Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei hei!

Jeg er gravid for første gang. 4 uker og 4 dager. 

Jobber hos gravferdsetaten, som vil si noe tungløft og støy (bensin klippere)

Så det jeg lurer på om det er trygt å klippe gress? Eller om man må være forsiktig etterhvert? 

Hva er deres tanker rundt dette?

Ønsker ikke noe skal skje med den lille ❤️

Endret av Nett3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tunge løft går helt fint.

Bensinspørsmålet hadde jeg tatt med fastlegen.

Anonymkode: f7165...c2b

• Liker 1
Skrevet

Var hos legen i går, men glemte å spørre om akkurat det. Skal spørre legen , når jeg kommer hjem. Takk for svar! 

AnonymBruker
Skrevet

Tunge løft må du se an selv, men i normale mengder er det ikke farlig for verken deg eller foster😊 Regner med kroppen er vant med at du gjør den jobben du gjør, så det skal gå helt fint. Men kjenner du ubehag eller evt begynner å slite med rygg/bekken osv så kan det være lurt å unngå de tyngste løftene, for din egen del (ikke farlig, bare svært unødvendig å gjøre vondt verre).

Å klippe gresset skal gå fint. Husk at fosteret ligger veldig godt "innpakket". Det er mange lag med hud og fett fra utsiden og inn til livmoren, i tillegg til alt fostervann, som demper støy 😊 

Men, du kan kanskje unngå å være den som fyller bensin da. Det er ikke om å gjøre å puste inn farlige stoffer, sånn som ren bensin 😊

Anonymkode: daaa3...6aa

Skrevet

Tenker det ikke er farlig...mange jobber frem til de føder i forskjellige yrker. Med både gasser etc. Om du er i høy risiko svangerskap så må du jo snakke med legen 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tunge løft må du se an selv, men i normale mengder er det ikke farlig for verken deg eller foster😊 Regner med kroppen er vant med at du gjør den jobben du gjør, så det skal gå helt fint. Men kjenner du ubehag eller evt begynner å slite med rygg/bekken osv så kan det være lurt å unngå de tyngste løftene, for din egen del (ikke farlig, bare svært unødvendig å gjøre vondt verre).

Å klippe gresset skal gå fint. Husk at fosteret ligger veldig godt "innpakket". Det er mange lag med hud og fett fra utsiden og inn til livmoren, i tillegg til alt fostervann, som demper støy 😊 

Men, du kan kanskje unngå å være den som fyller bensin da. Det er ikke om å gjøre å puste inn farlige stoffer, sånn som ren bensin 😊

Den er grei! Ja kroppen har drivet med dette en god stund. I tillegg er kroppen i bedre form i år enn tidligere pga kosthold og trening 🙈. Men skal følge med og lytte til kroppen, takk! ☺️

Skal passe på med påfylling med bensin, veldig greit å være obs og forsiktig! 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fløy helikopter til Nordsjøen mange ganger i løpet av graviditeten, støy er ikke noe problem for fosteret inni vannballongen sin 😊

Anonymkode: 936b1...9e4

• Liker 2
Skrevet
Sofakona skrev (2 minutter siden):

Tenker det ikke er farlig...mange jobber frem til de føder i forskjellige yrker. Med både gasser etc. Om du er i høy risiko svangerskap så må du jo snakke med legen 

Så bra! Tror ikke jeg er i høy risiko svangerkap, eller legen har ikke nevnt noe spesifikt ☺️👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg fløy helikopter til Nordsjøen mange ganger i løpet av graviditeten, støy er ikke noe problem for fosteret inni vannballongen sin 😊

Anonymkode: 936b1...9e4

Dette er direkte feil og du bør ikke spre feilinformasjon. Det kommer an på støynivå. Etter uke 22 skal gravide ikke jobbe i støyende omgivelser. 

TS, kontakt bedriftshelsetjenesten for veiledning ang. støynivå og tilrettelegging :)

Anonymkode: 238ee...1a7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Sorry altså, må bare harpe litt til på dette. Dere bør virkelig ikke gi råd om ting dere ikke har peiling på. Fostervann demper noen typer støy NOE men ikke alle. Så det må tas hensyn til decibelnivå, frekvens, hvor langt ut i svangerskapet, eksponeringstid, osv. Og gjøres best av fagfolk 😊 Dersom mor må bruke hørselvern for å gjøre arbeidsoppgaven så er det ikke innafor å bare anta at det går sikkert fint med fosteret.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Sorry altså, må bare harpe litt til på dette. Dere bør virkelig ikke gi råd om ting dere ikke har peiling på. Fostervann demper noen typer støy NOE men ikke alle. Så det må tas hensyn til decibelnivå, frekvens, hvor langt ut i svangerskapet, eksponeringstid, osv. Og gjøres best av fagfolk 😊 Dersom mor må bruke hørselvern for å gjøre arbeidsoppgaven så er det ikke innafor å bare anta at det går sikkert fint med fosteret.

Hvor i innlegget skriver jeg at jeg ikke har peiling? 😊

For det første, hørselssansene til fosteret er ikke utviklet før uke 23-26. Som vil si at OM det til formodning skulle gjøre skade på fosteret, så tar ikke fosteret skade av det før da. Regner med TS gjør mer iløpet av en dag enn å bare klippe gress. Men såklart, hvis hun sitter på en traktorklipper hele arbeidsdagen, fra start til slutt, hver uke - da kan det gjøre skade, men det er så minimalt. 

Fostervann, flere typer hinner, muskler, fettlag og hudlag er med på å dempe støy. Jeg skrev aldri at det dempet lyden 100%, men det demper støyet fra en gressklipper nok til at det ikke er fare for at det utgjør skade på fosteret, ved normal bruk i arbeid.

Lydnivået vi hører, kontra det et foster hører kan ikke sammenlignes slik du gjør det, naturligvis vil den som får støyet direkte inn i øret uten noe form for naturlig demping benytte seg av hørselsvern. 

Håper naturligvis at TS rådfører seg med fastlegen sin eller jordmor, det er de som kan gi henne det svaret som passer henne best. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Fostervann og alt av hinner til barnet, er barnets hørselvern

Anonymkode: a17d6...734

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for informasjon! Må bruke hørselvern ved denne klipperen og med sitteklipper. Alt dette er hele arbeidsdager i ca 1 uke om gangen. Er det når man er lenger på vei man skal ta hensyn til dette, eller burde man allerede starte? 

(Dette er ikke hver uke, kun når gresset blir langt)

Endret av Nett3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvor i innlegget skriver jeg at jeg ikke har peiling? 😊

For det første, hørselssansene til fosteret er ikke utviklet før uke 23-26. Som vil si at OM det til formodning skulle gjøre skade på fosteret, så tar ikke fosteret skade av det før da. Regner med TS gjør mer iløpet av en dag enn å bare klippe gress. Men såklart, hvis hun sitter på en traktorklipper hele arbeidsdagen, fra start til slutt, hver uke - da kan det gjøre skade, men det er så minimalt. 

Fostervann, flere typer hinner, muskler, fettlag og hudlag er med på å dempe støy. Jeg skrev aldri at det dempet lyden 100%, men det demper støyet fra en gressklipper nok til at det ikke er fare for at det utgjør skade på fosteret, ved normal bruk i arbeid.

Lydnivået vi hører, kontra det et foster hører kan ikke sammenlignes slik du gjør det, naturligvis vil den som får støyet direkte inn i øret uten noe form for naturlig demping benytte seg av hørselsvern. 

Håper naturligvis at TS rådfører seg med fastlegen sin eller jordmor, det er de som kan gi henne det svaret som passer henne best. 

Jeg trodde ikke at noen som har peiling på dette ville gått god at det skal gå fint, uten å ha noe utfyllende informasjon om omfang etc.😅  Basert på de faglige anbefalingene (som jada, sikkert er utformet for å være førevar), hvor det stort sett står at gravide ikke bør utsettes for støy over 80-85 dB (varierer litt), en gressklipper kan da overstige dette. Det uthevede har jeg ikke påstått, det er det som anbefales (at gravide etter uke 22-24 ikke arbeider i områder hvor det må brukes hørselvern).

TS lurer på om det er noe hun bør være obs på og være forsiktig med etterhvert. Det er det jo absolutt, det er ikke bare mtp. hørselskade men også risiko for andre effekter som lav fødselsvekt. Så det bør hun ta opp med de rette folka :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Nett3 skrev (27 minutter siden):

Takk for informasjon! Må bruke hørselvern ved denne klipperen og med sitteklipper. Alt dette er hele arbeidsdager i ca 1 uke om gangen. Er det når man er lenger på vei man skal ta hensyn til dette, eller burde man allerede starte? 

(Dette er ikke hver uke, kun når gresset blir langt)

Vår bedriftshelsetjeneste sier etter uke 22-24 og ut svangerskapet. Men spør din leder om dere er tilknyttet bedriftshelsetjeneste, de skal kunne bistå med slike spørsmål og tilpasse rådene.

Gratulerer, forresten  :)

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dette er direkte feil og du bør ikke spre feilinformasjon. Det kommer an på støynivå. Etter uke 22 skal gravide ikke jobbe i støyende omgivelser. 

TS, kontakt bedriftshelsetjenesten for veiledning ang. støynivå og tilrettelegging :)

Er det ikke uke 24?

Anonymkode: 437ab...7ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...