Gå til innhold

Riktig å ignorere når barnet kaller oss dumme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

5-åringen er i en fase med mye følelser og vilje. Han blir fort sint om han ikke får bestemme, og det er mye «du er dum, dumme mamma og pappa» osv som går igjen når han blir frustrert.

Har til nå bare ignorert disse kommentarene, men lurer på om det er riktig?

Anonymkode: 083fa...00a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å anerkjenne frustrasjonen og følelsene men si at det ikke betyr at andre er dumme eller at det er greit å såre dem med vilje? Og samtidig hjelpe barnet sette ord på det som skjer? Typ, jeg ser at du blir lei deg når du ikke får bestemme dette men... 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

5-åringen er i en fase med mye følelser og vilje. Han blir fort sint om han ikke får bestemme, og det er mye «du er dum, dumme mamma og pappa» osv som går igjen når han blir frustrert.

Har til nå bare ignorert disse kommentarene, men lurer på om det er riktig?

Anonymkode: 083fa...00a

Vi anerkjenner følelsene, men setter grenser på oppførselen. 

I vårt hus er det ikke lov å kalle folk for stygge ting. Så da sier vi gjerne ting som "jeg skjønner du er frustrert og sint over x. Det er kjipt å ikke få lov å gjøre som du vil. Her i huset er det ikke lov å kalle folk for ting. Om du er frustrert og sint, har du lov å si det, men det er ikke lov å si slemme ting". 

Anonymkode: 7cab7...14e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå har ikke vi barn ennå, så kan være jeg er på bærtur, men kan det være lurt å jobbe med (igjen og igjen) å sette ord på hva han synes er dumt?

"Syntes du det var dumt at du måtte legge deg nå? Det forstår jeg, men det er ikke greit å kalle andre dumme. Man må legge seg når det er kveld. "

Anonymkode: 71916...ff7

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har pleid å si at jeg forstår at du er sint eller lei deg pga sånn og sånn, men jeg synes ikke det er greit å si at jeg er dum eller slem. Jeg vet at du egentlig er glad i meg og jeg er veldig glad i deg. Brukt på barn og tantebarn. Fungerer ganske greit. 

Endret av solmåneogstjerner
AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger svarer jeg tilbake "  mamma er veldig glad i deg, lille knupp". Noen ganger blir de satt ut, og da begynner de i stedet å nekte på det" nehei,". Og så gjentar jeg" jo, mamma er veldig glad i deg ", og så svarer barnet"nehei.." 😅 

Avledning er fint av og til 😊

Anonymkode: 01c39...766

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen ganger svarer jeg tilbake "  mamma er veldig glad i deg, lille knupp". Noen ganger blir de satt ut, og da begynner de i stedet å nekte på det" nehei,". Og så gjentar jeg" jo, mamma er veldig glad i deg ", og så svarer barnet"nehei.." 😅 

Avledning er fint av og til 😊

Da lærer du jo bare ungen opp til å bli en drittunge som kaller folk dum, hotell og kjerring fordi den vet det eneste den får tilbake er: ❤️❤️❤️glad i deg!❤️❤️❤️

Det er sikkert koselig og flott hjemme hos mamma, men kanskje ikke like koselig for folk som ikke tolererer sånt tull. F.eks fremmede som klikker, setter på plass og kjefter. 

Nei, lær ungene deres at sånt sier man bare ikke. 

Anonymkode: a8d35...f11

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Da lærer du jo bare ungen opp til å bli en drittunge som kaller folk dum, hotell og kjerring fordi den vet det eneste den får tilbake er: ❤️❤️❤️glad i deg!❤️❤️❤️

Det er sikkert koselig og flott hjemme hos mamma, men kanskje ikke like koselig for folk som ikke tolererer sånt tull. F.eks fremmede som klikker, setter på plass og kjefter. 

Nei, lær ungene deres at sånt sier man bare ikke. 

Anonymkode: a8d35...f11

Hva er det de sier da? At barn som viser dårlig adferd har det vanskelig inni seg. 

" Elsk meg mest når jeg fortjener det minst".

Innimellom linjene må man jo fortelle barnet at slikt kan man ikke si, at man må være snille med hverandre.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg pleide å svare 'jeg skjønner godt at du synes jeg er dum når du ikke får [xyz], men å si at noen er dum er ikke særlig koselig'. En gang (da var hun rundt 7-8) ble hun virkelig forundret da jeg svarte 'så flott at du er uenig med meg, jeg forsøker å oppdra deg til å tenke selv - det blir likevel som jeg har bestemt'. Det tok henne så på sengen at hun glemte at hun var sur.

Nå er hun 12 og jeg har ikke vært verken dum eller teit på lange tider - men jeg får stadig høre at jeg har dårlig humor 🤔

Anonymkode: 11fea...ab4

• Liker 1
Skrevet
Carrot skrev (2 timer siden):

Hva med å anerkjenne frustrasjonen og følelsene men si at det ikke betyr at andre er dumme eller at det er greit å såre dem med vilje? Og samtidig hjelpe barnet sette ord på det som skjer? Typ, jeg ser at du blir lei deg når du ikke får bestemme dette men... 

Nettopp. Eller mange ganger bare en kort setning som at man ikke sier at folk er dumme.

Ikke ignorer. Men gi heller 9ikke masse oppmerksomhet rundt det. Forklar og gi forståelse, hjelp å sette ord. Og si at man ikke sier nedsettende stygge ting om noen. 

Og like viktig, om ikke enda viktigere: Vær gode rollemodeller selv, og aldri si noe stygt om andre eller alle andre idioter og lignende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har hatt den praten et par ganger hvor jeg har "hengt meg opp" i det at hun har kalt noen dum. 

Jeg har spurt henne hva hun tror dum betyr. Nei, teit, gjør dumme ting. 

Så har jeg sagt at man kan synes at noen gjør noe dumt, at noe dumt skjer, men vi skal aldri kalle noen for dum. 

Så har det skjedd igjen sier jeg at man ikke skal kalle noen for dum. Feks "jeg skjønner at du synes at det mamma gjorde var dumt, men jeg er jo ikke dum" 

Anonymkode: bb3a5...878

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...