i henne. Samtidig virker det som hun har det bra, og jeg tenker det får være greit. Kanskje hun føler en større distanse mellom oss siden hun plutselig har kjæreste, leilighet og planlegger barn, samtidig som jeg er singel? Jeg har også tenkt på muligheten for at jeg rett og slett må akseptere dette og "gå videre", men det er leit. Anonymkode: df0cd...1d9 Tror du gjør rett i at du må akseptere det. Dere har fortsatt kontakt, dere er fortsatt venner men hennes livssituasjon er nå veldig forskjellig fra din. Skjønner godt at det føles rart/sårt å ikke ha den samme ‘’tilgangen’’ på hennes opperksomhet mm. men det er en naturlig konsekvens av hennes nye livssituasjon. Plutselig en dag treffer du noen og blir mer opptatt på annet hold selv. Da vil du forstå bedre hvorfor det blir sånn. Alt til sin tid. Hun er jo fortsatt din venninne 🙃👍 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #10 Skrevet 22. juni 2023 Jeg synes du fint kan ta det opp med henne, for det høres ut som endringen er ganske stor. Men ta utgangspunkt i hva du selv føler og ditt eget ståsted, ikke anklagende mot henne. Vær ærlig om at du blir litt lei deg og synes det er vanskelig å forholde deg til, det gjør deg usikker på om det er noen årsak eller ikke. Jeg ville iallefall prøvd å vinkle det sånn. Anonymkode: 3eafc...a76 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #11 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): En av mine mest ekstroverte venner kan bruke dagesvis på å svare på en melding. Får noen ganger svar i samme sekund, andre ganger tar det mange dager, selvom jeg så hun var pålogget da jeg sendte melding. Den åpnes ikke engang (hun har nok lest den på forhåndsvisning). Grunnen hos henne er adhd. Anonymkode: a2d07...2e1 Sånn er det med mine venninner også, det er sjelden vi svarer hverandre raskt, med mindre det er noe som haster, eller man likevel har et ledig øyeblikk og det er et kort svar som trengs. Men lengre «skravle»- meldinger kan ta flere dager å svare på, noen ganger enda lenger. Alle er jo opptatt i hverdagen med sitt, så for oss er det helt naturlig at det er sånn. Ingen blir sure eller fornærmet av den grunn😊 Anonymkode: 12412...ac2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #12 Skrevet 22. juni 2023 Hun opplever deg kanskje som masete? Ting endrer seg mår man er i et forhold. En gang i uken synes jeg er altfor ofte å forvente å treffe henne. Hadde meldt meg ut om noen forventet det. Jeg svarer ikke alltid på snap samme dag. Spesielt ikke hvis den som har sendt den forventer en lang konversasjon. Du virker veldig omstendelig i spørsmålet ig oppfattes kanskje sånn irl også? Anonymkode: fc4de...4ff 2 1
Nuttery Skrevet 22. juni 2023 #13 Skrevet 22. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hun opplever deg kanskje som masete? Ting endrer seg mår man er i et forhold. En gang i uken synes jeg er altfor ofte å forvente å treffe henne. Hadde meldt meg ut om noen forventet det. Jeg svarer ikke alltid på snap samme dag. Spesielt ikke hvis den som har sendt den forventer en lang konversasjon. Du virker veldig omstendelig i spørsmålet ig oppfattes kanskje sånn irl også? Anonymkode: fc4de...4ff Feil post Endret 22. juni 2023 av Nuttery
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #14 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Hun opplever deg kanskje som masete? Ting endrer seg mår man er i et forhold. En gang i uken synes jeg er altfor ofte å forvente å treffe henne. Hadde meldt meg ut om noen forventet det. Jeg svarer ikke alltid på snap samme dag. Spesielt ikke hvis den som har sendt den forventer en lang konversasjon. Du virker veldig omstendelig i spørsmålet ig oppfattes kanskje sånn irl også? Anonymkode: fc4de...4ff Jeg sa at i begynnelsen traff vi hverandre hver uke, etter hvert har det blitt mer hver 2. uke, og nå enda sjeldnere.. Det er greit at du ikke svarer sånn, men hvis du hadde endret veldig atferds (feks alltid svart - så sluttet med å svare) så hadde nok dine venninner lurt på hva som skjedde med deg også TS Anonymkode: df0cd...1d9 1
AprilLudgate Skrevet 22. juni 2023 #15 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 21.6.2023 den 12.05): Anne er generelt en ekstrovert og en veldig sosial sjel, men det er jo absolutt som du sier at man er mer "opptatt" enn før. Likevel får jeg det ikke helt til å stemme at hun kan bruke flere dager på å svare på en melding f.eks. Hans er generelt også en sosial sjel, og er mye rundt omkring (som sagt, kjenner hans nettverk også). Å ses annenhver uke er helt ok, men intervallet blir stadig lengre og lite kommunikasjon i mellomtiden. Men ja, jeg burde kanskje nevne det igjen, for hennes del. TS Anonymkode: df0cd...1d9 Når man er i full jobb osv vil jo jeg si annenhver uke er relativt ofte å treffes? Jeg er også ekstrovert- men etter fullført studietid så reduserte antallet treff i året seg noe helt sinnsykt drastisk i vennegjengen. Ikke fordi vi gikk totalt inn i våre forhold/jobb/familie eller hva enn, men også de single hadde jo kalenderen full ofte. 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #16 Skrevet 22. juni 2023 Det er jo normalt når man blir voksen så omprioriterer man. Jeg prioriterer ikke venner eller å svare på meldinger, har fulltidjobb, dyr og familie + hobbyer + egentid. Venner er koselig, men de vennene man kan møte en til to ganger i året, og det føles ut som man så hverandre igår, er de beste. Anonymkode: 71476...e2e 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #17 Skrevet 23. juni 2023 Kjenner meg igjen i dette. Når man får kjæreste/samboer, så forsvinner jo mye av tiden man pleide å bruke på å møte venner eller snakke med venner i tlf. Hvis man også planlegger barn og fremtiden sammen, kommer jo det i første rekke. Relasjoner endrer seg, i takt med livet som skjer. Du er singel og dine behov er de samme, mens hun er i forhold og prøver å bygge et liv med han. Sånne ting må man bare akseptere. Om hun "glipper unna", er det ikke stort å gjøre med det. Hun prioriterer det hun synes er viktig. Anonymkode: 27744...fa7 2
makkarella Skrevet 23. juni 2023 #18 Skrevet 23. juni 2023 Hva pleier dere å finne på når dere treffes? Du skriver at hun har begynt å trene mye, er det noe du kan være med på en gang i blant? Jeg er selv en person som kan hoppe fra hobby til hobby etterhvert som årene går. Da er det ikke alltid tid til å sitte på kafe og skravle i timesvis, men vil gjerne treffe venner samtidig som jeg får gjort en av de 1000 tingene jeg uansett vil gjøre. Kanskje det er lettere å gå tur/gjøre yoga/løfte vekter/dra på spinning sammen hver torsdag feks? Jeg skjønner forresten godt bekymringen din, og syns du høres ut som en god venninne. Samtidig må man trå litt forsiktig. Du kan kanskje ta det opp med henne en gang, skikkelig, og så må du la det ligge. Hvis det skjærer seg med Hans og/eller det viser seg at du likevel hadde rett må du heller bare passe på å vise at du fremdeles er der for henne, så godt du kan. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå